Постанова
від 05.06.2007 по справі 30/67-07-1896а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

            

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


 

ІМЕНЕМ

УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"05" червня 2007 р.

Справа  № 30/67-07-1896А

 

Позивач:

Одеська міська рада

Третя особа

на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору:

Управляння капітального будівництва Одеської міської ради;

Відповідач:  Крижанівська сільська рада

Комінтернівського району Одеської області ;

                      Фізична особа

-підприємець ОСОБА_1;

 

Про 

визнання протиправним та скасування рішення, визнання

недійсною угоди

 

                                                                                                   

Суддя                      Рога

Н.В.

 

                                                           

Представники:

 

Від позивача: Дягілєв

О.В.- довіреність №591\исх від 22.11.2006р. 

Від відповідача:

Крижанівська сільрада - не з'явився;

                             СПД ОСОБА_1- згідно паспорту;

ОСОБА_2-  довіреність НОМЕР_1 від

21.05.2007р.

Від третьої особи:

Васько І.В.- довіреність  №3250\юр від

27.12.2006р.

 

Суть спору: Позивач,

Одеська міська рада,  звернувся до

господарського суду Одеської області  з

позовом до Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської

області, за участю третьої особи - приватного підприємця (далі - ПП)  ОСОБА_1 

про визнання протиправним та скасування рішення Крижанівської

сільської  ради  від 07.06.2002р. НОМЕР_2  та визнання недійсною угоди від 27.06.2002р.,

укладеної між Крижанівською сільською радою та ПП „ОСОБА_1

Представник позивача позовну заяву

підтримує, наполягає на її задоволенні.

Відповідач -Крижанівська сільська

рада , проти позову заперечує з мотивів, викладених у запереченнях.

В ході розгляду справи змінено

правовий статус третьої особи по справі ПП ОСОБА_1, та визнано її відповідачем

у справі. ПП ОСОБА_1 проти позову заперечує з мотивів, викладених у

запереченнях на позов. 

З метою повного та всебічного розгляду

справи до участі у справі у якості третьої особи на стороні позивача, яка не

заявляє самостійних вимог на предмет спору судом залучено Управління

капітального будівництва Одеської міської ради. Третя особа підтримує  позов у повному обсязі.

Розглянувши  у відкритому судовому засіданні матеріали

справи, заслухавши  пояснення

представників сторін, суд встановив:

Рішенням Крижанівської сільської

ради від 30.12.1999р. НОМЕР_3  „Про

виділення земельної ділянки на умовах оренди строком на 3 роки під розміщення

стоянки автомобілістів  приватному

підприємцю ОСОБА_1” вирішено затвердити проект відведення земельної ділянки

площею 0,37 га на умовах оренди під розміщення автостоянки, виділити ПП ОСОБА_1

на умовах оренди земельну ділянку площею ),17 га під розміщення автостоянки,

при освоєнні додаткової земельної ділянки внести зміни в договір оренди.

31 січня 2000р. між Крижанівською

сільською радою (Орендодавець) та ПП ОСОБА_1 (орендар) був укладений Договір

оренди земельної ділянки, згідно якого Орендодавець передає, а Орендар набуває

право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться на території Крижанівської

сільської ради, площею 0,17 га (згідно з планом землекористування), з метою

розміщення автостоянки.  Строк дії договору

- 3 роки, починаючи з дати його реєстрації. 

Договір посвідчений нотаріально ,

зареєстрований у Комінтернівському відділі земельних ресурсів у книзі

реєстрації за НОМЕР_4 від 04.02.2000р.

07 червня 2002р. Крижанівською

сільською  радою було прийнято рішення

НОМЕР_2 „Про додаткове закріплення земельної ділянки та внесення змін до

договору оренди земельної ділянки”, яким вирішено надати додатково земельну

ділянку площею 0,2 га ПП ОСОБА_1 під розміщення автостоянки на умовах оренди на

землях Крижанівської сільської ради, внести зміни до договору оренди, виклавши

п.1.1. та абз.1 і 2 п.2.2. договору оренди земельної ділянки у новій редакції,

якою площу орендованої земельної ділянки збільшено до 0,37 га, а термін дії

договору встановлений у 5 років починаючи з дати його реєстрації у виконкомі Крижанівської

сільради.

27 червня 2002р. сторони за

Договором оренди земельної ділянки від 31.01.2000р. уклали Угоду, якою виклали

у новій редакції п.1.1 та п.2.2. Договору, у зв'язку  з чим площа орендованої земельної ділянки

збільшилася до 0, 37 га, а строк дії договору збільшився до 5 років, починаючи

з дати реєстрації договору. Угода посвідчена нотаріально та зареєстрована у

Комінтернівському відділі земельних ресурсів.

Позивач по справі вважає, що

рішення Крижанівської сільської ради від 07.06.2002р. НОМЕР_2 є таким, що

порушує права та інтереси Одеської міської ради , тому має бути визнано

протиправним та скасовано. В обґрунтування своїх вимог позивач послався на

прийняття Верховною Радою України 07.02.2002р. постанови за №3064-ІІІ „Про

зміну меж міста Одеси Одеської області”, якою у межі м. Одеси, зокрема, були

включені 361,0 га земель Крижанівської сільської ради Комінтернівського району

і затверджено межі міста загальною площею 16242,0 га. Зазначена Постанова

набула чинності з 01.03.2002р., тому з цієї дати , на думку Одеської міської

ради, Крижанівська сільська рада не мала повноважень щодо розпорядження

землями, що перейшли до меж м. Одеси.

Позивач зазначив, що Крижанівська

сільська рада є органом місцевого самоврядування, які відповідно до ст.19 Конституції

України та ст.24 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” мають

діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені

Конституцією та законами України.

Позивач також вважає, що укладена

на підставі оскаржуваного рішення Крижанівської сільської ради Угода від

27.06.2002р. має бути визнана недійсною, у зв'язку із протиправністю рішення

,на підставі якого вона була укладена.

Третя особа-Управління капітального

будівництва Одеської міської ради повністю підтримує позов Одеської міської

ради. Крім того, представник третьої особи зазначив, що згідно Державного акту

на право постійного користування землею, виданого на підставі розпорядження

Ради Міністрів УРСР від 09.03.1989р., земельна ділянка площею 76,5 га була

надана Управлінню капітального будівництва Одеського міськвиконкому  для житлового будівництва мікрорайону ІІІ-4

пос. Котовського. Земельна ділянка надана у користування ПП ОСОБА_1 входить у

межі земельної ділянки, що знаходиться у постійному користуванні Управління.

Відповідач - Крижанівська сільська

рада проти позову заперечує, посилаючись на 

відсутність у Одеської міської ради державного акту, який посвідчив би

межі міста, як то передбачено ст.176 Земельного кодексу України. За таких

обставин, Крижанівська сільська рада вважає, що , як на час прийняття

оскаржуваного рішення і на час укладення сторонами оскаржуваної Угоди від

22.06.2002р., так і на даний час, повноваження щодо розпорядження спірною

земельною ділянкою належать Крижанівській сільській раді , як то передбачено

ст.ст.10,12 Земельного кодексу України.

Відповідач - ПП ОСОБА_1  проти позову заперечує, посилаючись на

пропуск позивачем встановленого ст.99 КАС України строку звернення до

адміністративного суду, що є підставою для відмови у задоволенні позову. З

2000р., на підставі  Договору оренди

земельної ділянки від 31.01.2000р., ПП 

ОСОБА_1 відкрито користується земельною ділянкою  площею спочатку 0,17 га, а потім 0,37 га  під розміщення автостоянки, отже, позивач по

справі  у разі порушення його права мав

знати про це ще у 2000-2002р.р.

Крім того, відповідач вважає, що

позивачем по справі не надано доказів того, що спірна земельна ділянка входить

до меж м. Одеси, адже, на даний час у Одеської міської ради відсутній Державний

акт  на адміністративно-територіальне

утворення, як то передбачено ст.176 Земельного кодексу України. Відповідач

також зазначив, що позивачем до матеріалів справи не надано також актів

приймання-передачі спірної земельної ділянки до Одеської міської ради.

Відповідач вважає, що оскаржуване

Одеською міською радою рішення Крижанівської сільської ради НОМЕР_2 від

07.06.2002р. прийнято у повній відповідності до норм чинного на момент його

прийняття законодавства (і позивач не довів зворотнього), у межах компетенції

ради , та без порушення прав позивача, так як станом на дату прийняття

оскаржуваного рішення спірна земельна ділянка у будь-якому випадку знаходилася

у розпорядженні Крижанівської сільради.

Відповідач також зауважив, що

Комінтернівською районною радою 14.09.2005р. було прийнято рішення НОМЕР_5,

яким було внесено зміни до рішення НОМЕР_6 від 02.08.2001р. „про погодження

межі м. Одеси по суміжності з Комінтернівським районом” і було вирішено не

погоджувати межу Комінтернівського району та м. Одеси згідно з описом меж, при

якому зменшиться територія району на 887 га, у тому числі 361 га  за рахунок земель Крижанівської сільської

ради, а також вирішено звернутися до Верховної Ради України від імені інтересів

територіальних громад Комінтернівського району з проханням внести зміни по

Постанови Верховної Ради України №3064-ІІІ від 07.02.2002р. „про зміну меж

міста Одеси Одеської області”, виключивши з формальної межі м. Одеси 887 га

земель Комінтернівського району.                

Розглянув матеріали справи суд

доходить до такого  висновку:

Відповідно до ст. 19 Конституції

України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові

особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що

передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу

України  засобом захисту цивільних прав

та інтересів, крім іншого, є визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності

органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 162 Кодексу

адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного

позову суд може прийняти постанову про: 1) визнання протиправними

рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи

бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи

окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його

положень із зазначенням способу його здійснення; 2) зобов'язання відповідача

вчинити певні дії; 3) зобов'язання відповідача утриматися від вчинення певних

дій; 4) стягнення з відповідача коштів; 5) тимчасову заборону (зупинення)

окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян; 6) примусовий розпуск

(ліквідацію) об'єднання громадян; 7) примусове видворення іноземця чи особи без

громадянства за межі України; 8) визнання наявності чи відсутності компетенції

(повноважень) суб'єкта владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу

адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується

принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи

місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише

на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та

законами України, а згідно ч. 3 ст. 105 КАС України позивач має право вимагати

скасування або визнання нечинним рішення відповідача - суб'єкта владних

повноважень повністю чи окремих його положень.

Згідно  ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного

судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності

суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті

(вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та й спосіб, що передбачені

Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою

це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що

мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо

(неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед

законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з

дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для

прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це

рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Приписи ст.13 Конституції України

визначають, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи

державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених

Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145

Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування ,

крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні

громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття

рішень. Права органів місцевого самоврядування захищаються у судовому порядку.

Стаття 173 Земельного кодексу

України визначає межу адміністративно-територіального утворення як умовну

замкнену лінію на поверхні землі, що відокремлює територію району, села,

селища, міста, району у місті від інших територій . У межах конкретного

адміністративно - територіального утворення здійснюється повноваження

компетентних органів, як-то, органів місцевого самоврядування.

Технічними вказівками по складанню

проектів встановлення меж сільських населених пунктів, затвердженими

Держкомземом України 30.10.1991р. , передбачено, що проекти встановлення меж

сільських населених пунктів розробляються на підставі завдання на проектування.

Межі району, села, селища, міста,

району у місті не тільки встановлюються , але й змінюються за проектами

землеустрою, які розробляються державними та іншими землевпорядними

організаціями відповідно до техніко-економічного обґрунтування розвитку

адміністративно-територіальних утворень та генеральних планів населених

пунктів.

Межа адміністративно-територіальних

утворень не є постійною. Сам факт включення нових земельних ділянок у межу

району, села, селища, міста, району у місті не припиняє права власності і права

користування цими земельними ділянками. Правовий режим вказаних земельних

ділянок може бути змінений лише у випадку їх вилучення (викупу у відповідних

суб'єктів з відшкодуванням збитків в повному об'ємі згідно вимог чинного

законодавства.

Як встановлено в ході розгляду

справи, рішенням Одеської міської ради від 20.07.2001р. №2655-ХХІІІ „Про

погодження межі м. Одеси” була погоджена межа м. Одеси згідно з її описом та

балансом території, в якому передбачено збільшення площі м. Одеси, у тому числі

на 887 га за рахунок земель Комінтернівського району, з них 361 га земель

Крижанівської сільської ради.

Одеська обласна рада  прийняла рішення від 07.08.2001р. №347-ХХІІІ

„Про межу                 м. Одеси”, яким

затвердила  межі міста Одеси загальною

площею 16242,0 га, із включенням у тому числі до меж міста 887,0 га земель

Комінтернівського району, з них 361 га земель Крижанівської сільської ради.

Постановою Верховної ради України

від 07.02.2002р. №3064-ІІІ „Про зміну меж міста Одеси Одеської області”

постановлено включити у межі міста Одеси Одеської області  361,0 га земель Крижанівської сільради

Комінтернівського району Одеської області, та затверджено межі міста Одеси

загальною площею 16242,0 га, але відсутній додаток до даної Постанови, який би

встановлював які саме землі увійшли до меж міста Одеси.

Чинний Земельний кодекс України

закріпив Положення щодо встановлення меж адміністративно-територіальних

утворень в певному порядку та відповідно до закону.

Згідно ст.125 Земельного кодексу

України  право власності на землю, як

сукупність прав володіння, користування та розпорядження земельними ділянками,

встановлюється для всіх суб'єктів земельних правовідносин  без будь-яких виключень, та виникає після

одержання її власником  або користувачем

документа, що посвідчує право власності 

чи право постійного користування на земельну ділянку, та його державної

реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки  до одержання документа, що посвідчує право на

неї та державної реєстрації забороняється. 

Згідно ст.176 Земельного кодексу

України  межі  адміністративно-територіальних утворень  посвідчуються державним актом України, форма

та порядок якого встановлюється Верховною Радою України. Дійсно, на даний час

Верховною Радою України не розроблено такого Державного акту, але, Земельним

кодексом України не передбачено будь-яких виключень щодо юридичного посвідчення

меж  адміністративно-територіальних

утворень  у випадку відсутності

встановленого законодавством документу.

За таких обставин, юридично не

відбулося встановлення меж міста Одеси.

Слід також звернути увагу на те, що

при розгляді господарським судом Одеської області справ №28\176-06-4621А та

№28\293-06-6832А судом досліджувався 

лист Одеського міського голови від 14.12.2005р. №03-30\132, згідно якого

станом на дату підписання цього листа меж м. Одеси в натурі (на

місцевості)  не встановлені, направлений

до Держкомзему України технічний звіт по встановленню межі м. Одеси не пройшов

державну землевпорядну експертизу і направлений на доопрацювання, оскільки при

обрахуванні площі міста за результатами геодезичної зйомки виявлено розбіжності

між обчисленою фактичною площею міста та межами міста , затвердженими

Постановою Верховної Ради України.

Крім того, у постанові Одеського

апеляційного господарського суду від 30.01.2007р. по справі

№28\176-06-4621  також зазначено, що

згідно листа Одеської обласної ради від 30.01.2005р. №31\Р-27-1104\928, на

виконання постанови ВР України від 07.02.2002р. №3064-ІІІ було складено Акт про

встановлення в натурі меж м. Одеси по суміжності з Комінтернівським районом

Одеської області та передачу на зберігання межових знаків від 30.12.2002р.

Однак, станом на 01.01.2005р. і 01.01.2006р. зазначені землі фактично

залишаються на території Комінтернівського району, про що свідчать дані

державної статистичної звітності (форма 6-зем ) по Комінтернівському району  Одеської області та м. Одеса.

За таких обставин, станом на дату

прийняття оспорюваного рішення НОМЕР_2 від 07.06.2002р.  Крижанівською 

сільською радою не було допущено ані порушення норм чинного законодавства

на дату прийняття цього рішення , ані порушення прав та інтересів Одеської

міської ради, адже згідно п.34  ч.1

ст.26   Закону України „Про місцеве

самоврядування в Україні” до виключної компетенції сільських, селищних, міських

рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних

відносин.

Оскаржувана позивачем Угода,

укладена між відповідачами по справі 

27.06.2002р., не суперечить вимогам законодавства, що діяло на момент її

вчинення, укладена на підставі рішення Крижанівської  сільської ради  НОМЕР_2 від 07.06.2002р., яке не визнано

судом протиправним та не скасовано, Угоду укладено у відповідній чинному

законодавству формі, повноважними представниками сторін, тому у суду не має

підстав для і визнання її недійсною.

Крім того, слід зауважити, що

Одеській міській раді ще задовго до прийняття оскаржуваного рішення  було відомо про розпорядження

Крижанівською  сільською радою земельними

ділянками мікрорайону ІІІ-4 сел.Котовського, адже Управління капітального

будівництва Одеської міської ради, якому 

надано у постійне користування згідно Державного акту на право

постійного користування землею, виданого на підставі розпорядження Ради

Міністрів УРСР від 09.03.1989р., земельну ділянку площею 76,5 га   для житлового будівництва мікрорайону ІІІ-4

пос.Котовського, не могло не знати  про

наявність на цих землях автостоянок та зобов'язано  було сповістити про це орган, який створив

Управління.

Оцінюючи надані докази в

сукупності, господарський суд Одеської області вважає, що позовні вимоги не

обґрунтовані , у зв'язку з чим не підлягають 

задоволенню.

   

                                     Керуючись

ст.ст.  158-163 КАС України, суд -

 

                                                             

ВИРІШИВ:

1.          У задоволенні позову Одеської міської

ради  відмовити.

 

Постанова може бути оскаржена в порядку

ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Постанова набирає законної сили у

порядку ст.254  Кодексу адміністративного

судочинства України.

 

               Суддя                                                                            

     

 

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення05.06.2007
Оприлюднено28.08.2007
Номер документу766994
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —30/67-07-1896а

Постанова від 05.06.2007

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні