Рішення
від 28.09.2018 по справі 1540/3317/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1540/3317/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Марина П.П.

секретар судового засідання Станкова О.Ф.

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області в якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області та зобов'язати Великодолинський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області зупинити роботу приміщень за адресою: 67832, Одеська обл., Овідіопольський район, смт.Великодолинське, вул.Центральна, 95 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, зазначених в акті перевірки №8 від 12.04.2018 року за номерами: 4-10, 12-16, 18, 19, 21-24.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що у період з 10.04.2018 року по 12.04.2018 року було проведено позапланову перевірку Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області за результатом якої було виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту та складено акт №8 від 12.04.2018 року. Серед виявлених порушень встановлено такі, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Подальша робота Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей. Неусунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей. При такому становищі співробітники та відвідувачі Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров'ю через невиконання вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином та своєчасно.

Відзив на адміністративний позов представником відповідача, у встановлений судом строк, до суду не надано.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Представником позивача через канцелярію суду 04.06.2018 року було надано заяву про розгляд справи за його відсутності.

Оскільки відсутні потреби щодо заслухання свідка чи експерта, судом, керуючись положеннями ст.229 КАС України, прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що у період з 10.04.2018 року по 12.04.2018 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №148 від 30.03.2018 року Про проведення позапланових перевірок на підставі посвідчення на проведення перевірки від 10.04.2018 року №11 (а.с.16) головним фахівцем Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_1 у присутності директора Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області (далі - Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської) ОСОБА_3, заступника директора з господарчої частини Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_4 здійснено позапланову перевірку Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області, розташованого за адресою: 67832, Одеська обл., Овідіопольський район, смт. Великодолинське, вул. Центральна, 95 щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Під час проведення перевірки було виявлено порушення Великодолинським НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області вимог Кодексу цивільного захисту України (далі - КЗЦУ), Правил Пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року (Правил №1417), та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

За результатами перевірки було складено акт №8 від 12.04.2018 року (а.с.9-15), в якому відображено 25 порушень Великодолинським НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області, серед яких порушення за номерами 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24 на думку позивача, є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Серед зазначених порушень вказані:

п. 4 не відокремлено у відповідності з вимогами п. 4.13 та 4.14 ДБН В. 1.1-7-2002 пожежонебезпечні та технічні приміщення (електрощитова, бібліотеку, архів, тощо) від приміщень іншого призначення протипожежними перегородками 1-го типу із заповненням прорізів дверима 2-го типу з нормованою межею вогнестійкості не менше 30 хв.

п.5 Не проведено вогнезахисну обробку дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати), які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

п.6 У разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, ґрат останні не розкриваються, розсуваються або знімаются. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчинені (зняті).

п.7 Під час організації і проведення масових заходів (концерти, святкові зібрання, презентації, виставки, інші подібні заходи) при кількості людей понад 50 осіб не забезпечується вільний доступ до 2-го евакуаційного виходу.

п.8 Сходові клітки, внутрішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не обладнано евакуаційним освітленням із світловим покажчиком Вихід .

п.9 В приміщенні охорони використовуються пошкоджені розетка та вимикач.

п.10 Експлуатуються на першому та в підвальному поверхах тимчасові дільниці електромереж, саморобні подовжувані.

п.12 Не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

п.13 Не виконано перевірку захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .

п.14 Приміщення (за винятком 2-го та 3-го поверхів лівого крила) не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

п.15 Змонтовані системи протипожежного захисту не утримуються готовими до виконання роботи та в справному стані шляхом проведення якісного технічного обслуговування. Не відновлено проектну документацію на монтування систем та акти прийняття їх до експлуатування.

п.16 Тривожні сповіщення від приладів приймально-контрольних пожежних систем протипожежного захисту будинку не виведено на пульт пожежного спостерігання.

п.18 Експлуатуються пошкоджені електросвітильники в підвальному приміщенні.

п.19 Складуються горючі матеріали на відстані менше 1 м від електросвітильників в підвальному приміщенні.

п.21 Експлуатуються в приміщеннях навчального закладу електрочайники, за межами спеціально обладнаних приміщень.

п.22 У приміщенні майстерні не вимикається напруга з усіх електроустановок та електроприладів, а також з мереж їх живлення (за винятком чергового освітлення, протипожежних та охоронних установок, а також електроустановок, що за вимогами технології працюють цілодобово).

п.23 Дозволяється куріння за межами спеціально відведених місць.

п.24 Не забезпечено дотримання вимог законодавства щодо утримання, використання захисної споруди цивільного захисту.

Примірник вказаного акту отримано директором Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3 12.04.2018 року (з/б а.с. 13).

Судом встановлено, що відносно винної посадової особи заступника директора з АГР Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_5 за виявлені порушення було складено протокол ОД №004805 від 12.04.2018 року про адміністративне правопорушення відповідно до ст.175 КУпАП (а.с.17). Постановою ОД №004805 від 12.04.2018 року про накладення адміністративного стягнення ОСОБА_5 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 51 грн. 00 коп. (а.с.18).

У зв'язку з виявленими порушеннями, визначеними в акті перевірки №8, які є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, подальша робота Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей, що зумовило звернення позивача до суду з даним позовом.

Як зазначено в акті та не спростовано відповідачем будь-яких скарг під час проведення позапланової перевірки, заперечень, зауважень чи пояснень на акт №8, не надходило (з/б а.с.13).

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до ст.66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Підпунктом 12 ч.1 ст.67 КЦЗ України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Частиною 2 ст.68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Разом з тим, ч.1 ст.70 КЦЗ України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами;відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

При цьому, ч.2 ст.70 КЦЗ України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Крім того, розпорядженням КМУ від 20 вересня 2017 року №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки визначено: Погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 року позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення суб'єктів господарювання.

Обласним та Київській міській державним адміністраціям: за участю органів місцевого самоврядування сприяти проведенню перевірок; разом з Державною службою з надзвичайних ситуацій забезпечити проведення роз'яснювальної роботи щодо дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки .

Як вбачається з матеріалів справи, Овідіопольським РС ГУ ДСНС України в Одеській області за результатами проведеної позапланової перевірки з 10.04.2018 року по 12.04.2018 року щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Великодолинським НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області, виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Вказані порушення є суттєвим, адже вони можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі, а тому не усунення цих порушень є підставою для застосування до відповідача заходів реагування.

Як зазначено представником позивача та наголошується судом, при такому становищі співробітники та відвідувачі Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров'ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

З огляду на вищезазначене вбачається, що подальша робота Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей.

У зв'язку із зазначеним, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області до Великодолинського НВК ОСОБА_2 ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Згідно зі ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 72-73, 77, 90, 242-246, 250-251, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області до Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.

Застосувати до Великодолинського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26433653, 67832, Одеська обл., Овідіопольський район, смт.Великодолинське, вул.Центральна, 95) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Зобов'язати Великодолинський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26433653, 67832, Одеська обл., Овідіопольський район, смт.Великодолинське, вул.Центральна, 95) зупинити роботу приміщень за адресою: 67832, Одеська обл., Овідіопольський район, смт.Великодолинське, вул.Центральна, 95 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей зазначених в акті перевірки №8 від 21.12.2017 за номерами: 4-10, 12-16, 18, 19, 21-24.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Головне управління ДСНС України в Одеській області (адреса: 65091, Одеська область, м.Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633)

Відповідач: Великодолинський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія Овідіопольського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26433653, 67832, Одеська обл., Овідіопольський район, смт.Великодолинське, вул.Центральна, (колишня Леніна) 95)).

Суддя П.П. Марин

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2018
Оприлюднено01.10.2018
Номер документу76796075
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1540/3317/18

Постанова від 11.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 07.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 28.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Рішення від 28.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 03.08.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 10.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні