Рішення
від 14.09.2018 по справі 0240/2328/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

14 вересня 2018 р. Справа № 0240/2328/18

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Мультян М.Б.,

за участі секретаря судового засідання: Краєвської І.В.

представників сторін:

позивача: ОСОБА_1

відповідача: ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_3

до: державного реєстратора відділу з питань Державної реєстрації Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області ОСОБА_2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Ободівка - Агро", ОСОБА_4

про: визнання дій протиправними та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулась ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3О.) до державного реєстратора відділу з питань Державної реєстрації Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області ОСОБА_2 (далі - державний реєстратор Гайсинської РДА Вінницької області ОСОБА_2М.), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Ободівка Агро", ОСОБА_4, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 28053330 від 03.02.2016 року щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером 0525080400:02:000:0062 на підставі договору оренди землі між ОСОБА_4 та товариством з обмеженою відповідальністю "Ободівка Агро".

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що являється власником земельної ділянки площею 1,84 га, кадастровий номер 0525080400:02:000:0062, яка розташована на території Білокамінської сільської ради Чечельницького району Вінницької області. Так, позивач, що 01.10.2007 року між нею та ТОВ "Ободівка Агро" було укладено договір оренди землі, строк якого закінчився у 2017 році. Після закінчення договору земельну ділянку було повернуто ОСОБА_3. У 2018 році позивач знову вирішила укласти договір оренди землі, але з іншою особою. Так, при звернені до державного реєстратора Гайсинської РДА ОСОБА_2 позивач дізналась, що державним реєстратором при реєстрації договору оренди землі № 168-Б від 15.04.2015 року між ОСОБА_4 та ТОВ "Ободівка Агро" помилково був вписаний кадастровий номер земельної ділянки, яка належить ОСОБА_3.

Окрім того, позивач зазначає, що ТОВ "Ободівка Агро" земельною ділянкою не користується, а укласти договір про розірвання договору оренди землі № 168-Б від 15.04.2015 року між ОСОБА_4 та ТОВ "Ободівка Агро" за згодою сторін відмовляється.

Відтак, на думку позивача рішення державного реєстратора є протиправним та підлягає скасуванню у зв'язку з чим остання звернулась до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 20.07.2018 року відкрито провадження у справі. Розгляд адміністративної справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Так, відповідно до статей 162-164, 261 КАС України відповідачеві встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

28.08.2018 року на адресу суду надійшов відзив (вих. №49/01-09 від 27.08.2018 року) в якому відповідач вказує, що вимоги позивача необґрунтовані та безпідставні, оскільки державним реєстратором Гайсинської РДА Вінницької області ОСОБА_2 було вчинено всі необхідні дії, передбаченні чинним законодавством, при прийнятті рішення щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень № 28053330 від 03.02.2016 року, а тому просить суд відмовити в задоволенні позову повністю.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 07.08.2018 року витребувано у Чечельницької районної державної адміністрації договір оренди № 168-Б від 15.04.2015 року кадастровий номер 052500080400:02:000:0062 укладений між ОСОБА_4 та товариством з обмеженою відповідальністю "Ободівка - Агро", належним чином завірену копію реєстраційної справи на зазначену земельну ділянку та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою "Ободівка-Агро" (місцезнаходження: 24537, Вінницька область, Тростянецький район, с. Нова Ободівка, вул. Суворова, 263).

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 21.08.2018 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 (місце проживання: 24814, Вінницька область, Чечельницький район, с. Білий камінь, вул. Шпильова, 18).

29.08.2018 року на адресу Вінницького окружного адміністративного суду надійшла заява від ОСОБА_4, в якій остання зазначила, що до земельної ділянки кадастровий номер 052500080400:02:000:0062 відношення немає, стосовно неї договору оренди не укладала та проти задоволення позовних вимог не заперечвала.

У судовому засіданні представник позивача просив суд задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Відповідач в судовому засіданні адміністративний позов визнала.

У судове засідання представник третьої особи ТОВ "Ободівка-Агро" не з'явився хоча про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 1,84 га, кадастровий номер 0525080400:02:000:0062, що розташована на території Білокамінської сільської ради Чечельницького району Вінницької області, відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ІІ-ВН № 039553 від 15.01.2003 року.

01.10.2007 року між ОСОБА_3 та ТОВ "Ободівка-Агро" було укладено договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 0525080400:02:000:0062, яка розташована на території Білокамінської сільської ради Чечельницького району Вінницької області для сільськогосподарського використання строком на 10 років, та який закінчився у 2017 році.

Матеріали справи свідчать, що 15.04.2015 року між ОСОБА_4 та ТОВ "Ободівка-Агро" укладено договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 0525080400:02:000:0062, яка розташована на території Білокамінської сільської ради Чечельницького району Вінницької області. Даний договір зареєстрований на підставі рішення державного реєстратора реєстраційної служби Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області ОСОБА_2 №28053330 від 03.02.2016 року, яке одночасно є предметом оскарження у даній справі.

Надаючи правову оцінку вказаному рішенню, суд виходить з того, що правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час прийняття відповідачем оскарженого рішення регулювалися Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Законом України "Про Державний земельний кадастр", Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 року № 868.

Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.

В силу вимог приписів ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.

Статтею 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно з ч. 4 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Пунктом 3 ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державний реєстратор: під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

Оскільки, договір оренди земельної ділянки, укладений 01.10.2007 року між ОСОБА_3 та ТОВ "Ободівка-Агро", та враховуючи те, що реєстрація права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0525080400:02:000:0062 проведена до 01.01.2013 року державний реєстратор під час проведення нової державної реєстрації права оренди на вказану земельну ділянку зобов'язаний направити запит до відповідного органу, який проводив державну реєстрацію права оренди на вказану земельну ділянку до 2013 року.

Разом з тим, дослідивши матеріали справи, судом встановлено відсутність доказів на підтвердження того, що державним реєстратором під час прийняття рішення № 28053330 від 03.02.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі договору оренди землі №168-Б від 15.04.2015 року, надсилався запит щодо оформлених речових прав на земельну ділянку до реєстраційної служби Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області.

Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.

Як роз'яснила Державна реєстраційна служба України у своєму листі № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 року "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами", з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Аналогічні норми щодо заборони подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами існували на момент державної реєстрації договору оренди земельної ділянки від 30.01.2016 року, укладеного між ОСОБА_4 та ТОВ "Ободівка-Агро".

Разом із тим, в порушення вимог чинного законодавства, органи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, при проведенні державної реєстрації речового права за договором оренди землі від 30.01.2016 року належним чином не перевірили, чи вже зареєстроване право оренди на дану земельну ділянку, внаслідок чого неправомірно здійснили повторну реєстрацію договору оренди однієї і тієї ж самої земельної ділянки, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договору оренди земельної ділянки.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що реєстрацію права оренди земельної ділянки за договором від 30.01.2016 року, укладеним між ОСОБА_4 та ТОВ "Ободівка-Агро" органами державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень проведено без дотримання вимог чинного законодавства, внаслідок чого істотно порушено законні права та інтереси позивача як правомірного орендаря землі.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права міститься у постанові Верховного Суду України від 29.09.2015 року (справа № 21-760а15).

Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що оскаржуване рішення, не відповідає критеріям, наведеним у статті 2 КАС України, тобто орган державної реєстрації прав діяв не на підставі та не в межах визначених законом повноважень, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 28053330 від 03 лютого 2016 року щодо державної реєстрації іншого речового права на земельну ділянку кадастровий номер 0525080400:02:000:0062 на підставі договору оренди укладеного між ОСОБА_4 та товариством з обмеженою відповідальністю "Ободівка - Агро".

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

ОСОБА_3 (місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1 камінь, вул. Лівобережна, 69);

Державний реєстратор відділу з питань Державної реєстрації Гайсинської районної державної адміністрації Вінницької області ОСОБА_2 (місцезнаходження: Вінницька область, м. Гайсин, 2-й провулок Високовича, 2);

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ободівка - Агро" (місцезнаходження: Вінницька область, Тростянецький район, с. Нова Ободівка, вул. Суворова, 263);

ОСОБА_4 (місце проживання: 24814, Вінницька область, Чечельницький район, с. Білий камінь, вул. Шпильова, 18).

Суддя Мультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2018
Оприлюднено02.10.2018
Номер документу76814133
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0240/2328/18-а

Рішення від 14.09.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 21.08.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 07.08.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 20.07.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні