ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2018 року м. Житомир справа № 806/2207/18
категорія 5.1.2
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Панкеєвої В.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коростенського району Житомирської області про застосування заходів реагування,
встановив:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулось до суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію будівель корпусу Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів шляхом опломбування вхідних дверей та відключення від електромережі із залученням спеціалізованої організації, за адресою: Житомирська обл., Коростенський р-н, с.Васьковичі, вул.Першотравнева,3.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результатами позапланової перевірки Васьковицької школи щодо дотримання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки виявлено порушення, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Вважає, що виявлені порушення є підставою для застосування до відповідача заходів реагування, оскільки впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню та вільній евакуації людей при виникненні пожежі.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 23 травня 2018 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою суду від 26.07.2018 клопотання сторін задоволено, призначено справу до розгляду у судовому засіданні.
Представники позивача в судовому засідання позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив надати час для ініціювання проведення позапланової перевірки.
Перед початком судового засідання 24 вересня 2018 року сторони подали клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні.
Керуючись приписами ч.9 ст.205, ч.4 ст.229 КАС України, суд вважає за можливе провести розгляд справи у порядку письмового провадження.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на наступне.
З матеріалів справи встановлено, що на підставі посвідчення на проведення перевірки від 07.05.2018 №70 у період з 07.05.2018 по 14.05.2018 т.в.о. заступника начальника Коростенського МРВ Управління ДСНС України у Життомирській області проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Васьковицькою середньою загальноосвітньою школою (а.с.13).
В результаті здійснених заходів щодо перевірки відповідача складено акт № 72 щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (14-21).
Директор школи ОСОБА_1 акт перевірки підписав, копію примірника отримав 14.05.2018.
За результатами перевірки встановлені порушення вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а саме:
- коридори та шляхи евакуації будівель корпусу №1. корпусу №2 і початкові класи), дитячого корпусу, їдальні Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-1ІІ ступенів не забезпечені евакуаційним освітленням (порушено пункт 2.31, глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- будівлі, корпусу №1, корпусу №2 (початкові класи), дитячого корпусу, їдальні, котельні та гаражу Васьковицької середньої загальноосвітньої школи 1- III ступенів не обладнані системами протипожежного захисту (порушено пункт 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- дерев'яні елементи горищного покриття будівель корпусу №1, корпусу №2 (початкові класи), дитячого корпусу, їдальні, котельні та гаражу Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів не оброблені, засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності. (порушено пункт 2.5. глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- горюче облицювання (оздоблення) стін в коридорах І та ІІ поверху та сходової клітини корпусу №1, коридор) корпусу №2 (початкові класи), коридору будівлі дитячого корпусу Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-III ступенів виконані з матеріалів з вищою пожежною небезпекою ніж Г2, В2, Д2, Т2 (порушено пункт 2.23, глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417; ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва );
- на першому поверсі будівлі корпусу №1 Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, в приміщенні електрощитової, не встановлено протипожежні двері (порушено пункт 2.3, глави 2 розділ) III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- на другому поверсі будівлі корпусу №1 Васьковицької середньої зальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, на виході до горищного приміщення, не встановлено протипожежний люк (порушено пункт 2.3, глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-в котельні та на території Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів пожежні щити не укомплектовані первинними засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (порушено пункт 3.11, глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Абзац 2 статті 1 Закону № 877-V встановлює, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з п.7 ст.7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва, реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Приписами пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013 передбачено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України (далі -Кодекс) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Частина 2 статті 68 Кодексу передбачає, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно зі ст.70 Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Порушення, що були виявлені при перевірці Васьковицької середньої загальноосвітньої школи, зафіксовані актом перевірки та обґрунтовані Правилами пожежної безпеки в Україні затвердженими Наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 (далі - Правила).
Так пунктом 2.3 глави 2 Розділу 3 під час експлуатації об'єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах.
Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню.
Відповідно до п.2.23 глави 2 Розділу 3 забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.
Згідно з п.2.5 глави 2 Розділу 3 у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев'яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Приписами п. 2.31 глави 2 Розділу 3 сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
Згідно з п.1.2 глави1 Розділу5 будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".
Нормами п.3.11 глави3 Розділу5 встановлено, що для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, спорудах, а також на території підприємств повинні встановлюватися спеціальні пожежні щити (стенди).
Пожежні щити (стенди) повинні встановлюватись на території об'єкта площею більше 200 м-2 з розрахунку один щит (стенд) на 5000 м-2 захищуваної площі.
До комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
З аналізу норм чинного законодавства встановлено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
В обґрунтування відзиву вказано, що зупинення експлуатації об'єкта унеможливить в подальшому виконання всіх заходів по усуненню порушень вказаних у приписі.
Відповідачем також долучено акт позапланової перевірки від Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів в період з 31.08.208 по 03.09.2018.
Зі змісту опису виявлених порушень встановлено наступні:
- коридори та шляхи евакуації будівель корпусу №1. корпусу №2 і початкові класи), дитячого корпусу, їдальні Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-1ІІ ступенів не забезпечені евакуаційним освітленням (порушено пункт 2.31, глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- будівлі, корпусу №1, корпусу №2 (початкові класи), дитячого корпусу, їдальні, котельні та гаражу Васьковицької середньої загальноосвітньої школи 1- III ступенів не обладнані системами протипожежного захисту (порушено пункт 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
- дерев'яні елементи горищного покриття будівель корпусу №1, корпусу №2 (початкові класи), дитячого корпусу, їдальні, котельні та гаражу Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів не оброблені, засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності. (порушено пункт 2.5. глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417).
З аналізу отриманої інформації, судом встановлено факт невиконання всіх пунктів приписаних до негайного усунення порушень.
В матеріалах справи відсутні докази та документи які б спростовували виявлені Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області порушення, зазначені в акті позапланової перевірки від 03.09.2018, або свідчили про усунення вказаних порушень.
Суд наголошує, що специфікація на придбання відповідачем аварійних світильників "Вихід" та ЛЕД світильників від 06.09.2018 не може бути доказом усунення порушень.
Встановлення факту усунення певних порушень у сфері державного нагляду належить до компетенції контролюючого органу, у зв'язку з чим суд не може втрутитися у дискреційні повноваження Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області.
Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
З огляду на наведене, та те, що виявлені порушення під час перевірки Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 77, 90, 242-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (вул.Героїв Пожежних,67-Б, м.Житомир, 10006, код ЄДРПОУ 38624322) задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коростенського району Житомирської області (вул.Першотравнева,3, с.Васьковичі, Коростенський р-н, Житомирська обл., 11522, код ЄДРПОУ 22056432) у вигляді заборони подальшої експлуатації будівель корпусу № 1, корпусу № 2, дитячого корпусу Васьковицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коростенського району Житомирської області шляхом опломбування вхідних дверей та відключення від електромережі із залученням спеціалізованої організації, за адресою: Житомирська обл., Коростенський р-н, с.Васьковичі, вул.Першотравнева,3, до усунення порушень, викладених в акті № 185 від 03.09.2018.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.А. Панкеєва
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2018 |
Оприлюднено | 02.10.2018 |
Номер документу | 76815093 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Панкеєва Вікторія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні