Рішення
від 24.09.2018 по справі 817/1699/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

24 вересня 2018 року м. Рівне №817/1699/18 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ковальчук Г.М та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представники ОСОБА_1, ОСОБА_2,

відповідача: представник ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Фермерського господарства "Новий Тік" доГоловного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "Новий тік" (далі - ФГ "Новий тік", позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі - відповідач) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду терміном на 2 роки, площею 8,7 га, для ведення фермерського господарства, викладені у листі №570/0-931/0/94-18 від 14.03.2018 та про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області розглянути клопотання Фермерського господарства "Новий тік"від 13.02.2018 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду терміном на 2 роки, площею 8,7 га, для ведення фермерського господарства.

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що законодавством встановлені виключні підстави, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Тому вважає, що відповідач протиправно відмовив йому у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, у зв'язку з здійсненням Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області заходів із інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, зазначивши про необхідність звернення до Боремельської сільської ради із відповідною заявою після передачі земельної ділянки у комунальну власність. Зазначає, що розпорядження землями до їх передачі в комунальну власність здійснює управління Держгеокадастру, за погодженням з об'єднаними територіальними громадами, і проведення інвентаризації, як підстава відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, не передбачено Земельним кодексом України. Наголошує також на тому, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не зверталося до Боремельської сільської об'єднаної територіальної громади щодо надання відповідного погодження, а самостійно прийняло рішення про відмову. Крім того, зазначає, що на земельній ділянці, яку господарство хоче отримати в оренду, знаходяться споруди, які належать на праві приватної власності, процес передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність може тривати роками, а з позивача в подальшому можуть вимагати сплату збитків за користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів. За таких обставин, просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 26.06.2018 відкрито загальне позовне провадження у справі. Підготовче засідання у справі призначено на 27.08.218 о 09:15 год.

13.07.2018 відповідачем, за вх.№12531/18, подано відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого він заперечує проти задоволення позовних вимог. Зазначає, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України, з 01.02.2018 розпочато процес передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад. Згідно з ст.117 Земельного кодексу України. На даний час Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області здійснюються заходи з інвентаризації земель, з метою визначення площі земель, які підлягають передачі у комунальну власність об'єднаних територіальних громад. Таким чином, бажана земельна ділянка буде передана до комунальної власності Боремельської об'єднаної територіальної громади, а тому вважає, що відповідачем правомірно відмовлено позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Вказує, що право відповідача на вчинення дій щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки в оренду є його дискреційними повноваженнями, а тому задоволення позовної вимоги про зобов'язання відповідача надати такий дозвіл є формою втручання в дискреційні повноваження державного органу. За таких обставин, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 27.08.2018 продовжено строк підготовчого судового засідання. Підготовче засідання у адміністративній справі №817/1699/18 відкладено до 07.09.18 до 12:00 год.

Ухвалою суду від 07.09.2018 закрито підготовче провадження у справі. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 24.09.2018 о 16:00 год.

В судовому засіданні 24.09.2018 представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав, зазначених у позовній заяві. Позов просили задовольнити у повному обсязі.

В судовому засіданні 24.09.2018 представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву. Просив відмовити у задоволенні позову повністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно та всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов висновку, що в позов слід задовольнити повністю, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що 13.02.2018 ФГ "Новий тік" звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з клопотанням про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду, терміном на 2 роки, земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 8,7 га, під господарськими будівлями, що знаходиться за адресою: Рівненська область, Демидівський район, с.Новий Тік, вул. Центральна, буд.1 та буд.18 а, для ведення фермерського господарства (а.с.16).

До вказаної заяви позивачем долучено копії витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджують належність позивачеві на праві власності об'єктів нерухомого майна, що знаходяться за адресою: Рівненська область, Демидівський район, с.Новий Тік, вул. Центральна, буд.1 та буд.18 а (а.с.17- 21), а також викопіювання з публічної кадастрової карти Демидівського району з нанесенням земельної ділянки, яка намічена для відведення ФГ "Новий тік" за межами с.Новий Тік, на території Боремельської сільської ради Демидівського району Рівненської області орієнтовною площею 5,56 га, 0,64 га та2,50 га (а.с.22-24).

Листом від 14.03.2018 за №570/0-931/0/94-18 відповідач відмовив у задоволенні вищевказаного клопотання позивача. Зазначив, що на даний час Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області здійснюються заходи з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, з метою визначення площі земель, які підлягають передачі у комунальну власність об'єднаних територіальних громад. Таким чином, бажана земельна ділянка буде передана до комунальної власності Боремельської об'єднаної територіальної громади. Також відповідач, відмовляючи у наданні дозволу, пропонував позивачеві звернутися до Боремельської сільської ради з відповідною заявою після передачі земельної ділянки у комунальну власність (а.с.25).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 06.06.2018 за №1363 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" Боремельській сільській раді передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 307,3078 гектара, які розташовані на території Боремельської сільської ради та колишніх Малівської і Золочівської сільських рад Демидівського району Рівненської області. Вказано, що право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Перехід права власності на земельні ділянки не припиняє встановлених обмежень, обтяжень (а.с.53).

Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 №17-1363/16-18-СГ Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, відповідно до наказу від 06.06.2018 за №1363, передає із державної власності, а Боремельська сільська рада приймає у комунальну власність Боремельської сільської ради згідно з додатком (а.с.54-59).

Не погоджуючись з відмовою відповідача у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами 1, 2 статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Частиною 2 та ч.3 ст.134 ЗК України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому ст.123 цього Кодексу.

Зокрема, згідно з вимогами ч.2 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, на земельній ділянці, яку позивач бажає отримати в оренду, знаходяться споруди, що належать на праві приватної власності фермерському господарству, тому земельні торги не проводяться.

Відповідно до ч.2 ст.123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Як передбачено ч.3 ст.123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, ст.123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інших, крім установлених цією статтею, матеріалів і документів; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.

За результатами розгляду такого клопотання можливим є надання: дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивованої відмови у його наданні, з чітко визначених ЗК України на те підстав.

При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб'єкта владних повноважень відступати від положень статті 123 ЗК України.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад", на яке посилається відповідач у відзиві на позовну заяву та своїх поясненнях, Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 01.02.2018 необхідно забезпечити:

формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об'єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України;

передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліку земельних ділянок державної власності, права на які виставлені на земельні торги, в комунальну власність об'єднаних територіальних громад після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди таких земельних ділянок;

здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності під час передачі в користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність за погодженням з об'єднаними територіальними громадами (шляхом прийняття відповідною радою рішення згідно із статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Отже, розпорядження землями до їх передачі в комунальну власність здійснює орган Держгеокадастру за погодженням з об'єднаними територіальними громадами.

Проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, з метою визначення площі земель, які підлягають передачі у комунальну власність об'єднаних територіальних громад не може бути підставою для відмови у наданні такого дозволу, оскільки не передбачена ч.3 ст.123 ЗК України.

Крім того, на час звернення позивача з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду, земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 307, 3078 гектара, які розташовані на території Боремельської сільської ради та колишніх Малівської і Золочівської сільських рад Демидівського району Рівненської області, не були передані із державної у комунальну власність Боремельської сільської ради.

Оскільки порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, зокрема, порядок одержання дозволу на розроблення проекту землеустрою, врегульовано безпосередньо Земельним кодексом України, посилання відповідача на проведення інвентаризації земель, що здійснюється на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад", як на підставу для відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, є неправомірним.

Водночас суд зауважує, що роз'яснення відповідача про необхідність звернення позивача з відповідною заявою до Боремельської об'єднаної територіальної громади щодо передачі спірної земельної ділянки в оренду після її передачі у комунальну власність, як на підставу відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, станом на час розгляду заяви позивача від 13.02.2018 було передчасним, оскільки фактично така передача здійснена не була.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що рішення відповідача від 14.03.2018 №570/0-931/0/94-18 про відмову позивачеві у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки положеннями чинного законодавства не передбачено можливості відмовити у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду з підстав проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та з підстав можливої передачі у комунальну власність відповідної земельної ділянки.

Твердження відповідача про неможливість задоволення позовної вимоги про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області надати на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду є формою втручання в дискреційні повноваження державного органу судом не беруться до уваги, оскільки такої позовної вимоги позивачем не заявлено.

Водночас суд при прийнятті рішення враховує, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. Так, при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме: запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб'єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права без його практичного застосування. Таким чином, обов'язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту.

За таких обставин, позовна вимога про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області розглянути клопотання Фермерського господарства "Новий тік" від 13.02.2018 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду терміном на 2 роки, площею 8,7 га, для ведення фермерського господарства, підлягає до задоволення, як належний і ефективний спосіб відновлення порушеного права позивача.

Крім того, суд зауважує, що таке зобов'язання розглянути клопотання позивача не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки Земельним кодексом України передбачено лише два варіанти відповідного рішення - про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо земельної ділянки або про мотивовану відмову у наданні такого дозволу. Вказівок на те, яке саме рішення має прийняти відповідач, судове рішення не містить.

При цьому, суд звертає увагу позивача, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 545/808/17.

Відповідно до ч. 1,2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

За таких обставин, позов слід задовольнити у повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд керується вимогами ч.1 ст. 139 КАС України згідно з якими, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Фермерського господарства "Новий Тік" ( вул.Центральна, с.Новий Тік, Демидівський район, Рівненська область,35210, код ЄДРПОУ 33727467) до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (вул.Симона Петлюри,37,м.Рівне,33013, код ЄДРПОУ 39768252) про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинення певних дій, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним рішення Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо відмови Фермерському господарству "Новий Тік" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду терміном на 2 роки, площею 8,7 га, для ведення фермерського господарства, викладене у листі №570/0-931/0/94-18 від 14.03.2018.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області розглянути клопотання Фермерського господарства "Новий тік" від 13.02.2018 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду терміном на 2 роки, площею 8,7 га, для ведення фермерського господарства, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Стягнути на користь Фермерського господарства "Новий Тік" суму судового збору у розмірі 1762,00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 28 вересня 2018 року.

Суддя Борискін С.А.

Дата ухвалення рішення24.09.2018
Оприлюднено02.10.2018
Номер документу76816778
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1699/18

Рішення від 24.09.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Рішення від 24.09.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 07.09.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні