Рішення
від 25.09.2018 по справі 2240/2545/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2240/2545/18

РІШЕННЯ

іменем України

25 вересня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І.

за участю:секретаря судового засідання Страхарської М.В., представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2, представника відповідача ОСОБА_3 розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося до суду з адміністративним позовом до Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області в якому просить суд:

застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області, розташованого за адресою: вул. Шкільна, 24, Галузинці, Деражнянський район, Хмельницька область, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в акті складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №80 від 20 червня 2018 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області.

За результатами проведеної позапланової перевірки Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області складений акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №80 від 20 червня 2018 року, яким встановлено ряд порушень, які на переконання позивача, створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Оскільки відповідачем не усунено виявлені в ході проведення перевірки недоліки, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили задоволити в повному обсязі, з підстав зазначених у позовній заяві.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечувала, просила в задоволенні позову відмовити в повному обсязі, так як Галузинецький дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області усунув майже всі недоліки, які виявлені за результатами здійснення перевірки позивачем, а інші недоліки будуть виправлені найближчим часом.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно та всебічно дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 02 квітня 2018 року №213 та посвідчення на проведення перевірки від 04 червня 2018 року №89, у період з 18 червня 2018 року по 22 червня 2018 року, посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області.

За результатами проведеної перевірки складений акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №80 від 20 червня 2018 року.

Згідно вказаного акту перевірки позивачем відображено ряд порушень, а саме:

п. 1. Відсутня додаткова інструкція до плану евакуації людей на випадок пожежі, щодо дій персоналу по забезпеченню безпечної та швидкої евакуації людей (розділ 2 пункт 5 НАПБ А.01 001-2014);

п. 2. Приміщення не в повній мірі забезпеченні відповідними знаками безпеки відповідно до ДСТУ ISO 6309 2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309 1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цветасигнальные и знаки безопасности", а саме: не позначено шляхи евакуації місця розташування первинних засобів пожежогасіння, про заборону або дозвіл на користування електронагрівальними приладами (розділ 2 пункт 8 НАПБ А.01.001-2014);

п. 3. Відповідальна особа не прошила спеціальне навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (розділ 2 пункт 16 НАПБ А.01.001-2014);

п. 4. Не проведено вогнезахисне обробляння дерев'яних конструкцій горищного приміщення в будівлі дошкільного навчального закладу (розділ 3 пункт 2. 5 НАПБ А, 01 001- 2014);

п. 5. Усі евакуаційні шляхи не забезпеченні евакуаційним освітленням відповідно норм (розділ З пункт 2Л НАПБ А0ІООІ-2014);

п. 6. З'єднання мін електропроводів в усіх приміщеннях виконано простою скруткою (розділ 4 пункт 16 НАПБ А 01 001-2014);

п. 7. Розподільча коробка в фойє дошкільного навчального закладу не закрита кришкою з негорючого матеріалу (розділ 4 пункт 1.7 НАПБ А. 01.001-2014);

п. 8. Не проведено ревізію пристроям блискавкозахисту в будівлі дошкільного навчального закладу (розділ 4 пункт 21 НАПБ А 01 001-2014);

п. 9. Наказом не призначено відповідальну особу за топлення печей в будівлі дошкільного навчального закладу (розділ 4 пункт 2.3НАПБ A 0L001-2014);

п. 10. Відсутній журнал фіксації результатів очищення димоходів та печей в будівлі дошкільного навчального закладу (розділ 4 пункт 2,5 НАПБ А.01.001-2014);

п. 11 Приміщення будівлі дошкільного навчального закладу не обладнанні системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією) (розділ 5 пункт 1.2 НАПБ А 01 001-2014; додаток А пункт 7 2 ДБН В. 2 5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" );

п. 12. Приміщення закладу не обладнані системою оповіщення про пожежу 1-го типу (розділ 5 пункт 12 НАПБ А.01 001-2014; таблиця Б п. 4 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" );

п. 13. Будівля не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення зовнішнього пожежогасіння (розділ 5 пункт 2А підпункт 1 НАПБ А. 01.001-2014);

п. 14. Приміщення електрощитової не забезпечене первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності (газовим вогнегасником з величиною заряду вогнегасної речовини 3 кг і більше) (розділ 5 пункт 3,6 НАПБ А.01.001-2014);

п. 15. Наявні вогнегасники не розміщенні в легкодоступних місцях (розділ 5 пункт 3.10 та пункт 3.15 НАПБ А.01.001-2014);

п. 16. На території закладу пожежний щит не укомплектований первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності а саме: покривалом з негорючого матеріалу або повсті розміром 2x2 - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 1 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт. (розділ 5 пункт 3.11 НАПБ А.01.001-2014);

п. 17. Працівники закладу не забезпеченні засобами індивідуального захисту органів дихання від отруйних речовин (cт. 19 Кодексу цивільного захисту України; ст. 2 Постанови КМУ № 1200 "Про затвердження порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту" );

п.18. Відповідальна особа не пройшли функціональне навчання у сфері цивільного захисту та техногенної безпеки (стаття 19 Кодексу цивільного захисту України; пункт 10 Постанови Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 року № 819 "Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту").

Зауваження або заперечення до проведеного позапланового заходу та складеного ОСОБА_1 перевірки зі сторони керівництва суб'єкта господарювання не надходили. ОСОБА_4 перевірки був вручений безпосередньо керівнику об'єкту під розпис.

На підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 05 вересня 2018 року №570, 06 вересня 2018 року, посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд знову було здійснено позапланову перевірку Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області.

За результатами проведеної перевірки складений акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №115 від 06 вересня 2018 року.

Згідно вказаного акту перевірки позивачем відображено лише одне порушення, а саме:

Будівля не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення зовнішнього пожежогасіння (розділ 5 пункт 2А підпункт 1 НАПБ А. 01.001-2014).

Отже відповідно до вказаного акту перевірки Галузинецьким дошкільним навчальним закладом (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області було усунуто 17 пунктів порушень з наявних 18 пунктів виявлених в ході проведення позапланової перевірки 20 червня 2018 року.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно з пунктом 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 69 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови:

1) з питань пожежної безпеки у разі: а) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; б) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; в) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

2) з питань техногенної безпеки у разі: а) невиконання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань техногенної безпеки; б) відсутності організаційно-розпорядчих документів щодо здійснення заходів з питань техногенної безпеки, які передбачені для суб'єкта господарювання; в) непроведення в установленому порядку навчання персоналу суб'єкта господарювання діям у разі виникнення аварійних ситуацій та аварій; г) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу надзвичайних ситуацій; ґ) непроведення ідентифікації та паспортизації потенційно небезпечного об'єкта; д) відсутності декларації безпеки об'єкта підвищеної небезпеки; є) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; є) невідповідності кількості промислових засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатності або відсутності, а також у разі порушення порядку зберігання таких засобів; ж) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; з) відсутності плану локалізації і ліквідації наслідків аварій на об'єкті підвищеної небезпеки, а також відсутності розроблених відповідно до цього плану спеціальних заходів протиаварійного захисту; и) відсутності об'єктових матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій або невідповідності їх затвердженим номенклатурам та обсягам; і) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; ї) відсутності або несправності на об'єкті підвищеної небезпеки автоматизованої системи раннього виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення; й) відсутності на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; к) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; л) неготовності осіб, які обслуговують потенційно небезпечні об'єкти та об'єкти підвищеної небезпеки, а також осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації та ліквідації наслідків аварій до дій із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайної ситуації; м) відсутності на об'єкті підвищеної небезпеки угоди про страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно третім особам та їхньому майну, іншим юридичним особам унаслідок надзвичайної ситуації, що спричинена пожежею, аварією, катастрофою або небезпечною подією; н) порушення правил транспортування небезпечних речовин трубопровідним транспортом та порядку їх перевезення транспортними засобами; о) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Як зазначено в частині першій статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до положень статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб'єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

У разі застосування санкцій за порушення вимог чинного законодавства України, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.

З урахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку про недоведеність позивачем того, що зазначене в акті перевірки порушення, яке залишились після усунення в більшій мірі Галузинецьким дошкільним навчальним закладом (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей (персоналу установи, особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі), а усунення цих порушень вимагає вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області.

З огляду на те, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення подальшої експлуатації закладу є крайнім заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об'єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а тому позовні вимоги щодо повного зупинення експлуатації закладу дошкільної освіти не є достатньо обґрунтованими для вжиття таких заходів.

Більше того, у судовому засіданні представником відповідача доведено, що Галузинецьким дошкільним навчальним закладом (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області більша частина недоліків зазначених в акті перевірки виконані, що підтверджується актом складеним за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенного та пожежної безпеки №115 від 06 вересня 2018 року, який сам по собі підтверджує той факт, що адміністрацією закладу вжито заходи по усуненню більшості недоліків виявлених під час проведення перевірки викладених у акті №80 від 20 червня 2018 року.

Отже на думку суду відповідачем вжито заходи по запобіганню виникнення загрози життю та здоров'ю людей, а тому застосування до відповідача максимально передбаченого законодавством заходу реагування, на переконання суду є не пропорційним тим недолікам, які залишилось виправити відповідачу та щодо яких вживаються заходи по усуненню.

Суд також приймає до уваги той факт, що відповідачем продовжують вживатися заходи щодо усунення решти недоліків зазначених в акті 115 від 06 вересня 2018 року, що і підтверджується вказаним актом в якому зазначено, що в ході проведення позапланової перевірки було виявлено лише один недолік та як встановлено судом, який також знаходяться на стадії усунення.

Враховуючи викладене, суд вважає, що в даному випадку відсутня необхідність у примусовому порядку застосовувати до відповідача такий захід реагування у сфері державного нагляду (контролю), як повне зупинення експлуатації Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області, а тому у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Галузинецького дошкільного навчального закладу (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області про застосування заходів реагування - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 28 вересня 2018 року

Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Галузинецький дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Деражнянської районної ради Хмельницької області (вул. Шкільна, 24, Галузинці, Деражнянський район, Хмельницька область, 32226 , код ЄДРПОУ - 22988807)

Головуючий суддя ОСОБА_5

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2018
Оприлюднено02.10.2018
Номер документу76817566
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2240/2545/18

Рішення від 25.09.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 30.07.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні