Справа № 2240/2392/18
РІШЕННЯ
іменем України
25 вересня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.
розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 міська рада Хмельницької області про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, в якій просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, розташованого за адресою: Хмельницька область, м. Полонне, вул. Л. Толстого, 117, код ЄДРПОУ 26381123, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених а акті складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №19 від 19.04.2018.
Позивач підставою позову зазначає порушення відповідачем вимог Кодексу цивільного захисту України.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади на предмет додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки контролюючим органом виявлений ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів, що створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Факти порушень зафіксовані в акті перевірки від 19.04.2018 №19, який відповідачем підписано без зауважень.
Зважаючи на те, що будівля Дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу для життя та здоров'ю дітей, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі, позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, розташованого за адресою: Хмельницька область, м. Полонне, вул. Л. Толстого, 117, код ЄДРПОУ 26381123, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених а акті складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №19 від 19.04.2018.
Від відповідача 09.08.2018 надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача зазначає, що частину порушень, що зазначені у акті, які не потребують додаткового виділення коштів з міського бюджету усунуто. На думку представника відповідача відсутня необхідність у примусовому порядку застосовувати таких захід реагування у сфері державного нагляду (контролю), як повне зупинення експлуатації Дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади. Просить в задоволенні позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області відмовити в повному обсязі.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19.07.2018 відкрито провадження в адміністративній справ, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 міську раду. Розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження.
Представники позивача у судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили суд їх задовольнити.
Представник відповідача просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Від представника третьої особи надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги не визнає.
Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, суд дійшов наступних висновків.
На підставі наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області від 02.04.2018 №213, 19.04.2018 головним інспектором Полонського районного сектору Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області майором служби цивільного захисту ОСОБА_2 проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівлі, споруд та приміщень дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, розташованого за адресою: Хмельницька область, м. Полонне вул. Толстого, 117 (код ЄДРПОУ 26381123).
За результатами проведеної позапланової перевірки дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, складено акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №19 від 19.04.2018, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Державних будівельних норм України "Системи протипожежного захисту", затверджених наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд", Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою КМУ від 19.08.2002 №1200, Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв'язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 №733, Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою КМУ від 25.06.2013 №444, а саме:
п. 1. В навчальному закладі відкориговані усі план (схеми) евакуації людей на випадок пожежі. До схематичного плану евакуації не розроблено та не затверджено керівником інструкцію, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку проводити практичні тренування всіх задіяних працівників (Розділ ІІ, п. 5 НАПБ А. 01.001-2014);
п. 2. Відповідальна особа визначена наказом не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою КМУ від 26.06.2013 №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (Розділ ІІ п. 16 НАПБ А. 01.001-2014);
п. 3. Дерев'яні конструкції горищного покриття не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (Розділ ІІІ п.2.5 НАПБ А. 01.001-2014);
п. 4. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконані за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (Розділ ІV п. 1.6 НАПБ А. 01.001-2014);
п. 5. Складська будівля ДНЗ не забезпечена зовнішніми установками від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (Розділ ІV п. 1.21 НАПБ А. 01.001-2014);
п. 6. Не проведено перевірку наявних пристроїв захисту будівель та споруд навчального корпусу від прямих попадань блискавки із складанням відповідного акта згідно вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (Розділ ІV п.1.21 НАПБ А. 01.001-2014);
п. 7. Будівля дошкільного навчального закладу не обладнана системою пожежної сигналізації із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів (розділ V п.1.2 НАПБ А. 01.001-2014, додаток А, таблиця А.1, п. 7.2 ДБН В.2.5-56:2014);
п. 8. Будівля ДНЗ не обладнана системою оповіщення про пожежу 1-го типу (повідомлення про пожежу дзвінком, тоновим сигналом та ін., рекомендується улаштування світлового оповіщення та покажчиків "Вихід" над дверима) (додаток Б, таблиця Б.1, п.4 ДБН В.2.5-56:2014);
п. 9. Пожежний щит (стенд), який розміщений на території не забезпечений наступним комплектом засобів пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., бгор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (Розділ V п.3.11 НАПБ А. 01.001-2014);
п. 10. Не забезпечено працівників закладу засобами колективного та індивідуального захисту (п.п.2 п. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, п.4.3, 4.6 Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200);
п. 11. Будівля закладу не забезпечена радіотрансляційними точками (радіоприймачами відповідно діапазону районів, де немає проводового мовлення) для гарантованого приймання програм державного радіомовлення (п. 16 Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв'язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 №733).
Акт №19 від 19.04.2018, складений за результатами проведеної перевірки, представником відповідача підписаний без зауважень.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (ст. 1 Кодекс цивільного захисту України).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно з п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Станом на дату розгляду даної справи, порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув у повній мірі та не спростував відсутність факту їх вчинення та існування.
Крім того, в судовому засіданні представник відповідача зазначив, що кошти необхідні для усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки виділені, однак станом на дату розгляду справи в суді, навчальним закладом не освоєні.
Враховуючи встановлені обставини справи, суд також погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі Дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, розташованого за адресою: вул. Толстого, 117, м. Полонне, Полонський район, Хмельницька область, 30500 із порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
А відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у акті, складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №19 від 19.04.2018 підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність понесених витрат суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Дошкільного навчального закладу №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у акті, складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №19 від 19.04.2018.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 01 жовтня 2018 року
Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Дошкільний навчальний заклад №1 "Теремок" ОСОБА_1 міської ради Об'єднаної територіальної громади (вул. Толстого, 117, м. Полонне, Полонський район, Хмельницька область, 30500 Третя особа:ОСОБА_1 міська рада Хмельницької області (вул. Лесі Українки, 113, м. Полонне, Полонський район, Хмельницька область, 30500 , код ЄДРПОУ - 04060743)
Головуючий суддя ОСОБА_3
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2018 |
Оприлюднено | 02.10.2018 |
Номер документу | 76817969 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні