Постанова
від 25.09.2018 по справі 311/3424/17(зп/808/31/18)
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

25 вересня 2018 рокусправа № 311/3424/17

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя:                    Головко О.В.

           судді:                     Ясенова Т.І., Суховаров А.В.,

за участю секретаря судового засідання:          Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпрі апеляційну скаргу Василівської районної ради Запорізької області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 липня 2018 року (суддя Батрак І.В., повний текст рішення складений 09.07.2018) в адміністративній справі

за позовом Заступника керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області

до Василівської районної ради Запорізької області

третя особа Комунальна установа «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області

про визнання протиправним та скасування рішення,-

в с т а н о в и в :

                              

                              Заступник керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області у грудні 2017 року звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Василівської районної ради Запорізької області № 34 від 15.11.2017 «Про припинення комунальної установи «Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти» Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу «Науково-методичний центр» Василівської районної ради Запорізької області» шляхом злиття в комунальну установу «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області.

                              Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04 липня 2018 року позов задоволено.

                              Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

          Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

                              Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Василівська районна рада Запорізької області 15 листопада 2017 року прийняла рішення за № 34, яким вирішила припинити комунальну установу «Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти» Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу «Науково-методичний центр» Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття в комунальну установу «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області.

                              Заступник керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області звернувся до суду з даним позовом на захист інтересів держави, зазначив, що оскаржуване рішення Василівської районної ради Запорізької області порушує політику держави щодо наданих нею гарантій на автономію, самостійність та незалежність усіх закладів освіти, які розташовані на території Василівського району Запорізької області, оскільки створення комунальної установи «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області прямо впливає на фінансову автономію закладів освіти, її створення можна розцінювати як пряме втручання у діяльність суб'єктів освітньої діяльності, адже засновником як установи, так і закладів освіти району виступає один і той же суб'єкт - Василівська районна рада Запорізької області. Вищевказане порушує ст. 25 Закону України «Про освіту» в частині невтручання засновника у діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав.

                               Суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість доводів позивача та необхідність скасування рішення Василівської районної ради Запорізької області № 34 від 15.11.2017 «Про припинення комунальної установи «Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти» Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу «Науково-методичний центр» Василівської районної ради Запорізької області» шляхом злиття в комунальну установу «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області, як такого, що суперечить закону.

                              Надаючи оцінку обґрунтованості висновків суду першої інстанції, доводів сторін у справі та правомірності оскаржуваного рішення, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до положень частини 2 статті 81 Цивільного кодексу України юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.

                              Згідно з ч. 2 ст. 169 ЦК України територіальні громади можуть створювати юридичні особи публічного права (комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом.

                    Частиною 1 статті 78 Господарського кодексу України встановлено, що комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.

                              Відповідно до статті 23 Закону України «Про освіту» держава гарантує академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти. Обсяг автономії закладів освіти визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

                              Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про освіту» автономія - право суб'єкта освітньої діяльності на самоврядування, яке полягає в його самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться в порядку та межах, визначених законом.

                              Статтею 24 цього Закону передбачено, що система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами. Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства.

                              Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

                              Згідно з частиною 2 статті 25 Закону засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: затверджує установчі документи закладу освіти, їх нову редакцію та зміни до них; укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти; розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти; затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти; здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти; забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування; здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.

                              При цьому частиною третьої вказаної статті визначено, що засновник або уповноважена ним особа не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами.

                              Як вбачається з матеріалів справи, реалізуючи свої повноваження, Василівська районна рада Запорізької області рішенням № 34 від 15.11.2017 створила комунальну установу «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття комунальної установи «Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти» Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу «Науково-методичний центр» Василівської районної ради Запорізької області» та затвердила статут новоутвореної комунальної установи.

                              Згідно зі Статутом КУ «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області є комунальною установою Василівської районної ради Запорізької області та забезпечує здійснення фінансового обліку і матеріально-технічного забезпечення закладів освіти Василівського району та їх науково-методичної і господарської діяльності.

                              Пунктом 2.2. Статуту визначено, що основними напрямами діяльності установи є фінансова-господарське обслуговування закладів освіти району на договірних засадах та науково-методичне забезпечення системи загальної середньої, позашкільної і дошкільної освіти. За напрямом фінансово-господарське обслуговування закладів освіти району на договірних засадах, установа, зокрема, здійснює: діяльність у сфері бухгалтерського обліку; ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку господарських та фінансових операцій навчальних закладів освіти, що фінансуються з районного бюджету; реєстрація, оброблення, накопичення, узагальнення та зберігання інформації про фінансово-господарську діяльність навчальних закладів освіти; підготовка, перевірка, підтвердження достовірності фінансових рахунків, звітів навчальних закладів освіти; складання на підставі даних бухгалтерського обліку фінансової, статистичної та бюджетної звітності у порядку, встановленому чинним законодавством.

                               Відповідно до розділу 3 Статуту, установа є юридичною особою з моменту державної реєстрації, має відокремлене майно на праві оперативного управління, укладає від свого імені угоди тощо. Відносини установи з іншими юридичними особами засновані на договірних засадах.

                               Відповідно до частини 2 статті 66 Закону України «Про освіту» районні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування (міські ради міст з населенням більше 50 тисяч - самостійно; міські ради міст з населенням менше 50 тисяч - за погодженням з обласною радою); мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх; закріплюють за закладами початкової та базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами); забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті; забезпечують та фінансують підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової та базової середньої освіти і у зворотному напрямку (у разі потреби - транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на кріслах колісних); ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

                               Суд апеляційної інстанції знаходить обґрунтованими доводи апелянта, що створення КУ «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області жодним чином не впливає на фінансову автономію закладів освіти Василівського району та не є прямим втручанням у діяльність суб'єктів освітньої діяльності, оскільки вказана установа є юридичною особою, яка здійснює свою діяльність, передбачену Статутом, виключно на договірних засадах. Вказана комунальна установа фактично створена з метою фінансово-господарського обслуговування закладів освіти Василівського району, тобто надання певних послуг, покликана забезпечувати виконання функцій відповідача щодо реалізації державної політики у сфері освіти.

                              Суд апеляційної інстанції зазначає, що фактично вказана установа створена на базі комунальних установ, що здійснювали аналогічну діяльність.

                              Доводи позивача, що створення КУ «Сервісний центр закладів освіти» Василівської районної ради Запорізької області обмежує гарантоване державою право закладам освіти на самостійність та незалежність у прийнятті ними рішень щодо вирішення фінансових питань є лише припущенням та недоведені жодними належними та допустимими доказами.

                               Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форми його організації: введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером; користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи; ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою; самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

                               Згідно з ч. 5 ст. 43 Закону України «Про загальну середню освіту» порядок діловодства і бухгалтерського обліку в закладі загальної середньої освіти визначається керівником відповідно до законодавства. За рішенням керівника закладу загальної середньої освіти бухгалтерський облік може здійснюватися самостійно закладом освіти або через централізовану бухгалтерію.

                               Рішенням Василівської районної ради Запорізької області «Про внесення змін до статутів загальноосвітніх навчальних закладів Василівського району» № 17 від 27 березня 2015 року, внесені зміни до установчих документів навчальних закладів, відповідно до яких, бухгалтерський облік здійснюється самостійно або через комунальну установу «Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти» Василівської районної ради Запорізької області.

                               Відповідачем зазначено, позивачем не спростовано, що на даний час у Василівському районі 15 навчальних закладів самостійно забезпечують ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності та 11 через комунальну установу «Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти» Василівської районної ради Запорізької області.

                              Вказані обставини свідчать про фактичну можливість та забезпечення права освітніх закладів здійснювати діяльність у сфері бухгалтерського обліку незалежно та згідно з гарантованою державою фінансовою автономією.

                              Крім того, суд першої інстанції не надав належної оцінки нормам чинного законодавства, викладеним вище, які свідчать, що оскаржуване рішення прийнято Василівською районною радою Запорізької області в межах наданих законом повноважень.

                              Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що підстави для визнання протиправним та скасування рішення Василівської районної ради Запорізької області № 34 від 15.11.2017 відсутні.

                              Судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому вбачаються підстави для скасування рішення та ухвалення нової постанови.

                              Керуючись ст.ст. 243, 317, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

п о с т а н о в и в :

                    

                    Апеляційну скаргу Василівської районної ради Запорізької області задовольнити.

                    Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 липня 2018 року в адміністративній справі № 311/3424/17 – скасувати.

                    У задоволенні позову Заступника керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області відмовити.

                    Постанова суду набирає законної сили з 25 вересня 2018 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.

          Повна постанова складена 01 жовтня 2018 року.

Головуючий суддя:                                                                                О.В. Головко

           Суддя:                                                                                Т.І. Ясенова

           Суддя:                                                                                А.В. Суховаров

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2018
Оприлюднено04.10.2018
Номер документу76819799
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —311/3424/17(зп/808/31/18)

Постанова від 25.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Постанова від 25.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 05.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 06.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 05.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні