РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
19 вересня 2018 р. Справа № 0240/2326/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дончика Віталія Володимировича,
за участю:
секретаря судового засідання: Медвідь І.О.,
представників позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідача: ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_4 Плюс" до Тульчинської районної ради Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії
в с т а н о в и в :
13.07.2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю ОСОБА_4 Плюс звернулося в суд з адміністративним позовом до Тульчинської районної ради Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги вказали, що у відповідності до Розпорядження Тульчинської районної державної адміністрації № 299 від 27 вересня 2017 року, позивачу надано в оренду шість земельних ділянок із невитребуваних земельних часток (паїв), що знаходяться за межами населеного пункту с. Крищинці Крищинецької сільської ради загальною площею 17,6600 га, в т.ч. 17,6600 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (згідно додатку), терміном на 10 років або до моменту витребування земельних часток (паїв) з боку власників, але не раніше закінчення польових робіт поточного сільськогосподарського року. До вказаного Розпорядження додавався список невитребуваних земельних часток (паїв), розташованих на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району, які передавались позивачу в оренду, із зазначенням прізвищ, імен та по-батькові осіб, які не витребували земельні ділянки, їх номера та розміри.
В листопаді 2017 року позивач замовив у Державному підприємстві Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою технічні документації з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок, які в подальшому були виготовлені та отримали позитивні Висновки державної землевпорядної експертизи про відповідність Технічних документацій вимогам законодавства.
З метою затвердження Технічних документацій з нормативної грошової оцінки, позивач листами від 01.03.2018 року та 06.04.2018 року звернувся до Тульчинської районної ради Вінницької області. Однак, відповідно до відповідей Тульчинської районної ради від 02 квітня 2018 року № 03-26/241 та від 18 червня 2018 року № 03-26/325 районна рада проінформувала позивача про те, що рішення про затвердження вказаних технічних документацій не було прийнято і на 22-й сесії районної ради і на 23-й сесії районної ради від 14.06.2018 року, запропоновані проекти рішень щодо затвердження не були прийняті.
Позивач вважає бездіяльність відповідача щодо не затвердження Технічних документацій з нормативної нової оцінки земельних ділянок протиправною, з огляду на що звернулись до суду з даним адміністративним позовом, у якому просили:
- визнати протиправною бездіяльність Тульчинської районної ради Вінницької області щодо прийняття рішення з питань затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею: розміром 2.7839 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0001, розміром 3,1866 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0296, розміром 3,1883 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0295, розміром 2,7843 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0002, розміром 2,9420 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0294, розташованих на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- зобов'язати відповідача на найближчій сесії у формі та у спосіб, визначений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", прийняти рішення про затвердження Технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею: розміром 2.7839 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0001, розміром 3,1866 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0296, розміром 3,1883 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0295, розміром 2,7843 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0002, розміром 2,9420 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0294, розташованих на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Ухвалою суду від 18.07.2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження і призначено підготовче судове засідання на 04.09.2018 року.
07.08.2018 року відповідачем подано до суду заперечення на адміністративний позов (вх. № 33488), у яких просили відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначили, що 01.03.2018 року та 06.04.2018 року до Тульчинської районної ради надійшли листи відповідача з проханням затвердити шість технічних документацій з нормативно грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ТОВ ОСОБА_4 Плюс для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району Вінницької області.
Статтею 13 Регламенту Тульчинської районної ради передбачено, що Рада проводить свою роботу сесійно. Сесія ради складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Постійна комісія або робоча група ради може проводити своє засідання у перервах пленарного засідання ради у тих випадках, коли питання визнано невідкладним, чи за дорученням ради, якщо пленарне засідання ради пов'язане з прийняттям рішень, проведенням виборів, призначенням або затвердженням на посади посадових осіб.
Відповідно до резолюції заступника голови районної ради ОСОБА_5І листи позивача були направлені на розгляд постійних комісій. Вищезазначені технічні документації (у кількості шести) були винесені на розгляд спільних засідань постійних комісій районної ради та президій районної ради, які підтримали дані проекти рішень і рекомендували включити ці питання до порядку денного 22 та 23 сесій районної ради 7 скликання.
22.03.2018 року на 22 сесії Тульчинської районної ради 7 скликання було розглянуто питання затвердження технічних документацій з нормативних грошових оцінок земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду позивачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району Вінницької області. Депутати окремо поіменно голосували щодо кожного проекту рішення. При цьому, склад Тульчинської районної ради 7 скликання становив 34 депутати, а отже, для прийняття рішення необхідно було, щоб за нього проголосувало не менше, як 18 депутатів. Вказані проекти рішень за результатами голосування не набрали необхідної для їх затвердження кількості голосів.
Аналогічна ситуація склалася і на 23 сесії Тульчинської районної ради 7 скликання, яка відбулась 14.06.2018 року, де були повторно розглянуті питання затвердження технічних документацій з нормативних грошових оцінок земельних ділянок, сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду позивачу.
Зазначили, що звинувачувати Тульчинську районну раду у бездіяльності або ухилянні від розгляду питання щодо затвердження даних технічних документацій, є безпідставно. Як колегіальний орган, районна рада зі своєї сторони діяла згідно чинного законодавства. На думку відповідача, районна рада не може допустити бездіяльності, не проголосувавши за прийнятті рішення з питання, поставленого на голосування, оскільки районна рада є колегіальним органом, голосувати за питання, що розглядаються на засіданнях ради є правом депутата місцевої ради, а не його обов'язок.
На підставі викладеного, просили відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог.
Ухвалою суду із занесенням до протоколу судового засідання від 04.09.2018 року закрито підготовче провадження у адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.09.2018 року.
У судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги, просили задовольнити адміністративний позов з мотивів наведених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог, з підстав наведених у письмових запереченнях на адміністративний позов.
Суд дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, встановив наступне.
Розпорядженням Тульчинської районної державної адміністрації Вінницької області № 299 від 27 вересня 2017 року, ТОВ ОСОБА_4 Плюс надано в оренду земельні ділянки із невитребуваних земельних часток (паїв), що знаходяться за межами населеного пункту с. Крищинці Крищинецької сільської ради загальною площею 17,6600 га, в т. ч. 17,6600 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (згідно додатку), терміном на 10 років або до моменту витребування земельних часток (паїв) з боку власників, але не раніше закінчення польових робіт поточного сільськогосподарського року. Зобов'язано ТОВ ОСОБА_4 Плюс укласти договори оренди на право користування земельними ділянками із не витребуваних земельних часток (паїв) Крищинецької сільської ради.
Додатком до розпорядження Тульчинської районної державної адміністрації № 299 від 27 вересня 2017 року, затверджено список невитребуваних земельних часток (паїв), розташованих на території Крищинецької сільської ради, які передаються в оренду ТОВ ОСОБА_4 Плюс , загальною площею 17,6600 га, а саме:
- земельна ділянка № 32 площа 2,7800 га;
- земельна ділянка № 601 площа 3,1900 га;
- земельна ділянка № 600 площа 3,1900 га;
- земельна ділянка № 598 площа 2,7800 га;
- земельна ділянка № 599 площа 2,9400 га;
- земельна ділянка № 31 площа 2,7800 га.
24.11.2017 року ТОВ ОСОБА_4 Плюс уклало договори № 8682, 8688, 8684, 8681, 8683, 8686 з Державним підприємством Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок.
Державним підприємством Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою виготовлено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ТОВ ОСОБА_4 Плюс для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району Вінницької області.
Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області надало позитивні Висновки державної експертизи землевпорядної документації від 03.01.2018 року №2021, 2023, 2020, 2022, 2035, 2039 про відповідність Технічних документацій вказаних земельних ділянок вимогам законодавства.
З метою затвердження вказаних Технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, позивач листом від 05.03.2018 року №1 звернувся до Тульчинської районної ради Вінницької області.
Листом від 02.04.2018 року №03-26/241 районна рада повідомила позивача, що до порядку денного 22 сесії районної ради 7 скликання вносились питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що надаються в оренду ТОВ ОСОБА_4 Плюс , однак, рішення про затвердження даних технічних документацій не прийнято.
Позивач листом від 06.04.2018 року №1 повторно звернувся до Тульчинської районної ради Вінницької області, з метою затвердження вказаних Технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок
Листом від 18.06.2018 року №03-26/325 районна рада знову повідомила позивача, що до порядку денного 23 сесії районної ради 7 скликання вносились питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що надаються в оренду ТОВ ОСОБА_4 Плюс , однак, рішення про затвердження даних технічних документацій не прийнято.
Вважаючи, що такі дії відповідача щодо не затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок мають ознаки протиправної бездіяльності та порушують права позивача, останній звернувся до суду з цим позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відносини, пов'язані з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель врегульовані Законом України "Про оцінку земель".
Так, відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій" (ч. 3. ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно із положеннями ч. 1 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Відповідно до статті 38 Закону України "Про землеустрій" оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.
Залежно від призначення оцінки земель проводиться економічна та грошова оцінка земель за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру плати за землю (податку та орендної плати) використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до частини 3 статті 201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Крім того, частина перша статті 13 Закону України "Про оцінку земель" визначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться зокрема у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з частинами 1, 2 статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Згідно з частиною 1 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Статтею 21 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.
Згідно зі статтею 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є об'єктом обов'язкової державної експертизи.
Статтею 35 цього Закону передбачено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.
Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.
Відповідно до частин 2, 4 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Згідно з частиною 7 статті 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до пункту 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, до Державного земельного кадастру вносяться зокрема такі відомості про земельні ділянки: 14) нормативна грошова оцінка: значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку; дата проведення нормативної грошової оцінки земель; 15) інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку: назва та дата розроблення документації із землеустрою, відомості про її розробників; назва, дата та номер рішення про затвердження документації із землеустрою, найменування органу, що його прийняв, електронні копії відповідних документів; інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці, до складу якої входить земельна ділянка, згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Процедура встановлення нормативної грошової оцінки включає ряд стадій, передбачених чинним законодавством України. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель (укладання договору заінтересованими особами), розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки спеціалізованою установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації, внесення відомостей про нормативну грошова оцінку земельної ділянки до Державного земельного кадастру.
При цьому затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, належить до повноважень районних рад.
Статтею 10 ЗК України також передбачено, що до повноважень районних рад у галузі земельних відносин на території району належить: а) розпорядження землями на праві спільної власності відповідних територіальних громад; в) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; г) забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони та використання земель; ґ) організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів; е) вирішення земельних спорів; е-1) встановлення та зміна меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району; є) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Пунктом 21 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами 1, 13 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.
Постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. (частина 1 статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Судом також встановлено, що Рішенням 1 позачергової сесії районної ради 7 скликання від 17.12.2015 року № 6 затверджено Регламент Тульчинської районної ради. Крім того, зміни до регламенту Тульчинської районної ради затверджені рішенням 4 сесії районної ради 7 скликання від 11.02.2016 року №55.
При цьому, статтею 13 Регламенту Тульчинської районної ради передбачено, що Рада проводить свою роботу сесійно. Сесія ради складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Постійна комісія або робоча група ради може проводити своє засідання у перервах пленарного засідання ради у тих випадках, коли питання визнано невідкладним, чи за дорученням ради, якщо пленарне засідання ради пов'язане з прийняттям рішень, проведенням виборів, призначенням або затвердженням на посади посадових осіб.
Відповідно до резолюції заступника голови районної ради ОСОБА_5, звернення позивача про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, були направлені на розгляд постійних комісій. Вищезазначені технічні документації (у кількості шести) були винесені на розгляд спільних засідань постійних комісій районної ради та президій районної ради, які підтримали дані проекти рішень і рекомендували включити ці питання до порядку денного 22 та 23 сесій районної ради 7 скликання.
Судом встановлено, що 22.03.2018 року на 22 сесії Тульчинської районної ради 7 скликання було розглянуто питання затвердження технічних документацій з нормативних грошових оцінок земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду позивачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району Вінницької області. Депутати окремо поіменно голосували щодо кожного проекту рішення. При цьому, склад Тульчинської районної ради 7 скликання становив 34 депутати.
При цьому, відповідач вказує, що для прийняття рішення необхідно було, щоб за нього проголосувало не менше, як 18 депутатів. Однак, вказані проекти рішень за результатами голосування не набрали необхідної для їх затвердження кількості голосів.
Аналогічна ситуація склалася і на 23 сесії Тульчинської районної ради 7 скликання, яка відбулась 14.06.2018 року, де були повторно розглянуті питання затвердження технічних документацій з нормативних грошових оцінок земельних ділянок, сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду позивачу.
Таким чином відповідачем не було прийнято ні рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ні рішення про відмову у її затвердженні.
Доводи відповідача про те, що районна рада є колегіальним органом та приймає приймає рішення шляхом голосування депутатів ради, в той час як кожен депутат під час такого голосування керується власним переконанням щодо того чи іншого питання, судом враховані, на що слід вказати наступне.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов'язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Слід наголосити, на тому, що крім права депутати наділені також певними обов'язками, так відповідно до частини першої статті 18 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат місцевої ради зобов'язаний додержуватися Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, регламенту ради та інших нормативно-правових актів, що визначають порядок діяльності ради та її органів.
Як вже зазначалось судом, питання затвердження технічної документації з грошової оцінки земельної ділянки віднесене до виключної компетенції відповідача. Подані на розгляд Тульчинської районної ради Технічні документації з грошової оцінки земельних ділянок, мають позитивні Висновки державної експертизи землевпорядної документації, будь-яких застережень щодо їх форми та змісту, згідно протоколів сесії районної ради, депутатами не висловлювалось.
Крім того слід, зазначити, що без затвердження технічної документацій з грошової оцінки земельної ділянки, як один із етапів, що передує укладанню договору оренди землі, орендар не вправі приступити до використання земельних ділянок, в той час як орендар також не отримує орендну плату за них. Тобто, крім порушень права позивача щодо права користування земельними ділянками, в даних правовідносинах, селищна рада, на території якої знаходятьсь земельні ділянки також, до часу підписання договору оренди земельних ділянок не отримує до місцевого бюджету орендну плату. З огляду на що, як вказувалось представником відповідача щодо "права кожного депутата вирішувати самостійно голосувати чи не голосувати", в даній ситуації прямо протилежні статусу місцевого депутата, оскільки такі дії суперечать інтересам відповідної територіальної громади, яку вони зобов'язані виражати.
Враховуючи встановлені обставини, на переконання суду, Тульчинська районна рада, всупереч вимогам статті 23 Закону України "Про оцінку земель", статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", не прийнявши рішення щодо затвердження технічних документацій з грошової оцінки земельних ділянок допустила протиправну бездіяльність. Відтак позов у цій частині слід задовольнити.
Вирішуючи вимогу про зобов'язання відповідача прийнятим рішення про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельних ділянок, суд дійшов до таких висновків.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Як передбачено пунктом 11 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у місячний строк з дня її надходження розглядається відповідною сільською, селищною, міською радою, яка приймає рішення про її затвердження або відмову у затвердженні.
Підставою відмови у затвердженні технічної документації може бути лише її невідповідність вимогам законодавства.
У разі якщо у місячний строк з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідна сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про затвердження або відмову у затвердженні технічної документації, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок вважається затвердженою.
Вимоги до технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сільськогосподарського призначення передбачені пунктом 3 розділу ІІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 року №262, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 року за №679/30547.
Відтак, з'ясувавши характер спірних правовідносин сторін, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, суд дійшов до висновку, що, з огляду на визнання протиправною бездіяльності Тульчинської районної ради щодо неприйняття рішення з приводу затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, поданої ТОВ ОСОБА_4 Плюс , порушене право позивача має бути відновлено шляхом зобов'язання відповідача повторно розглянути з урахуванням правової оцінки наданої судом у цьому рішенні, питання про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею: розміром 2.7839 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0001, розміром 3.1866 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0296, розміром 3.1883 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0295, розміром 2.7843 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0002, розміром 2.9420 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0294, розташованих на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
В силу положень ст. 71, 86 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши надані ними докази, суд доходить до переконання про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.
Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду з цим позовом позивач сплатив судовий збір у сумі 1409,60 грн. Крім того, позивачем надано розрахунок суми гонорару за надану правничу допомогу у розмірі 5210,80 грн. з розрахунку витраченого адвокатом часу у кількості 7 годин, на підтвердження чого надано Квитанцію про отримання гонорару в сумі 5000 грн.
Зважаючи на часткове задоволення позову, на користь позивача слід стягнути витрати на сплату судового збору та витрати на правничу допомогу, пропорційно до задоволеної частини вимог (3/4), у сумі 3848,70 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд-
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Тульчинської районної ради Вінницької області щодо неприйняття рішень про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею: розміром 2.7839 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0001, розміром 3.1866 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0296, розміром 3.1883 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0295, розміром 2.7843 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0002, розміром 2.9420 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0294, розташованих на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Зобов'язати Тульчинську районну раду Вінницької області повторно розглянути, з урахуванням правової оцінки наданої судом у цьому рішенні, питання про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею: розміром 2.7839 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0001, розміром 3.1866 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0296, розміром 3.1883 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0295, розміром 2.7843 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0002, розміром 2.9420 га, кадастровий номер 0524383800:01:002:0294, розташованих на території Крищинецької сільської ради Тульчинського району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_4 Плюс" (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 41374300) судові витрати зі сплати судового збору та витрат на правничу допомогу за рахунок бюджетних асигнувань Тульчинської районної ради Вінницької області (вул. Миколи Леонтовича, 1, м. Тульчин, Тульчинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 21728326) в розмірі 3848,70 грн. (три тисячі вісімсот сорок вісім гривень сімдесят копійок).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_4 Плюс" (АДРЕСА_2, код ЄДРПОУ 41374300);
Відповідач: Тульчинська районна рада Вінницької області (вул. Миколи Леонтовича, 1, м. Тульчин, Тульчинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 21728326).
Повний текст судового рішення складено 01.10.2018 року.
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2018 |
Оприлюднено | 03.10.2018 |
Номер документу | 76843155 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні