ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
03 жовтня 2018 року Справа № 925/1031/18
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді - Васяновича А.В.,
розглянувши заяву Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» ,
с. Малий Букрин, Миронівського району, Київської області
про забезпечення позову
ВСТАНОВИВ:
01 жовтня 2018 року від Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» до господарського суду Черкаської області надійшла заява про забезпечення позову до пред'явлення позовної заяви.
В обґрунтування поданої заяви Регіональний ландшафтний парк «Трахтемирів» вказував, що ним готується позов до господарського суду Черкаської області про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) на підставі якого за Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області було зареєстровано право власності, наказів про затвердження документацій із землеустрою і надання земельних ділянок у власність з підстав того, що формування земельної ділянки з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відбулося з порушенням вимог ст. 186-1 Земельного кодексу України.
На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №2736/14-17 від 10 травня 2017 року державним реєстратором речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Канівської районної державної адміністрації Черкаської області ОСОБА_1 було прийнято рішення (індексний номер 36194336 від 18 липня 2017 року) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) на підставі якого Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області було зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655.
При цьому заявник вказує, що Регіональний ландшафтний парк «Трахтемирів» на підставі ст. ст. 51-53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» , п. 24 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , п. 4 ч.1 ст. 24 ЦК УРСР, та згідно рішення «Про організацію регіонального парку «Трахтемирів» , прийнятого Черкаською (№14-4 від 26 лютого 2000 року) та Київською (№ 168-10-ХХПІ від 17 лютого 2000 року) обласних Рад, був організований та набув статусу об'єкта природно-заповідного фонду місцевого значення. У межах Черкаської області Регіональний ландшафтний парк «Трахтемирів» розміщується на території, що розташована на землях Григорівської сільської ради Канівського району та становить 5 562,5 га. Регіональний ландшафтний парк «Трахтемирів» охороняється як національне надбання і є складовою частиною системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною та включений до ключового елементу Дніпровського коридору Екологічної мережі України.
Під час визначення меж територій природно-заповідного фонду необхідно враховувати положення ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» , згідно якого до встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
Проте, наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17 серпня 2018 року № 261 «Про проведення земельних торгів у формі аукціону» визначено перелік 20 земельних ділянок на території Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області, 26 вересня 2018 року було продано у тому числі право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером: 7122081900:01:001:1655.
Невжиття заходів забезпечення майбутнього позову, на думку заявника, вимагатиме значних зусиль та витрат для відновлення порушених прав позивача на збереження ключового елементу Дніпровського екологічного коридору та матиме негативний влив на його природно-наукову діяльність або навіть стане неможливим після державної реєстрації договору оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 на території Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області.
Щодо зустрічного забезпечення позову заявник вказував, що оскільки Регіональний ландшафтний парк «Трахтемирів» має території, майно і діє в інтересах держави, то не повинно виникати питань про зустрічне забезпечення позову, оскільки у разі програшу таких справ, протилежна сторона не буде зазнавати збитків, які не можливо компенсувати. У більшості випадків тут якраз збитки отримують установи ПЗФ.
В зв'язку з чим Регіональний ландшафтний парк «Трахтемирів» просить суд забезпечити майбутній господарський позов шляхом заборони Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області та будь-якій особі вчиняти будь-які дії із земельною ділянкою з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 на території Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області.
Розглянувши заяву Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» судом враховано наступне:
Згідно п. п. 6, 13 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов'язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, визнання недійсними актів, що порушують права на майно (майнові права), якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав чи спору, що виник з корпоративних відносин, якщо цей спір підлягає розгляду в господарському суді і переданий на його розгляд разом з такими вимогами.
У відповідності до ч. 2 ст. 136 та ч. 1 ст. 140 ГПК України, забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Заява про забезпечення позову розглядається судом не пізніше двох днів з дня її надходження без повідомлення учасників справи.
Згідно ч. 3 ст. 138 ГПК України у разі подання заяви про забезпечення позову до подання позовної заяви заявник повинен пред'явити позов протягом десяти днів з дня постановлення ухвали про забезпечення позову.
У відповідності до ч. 13 ст.8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
В пункті 1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року за № 16 «Про деякі питання практики застосування заходів до забезпечення позову» визначено, що у вирішенні питання про забезпечення позову господарський суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Достатньо обґрунтованим для забезпечення позову є підтверджена доказами наявність фактичних обставин, з якими пов'язується застосування певного виду забезпечення позову. Про такі обставини може свідчити вчинення відповідачем дій, спрямованих на ухилення від виконання зобов'язання після пред'явлення вимоги чи подання позову до суду (реалізація майна чи підготовчі дії до його реалізації, витрачання коштів не для здійснення розрахунків з позивачем, укладення договорів поруки чи застави за наявності невиконаного спірного зобов'язання тощо). Саме лише посилання в заяві на потенційну можливість ухилення відповідача від виконання судового рішення без наведення відповідного обґрунтування не є достатньою підставою для задоволення відповідної заяви.
Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується господарським судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється господарським судом, зокрема, з урахуванням співвідношення прав (інтересів), про захист яких просить заявник, з вартістю майна, на яке вимагається накладення арешту, або майнових наслідків заборони відповідачеві вчиняти певні дії.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» відносини в галузі охорони і використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, відтворення його природних комплексів регулюються Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» , цим Законом та іншими актами законодавства України.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевою самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 ЗК України).
З доданого до заяви наказу Держгеокадастру від 10 травня 2017 року вбачається затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,8882 га Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону терміном на 7 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована в адмінмежах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області. Кадастровий номер земельної ділянки 7122081900:01:001:1655.
Відповідно до ч.3 ст. 186-1 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки: природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об'єкта природно-заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги, підлягає також погодженню з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища, а земельної ділянки, розташованої у зоні відчуження або зоні безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, - з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Водночас, з матеріалів доданих до заяви про забезпечення позову вбачається, що листом від 26 вересня 2018 року Управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації повідомило заявника, що формування земельної ділянки з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 відбулось з порушенням ст.186-1 Земельного кодексу України.
Отже, суд вважає заяву достатньо обґрунтованою для забезпечення позову, оскільки є підтверджена доказами наявність фактичних обставин, з якими пов'язується застосування забезпечення позову.
Про такі обставини, зокрема, свідчить вчинення Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області дій, спрямованих на передачу земельної ділянки розташованої на території об'єкта природно-заповідного фонду в оренду.
Також суд в даному випадку погоджується з доводами заявника, що невжиття заходів забезпечення майбутнього позову, вимагатиме значних зусиль та витрат для відновлення прав позивача на збереження ключового елементу Дніпровського екологічного коридору та матиме негативний влив на його природно-наукову діяльність або навіть стане неможливим після державної реєстрації договору оренди землі на території Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області.
У відповідності до положень ст. 137 ГПК України, позов забезпечується, зокрема, забороною відповідачу вчиняти певні дії; встановленням обов'язку вчинити певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії щодо предмета спору, а також іншими заходами, необхідними для забезпечення ефективного захисту або поновлення порушених чи оспорюваних прав та інтересів, якщо такий захист або поновлення не забезпечуються заходами, зазначеними у п.1-9 ч. 1 ст. 137 ГПК України.
Заявник просив забезпечити майбутній позов шляхом заборони Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області та будь-якій особі вчиняти будь-які дії із земельною ділянкою з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 на території Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області.
За сукупністю цих обставин суд вважає, що заява про забезпечення позову є обґрунтованою, не свідчить про намір заявника зловживати своїми правами, запропоновані до вжиття заходи до забезпечення позову відповідають потребам захисту майнових прав та інтересів заявника виходячи зі змісту майбутнього позову, а тому підлягає до задоволення.
Виносячи ухвалу про заборону відповідачеві вчиняти певні дії, господарський суд повинен точно визначити, які саме дії забороняється вчиняти (п. 9 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року №16 «Про деякі питання практики застосування заходів до забезпечення позову» ).
Отже, в даному випадку з метою забезпечення майбутнього позову на думку суду буде достатньо заборонити Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області до вирішення справи по суті приймати рішення щодо передачі вказаної земельної ділянки в оренду, у власність, приймати рішення про виставлення права оренди на земельні торги (аукціони), здійснювати поділ, об'єднання спірної земельної ділянки, укладати договори оренди, суперфіцію, емфітевзису, надавати дозволи на розробку технічної документації чи проекту відведення щодо спірної земельної ділянки чи її частини. Також слід заборонити державному реєстратору проводити державну реєстрацію прав оренди, суперфіцію, емфітевзису, а також зміни власника щодо вказаної земельної ділянки до вирішення справи по суті.
Керуючись ст. ст. 136, 137, 140, 234 ГПК України, суд
УХВАЛИВ:
1. Заяву Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» про вжиття заходів забезпечення позову задовольнити.
2. Вжити заходи забезпечення позову до пред'явлення позову Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області шляхом заборони:
- Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області (вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, ідентифікаційний код 39765890) до вирішення справи по суті приймати рішення щодо передачі земельної ділянки з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 на території Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області в оренду, у власність, приймати рішення про виставлення права оренди на земельні торги (аукціони), здійснювати поділ, об'єднання земельної ділянки з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655, укладати договори оренди, суперфіцію, емфітевзису, надавати дозволи на розробку технічної документації чи проекту відведення щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 чи її частини:
- державному реєстратору речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Канівської районної державної адміністрації Черкаської області (вул. Олега Кошового, 3, м. Канів, Черкаської області) проводити державну реєстрацію прав оренди, суперфіцію, емфітевзису, а також зміни власника щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7122081900:01:001:1655 на території Регіонального ландшафтного парку «Трахтемирів» в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області до вирішення справи по суті.
3. В порядку ч. 2 ст. 144 ГПК України надіслати примірник ухвали Регіональному ландшафтному парку «Трахтемирів» , Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області та державному реєстратору речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Канівської районної державної адміністрації Черкаської області (вул. Олега Кошового, 3, м. Канів, Черкаської області).
Ухвала набирає законної сили в порядку визначеному ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена до Київського апеляційного господарського суду в порядку та строки визначені ст.ст. 255-257 ГПК України.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2018 |
Оприлюднено | 04.10.2018 |
Номер документу | 76883566 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні