ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" жовтня 2018 р. справа № 0940/1383/18
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Могила А.Б., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" про стягнення штрафу за порушення законодавства про рекламу в сумі 5083 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області звернулося в суд із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" про стягнення штрафу за порушення законодавства про рекламу в сумі 5083 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" законодавства про рекламу Головним управлінням Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області винесено рішення про стягнення штрафу в розмірі 5083 грн. Сума штрафу відповідачем в добровільному порядку не сплачена, а тому підлягає до стягнення в судовому порядку.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що завідувачем сектору з контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області встановлено факт порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" вимог ч.1 ст.8 Закону України «Про рекламу» . Як наслідок було розпочато розгляд справи про порушення законодавства про рекламу за результатом якого винесено рішення про накладення штрафу на позивача в розмірі 5083 грн. Вказана сума штрафу позивачем у встановлений строк не сплачена, а тому підлягає до стягнення в судовому порядку.
Відповідач скористався правом на подання (22.08.2018) відзиву на позовну заяву, відповідно до якого проти позову заперечив. У відзиві зазначив, що публікація в соціальній мережі « Facebook» не є зовнішньою, внутрішньою чи будь-якою іншою рекламою в розумінні Закону України «Про рекламу» . Дана публікація зроблена на власній сторінці Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" в соціальній мережі Facebook , та є доступною тільки для осіб, які долучилися до цієї сторінки При цьому, відповідно до ст. 1 Закону України «Про рекламу» рекламодавець - особа, яка є замовником реклами для її виробництва та/або розповсюдження. Товариство не замовляло, не оплачувало та не виробляло рекламу в розумінні ст. 1 Закону України «Про рекламу» , а тільки здійснило публікацію, яка мала жартівливий характер, а не дискримінаційний, як про це зазначає позивач.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що згідно ст. 1 Закону України «Про рекламу» реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. При цьому ч. 1 ст. 8 вказаного Закону передбачено, що у рекламі забороняється вміщувати твердження, які є дискримінаційними за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі, освіти, політичних поглядів, ставлення до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб. Таким чином, враховуючи вищевикладене, реклама відповідача є дискримінаційною та була розповсюджена через інтернет, що також підтверджується експертним висновком Всеукраїнської громадської організації «Українська Асоціація Маркетингу» № 1346 від 02.05.2018. Відтак, Товариство з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" рекламуючи послуги перевезення, використовувала рекламу, що містить гендерні стереотипи щодо осіб чоловічої статті.
Суд, у відповідності до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами, дослідивши письмові докази, письмові пояснення викладені у заявах по суті справи, зазначає наступне.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №667 Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Основними завданнями Держпродспоживслужби є, зокрема: реалізація державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і реклами в цій сфері; здійснення відповідно до закону державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами (пункт 3 Положення).
Згідно пункту 4 Положення Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, приймає рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження.
Питання накладення уповноваженими особами Держспоживінспекції та її територіальних органів в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу регулює Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693.
Згідно пункту 9 Порядку підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою Держспоживінспекції та її територіальних органів.
На адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області 27.04.2018 надійшло звернення громадської організації «Ліга захисту жінок «Гармонія рівних» щодо розповсюдження представниками мувінгової компанії «Комфортний переїзд» на сторінках соціальної мережі « Facebook» реклами, що містить ознаки дискримінації, а саме містить гендерні стереотипи щодо осіб чоловічої статі, стверджує та натякає, що роль чоловічої статі у соціальному, економічному і культурному житті нижча, ніж жіноча.
На підставі наведеного посадовою особою управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області складено протокол про порушення законодавства про рекламу за № 20 від 02.05.2018, згідно якого встановлено порушення мувінговою компанією «Комфортний переїзд» вимог ч.1 ст.8 Закону України «Про рекламу» (а.с. 6).
Згідно пунктів 10, 11 Порядку протокол про порушення законодавства про рекламу подається Держспоживінспекції або її територіальним органам за місцем вчинення порушення. Протокол розглядається у місячний строк. За наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи.
Повідомленням від 04.05.2018 № 252 запрошено керівника Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області на розгляд 21.05.2018 питання щодо порушення Закону України «Про рекламу» , за результатами якого 24.05.2018 позивачем прийнято рішення № 20 про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (а.с. 7-8).
Пунктом 12 вказаного Порядку визначено, що справа розглядається у місячний строк з дня прийняття рішення про початок її розгляду. До строку розгляду справи не зараховується час на отримання необхідних доказів і проведення експертизи. Строк розгляду справи може бути продовжений Головою Держспоживінспекції, його заступниками, начальниками територіальних органів Держспоживінспекції, їх заступниками не більше ніж на три місяці.
В пункті 13 Порядку встановлено, що посадові особи Держспоживінспекції та її територіальних органів, які розглядають справу: перевіряють відповідність реклами вимогам законодавства до змісту та достовірності реклами, порядку її виготовлення і розповсюдження; отримують документи, усні чи письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, що стосується порушень законодавства про рекламу; готують попередні висновки і вносять їх на розгляд Голови Держспоживінспекції, його заступників, начальників територіальних органів Держспоживінспекції, їх заступників.
У відповідності до пункту 14 Порядку Держспоживінспекція та її територіальні органи повідомляють рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами про розгляд справи не пізніш як за три дні до дати розгляду, а у невідкладних випадках - не пізніш як за один день.
Відповідно до ч.2 статті 26 Закону України «Про рекламу» на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов'язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.
Управлінням Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області направлено позивачу вимогу від 14.06.2018 № 06.2-12/358 про надання пояснень та відповідних доказів (а.с.9).
Листом від 21.06.2018 відповідач надав пояснення на вимогу та повідомив, що публікація в соціальній мережі « Facebook» не являється рекламою в розумінні Закону України «Про рекламу» . Публікація зроблена на власній сторінці в соціальній мережі « Facebook» для користувачів, які долучилися до даної сторінки, а тому жодних макетів, документальної вартості розповсюдженої реклами, договору з виробником чи розповсюджувачем у Товариства немає (а.с. 12).
Управлінням захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області проведено засідання щодо справи про порушення законодавства про рекламу за результатами якої складено протокол № 20 від 22.06.2018 (а.с. 13).
Згідно вказаного протоколу встановлено, що в порушення ч.1 ст.8 Закону України «Про рекламу» представниками Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" на своєму сайті: http:moyins.co.ua/uk та через соціальну мережу « Facebook» , розповсюджено рекламу мувінгових послуг, яка вміщує твердження, які є дискримінаційними за ознаками статі, а саме: реклама супроводжується слоганом «Цінуйте здоров'я свого чоловіка. Не заставляйте його носити коробки під час переїзду, йому достатньо, що ви у нього на шиї сидите» та зображенням жінки, яка тримає чоловіка за шию. Дане порушення підтверджене також експертним висновком громадської організації «Українська Асоціація Маркетингу» від 02.05.2018 № 1346. Відповідальність за дане порушення передбачена ст. 27 Закону України «Про рекламу» .
В подальшому, управлінням захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області складено висновок за результатами розгляду справи про порушення законодавства про рекламу від 23.06.2018 за № 06.2-12/378 відповідно до якого за недотримання вимог щодо змісту реклами, передбачених ч.1 ст. 8 Закону України «Про рекламу» , запропоновано прийняти рішення про накладення штрафу в розмірі 299 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що передбачено ч.7 ст. 27 Закону України «Про рекламу» (а.с. 14).
Того ж дня позивачем прийнято рішення № 20, яким на Товариство з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" накладено штраф в розмірі 5 083 грн (а.с. 15).
Докази оскарження в судовому порядку Товариством з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" рішення № 20 від 23.06.2018 в суду відсутні.
Як вже зазначено, громадським об'єднанням «Українська Асоціація Маркетингу» , на підставі звернення Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, складений експертний висновок відповідно до якого реклама мувінгової компанії «Комфортний переїзд» порушує вимоги ч. 1 ст.8 Закону України «Про рекламу» та ст. 5 п. 5.2.4, п. 5.2.8 (б)., Стандарту «Недискримінаційна реклама за ознакою статі» - СОУ 21708654-002-2011 (а.с. 10-11).
Відповідно до п. 5.2.7 Стандарту організацій України «Недискримінаційна реклама за ознакою статі» (СОУ 21708654-002-2011), що зареєстрований Державним підприємством «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості » , який зареєстрований 30.07.2012 № 3259575212249, реклама не повинна включати заяви та візуальні презентації, які можуть негативно впливати або порушувати норми суспільної культури і моралі, що вважаються загальновизнаними більшістю споживачів (читачів, глядачів, покупців, відвідувачів тощо) рекламного продукту у даному суспільстві.
Реклама вважається дискримінаційною за ознакою статі та порушує добросовісну маркетингову практику, якщо вона стверджує або натякає, що роль однієї статі у соціальному, економічному і культурному житті нижча, ніж іншої (п.п. б п. 5.2.8 Стандарту організацій України «Недискримінаційна реклама за ознакою статі» ).
Статтею 1 Закону України «Про рекламу» визначено, що реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про рекламу» реклама не повинна підривати довіру суспільства до реклами та повинна відповідати принципам добросовісної конкуренції.
Як вже встановлено судом, Товариством з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" в соціальній мережі Facebook розміщено публікацію наступного змісту: Цінуйте здоров'я свого чоловіка. Не заставляйте його носити коробки під час переїзду, йому достатньо, що ви у нього на шиї сидите .
Згідно ч. 1 ст. 8 Закону України «Про рекламу» у рекламі забороняється вміщувати твердження, які є дискримінаційними за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі, освіти, політичних поглядів, ставлення до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб.
Особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, у відповідності до ст. 27 Закону України «Про рекламу» несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть зокрема рекламодавці, винні: у замовленні реклами продукції, виробництво та/або обіг якої заборонено законом; у наданні недостовірної інформації виробнику реклами, необхідної для виробництва реклами; у замовленні розповсюдження реклами, забороненої законом; у недотриманні встановлених законом вимог щодо змісту реклами; у порушенні порядку розповсюдження реклами, якщо реклама розповсюджується ними самостійно.
Пунктом 2 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу встановлено розміри штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу.
При цьому, у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог законодавства про рекламу, на рекламодавців і розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для відмови у позовних вимогах Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, як наслідок позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" про стягнення штрафу за порушення законодавства про рекламу в сумі 5083 грн. підлягає до задоволення.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфортний переїзд" (код ЄДРПОУ 37581765, вул.Тичини, 8-А, м. Івано-Франківськ) в дохід бюджету штрафу за порушення законодавства про рекламу в розмірі 5083 (п'ять тисяч вісімдесят три ) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.
Апеляційна скарга подається через Івано-Франківський окружний адміністративний суд або безпосередньо до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною 2 статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя /підпис/ ОСОБА_1
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2018 |
Оприлюднено | 04.10.2018 |
Номер документу | 76903314 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Могила А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні