Рішення
від 04.10.2018 по справі 912/2198/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В'ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 22-09-70/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2018 рокуСправа № 912/2198/18 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., за участю секретаря судового засідання Лупенко А.І., розглянувши у відкритому підготовчому засіданні справу № 912/2198/18

за позовом: Заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, 27100, Кіровоградська область, м. Новоукраїнка, вул. Гагаріна, 7 в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, 25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26

до відповідача: Фермерського господарства "Колос-1", 26300, Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Відродження, 42

про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок

Представники сторін:

від прокуратури - ОСОБА_1 посвідчення № №042560 від 30.03.16;

від позивача - ОСОБА_2, довіреність № 0-11-0.62-62/62-18 від 15.03.18;

від відповідача - участі не брали;

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі - позивач) до Фермерського господарства "Колос-1" (далі ФГ "Колос-1", відповідач) про зобов'язання фермерського господарства "Колос-1" звільнити самовільно зайняті земельні ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 3521184900:02:000:9008 площею 9,9999 га нормативно грошовою вартістю 264 409,00 грн, кадастровий номер 3521184900:02:000:9005 площею 9,9988 га нормативно грошовою вартістю 378 879,00 грн та кадастровий номер 351184900:02:000:9006 площею 18 га нормативно грошовою вартістю 505 907,00 грн, які розташовані на території Соломіївської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області за межами населеного пункту та повернути їх Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області, з покладанням на відповідача витрат по сплаті судового збору.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що відповідачем здійснено самовільне, за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади про передачу землі у власність або надання її у користування, вчиненого правочину щодо земельної ділянки, до встановлення її меж на місцевості та одержання документа, що посвідчує право на неї, до його державної реєстрації, всупереч встановленому законодавством порядку, зайняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району за межами населеного пункту. Посилаючись на норми ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", ст.ст. 211, 212 Земельного кодексу України, прокурор стверджує, що земельні ділянки, загальною площею 37,9987 га підлягають звільненню та поверненню позивачу.

Ухвалою від 27.08.2018 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 912/2198/18. Ухвалив справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначив на 21.09.2018.

13.09.2018 на адресу суду від Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надійшли письмові пояснення від 12.09.2018, за змістом яких позивач позовні вимоги прокурора підтримує в повному обсязі та зазначає, що не приймав рішення щодо передачі відповідачу у користування спірної земельної ділянки. Відсутність у відповідача правовстановлюючих документів свідчить про самовільне зайняття вказаної земельної ділянки.

14.09.2018 від Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області надійшла до суду заява в порядку ст. 169 ГПК України від 11.09.2018 р. № [12-87]10669вих-18, за змістом якої прокурор зазначає, що при підготовці позовної заяви з технічних причин у прохальній частині допущено описку та невірно зазначено орган місцевого самоврядування на території якого знаходяться спірні земельні ділянки, в той час як описова частина в даному випаду викладена вірно, в зв'язку з чим уточнює позовні вимоги та пункт 1 прохальної частини позовної заяви рахувати як: зобов'язати фермерське господарство "Колос-1" (код ЄДРПОУ 20657239, місцезнаходження юридичної особи 26300, Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Відродження, 42) звільнити самовільно зайняті земельні ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 3521184900:02:000:9008 площею 9,9999 га нормативно грошовою вартістю 264 409,00 грн, кадастровий номер 3521184900:02:000:9005 площею 9,9988 га нормативно грошовою вартістю 378 879,00 грн та кадастровий номер 351184900:02:000:9006 площею 18 га нормативно грошовою вартістю 505 907,00 грн, які розташовані на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області за межами населеного пункту та повернути їх Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Суд, враховуючи процесуальні права, надані прокурору ст. ст. 42, 46 Господарського процесуального кодексу України, зазначає, що уточнення органу місцевого самоврядування на території якого знаходяться спірні земельні ділянки, не є зміною предмету чи підстав позову, не є зменшенням чи збільшенням позовних вимог. Разом з тим, у суду відсутні підстави не прийняти та не враховувати таку заяву при вирішенні спору.

В підготовчому засіданні 21.09.2018 оголошено перерву до 04.10.2018 до 10:30 хв.

24.09.2018 до суду до початку розгляду справи по суті від відповідача надійшла заява, за змістом якої відповідач позовні вимоги прокурора визнав у повному обсязі та не заперечив проти задоволення позовних вимог. Крім того, просив розглядати дану позовну заяву без участі представника відповідача по суті у той самий день після закінчення підготовчого засідання.

03.10.2018 позивач подав суду лист у якому не заперечує проти задоволення заяви відповідача щодо визнання грошових вимог.

В засіданні суду прокурор подав заяву від 04.10.2018 в порядку ст.ст. 42, 169 ГПК України, у якій вказав, що позовні вимоги про звільнення земельних ділянок з зазначенням розміру нормативно-грошової вартості таких ділянок є технічною опискою, тому виклав позовну вимогу у наступній редакції: "Зобов'язати фермерське господарство "Колос-1" (код ЄДРПОУ 20657239, місцезнаходження юридичної особи 26300, Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Відродження, 42) звільнити самовільно зайняті земельні ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 3521184900:02:000:9008 площею 9,9999 га, кадастровий номер 3521184900:02:000:9005 площею 9,9988 га, кадастровий номер 351184900:02:000:9006 площею 18 га, що розташовані на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області за межами населеного пункту та повернути їх Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області.".

Враховуючи права прокурора, передбачені ст. 42 Господарського процесуального кодексу України, у суду відсутні підстави не прийняти та не враховувати таку заяву при вирішенні спору, тому господарський суд приймає заяву прокурора від 04.10.2018 та здійснює розгляд справи з урахуванням вказаної заяви.

Відповідно до ч. 3 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

Враховуючи викладене та з огляду на відсутність підстав для відкладення чи оголошення перерви, а також визнання відповідачем позову в повному обсязі, господарський суд вважає за можливе розглянути справу по суті з ухваленням рішення суду за результатами підготовчого провадження в підготовчому засіданні 04.10.2018.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, дослідивши надані докази, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Пунктом 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України встановлено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Такі випадки передбачено частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру", за приписами якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За положеннями частин 3, 4 статті 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

При цьому Європейський суд з прав людини у своїй практиці зауважує, що при визначенні суспільних інтересів завдяки безпосередньому знанню суспільства та його потреб національні органи мають певну свободу розсуду, оскільки вони першими виявляють проблеми, які можуть виправдовувати позбавлення власності в інтересах суспільства, та знаходять засоби для їх вирішення.

Отже, створена Конвенцією система захисту покладає саме на національні органи влади обов'язок визначальної оцінки щодо існування проблеми суспільного значення, яка виправдовує як заходи позбавлення права власності, так і необхідність запровадження заходів з усунення несправедливості.

Положеннями Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і практики Європейського суду з прав людини забезпечено врахування принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників.

Слід зазначити, що пред'являючи позов у вказаній справі, прокурор виходить саме з необхідності вирішення проблем суспільного значення, існування яких виправдовує застосування механізму захисту інтересів держави у земельній сфері.

Таким чином, звернення прокурора до суду в цих спірних правовідносинах спрямоване саме на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання повернення земель державної власності, з - урахуванням принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників.

Ці дії включають подання прокурором до господарського суду позовної заяви, його участь у розгляді справи за позовною заявою, а також у розгляді судом будь-якої іншої справи за ініціативою прокурора чи за визначенням суду, якщо це необхідно для захисту інтересів держави.

Підставою представництва інтересів держави в судах є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних і інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

З огляду на викладене, прокурор може звертатися до суду в інтересах держави, які, в свою чергу, можуть бути пов'язані з необхідністю захисту прав державних органів.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначають з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовують в позовній заяві необхідність їх захисту та зазначають орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Статтею 14 Конституції України та частиною 1 статті 148 Господарського кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, яке перебуває під особливою охороною держави та об'єктом права власності Українського народу. Від імені народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно статті 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" внесено зміни до Земельного кодексу України, зокрема до статті 122 Земельного кодексу України, згідно з якою з 01 січня 2013 року передача у власність або у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності належить до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.

Пунктами 1, 7 положення "Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14.01.2015 визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Реалізуючи надані Законом повноваження Новоукраїнською місцевою прокуратурою вивчено стан додержання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення на території Гайворонського району Кіровоградської області та встановлено, виявлені Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, факт самовільного зайняття земельних ділянок.

Пред'являючи позов в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, прокурор мав на меті повернення в розпорядження позивача відповідних земельних ділянок, з метою дотримання вимог земельного законодавства України та недопущення порушення економічних інтересів держави.

Обраний спосіб захисту порушених прав узгоджується із способом, викладеним у постанові Вищого господарського суду України від 01.04.2015 по справі № 927/1456/14.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №227-ДК від 20.04.2018 року "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" передбачено проведення перевірки під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності, які не надані у власність, користування (оренду) земельних ділянок площею 2,6 га, 18 га, 14,2661 га, 9,9999 га, 9,9988 га (кадастрові номери: 3521184900:02:000:9006, 3521184900:02:000:2030, 3521184900:02:000:9008, 3521184900:02:000:9005) на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області.

Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області здійснено державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства шляхом проведення перевірки при використанні земельних ділянок на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району.

В ході проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки 02.05.2018 встановлено факт самовільного зайняття фермерським господарством "Колос-1" наступних земельних ділянок із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області: площею 9,9988 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9005, площею 9,9999 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9008 та площею 18,0 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9006.

02.05.2018 складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом-земельної ділянки №227-ДК/210/АП/09/01/-18, №227-ДК/215/АП/09/01/-18 та акти обстеження земельної ділянки №227-ДК/278/АО/10/01/-18, №227-ДК/279/АО/10/01/-18 та №227-ДК/284/АО/10/01/-18.

Також, 02.05.2018 голові ФГ "Колос-1" вручено приписи №227-ДК/0055Пр/03/01/-18, №227-ДК/0056Пр/03/01/-18 та № 227-ДК/0058Пр/03/01/-18 від 02.05.2018 щодо усунення порушення земельного законодавства шляхом повернення самовільно зайняти земельних ділянок площею 9,9988 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9005 із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області, 9,9999 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9008 із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у резерві на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області та 18,0 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9006 із земель сільськогосподарського призначення що перебувають у резерві на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області.

Враховуючи зазначені порушення вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України вчиненні ФГ "Колос-1" старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складено протоколи про адміністративне правопорушення за частиною 1 статті 53-1 КУпАП №227-ДК/0050П/07/01/-18, №227-ДК/0051П/07/01/-18 та №227-ДК/0054П/07/01/-18 від 02.05.2018.

В подальшому старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель винесено постанови про накладення адміністративного стягнення №227-ДК/0053По/08/01/-18, №227-ДК/0054По/08/01/-18 та №227-ДК/0052По/08/01/-18 від 08.05.2018, якими на голову ФГ "Колос-1" накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу розміром 340,00 грн.

Адміністративне стягнення головою ФГ "Колос-1" виконано добровільно та в повному обсязі.

В подальшому з метою перевірки виконання винесених приписів, наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №397-ДК від 19.06.2018 року "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" передбачено проведення перевірки виконання приписів виданих ФГ "Колос-1" стосовно земель сільськогосподарського призначення державної власності, які не надані у власність, користування (оренду) земельних ділянок площею 2,6 га, 18 га, 14,2661 га, 9,9999 га, 9,9988 га (кадастрові номери: 3521184900:02:000:9006, 3521184900:02:000:2030, 3521184900:02:000:9008, 3521184900:02:000:9005) на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області.

В ході проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки 19.06.2018 встановлено факт невиконання приписів винесених ФГ "Колос-1" щодо звільнення земельних ділянок площею 9,9988 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9005 із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області, 9,9999 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9008 із земель сільськогосподарського призначення що перебувають у резерві на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області та 18,0 га ріллі кадастровий номер 3521184900:02:000:9006 із земель сільськогосподарського призначення що перебувають у резерві на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Про що складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом-земельної ділянки №397-ДК/351/АП/09/01/-18, №397-ДК/352/АП/09/01/-18 та №397-ДК/353/АП/09/01/-18 від 19.06.2018.

З огляду на що 19.06.2018 та у зв'язку з порушенням вимог статті 211 Земельного кодексу України голові ФГ "Колос-1" вручено повторні приписи №397-ДК/0087Пр/03/01/-18, №397-ДК/0088Пр/03/01/-18 та №397-ДК/0089Пр/03/01/-18 від 19.06.2018 з приводу звільнення спірних земельних ділянок.

Також, з огляду на порушення ФГ "Колос-1" вимог статті 211 Земельного кодексу України 19.06.2018 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складено протоколи про адміністративне правопорушення № 397-ДК/0103П/07/01/-18, № 397/0104П/07/01/-18 та № 397-ДК/0105П/07/01/-18 від 19.06.2018 та в подальшому винесено постанови про накладення адміністративного стягнення №397-ДК/0103По/08/01/-18, №397-ДК/0104По/08/01/-18 та №397-ДК/0105По/08/01/-18 за ст. 185-5 КУпАП та накладено на голову ФГ "Колос-1" адміністративне стягнення у вигляді штрафу розміром 255,00 грн, яке ним добровільно виконано.

В подальшому з метою перевірки виконання повторно винесених приписів наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №499-ДК від 30.07.2018 року "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" передбачено проведення перевірки виконання приписів виданих ФГ "Колос-1" стосовно земель сільськогосподарського призначення державної власності, які не надані у власність, користування (оренду) земельних ділянок площею 2,6 га, 18 га, 14,2661 га, 9,9999 га, 9,9988 га (кадастрові номери: 3521184900:02:000:9006, 3521184900:02:000:2030, 3521184900:02:000:9008, 3521184900:02:000:9005) на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області.

Однак в ході перевірки дотримання вимог земельного законодавства встановлено, що ФГ "Колос-1" спірні самовільно зайняті земельні ділянки не звільнило,що і стало підставою звернення з даним позовом.

При прийнятті рішення суд виходив в наступного.

Щодо порушення інтересів держави в результаті самовільного зайняття земельної ділянки, то таке самовільне зайняття суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в статті 14 Конституції України та статті 5 Земельного кодексу України.

Як зазначалось, згідно ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність і користування належить центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті.

Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно постанови Пленуму Вищого господарського суду № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч.2 ст. 152 ЗК України).

За приписами статей 211, 212 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи за самовільне зайняття земельних ділянок несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, а самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

У даному випадку, самовільне використання земельних ділянок порушує права Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, як розпорядника земель державної власності, на землю, інтереси держави у сфері забезпечення раціонального використання та охорони земель. Крім того, в результаті самовільного зайняття земельної ділянки до бюджету не надходять кошти за користування земельною ділянкою, що призводить до фактичного ослаблення економічних основ місцевого самоврядування та неможливості спрямувати ці кошти на реалізацію програм соціально-економічного розвитку, а також розподіляти видатки бюджету на охорону здоров'я, освіту, соціальний захист, соціальне забезпечення громадян, охорону навколишнього природного середовища тощо.

У вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки необхідно врахувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельної ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою правовою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. У вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.

Відповідно до п. 3.9 Постанови Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", підтвердження факту вчинення правопорушення (самовільного зайняття земельної ділянки) є матеріали справи про адміністративне правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис ( з вимогою усунути порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки.

Саме ці документи можуть підтверджувати сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки, та період часу, протягом якого вона використовувалася без належних правових підстав.

У матеріалах справи містяться акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства №227-ДК/210/АП/09/01/-18 від 02.05.2018 (а.с. 50-52), №227-ДК/215/АП/09/01/-18 від 02.05.2018 (а.с. 97-99), протоколи про адміністративне правопорушення №227-ДК/0050П/07/01/-18, №227-ДК/0051П/07/01/-18 та № 227-ДК/0054П/07/01/-18 від 02.05.2018 (а.с. 61-64, 104-105), приписи (з вимогою усунути порушення земельного законодавства) №227-ДК/0055Пр/03/01/-18, №227-ДК/0056Пр/03/01/-18 та № 227-ДК/0058Пр/03/01/-18 від 02.05.2018 (а.с. 57-60, 102-103), акти обстеження земельної ділянки №227-ДК/278/АО/10/01/-18 від 02.05.2018 (а.с. 53-54), №227-ДК/279/АО/10/01/-18 від 02.05.2018 (а.с. 55-56) та №227-ДК/284/АО/10/01/-18 від 02.05.2018 (а.с. 100-101), постанови про накладення адміністративного стягнення - штрафу №227-ДК/0053По/08/01/-18, №227-ДК/0054По/08/01/-18 та № 227-ДК/0052По/08/01/-18 від 08.05.2018 (а.с. 65-70, 106-108), а також докази сплати штрафів відповідачем.

Станом на дату прийняття рішення у матеріалах справи відсутні докази повернення відповідачем самовільно зайнятих земельних ділянок площею 18 га, 9,9999 га, 9,9988 га (кадастрові номери: 3521184900:02:000:9006, 3521184900:02:000:9008, 3521184900:02:000:9005) на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області.

Зазначені докази в сукупності, а також заява відповідача про визнання позову, підтверджують правомірність вимог прокурора.

Враховуючи наведене, заявлені позовні вимоги є правомірними та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно положень статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1, 4 ст. 191 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві; у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову.

Згідно до ч. 1 ст. 130 Господарського процесуального кодексу України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Положеннями Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір")

Відповідно до Закону України "Про державний бюджет України на 2018 рік" прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено на рівні 1762,00 грн.

За подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 2 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір").

У даній позовній заяві прокурором заявлено три вимоги немайнового характеру, за які він мав сплатити 5 286,00 грн судового збору.

Натомість прокурор при поданні позову, за платіжним дорученням від 10.08.2018 №1414, сплатив до Державного бюджету України 17 237,92 грн судового збору.

Враховуючи викладене, господарський суд встановив, що прокурором внесено судовий збір в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Частинами 1 та 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду у разі, зокрема внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

У разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Таким чином, сплачений прокурором судовий збір у даній справі згідно платіжного доручення від 10.08.2018 №1414 підлягає поверненню з державного бюджету в розмірі 14 594,92 грн, у зв'язку з:

- внесенням судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом, в сумі 11 951,92 грн;

- визнанням позову відповідачем до початку розгляду справи по суті у розмірі 50 відсотків судового збору в сумі 2 643,00 грн.

Оригінал платіжного доручення від 10.08.2018 №1414 залишається в матеріалах справи.

Судовий збір в сумі 2 643,00 грн покладається на відповідача згідно вимог ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 42, 74, 76, 77, 129, 130, 185, 191, 233, 236-241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов'язати відповідача - Фермерське господарство "Колос-1" (26300, Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Відродження 42, ідентифікаційний код 20657239) звільнити самовільно зайняті земельні ділянки державної форми власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 3521184900:02:000:9008 площею 9,9999 га, кадастровий номер 3521184900:02:000:9005 площею 9,9988 га та кадастровий номер 351184900:02:000:9006 площею 18 га розташовані на території Солгутівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області за межами населеного пункту та повернути їх Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, буд. 26, м. Кропивницький, 25030, ідентифікаційний код 39767636).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з фермерського господарства "Колос-1" (26300, Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Відродження, 4, ідентифікаційний код 20657239) на користь прокуратури Кіровоградської області (вул. Верхня Пермська, 4 м. Кропивницький, ідентифікаційний код 02910025) судовий збір у розмірі 2 643,00 грн зарахувавши його на розрахунковий рахунок 35215073004600, банк - Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код класифікації видатків бюджету -2800.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повернути зі спеціального фонду Державного бюджету (отримувач коштів - УК у м. Кроп./м.Кропивницький/22030101, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, ідентифікаційний код 38037409, р/р 34318206083002) Прокуратурі Кіровоградської області (25006, м. Кропивницький, вул. В.Пермська, 4, ідентифікаційний код 02910025, Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р 35215073004600, код класифікації видатків бюджету 2800) 14 594,92 грн судового збору, сплаченого платіжним дорученням № 1414 від 10.08.2017, оригінал якого залишається в матеріалах справи.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 05.10.2018.

Суддя В.Г. Кабакова

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про веб-адресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення04.10.2018
Оприлюднено05.10.2018
Номер документу76932334
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/2198/18

Рішення від 04.10.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 21.09.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 27.08.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні