КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 вересня 2018 року м.Київ справа № 810/818/18
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Почепи В.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Білоцерківської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів, Пустоварівської сільської ради Сквирського району Київської області та Головного управління Держгеокадастру у Київській області, про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернувся Заступник керівника Білоцерківської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави (далі - позивач) з позовом до Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області (далі-відповідач-1) та Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області (далі-відповідач-2) , у якому просить суд:
- визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 3,6 га під вказаним навчальним закладом;
- зобов'язати адміністрацію Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 3,6 га за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, 2.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.03.2018 залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідачів, Пустоварівську сільську раду Сквирського району Київської області та Головне управління Держгеокадастру у Київській області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив про те, що Пустоварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок Сквирської районної державної адміністрації Київської області перебуває на земельній ділянці 3,6 га, яка розташована за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, буд.2.
Позивач зазначив про те, що відповідачі не здійснили виготовлення та оформлення технічної документації на вказану земельну ділянку.
Так, зокрема, позивач зазначив про те, що рішенням сьомої сесії VI скликання Пустоварівської сільської ради №2-07-06 від 22.06.2011 було вирішено виготовити Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, загальною площею 3,6 га, закріпленою за Пустоварівським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок Сквирської районної державної адміністрації Київської області.
Проте, відповідачами не було вчинено дій щодо виготовлення відповідної технічної документації, яка посвідчує право власності на земельну ділянку, та не подано її на затвердження до сесії сільської ради, що, на думку позивача, суперечить вимогам чинного законодавства.
Пустоварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок Сквирської районної державної адміністрації Київської області, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначив про те, що оформлення документів для користування земельною ділянкою належить виключно до повноважень Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області.
У зв'язку з цим, Пустоварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок Сквирської районної державної адміністрації Київської області вважає, що він не є відповідачем по справі. Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначив про те, що власником земельної ділянки, площею 3,6 га, яка розташована за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, буд.2, є Пустоварівська сільська рада, а тому саме вказаний орган місцевого самоврядування має здійснювати розроблення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку.
Відповідач зазначив про те, що станом на квітень 2018 року виготовлення землевпорядних документів знаходиться в стадії виконання..
Треті особи правом на подання пояснень не скористались.
Присутній у судових засіданнях 15.05.2018, 26.06.2018, 16.08.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд позов задовольнити.
Присутній у судових засіданнях 15.05.2018 представник Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області адміністративний позов не визнав та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
У судове засідання, призначене на 16.08.2018 відповідачі та треті особи не з'явились, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином та своєчасно.
Присутній у судовому засіданні 16.08.2018 представник позивача заявив клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.3 ст.194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Згідно із ч.9 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи клопотання представника позивача та неявку відповідачів та третіх осіб, належним чином повідомлених про дату, час та місце судового засідання, протокольною ухвалою суду від 16.08.2018 було постановлено здійснити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Пустоварівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області (ідентифікаційний код: 25303256, місцезнаходження: 09051, Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, буд.2) 05.01.1998 зареєстровано в якості юридичної особи, що підтверджується довідкою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України серії АБ №708337 від 09.07.2013 (а.с.11) та випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АГ №141525 від 15.01.2014 (а.с.70). Відповідно до п.41 Статуту Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області, затвердженого розпорядженням голови Сквирської райдержадміністрації №75 від 16.02.2004, матеріально-технічна база НВК включає будівлі, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі (а.с.36-40).
Рішенням двадцять другої сесії VI скликання Пустоварівської сільської ради Сквирського району Київської області від 09.08.2013 визнано комунальною власністю Пустоварівської територіальної громади Сквирського району Київської області громадський будинок (школу) та підсобні приміщення школи за адресою: вул.Гагаріна, 1, с.Пустоварівка, Сквирського району Київської області (а.с.154).
Як вбачається з матеріалів справи, у користуванні Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області перебуває земельна ділянка площею 3,7 га, яка розташована за адресою: 09051, Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, буд.2, що підтверджується листом Відділу у Сквирському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 23.11.2017 №128/116-17. У вказаному листі зазначено про те, що відповідно до книг реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договір оренди землі, державний акт на земельну ділянку Пустоварівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області не виготовлявся, державна реєстрація земельної ділянки не проводилась, а кадастровий номер не визначався (а.с.32). Пустоварівська сільська рада Сквирського району Київської області листом від 20.11.2017 №379 надіслала Сквирському відділу Білоцерківської місцевої прокуратури копію рішення сьомої сесії VI скликання Пустоварівської сільської ради Сквирського району Київської області від 22.06.2011 №2-07-06 Про виготовлення Державного акта на право постійного користування земельною ділянкою Пустоварівським НВК (а.с.33).
Так, вказаним рішенням було вирішено виготовити Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, загальною площею 3,6 га, закріпленою за Пустоварівським НВК ЗОШ І-ІІІ ст. - дитячий садок (а.с.34).
Відповідно до довідки Пустоварівської сільської ради Сквирського району Київської області від 27.03.2018 №134 право власності на земельну ділянку розміром 3,6 га, яка закріплена за Пустоварівським НВК, знаходиться в стадії оформлення (а.с.58).
Вважаючи, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, позивач звернувся до суду з даним позовом, з приводу чого суд зазначає таке.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.38 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 №651-XIV (далі - Закон №651-XIV, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних відносин) заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.
Згідно зі ст.44 Закону №651-XIV матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
Вимоги до матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти визначаються відповідними будівельними і санітарно-гігієнічними нормами і правилами, а також типовими переліками обов'язкового навчального та іншого обладнання (в тому числі корекційного), навчально-методичних та навчально-наочних посібників, підручників, художньої та іншої літератури. Статтею 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 №2628-III матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Вимоги до матеріально-технічної бази закладу дошкільної освіти визначаються відповідними будівельними та санітарно-гігієнічними нормами і правилами. Примірні переліки матеріально-технічного оснащення закладів дошкільної освіти, ігрового, навчально-дидактичного обладнання закладу дошкільної освіти затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Частиною першою статті 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Згідно з ч.2 ст.80 Закону №2145-VIII порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (ч. 2 ст. 80 Закону №2145-VIII).
Відповідно до ч.1 ст.92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з ч.2 ст.92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Частиною першої статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 ЗК України).
Згідно з ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності у користування передбачений ст.123 ЗК України.
Так, частиною 1 ст.123 ЗК України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 3 ст.123 України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч.6 ст.123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Відповідно до ч.10 ст.123 ЗК України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Статтею 125 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Так, відповідно до п.1 ч.1 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч.2 ст.3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.4 Закону №1952-VI державній реєстрації прав підлягають: речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону.
Частиною 1 ст.27 Закону №1952-VI визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року.
Отже, в силу вимог чинного законодавства право постійного користування землею підлягає державній реєстрації.
17.10.2012 Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано Міністерство освіти і науки, молоді та спорту, інші центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, Міністерству фінансів, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.
Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Пустоварівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" безпосередньо встановлена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.
Відповідно до п.1.1 Положення про Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Сквирської районної державної адміністрації від 11.03.2011 №121, Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації є її структурним підрозділом. Утворюється головою районної державної адміністрації, підпорядковується голові райдержадміністрації та Головному управлінню освіти і науки Київської обласної державної адміністрації. Пунктом 1 вказаного Положення визначено, що основними завданнями відділу, зокрема, є навчально-методичне керівництво та комплектування навчальних закладів, що знаходяться межах відповідної території і є комунальною власністю органів місцевого самоврядування, організація їх фінансового забезпечення та зміцнення їх матеріальної бази; координація діяльності цих навчальних закладів.
Згідно з п.3 вказаного Положення основними функціями відділу освіти є, зокрема, сприяння навчально-методичному забезпеченню навчальних закладів, організація матеріально-технічного забезпечення загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів (а.с.145-148). Отже, Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації здійсню навчально-методичне та навчально-технічне забезпечення загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, у т.ч. і Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області. Відповідно до п.4 Статуту Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області власником НВК є Сквирська районна державна адміністрація, засновником - Сквирська районна рада депутатів.
Як вбачається з листа Сквирської районної державної адміністрації Київської області від 18.06.2018 №06-44/1811, будівля Пустоварівського НВК перебувала на балансі Пустоварівської сільської ради.
У листі також зазначено про те, що станом на 18.06.2018 між відділом освіти та Пустоварівською сільською радою укладено договір оренди використання цілісного майнового комплексу Пустоварівського НВК (а.с.149).
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що адресою місцезнаходження Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області є: 09051, Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, буд.2.
Разом з тим, відповідно до технічного паспорту громадського будинку (школи), вказаний навчальний заклад розташований за адресою: Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, 1 (а.с.71-92).
Судом встановлено, що 20.04.2018 двадцять п'ятою сесією VII скликання Пустоварівської сільської ради Сквирського району Київської області прийнято рішення №2.1-25-07, яким надано дозвіл на розробку технічної документації щодо інвентаризації земельної ділянки, на якій знаходиться Пустоварівський НВК ЗОШ І-ІІІ ст. - дитячий садок з будівлями за адресою: с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, 1 в постійне користування Пустоварівської сільської ради, загальною площею 3,5007 га (а.с.153).
Як вбачається з матеріалів справи, 05.06.2018 між Пустоварівською сільською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 було укладено договір №26/П.
За умовам вказаного договору Фізична особа-підприємець ОСОБА_3 зобов'язався за винагороду виготовити проект землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки по вул.Гагаріна, с.Пустоварівка, Сквирського району, Київської області (а.с.155-156). Отже, враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про те, відповідачами були вчинені дії, які є необхідними для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована під навчальним закладом за адресою:Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, 1, що на думку суду, свідчить про відсутність ознак бездіяльності в діях відповідачів.
У зв'язку з цим, суд не вбачає підстав для задоволення позовної вимоги про визнання незаконною бездіяльності Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 3,6 га під вказаним навчальним закладом.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання адміністрації Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 3,6 га за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, 2, суд зазначає таке.
Частиною 2 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно пункту 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Відповідно до абз.1 ч.4 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Суд зазначає про те, що в силу вимог чинного законодавства права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій реєстрації.
Так, відповідно до ч.9 ст.18 Закону №1952-VII датою і часом державної реєстрації прав вважається дата і час реєстрації відповідної заяви, за результатом розгляду якої державним реєстратором прийнято рішення про державну реєстрацію прав.
Згідно з ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Під час розгляду справи відповідачами не було надано доказів на підтвердження здійснення державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, яка розташована під Пустоварівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області.
Таким чином, враховуючи те, що в силу Положення про відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Сквирської районної державної адміністрації від 11.03.2011 №121, матеріально-технічне забезпечення Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області належить до функцій Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області, а також враховуючи положення рішення п'ятої сесії VII скликання Пустоварівської сільської ради Сквирського району Київської області від 20.04.2018 №2.1-25-07, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов'язати відповідачів вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площе 3,5007 га, на якій знаходиться Пустоварівський НВК ЗОШ І-ІІІ ст. - дитячий садок з будівлями за адресою: с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, 1.
Отже, позов підлягає частковому задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Суд звертає увагу, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави.
Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки позивачем не надано суду доказів понесення інших судових витрат ніж сплата судового збору, підстави для їх стягнення з відповідачів відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Зобов'язати Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Пустоварівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 3,5007 га, на якій розташований Пустоварівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області, що знаходиться за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с.Пустоварівка, вул.Гагаріна, 1.
3. У задоволенні позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Пустоварівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 3,6 га під Пустоварівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Сквирської районної державної адміністрації Київської області - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Повний текст судового рішення складений - 28.09.2018 р.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2018 |
Оприлюднено | 09.10.2018 |
Номер документу | 76937044 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні