ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОН СЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м.Херсон, вул. Горького, 18
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"31" березня 2008 р. Сп рава № 13/187-АП-08
Господарський суд Херсонс ької області у складі судді Закуріна М. К. при секр етарі Фінаровій О.Л., розгляну вши у відкритому судовому за сіданні у м. Херсоні справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальніс тю "Новітні Українські Техно логії"
до Херсонського держав ного бюро технічної інвента ризації
за участі:
3-ї особи без самостійних вимог на стороні відповідач а - ОСОБА_1,
представників сторін:
від позивача - Войт енко В.В.,
від відповідача - не з' явився,
від 3-ї особи - не з' яви вся,
про скасування реєстра ції права власності на майно ,
в с т а н о в и в:
Позовні вимоги щодо зо бов' язати Херсонського дер жавного бюро технічної інве нтаризації скасувати держав ну реєстрацію прав власнос ті ОСОБА_1 на частину буд івлі ремонтно-механічного це ху, розташованого по АДРЕСА _1, а саме: на 1 поверсі - части ни приміщення № 1, загальною пл ощею 350 м2 та приміщень №№ 2, 3, 4, заг альною площею 125,3 м2, про що внес ти відповідні зміни у Реєстр прав власності на нерухоме м айно, а також зобов' язання Херсонське державне бюро технічної інвентаризації по новити державну реєстрацію п рава власності ТОВ ”Новітні українські технології” на ч астину будівлі вказаного рем онтно-механічного цеху, про щ о внести відповідні зміни у Р еєстр прав власності на неру хоме майно, ґрунтуються на то му, що 16 жовтня 2006 року позивач з вернувся до відповідача із з аяву про скасування реєстрац ії права власності ОСОБА_1 на частину ремонтного-механ ічного цеху, розташованого п о АДРЕСА_1, на підставі ухв али Верховного Суду України від 27 вересня 2006 року. Проте, від повідач листом № 956 від 17.10.2006 р. ві дмовив у скасуванні реєстрац ії, мотивуючи свою позицію ти м, що ухвала Верховного суду в ід 27.09.2006 року не визначає права власності позивача на вказан ий об' єкт нерухомого майна. Позивач вважає названі дії в ідповідача неправомірними т а такими, що порушують його пр аво власності спірне майно.
Відповідачем заперечення на позов не висловлені, хоча й позовні вимоги ним не визнан о. При цьому у своєму клопотан ні відповідач просив суд роз глянути справу без участі йо го представника, у зв' язку з чим розгляд справи проведен о без представника відповіда ча.
Крім того, розгляд справи пр оведено без участі 3-ї особи, я ка була залучена до участі у с праві за ініціативою суду ві дповідною ухвалою від 24 берез ня поточного року, оскільки ОСОБА_1 в засідання особист о не прибув та свого представ ника не направив.
Поряд з викладеним з матері алів справи слідує, що 26 берез ня 2004 року між позивачем та гро мадянином ОСОБА_3 укладен о нотаріально посвідчений до говір купівлі-продажу, за умо вами якого позивач придбав ч астину будівлі ремонтно-меха нічного цеху, розташованого по АДРЕСА_1, а саме: на 1 пове рсі - частину приміщення № 1, з агальною площею 350 м2 та приміщ ення №№ 2, 3, 4, загальною площею 125 ,3 м2 (а.с. 10-11).
Відповідно до частин 3, 4 стат ті 334 Цивільного кодексу Украї ни право власності на майно з а договором, який підлягає но таріальному посвідченню та д ержавній реєстрації, виникає у набувача з моменту такого п освідчення та реєстрації.
26 березня 2004 року вказаний до говір посвідчено приватним н отаріусом Херсонського місь кого нотаріального округу Клименко М.Т., а також зареєс тровано Херсонським БТІ 29.03.2004 р ., відповідно до Витягу з Р еєстру прав власності на нер ухоме майно № 3204159.
Таким чином, позивач є власн иком зазначеного майна, вихо дячи зі змісту статті 328 ЦК Укр аїни, за якою право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокре ма із правочинів. Право власн ості вважається набутим прав омірно, якщо інше прямо не вип ливає із закону або незаконн ість набуття права власності не встановлена судом.
В подальшому рішенням Комс омольського районного суду м . Херсона від 20 вересня 2004 року (а .с. 36-38), залишеним без змін ухвал ою апеляційного суду Херсонс ької області від 30 грудня 2004 ро ку (а.с. 31-35), права покупця за наз ваним вище договором купівлі -продажу від 26.03.2004 р., переведено на ОСОБА_1, та саме останнь ого зазначено в названому до говорі покупцем замість ТОВ „Новітні українські техноло гії”.
В наступному, Херсонським д ержавним бюро технічної інве нтаризації, у Реєстрі прав вл асності на нерухоме майно за мість позивача в якості влас ника спірного об' єкту нерух омого майна зареєструвало ОСОБА_1
Разом з тим, Верховним Судом України названі вище судові рішення ухвалою від 27 вересня 2006 року скасовані, а справу нап равлено на новий судовий роз гляд до суду першої інстанці ї.
За таких обставин, Верховни м Судом України скасовані пр авовстановлюючі документи, н а підставі яких у ОСОБА_1 в иникло право власності на сп ірний об' єкт нерухомого май на, у зв' язку з чим на даний ч ас законним власником спірно го майна залишається позивач , який набув право власності ц е майно згідно з договору від 26.03.2004 р.
З цього приводу судом конст атується, що згідно до статті 182 Цивільного кодексу України об' єкти нерухомості підляг ають обов' язковій державні й реєстрації. Державна реєст рація прав на нерухомість і п равочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється від повідним органом, який зобов ' язаний надавати інформаці ю про реєстрацію та зареєстр овані права в порядку, встано вленому законом.
В свою чергу, статтею 17 Закон у України „Про державну реєс трацію речових прав на нерух оме майно та їх обмежень” сам е на відповідача покладено о бов' язок щодо реєстрації пр ава власності на нерухоме ма йно, а за пунктом 1.3. Тимчасовог о положення про порядок держ авної реєстрації прав власно сті на нерухоме майно, затвер дженого наказом Міністерств а юстиції України від 07.02.02 № 7/5 де ржавну реєстрацію прав вла сності на нерухоме майно зді йснюють підприємства бюро те хнічної інвентаризації у меж ах визначених адміністрати вно-територіальних одиниць .
Зокрема, відносини, пов' яз ані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме май но всіх форм власності, їх обм ежень та правочинів щодо нер ухомості регулюються нормам и Закону України „Про держав ну реєстрацію речових прав н а нерухоме майно та їх обмеже нь”.
Так, відповідно до статті 1 ц ього Закону державною реєст рацією є - офіційне визнання і підтвердження державою фа ктів виникнення, переходу аб о припинення речових прав на майно та їх обмежень, що супро воджується внесенням даних д о Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх о бмежень.
Згідно до пункту 5 Розділу V „ Прикінцеві положення” Закон у до створення єдиної систем и органів державної реєстрац ії прав, а також до формування Державного реєстру в у склад і державного земельного када стру реєстрація об' єктів не рухомості проводиться комун альними підприємствами бю ро технічної інвентаризац ії.
Вказане свідчить, що бюро т ехнічної інвентаризації на основі законодавства делего вані владні повноваження у с фері суспільних правовіднос ин, пов' язаних зі здійсненн ям від імені держави дій щодо реєстрації прав власності н а нерухоме майно. Таким чином , БТІ в розумінні пункту 7 стат ті 3 КАС України є суб' єктом в ладних повноважень.
Згідно до пункту 2 Тимчасово го положення про порядок дер жавної реєстрації прав власн ості на нерухоме майно для ре єстрації виникнення, існуван ня, припинення прав власност і на нерухоме майно та оформл ення прав власності на нерух оме майно до БТІ разом із заяв ою про реєстрацію прав власн ості подаються правовстанов лювальні документи (додаток 1), їх копії (нотаріально засві дчені), а також інші документи , що визначені цим Положенням .
Поряд з цим, відповідно до п ункту 3 Тимчасового положенн я встановлено порядок прийня ття рішення реєстратором пра в щодо самої реєстрації прав а власності.
Так, з моменту прийняття зая ви розпочинається розгляд ре єстратором заяви та доданих до неї документів. Реєстрато р: установлює відповідність заявлених прав і поданих док ументів вимогам законодавст ва, а також відсутність супер ечностей між заявленими та в же зареєстрованими правами н а об' єкт нерухомості, інших підстав для відмови в реєстр ації прав; перевіряє угоди, як і відповідно до чинного зако нодавства України не були но таріально посвідчені; прийма є рішення про реєстрацію пра в власності чи про відмову в р еєстрації прав власності; ви дає витяги з Реєстру прав або відмовляє у наданні таких ви тягів.
У реєстрації прав на нерухо ме майно може бути відмовлен о, якщо: заявлене право не є та ким, що підлягає реєстрації в ідповідно до цього Положення ; об' єкт нерухомого майна ро зташований на території, реє страцію прав власності на як ій здійснює інше БТІ; із заяво ю про реєстрацію прав власно сті на нерухоме майно зверну лась особа, яка не може бути за явником відповідно до цього Положення; подані документи не відповідають вимогам, уст ановленим цим Положенням та іншими актами чинного законо давства України, або не дають змоги установити відповідні сть заявлених прав і поданих документів вимогам законода вства; заявлене право вже зар еєстроване; не проведено інв ентаризаційних робіт або вон и проведені не тим БТІ, яке зді йснює реєстрацію прав власно сті на нерухоме майно; право в ласності на нерухоме майно в иникло на підставі договорів відчуження, за наявності інф ормації про накладення арешт у на відчуження об'єктів неру хомого майна з Єдиного реєст ру заборон відчуження об'єкт ів нерухомого майна; право вл асності на нерухоме майно, що перебуває у податковій заст аві, виникло без дотримання в становленого порядку відчуж ення; відчуження нерухомого майна відбулося без отриманн я витягу з Реєстру прав або ст рок його дії закінчився; не пр оведено первинної реєстраці ї прав власності; при укладен ні угод між юридичними особа ми, які нотаріально не посвід чені, не надано правовстанов лювальний документ попередн ього власника.
Реєстрації підлягають вик лючно заявлені права за умов и їх відповідності чинному з аконодавству України і пред' явленим правовстановлюваль ним документам.
Після прийняття рішення ре єстратором та внесення запис у до Реєстру прав на правовст ановлювальних документах ро биться відмітка (штамп) про ре єстрацію відповідних прав (д одаток 7), видається витяг про реєстрацію права власності н а нерухоме майно, який є невід ' ємною частиною правовстан овлювального документа.
Як слідує з викладеного, реє стратором може бути відмовле но в реєстрації права власно сті лише у визначених випадк ах, серед яких відсутність пр аво встановлювального докум енту власника майна.
Безпосередньо перелік так их документів передбачено д одатком № 1 до Тимчасового пол оження, а саме правовстановл ювальними документами є: 1) дог овори купівлі-продажу, міни, д арування, довічного утриманн я, угоди про розподіл спадков ого майна, про розподіл спіль ного майна подружжя, посвідч ені державними та приватними нотаріусами; 2) свідоцтва про право власності на частку в с пільному майні подружжя, що в идаються державними та прива тними нотаріусами; 3) свідоцтв а про право на спадщину, видан і державними нотаріусами; 4) св ідоцтва про придбання нерухо мого майна з прилюдних торгі в, видані державними та прива тними нотаріусами; 5) свідоцтв а про придбання об' єктів не рухомого майна на аукціонах з реалізації заставленого ма йна, видані державними та при ватними нотаріусами; 6) свідоц тва про право власності на об 'єкти нерухомого майна, видан і органами місцевого самовря дування та місцевими державн ими адміністраціями; 7) свідоц тва про право власності, вида ні органами приватизації най мачам квартир у державному ж итловому фонді; 8) свідоцтва пр о право на спадщину та свідоц тва про право власності на ча стку в спільному майні подру жжя, оформлені консульськими установами України; 9) догово ри відчуження нерухомого май на, які не підлягають обов'язк овому нотаріальному посвідч енню; 10) рішення судів, третейс ьких судів про визнання прав а власності на об' єкти неру хомого майна та про встановл ення факту права власності н а об'єкти нерухомого майна; 11) а кти про денаціоналізацію (де муніципалізацію) будівель; 12) витяг із нотаріально посвідч еного договору, укладеного м іж житлово-будівельним коопе ративом або членом цього коо перативу і місцевими органам и виконавчої влади, про безст рокове користування відведе ною земельною ділянкою і про будівництво багатоквартирн ого будинку з правом власнос ті на окрему квартиру, за наяв ності акта про прийняття буд инку в експлуатацію; 13) рішенн я товариського суду про розп оділ майна колишнього колгос пного двору; 14) мирова угода, за тверджена ухвалою суду; 15) нак ази засновників відкритих ак ціонерних товариств, створен их у процесі приватизації (ко рпоратизації), з додатком - пер еліком об'єктів нерухомого м айна про передачу у власніст ь цих об'єктів акціонерним то вариствам та акт приймання-п ередавання зазначеного майн а, підписаний у встановленом у порядку; 16) дублікати правов становлювальних документів , видані державними та приват ними нотаріусами, органами п риватизації, копії архівних документів, видані державним и архівами; 17) свідоцтва про пр аво власності на нерухоме ма йно загальносоюзних творчих спілок колишнього СРСР, які в идаються Фондом державного м айна; 18) свідоцтва про право вл асності, видані Державним уп равлінням справами, на житло ві та нежитлові об' єкти суб 'єктам, що беруть участь разом з Державним управлінням спр авами в будівництві нового ж итла.
Таким чином, договір купівл і-продажу є правовстановлюва льним документом, на підстав і якого здійснюється державн а реєстрація права власності на нерухоме майно.
Поряд з викладеним судом за значається, що у відповіднос ті до положень статті 27 назван ого Закону державна реєстрац ія речових прав скасовується в разі припинення дії догово ру, укладення іншого договор у або винесення судом відпов ідного рішення, про що вносят ься дані до Державного реєст ру прав.
Враховуючи цю норму, відпов ідач зобов' язаний скасуват и реєстрацію права власності ОСОБА_1 шляхом внесення в ідповідних змін до Реєстру п рав власності на нерухоме ма йно та, відповідно, залишити в силі попередній реєстраційн ий напис про право власності на спірний об' єкт нерухомо го майна за ТОВ „Новітні укра їнські технології”.
З цією метою позивач 27 верес ня 2006 року звернувся до відпов ідача із заявою (а.с. 8), натоміст ь, останній відмовив у скасув анні реєстрації прав власнос ті на нерухоме майно поперед нього власника ОСОБА_1, що слідує з його відповіді за ви хідним № 956 від 17.10.2006 р. (а.с. 9), чим по рушив зазначені вище правові норми.
За таких обставин, суд доход ить висновку про неправомірн ість дій Херсонського держав ного бюро технічної інвентар изації щодо перереєстрації п рава власності на спірне май но за позивачем, а тому позовн і вимоги підлягають задоволе нню.
Оскільки позовні вимоги за доволені, сплачене позивачем державне мито відноситься н а державний бюджет.
На підставі зазначених пра вових норм і керуючись статт ями 94, 158-163, пунктом 3 Прикінцевих та Перехідних положень КАС У країни,
п о с т а н о в и в :
1.Позовні вимоги задоволь нити.
2.Зобов' язати Херсонськ е державне бюро технічно ї інвентаризації скасуват и державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на час тину будівлі ремонтно-механі чного цеху, розташованого по АДРЕСА_1, а саме: на 1 поверс і - частини приміщення № 1, заг альною площею 350 м2
та примі щень №№ 2, 3, 4, загальною площею 125 ,3 м2, про що внести відповідні з міни у Реєстр прав власності на нерухоме майно.
3.Зобов' язати Херсонсь ке державне бюро технічн ої інвентаризації поновит и державну реєстрацію прав в ласності Товариства з обмеже ною відповідальністю ”Новіт ні Українські Технології” (код ЄДРПОУ 32373583) на частину б удівлі ремонтно-механічного цеху, розташованого по АДР ЕСА_1, а саме: на 1 поверсі - ча стини приміщення № 1, загально ю площею 350 м2 та приміщень №№ 2, 3, 4, загальною площею 125,3 м2, про що внести відповідні зміни у Ре єстр прав власності на нерух оме майно.
4.Стягнути з державного бюдж ету на користь Товариства з о бмеженою відповідальністю ” Новітні Українські Техноло гії” компенсації по сплаті д ержавного мита в розмірі 6,8 гр н.
5.Повернути Товариству з обм еженою відповідальністю ”Но вітні Українські Технологі ї” надмірно сплачене державн е мито в розмірі 78,2 грн.
6.Роз' яснити сторонам, що д ана постанова набирає законн ої сили після закінчення стр оку подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо таку за яву не буде подано. Якщо буде п одано заяву про апеляційне о скарження, але апеляційна ск арга не буде подана у строк, вс тановлений цим Кодексом, пос танова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку. У ра зі подання апеляційної скар ги судове рішення, якщо його н е скасовано, набирає законно ї сили після закінчення апел яційного розгляду справи. За ява про апеляційне оскарженн я постанови суду подається п ротягом десяти днів з дня її п роголошення, а в разі складен ня постанови у повному обсяз і відповідно до статті 160 КАС У країни - з дня складення в повн ому обсязі. Апеляційна скарг а на постанову суду подаєтьс я протягом двадцяти днів піс ля подання заяви про апеляці йне оскарження. Апеляційна с карга може бути подана без по переднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, вст ановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Дата підпису постанови - 3 квітня 2008 року
Суддя М.К. Закурін
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2008 |
Оприлюднено | 22.04.2010 |
Номер документу | 7698548 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Закурін М. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні