ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОН СЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07.08.2008 Справа № 13/462-ПН-08
Господарський суд Херсонс ької області у складі судді Закуріна М. К. при секр етарі Фінаровій О.Л. , розгляну вши у відкритому судовому за сіданні у м. Херсоні справу
за позовом приватних підприємців ОСОБА_1 та ОСОБА_2,
до Державного підприєм ства "Центр державного земел ьного кадастру при Державном у комітеті України по земель них ресурсах " в особі Херсонс ької філії,
за участі представників ст орін:
позивачів - ОСОБА_3 (пр едставника за дорученням),
відповідача - Ляшук Н.Г. (представника за дорученням ),
про визнати такою, що не відповідає чинному законода вству, відмову Новокаховськ ого міського відділу Херсонс ької регіональної філії держ авного підприємства „Центр д ержавного земельного кадаст ру при державному комітеті У країни по земельних ресурсах ” у державній реєстрації дог овору оренди земельної ділян ки від 10.07.2008 р., площею 0,7900 га, надан ої приватним підприємцям О СОБА_1 та ОСОБА_2 для буді вництва автобази по обслугов уванню і ремонту автобусів т а автомобілів за адресою: Хер сонська область, м. Нова Кахов ка, Новокаховське шосе в райо ні АТП - 1263, а також зобов' яза ння відповідача здійснити де ржавну реєстрацію цього дого вору,
в с т а н о в и в:
Позовні вимоги ґрунту ються на безпідставній відмо ві відповідача від проведенн я державної реєстрації догов ору оренди земельної ділянки , оскільки, на думку позивачів , відповідачем помилково тра ктуються норми Закону Україн и „Про державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України”, відповідно до я ких набуття права оренди зем ельних ділянок, що перебуваю ть у державній або комунальн ій власності, здійснюється в иключно на аукціонах, крім зе мельних ділянок, на яких розт ашовано об' єкти нерухомого майна , які перебувають у влас ності громадян і юридичних о сіб і в яких відсутні акції (ча стки, паї), що належать державі . Зокрема, названі заявники вв ажають, що до набрання чиннос ті Законом України „Про держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ” процедура передачі в оренд у земельних ділянок, що переб увають у державній або комун альній власності, не передба чала проведення аукціону, а з дійснювалася у відповідност і до статті 124 Земельного коде ксу України без розроблення проектів відведення, або за п роектами відведення у порядк у, встановленому статтями 118, 123 ЗК України. До набрання чинно сті вказаного Закону громадя ни та юридичні особи при набу тті права оренди на земельну ділянку державної або комун альної власності керувалися положеннями ЗК України і Зак ону України „Про оренду земл і”, які діяли на той час, а тому дія законодавчих норм в часі повинна узгоджуватись з час тиною 1 статті 58 Конституції У країни, за якою закони та інші нормативно-правові акти не м ають зворотної дії у часі, крі м випадків, коли вони пом' як шують або скасовують відпові дальність особи. Крім того, по зивач вважає, що частиною 2 ста тті 5 Цивільного кодексу Укра їни визначено, що акти цивіль ного законодавства не мають зворотної сили у часі. Наданн я зворотної дії у часі нормат ивного акту може передбачати ся шляхом прямої вказівки пр о це у законі або іншому норма тивно-правовому акті. Якщо ци вільні відносини виникли ран іше і регулювалися актом цив ільного законодавства, який втратив чинність, новий акт ц ивільного законодавства зас тосовується до прав та обов' язків, що виникли з моменту на брання ним чинності (ч. 3 ст. 5 ЦК України).
Відповідачем письмових за перечень на позов не надано. В той же час представник відпо відача в судовому засіданні пояснила, що відмова від реєс трації договору пов' язана і з законодавчими положеннями про надання земельних ділян ок під забудову лише за резул ьтатами аукціону.
Крім викладеного з матеріа лів справи слідує, що відпові дно до доручення № 44 від 30 січня 2008 року Державним підприємст вом „Центр державного земель ного кадастру при Державному комітеті України по земельн их ресурсах”, як юридичною ос обою, наділено правом предст авляти його інтереси директо ра Херсонської філії Фененка Василя Павловича, з правами п редставляти інтереси в усіх судових установах, з усіма пр авами, наданими серед іншого відповідачу, а тому спрямува ння позовних вимог саме до Де ржавного підприємства „Цент р державного земельного када стру при Державному комітеті України по земельних ресурс ах” в особі Херсонської філі ї є правомірним.
Поряд із зазначеним судом в становлено, що 06.09.2007 р. приватни м підприємцям ОСОБА_1 та ОСОБА_2 Новокаховською міс ькою радою згідно до протоко лу № 22 від 06.09.2007 р. постійно діючо ї комісії по вибору земельни х ділянок надано дозвіл на зб ір матеріалів щодо відведенн я в оренду земельної ділянки для будівництва автобази по обслуговуванню та ремонту а втобусів і автомобілів, площ ею 0,7900 га за адресою: Херсонськ а область, м. Нова Каховка, Нов окаховське шосе в районі АТП - 1263.
В подальшому після узгодже ння акту вибору земельної ді лянки його позивачами подано нами на затвердження Новока ховської міської ради, якою р ішенням № 630 від 24.12.2007 р. затвердж ено матеріали акту вибору та надано дозвіл на розробку пр оекту землеустрою.
Після виготовлення проект у землеустрою, його було пого джено з відповідними службам и та вдруге подано на затверд ження міській раді. В свою чер гу 04.07.2008 р. рішенням № 809 Новокахо вська міська рада затвердила проект землеустрою та надал а дозвіл на укладення догово ру оренди.
10.07.2008 р. між позивачами та Нов окаховською міською радою ук ладено договір оренди земель ної ділянки площею 0,7900 га за ад ресою: Херсонська область, м. Н ова Каховка, Новокаховське ш осе в районі АТП - 1263; строком на 2 роки під будівництво та о бслуговування автобази по об слуговуванню і ремонту автоб усів та автомобілів.
З метою державної реєстрац ії укладеного договору оренд и позивачі звернулися до Нов окаховського міського відді лу Херсонської регіональної філії Державного підприємст ва „Центр державного земельн ого кадастру при державному комітеті України по земельни х ресурсах”, проте останнім в ідмовлено в реєстрації з пос иланням на те, що дана земель на ділянка вільна від забудо ви та може бути надана в оренд у тільки на конкурсних засад ах шляхом проведення аукціон у
Вирішуючи даний спір судом констатується, що безпосере дній порядок передачі в орен ду земельних ділянок юридичн им та фізичним особам здійсн юється за положеннями статей 124 та 123 ЗК України.
Зокрема, за статтею 124, в реда кції станом на час подачі поз ивачами заяви про відведення земельної ділянки, передача в оренду земельних ділянок, щ о перебувають у державній аб о комунальній власності, зді йснювалась на підставі рішен ня відповідного органу викон авчої влади або місцевого са моврядування шляхом укладен ня договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду зе мельної ділянки із земель за пасу під забудову здійснюєть ся за проектами відведення в порядку, встановленому стат тями 118, 123 цього Кодексу.
Так, відповідно до частини 3 статті 123 ЗК України юридична особа, зацікавлена в одержан і земельної ділянки, звертає ться з відповідним клопотанн ям до районної, Київської та С евастопольської міських дер жавних адміністрацій або сіл ьської, селищної, міської рад и. До клопотання про відведен ня земельної ділянки додають ся матеріали, передбачені ча стиною п' ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, при значення та місце розташуван ня. В свою чергу, відповідна ра йонна державна адміністраці я або сільська, селищна, міськ а рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду н а розроблення проекту відвед ення земельної ділянки. Прое кт відведення земельної діля нки погоджується із землекор истувачем, органом по земель них ресурсах, природоохоронн им і санітарно-епідеміологіч ним органами, органами архіт ектури та охорони культурної спадщини і після одержання в исновку державної землевпор ядної експертизи по об'єктах , які їй підлягають, подається до відповідної державної ад міністрації або сільської, с елищної, міської ради, які роз глядають його у місячний стр ок і, в межах своїх повноважен ь, визначених цим Кодексом, пр иймають рішення про надання земельної ділянки.
Отже, надання земельної діл янки позивачам в оренду під з абудову узгоджується з припи сами названих вище положень.
Поряд з цим, відповідно зі с татті 126 ЗК України і статті 20 З акону України „Про оренду зе млі” укладений договір оренд и підлягає державній реєстра ції у порядку, передбаченому діючим законодавством Украї ни. При цьому державну реєстр ацію договорів оренди землі здійснює Херсонська регіона льна філія Державного підпри ємства „Центр державного зем ельного кадастру при Державн ому комітеті України по земе льних ресурсах”, у зв' язку з чим позивач та з-я особа в тра вні 2008 року звернулися до відп овідача із заявою щодо держа вної реєстрації названих вищ е договорів оренди земельних ділянок.
Водночас, за статтею 124 ЗК Укр аїни в редакції Закону Украї ни „Про державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України” від 28.12.2007 р. № 107-VI пе редача в оренду земельних ді лянок, що перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шл яхом укладення договору орен ди земельної ділянки. Набутт я права оренди земельних діл янок, що перебувають у держав ній або комунальній власност і, здійснюється виключно на а укціонах, крім земельних діл янок, на яких розташовані об' єкти нерухомого майна, які пе ребувають у власності громад ян і юридичних осіб і в яких ві дсутні акції (частки, паї), що н алежать державі. Не допускає ться проведення аукціонів що до ділянок, які (або будівлі на яких) орендують бюджетні уст анови, музеї, підприємства і г ромадські організації у сфер ах культури і мистецтв (у тому числі національні творчі сп ілки та їх члени (під творчі ма йстерні).
Разом з тим, ці положення не обхідно розповсюджувати на м айбутню процедуру передачі з емлі в оренду виходячи з наст упних правових позицій.
Так, згідно з частини 1 статт і 58 Конституції України, закон и та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом' якшують або скасовують відповідальність особи. Крі м того, частина 2 статті 5 ЦК Укр аїни передбачає, що акти циві льного законодавства не мают ь зворотної сили у часі. Надан ня зворотної дії у часі норма тивного акту може передбачат ися шляхом прямої вказівки п ро це у законі або іншому норм ативно-правовому акті. Якщо ц ивільні відносини виникли ра ніше і регулювалися актом ци вільного законодавства, який втратив чинність, новий акт ц ивільного законодавства зас тосовується до прав та обов' язків, що виникли з моменту на брання ним чинності. (ч. 3 ст. 5 ЦК України).
Проте надання зворотної си ли у часі Земельному Кодексу України, Законам України „Пр о державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни” і „Про оренду землі” не передбачено Законодавств ом України.
Крім того, пунктом 6 резолют ивної частини Рішення Консти туційного Суду України у спр аві за конституційними подан нями Верховного Суду України щодо відповідності Конститу ції України (конституційност і) окремих положень статті 65 р озділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розділу III Закону Укр аїни „Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України” і 101 народног о депутата України щодо відп овідності Конституції Украї ни (конституційності) положе нь статті 67 розділу I, пунктів 1 - 4, 6 - 22, 24 - 100 розділу II Закону Україн и „Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України” (справа щодо пре дмета та змісту закону про Де ржавний бюджет України) від 22 травня 2008 року у справі № 1-28/2008 вс тановлено, що воно має преюди ціальне значення для судів з агальної юрисдикції при розг ляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які вини кли внаслідок дії положень З акону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України”, виз наних неконституційними.
Безпосередньо названим Рі шенням зміни, внесені підпун ктом 5 пункту 2 розділу II Закону України від 28.12.2007 р. N 107-VI, визнано т акими, що не відповідають Кон ституції України (є неконсти туційними).
З наведеного вище вбачаєть ся, що позивачами до набрання чинності Законом України „П ро державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України” здійснено усі перед бачені ЗК України і Законом У країни „Про оренду землі” ді ї щодо отримання в оренду зем ельних ділянок, а тому Відпов ідач неправомірно відмовив в реєстрації договору оренди.
Окрім того, діюче законодав ство України не надає повнов ажень відповідачу у відмові в реєстрації договору оренди земельної ділянки .
За таких обставини позовні вимоги в частині зобов' яза ння відповідача до реєстраці ї договору оренди є обґрунто ваними, а тому підлягають зад оволенню. В той же час, позовні вимоги щодо визнати такою, що не відповідає чинному закон одавству, відмови в реєстрац ії договору оренди, задоволе нню не підлягають, оскільки в они не ґрунтуються на положе ннях статті 20 Господарського кодексу України щодо вибору способу захисту порушених п рав.
На підставі зазначених пра вових норм і керуючись статт ями 44, 49, 82-85 ГПК України,
в и р і ш и в :
1. Позовні вимоги задо вольнити частково.
2. Зобов' язати держав не підприємство „Центр держа вного земельного кадастру пр и Державному комітеті Україн и по земельних ресурсах” в ос обі Херсонської філії здійсн ити державну реєстрацію дого вору оренди земельної ділянк и площею 0,7900 га, наданої приват ним підприємцям ОСОБА_1 та ОСОБА_2 для будівництва а втобази по обслуговуванню і ремонту автобусів та автомоб ілів за адресою: Херсонська о бласть, м. Нова Каховка, Новока ховське шосе в районі АТП - 1263, укладеного 10 липня 2008 року мі ж приватними підприємцями ОСОБА_1 і ОСОБА_2 та ново к аховською міською радою.
3. В іншій частині в зад оволенні позовних вимог відм овити.
Дата під пису рішення - 8 серпня 2008 року .
Суддя М.К. Закурін
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2008 |
Оприлюднено | 01.10.2010 |
Номер документу | 7698706 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Закурін М. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні