Рішення
від 04.10.2018 по справі 906/421/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" жовтня 2018 р. м. Житомир Справа № 906/421/18

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Лозинської І.В.

за участю секретаря судового засідання: Шевчук - Сингаївської І. Г.

за участю представників сторін:

- прокурор: Рудченко М.М., сл. посв. №038664, видане 11.01.2016 (в засіданні суду 28.09.2018); ОСОБА_1, службове посвідчення № 038611, видане 11.01.2016

- від позивача: ОСОБА_2 - представник за дов. № 55 від 02.07.2018 (в засіданні суду 28.09.2018); ОСОБА_3 - представник за дов. № 54 від 02.07.2018

- від відповідача: ОСОБА_4 - представник за дов. від 11.04.2016 (в засіданні суду 28.09.2018)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Керівника Коростенської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир)

до Приватного підприємства "Імпак" (м. Андрушівка, Житомирська область)

про стягнення 6313,44 грн.

В засіданні суду 28.09.2018 оголошено перерву до 16:30 03.10.2018; в судовому засіданні 03.10.2018 оголошувалась перерва до 16:30 04.10.2018 відповідно до ст. 216 ГПК України.

Керівник Коростенської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області до Приватного підприємства "Імпак" про стягнення 6313,44 грн. шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки; зобов'язання відповідача звільнити земельну ділянку, розташовану на території Словечанської сільської ради за межами с. Тхорин площею 6,00 га., а також стягнення 3524,00 грн. сплаченого судового збору.

Позовні вимоги обгрунтовані протиправною поведінкою відповідача, яка полягає у самовільному користуванні земельною ділянкою, розташованою на території Словечанської сільської ради за межами с. Тхорин Овруцького району площею 6,00 га, без достатніх на це правових підстав.

Ухвалою від 25.05.2018 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду; відкрив провадження у справі; постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначив підготовче засідання.

Ухвалою від 12.07.2018 господарський суд, серед іншого, продовжив підготовче провадження по 23.08.2018 (а. с. 77, 78).

Ухвалою від 23.08.2018 господарський суд закрив підготовче провадження, призначив справу до розгляду по суті на 05.09.2018 о 15:30 (а. с. 108).

Ухвалою від 04.10.2018 господарським судом закрито провадження у справі в частині вимоги немайнового характеру - зобов'язання відповідача звільнити земельну ділянку, розташовану на території Словечанської сільської ради за межами с. Тхорин площею 6,00 га, у зв'язку з відсутністю предмету спору (а. с. 141, 142).

Прокурор в засіданні суду підтримав повністю позовні вимоги стосовно стягнення з відповідача до Державного бюджету України шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, в розмірі 6313,44 грн.

Представник позивача надала в засіданні суду копії наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 27.09.2018, № 6-3852/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" щодо передачі Словечанській сільській раді Овруцького району Житомирської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1286,4686 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Словечанської сільської ради Овруцького району Житомирської області; акту приймання-передачі від 27.09.2018 з додатком.

Представник відповідача в засіданні суду 28.09.2018 проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву від 22.06.2018 (а. с. 32, 33); додаткових поясненнях від 22.08.2018 (а. с. 90, 91 (електронна пошта); а. с. 101), зазначивши про відсутність підстав для стягнення шкоди у зв'язку з відсутністю самовільного захоплення спірної земельної ділянки.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

1. Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.

30.05.2017 Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області винесено наказ № 81-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель" щодо здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної власності, які не надані у власність, користування (оренду) земельних ділянок на території Словечанської селищної ради Овруцького району Житомирської області (а. с. 37).

02.06.2017 державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за участю спеціаліста - землевпорядника Словечанської сільської ради у присутності управляючого ПП "Імпак" було проведено перевірку з питань дотримання земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, не надані у власність, користування (оренду) земельної ділянки на території Словечанської сільської ради Овруцького району, за результатами якої складено такі документи: Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №81-ДК/23/АП/09/01/-17, Акт обстеження земельної ділянки №81-ДК/25/АО/10/01/-17, припис №81-ДК/0018/Пр/03/01/-17 (а. с. 17 - 20).

У вказаних документах зазначено, зокрема, що земельна ділянка за межами с. Тхорин орієнтовною площею 6,0 га використовується ПП "Імпак" для вирощування сільськогосподарської продукції (зерна); на момент перевірки відповідні правовстановлюючі документи щодо вказаної земельної ділянки у ПП "Імпак" відсутні, що є порушенням ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

09.06.2017 державним інспектором Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області складено протокол про адміністративне правопорушення №81-ДК/0081П/07/01/-17 щодо керівника ПП "Імпак" ОСОБА_5, в якому, серед іншого, повідомлено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться 12.06.2017 об 11:00 (а. с. 57, 58).

За розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (за межами населеного пункту) на території Словечанської селищної ради Овруцького району Приватним підприємством "Імпак", виконаним 12.06.2017 фахівцем Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, розмір шкоди становить 6313,44 грн. (а. с. 38).

12.06.2017 державний інспектор відділу контролю за використанням і охороною земель у Коростенському, Лугинському, Народицькому, Овруцькому, Олевському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_6 винесла постанову про притягнення ОСОБА_5 до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 ч. 1 КУпАП; на нього накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340,00 грн. (а. с. 22).

Ухвалою Андрушівського районного суду від 15.02.2018 у справі №272/702/17 адміністративний позов ОСОБА_5 щодо скасування постанови про його притягнення до адміністративної відповідальності залишено без розгляду (а. с. 23).

Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області направлено до прокуратури Житомирської області клопотання від 19.03.2018 10-6-0.45-2083/12-18 в порядку ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" для вжиття заходів прокурорського реагування щодо звільнення ПП "Імпак" самовільно зайнятої земельної ділянки державної форми власності та відшкодування завданої у зв'язку з цим шкоди у розмірі 6313,44 грн. (а. с. 15, 16).

У зв'язку з непогашенням відповідачем шкоди, заподіяної самовільним зайнятттям земельної ділянки, прокурор звернувся до господарського суду з позовною заявою.

2. Норми права (нормативно - правові акти), які застосував господарський суд.

Згідно з п.п. 1, 5 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом або за результатами аукціону.

Документи, що посвідчують право на земельну ділянку, вказані в ст. 126 ЗК України, зокрема, право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування, а право оренди земельної ділянки - договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Статтею 211 ЗК України передбачено, що за самовільне зайняття земельної ділянки громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.

Самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними (ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").

Згідно з ч. 1 ст. 152 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю), зокрема, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", яка набрала чинності 05.08.2016, внесено зміни до Положення про Держгеокадастр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, і визначено, що Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Порядок визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок наведено у постанові Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 "Про затвердження ОСОБА_4 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та знесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу" (із змінами) (далі - ОСОБА_4).

За п. 7 ОСОБА_4 розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами.

Підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної, зокрема, державі, внаслідок, у тому числі, самовільного зайняття земельних ділянок, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки.

Згідно з підп.1 п. 6 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №333 від 29.09.2016, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за № 1391/2952, посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право, зокрема, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель.

За ст. 11 Цивільного кодексу України, підставою виникнення цивільних прав та обов'язків, у тому числі щодо відшкодування кредиторові або іншій особі збитків (шкоди), є зобов'язання, які виникають з угод або в наслідок заподіяння шкоди.

Приписами ст. 16 ЦК України встановлено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків (шкоди).

Згідно зі ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка її завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням земельного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Загальною підставою деліктної відповідальності є протиправне, шкідливе, винне діяння завдавача шкоди (цивільне правопорушення). У науці цивільного права акт завдання шкоди прийнято поділяти на такі складові елементи: а) протиправна поведінка особи; б) настання шкоди; в) причинний зв'язок між двома першими елементами; в) вина завдавача шкоди. При цьому, для настання деліктної відповідальності необхідна наявність всіх складових правопорушення.

Протиправна поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності).

Протиправною у цивільному праві вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.

Під шкодою розуміється матеріальна шкода. Разом з тим, у відносинах, що розглядаються, шкода це не тільки обов'язкова умова, але й міра відповідальності, оскільки за загальним правилом статті, завдана шкода відшкодовується у повному обсязі. Мова йде про реальну шкоду та упущену вигоду.

Виходячи з загальних принципів цивільного права для застосування такої міри відповідальності, як стягнення шкоди потрібна наявність причинного зв'язку між протиправною поведінкою особи та завданою шкодою, що є обов'язковою умовою відповідальності, яка передбачає, що шкода стала об'єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди.

3. Висновок господарського суду за результатами розгляду позовної заяви.

Факт самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки виявлено перевіркою вимог дотримання земельного законодавства, проведеною Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, зафіксовано актом перевірки №81-Дк/23/АП/09/01/-17 від 02.06.2017, протоколом про адміністративне правопорушення №61-ДК/0021П/07/01/-17 від 09.06.2017 та встановлено постановою про накладення адміністративного стягнення №81-ДК/0017/По/08/01/-17, які не оскаржені у визначеному законом порядку.

У зв'язку з цим, суд критично оцінює надану відповідачем до додаткових пояснень, отриманих електронним зв'язком, угоду щодо обміну земельними ділянками на період тимчасового використання без дати, укладену між Словечанською сільською радою та ПП "Імпак" щодо обміну земельними ділянками до 31.12.2018 (а. с. 93).

Однак, розмір шкоди, який є предметом даного позову, підлягає доведенню, оскільки є оціночним поняттям та підлягає доказуванню у межах розгляду даної справи.

Відповідно до п. 4 ОСОБА_4 розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земель для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови), визначається за такою формулою: Шс = Пс x Нп x Кф x Кі , де

Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки;

Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки;

Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3;

Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки.

Прокурор в обґрунтування розміру шкоди посилається на розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, виконаний державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області ОСОБА_7 (а. с. 38).

Із розрахунку вбачається, що розмір шкоди розрахований за формулою, визначеною для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови).

Для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, були визначені такі показники:

- категорія земель за основним цільовим призначенням (графа 4 розрахунку) - землі сільськогосподарського призначення;

- форма власності - державна.

Отже, при визначенні розміру заявленої шкоди, позивачем вірно враховано категорію земель самовільно зайнятої земельної ділянки та форму власності.

При цьому суд враховує наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 27.09.2018 6-3852/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність", яким передано Словечанській сільській раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1286,4686 га, розташовані за межами населених пунктів на території Словечанської об'єднаної територіальної громади Овруцького району Житомирської області (а. с. 135).

Оскільки матеріали справи підтверджують як наявність у діях відповідача із самовільного зайняття земельної ділянки площею 6,00 га, розташованої на території Словечанської сільської ради за межами с. Тхорин, повного складу цивільного правопорушення, так і розмір заявленої до стягнення шкоди, позовні вимоги керівника Коростенської місцевої прокуратури в частині стягнення 6313,44 грн. шкоди є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

4. Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Враховуючи, що спір у даній справі виник внаслідок неправильних дій відповідача, суд відповідно до ч. 9 ст. 129 ГПК України покладає на нього витрати позивача по сплаті судового збору у розмірі 1762,00 грн.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Приватного підприємства "Імпак" (13400, Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Лисенка, 25, код ЄДРПОУ 13560947) до Державного бюджету України (розрахунковий рахунок 31119168006426, код ЄДРПОУ 37940663, МФО 899998, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП) у м. Києві, одержувач - Управління Державної казначейської служби України в Овруцькому районі/ Овруцький район 24062200/:

- 6313,44 грн. шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки.

3. Стягнути з Приватного підприємства "Імпак" (13400, Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Лисенка, 25, код ЄДРПОУ 13560947) на користь прокуратури Житомирської області (10008, м. Житомир, вул. С. Рихтера, 11, код ЄДРПОУ 02909950, розрахунковий рахунок 35215069011049, МФО 820172, ДКСУ, м. Київ):

- 1762,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 10.10.18

Суддя Лозинська І.В.

Віддрукувати:

1 - в справу

2,3 - сторонам (реком. з повід.)

4 - Коростенській місцевій прокуратурі

5 - прокуратурі Житомирської області

Дата ухвалення рішення04.10.2018
Оприлюднено10.10.2018
Номер документу77010930
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/421/18

Рішення від 04.10.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 04.10.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 04.10.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 03.10.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 05.09.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 23.08.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 12.07.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 22.06.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 25.05.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні