Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 жовтня 2018 р. Справа№200/10164/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
секретар судового засідання Галустян Р.Г.,
з участю представника заявника ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за заявою Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби до державного підприємства Вугільна компанія Краснолиманська про зупинення видаткових операцій платника податків на рахунках платника податків,
в с т а н о в и в:
09 жовтня 2018 року Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби звернувся до суду з вказаною заявою, в якій зазначав, що державне підприємство Вугільна компанія Краснолиманська (далі - ДП ВК Краснолиманська ) станом на 08 жовтня 2018 року має податковий борг в загальному розмірі 354 462 102,17 грн.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року в справі №805/2888/18-а надано Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби дозвіл на погашення податкового боргу у сумі 206353557,26 грн. за рахунок майна платника податків ДП ВК Краснолиманська , що перебуває у податковій заставі згідно з актами опису майна від 11 квітня 2016 року № 726 та від 13 листопада 2017 року №3/28-10-47-17/31599557.
Платником податків чиняться перешкоди у виконанні податковим керуючим повноважень, а саме до перевірки на письмовий запит контролюючого органу не було надано документи бухгалтерського та податкового обліку для встановлення фактичної (фізичної) наявності у платника податків такого майна (вугілля) та документального підтвердження його руху та залишків за даними бухгалтерського та податкового обліку, що ведеться платником податків, станом на дату перевірки, про що 08 жовтня 2018 року складено відповідний акт.
У зв'язку з наведеним заявник просив зупинити видаткові операції на рахунках ДП ВК Краснолиманська до надання для перевірки даних бухгалтерського та податкового обліку для встановлення фактичної (фізичної) наявності у платника податків описаного в податкову заставу майна (вугілля) та документального підтвердження його руху та залишків за даними бухгалтерського та податкового обліку, то ведеться платником податків станом на дату перевірки.
ДП ВК Краснолиманська подало відзив на заяву, в якому зазначало, зокрема, що наказом від 15 червня 2018 року № 547 на підприємстві встановлений 8-ми годинний робочий день з 07 год. 30 хв. до 16 год. 00 хв. Податковий керуючий з перевіркою прибула на підприємство 08 жовтня 2018 року о 13 год. 55 хв., що підтверджується довідкою підприємства від 10 жовтня 2018 року. Повідомлення про проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі від 03 жовтня 2018 року № 8 було отримано підприємством 08 жовтня 2018 року о 14 год. 20 хв., що підтверджується штампом підприємства та вхідним номером. Посилання заявника на те, що він повідомив підприємство про проведення перевірки листом від 05 жовтня 2018 року № 41832/10/28-10-47-16, не відповідають дійсності, оскільки вказаний лист до ДП ВК Краснолиманська по пошті не надходив, що підтверджується копією сторінок з Журналу вхідної кореспонденції .
Крім того, вказаний лист не є запитом чи вимогою податкового керуючого, а є письмовим запитом Офісу великих платників податків, що регламентований постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом , оскільки підписаний уповноваженою особою в.о. начальника Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби і оформлений відповідно до зазначеної Постанови. Підприємство має право надати відповідь на такий запит протягом 10 робочих днів з дня надходження, тобто з 08 жовтня 2018 року.
Так, підприємством 09 жовтня 2018 року згідно з листом від 05 жовтня 2018 року № 41832/10/28-10-47-16 через ПАТ Укрпошта цінним листом № 8531000662180 були надіслані витребувані копії документів.
Отже, ДП ВК Краснолиманська виконанню повноважень, покладених на податкового керуючого Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, не перешкоджала. Просило в задоволенні заяви відмовити.
ДП ВК Краснолиманська також подало клопотання про розгляд справи без участі його представника.
В судовому засіданні представник заявника підтримав вимоги заяви та просив її задовольнити. Пояснив, що лист від 05 жовтня 2018 року №41832/10/28-10-47-16 Щодо надання документів податковим керуючим не складався, оскільки цей лист є запитом податкового органу про надання копії документів. Вказаний лист на адресу ДП ВК Краснолиманська не надсилався, а його оригінал податковий керуючий намагалася вручити представникам підприємства 08 жовтня 2018 року, від чого вони відмовилися. Платник податків також відмовився надавати копії документів і підписуватися будь-які документи. Акти, що засвідчують факт відмови платника податків надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу, в порядку, що передбачений п. 85.6 ст. 86 Податкового кодексу України не складалися. Про те, що 09 жовтня 2018 року платник податків на запит контролюючого органу надіслав документи, заявнику не відомо.
Судом встановлено, що ДП ВК Краснолиманська як платник податків перебуває на обліку у Запорізькому управлінні Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби.
Наказом Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 20 квітня 2017 року №824 податковим керуючим по боржнику ДП ВК Краснолиманська призначено ОСОБА_2.
Запорізьким управлінням Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби щодо вказаного платника податків прийнято рішення від 03 листопада 2017 року №1/28/10-47-17 про опис майна у податкову заставу. На підставі якого складено акт опису майна від 03 листопада 2017 року №3/28/10-47-17/31599557.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року в справі №805/2888/18-а позов Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби до ДП ВК Краснолиманська про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника податків задоволено: надано Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби дозвіл на погашення податкового боргу у сумі 206 353 557,26 грн. за рахунок майна платника податків ДП ВК Краснолиманська , що перебуває у податковій заставі згідно з актами опису майна від 11 квітня 2016 року № 726 та від 13 листопада 2017 року №3/28-10-47-17/31599557.
Станом на 08 жовтня 2018 року ДП ВК Краснолиманська має загальний податковий борг перед бюджетом в сумі 354 462 102,17 грн. з податку на додану вартість та податку на прибуток, що виник на підставі несплачених грошових зобов'язань нарахованих податковим органом за результатами перевірки та самостійно узгоджених грошових зобов'язань задекларованих самим платником податків.
Суми податкового боргу відображені в інтегрованих картках платника податків.
Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби на адресу підприємства надіслано повідомлення від 03 жовтня 2018 року №8 про проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває в податковій заставі, згідно з яким на перевірку направляється податковий керуючий ОСОБА_2
Вказане повідомлення отримано підприємством 08 жовтня 2018 року о 14 год. 20 хв.
Виконуючим обов'язки начальника Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби підписано лист від 05 жовтня 2018 року №41832/10/28-10-47-16 Щодо надання документів , яким ДП ВК Краснолиманська повідомлено про проведення податковим керуючим перевірки фактичної (фізичної) наявності у платника податків описаного в податкову заставу майна (вугілля) та документального підтвердження його руху та залишків за даними бухгалтерського та податкового обліку, що ведеться платником податків, згідно з актами опису майна від 11 квітня 2016 року №726 та від 13 листопада 2017 року №3/28-10-47-17/31599557.
Цим листом у підприємства також витребувано документи бухгалтерського обліку та податкового обліку.
Вказаний лист на адресу підприємства не надсилався.
08 жовтня 2018 року податковий керуючий о 13 год. 55 хв. прибула до ДП ВК Краснолиманська (довідка підприємства від 10 жовтня 2018 року), і в той же день податковим керуючим складено акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим від 08 жовтня 2018 року №2, яким встановлено, що підприємством в порушення п. 91.3 ст. 91 розд. ІІ Податкового кодексу України, наказу Міністерства фінансів України від 16 червня 2017 року № 584 та рішення Донецького апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року в справі №805/2888/18-а про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна підприємства, що перебуває у податковій заставі, до перевірки на письмовий запит контролюючого органу не надано документи бухгалтерського та податкового обліку для встановлення фактичної (фізичної) наявності у платника податків такого майна (вугілля) та документального підтвердження його руху та залишків за даними бухгалтерського та податкового обліку, що ведеться платником податків, станом на дату перевірки.
Судом також встановлено, що 08 жовтня 2018 року ДП ВК Краснолиманська отримано лист від 05 жовтня 2018 року №41832/10/28-10-47-16 Щодо надання документів , на який 09 жовтня 2018 року до контролюючого органу були надіслані витребувані копії документів, що підтверджується описом документів, що направляються цінним листом, на якому міститься печатка ПАТ Укрпошта від 09 жовтня 2018 року.
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що заява не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Податковим обов'язком є обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 ст. 36 вказаного Кодексу).
Згідно з п. 87.2 ст. 87 Податкового кодексу України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Відповідно до п. 88.1 ст. 88 вказаного Кодексу з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Згідно з п. 89.3 ст. 89 вказаного Кодексу майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акту опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, яке пред'являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Судовим рішенням, яке набрало законної сили, надано Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби дозвіл на погашення податкового боргу у сумі 206353557,26 грн. за рахунок майна платника податків ДП ВК Краснолиманська , що перебуває у податковій заставі згідно з певними актами опису майна.
Відповідно до п.п. 91.1 та 91.3 ст. 91 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу за місцем реєстрації платника податків, що має податковий борг, призначає такому платнику податкового керуючого. Податковий керуючий повинен бути посадовою (службовою) особою контролюючого органу. Податковий керуючий має права та обов'язки, визначені цим Кодексом.
Податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, в податкову заставу, здійснює перевірку стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі, проводить опис майна, на яке поширюється право податкової застави, для його продажу у випадках, передбачених цим Кодексом, одержує від боржника інформацію про операції із заставленим майном, а в разі його відчуження без згоди контролюючого органу (за умови, коли наявність такої згоди має бути обов'язковою згідно з вимогами цього Кодексу) вимагає пояснення від платника податків або його службових (посадових) осіб. У разі продажу в рахунок погашення податкового боргу майна платника податків, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право отримувати від такого платника податків документи, що засвідчують право власності на зазначене майно.
Згідно з п. 91.2 вказаного Кодексу функції та повноваження податкового керуючого визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з розд. ІІІ Порядку призначення та звільнення податкового керуючого з визначенням його функцій та повноважень, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25 травня 2017 року № 529, серед основних функцій та повноважень податкового керуючого щодо податкової застави є, зокрема:
- підготовка документів для звернення контролюючого органу до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, зокрема шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов'язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов'язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені Кодексом;
- здійснення перевірки стану збереження майна, що перебуває у податковій заставі;
- складання акта про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
- отримання від платника податків інформації та документів про операції з майном, яке перебуває у податковій заставі;
- забезпечення отримання від платника податків інформації про майно, яке перебуває у податковій заставі, а також технічної, технологічної та іншої супровідної документації на таке майно.
Платник податків зобов'язаний, зокрема не перешкоджати законній діяльності посадової особи контролюючого органу під час виконання нею службових обов'язків та виконувати законні вимоги такої посадової особи (пп.16.1.9. п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 91.4 ст. 91 Податкового кодексу України у разі якщо платник податків, що має податковий борг, перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, такий податковий керуючий складає акт про перешкоджання платником податків виконанню таких повноважень у порядку та за формою, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків та зобов'язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом. Строк, на який можуть бути зупинені видаткові операції, визначається судом, але не більше двох місяців.
Зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків може бути достроково скасовано за рішенням податкового керуючого або суду.
Аналогічні норми містяться в пп. 20.1.31 та пп. 20.1.32 п. 20.1 ст. 20 вказаного Кодексу, згідно з якими контролюючі органи мають право:
звертатися до суду щодо зупинення видаткових операцій платника податків на рахунках такого платника податків у банках та інших фінансових установах (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов'язань платника податків, погашення податкового боргу), у тому числі при недопущенні посадових осіб контролюючих органів до обстеження територій та приміщень;
звертатися до суду, якщо платник податків перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов'язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов'язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом.
Своє звернення до суду заявник мотивував тим, що платником податків чиняться перешкоди у виконанні податковим керуючим повноважень, а саме до перевірки на письмовий запит контролюючого органу не було надано документи бухгалтерського та податкового обліку для встановлення фактичної (фізичної) наявності у платника податків такого майна (вугілля) та документального підтвердження його руху та залишків за даними бухгалтерського та податкового обліку, що ведеться платником податків, станом на дату перевірки, про що податковим керуючим 08 жовтня 2018 року складено акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим (акт від 08 жовтня 2018 року №2).
Згідно з пп. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Запит вважається належним чином врученим, якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Відповідно до п. 42.2 ст. 42 вказаного Кодексу документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Згідно з пп. 85.2 ст. 85 вказаного Кодексу платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Згідно з пп. 73.2.3 п. 73.2 ст. 73 вказаного Кодексу порядок подання інформації контролюючим органам визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 14 Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1245, платник податків зобов'язаний надати пояснення та їх документальне підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня надходження запиту.
Відповідно до п. 85.6 ст. 86 Податкового кодексу України у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.
Як встановлено судом та не спростовано заявником лист від 05 жовтня 2018 року № 41832/10/28-10-47-16, яким ДП ВК Краснолиманська повідомлено про проведення податковим керуючим перевірки та у підприємства витребувані документи бухгалтерського обліку та податкового обліку, на адресу підприємства не надсилався, а вручений йому 08 жовтня 2018 року.
Заявником надано акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим, в якому зазначено, що підприємством до перевірки не надано документи бухгалтерського та податкового обліку для встановлення фактичної (фізичної) наявності у платника податків такого майна (вугілля) та документального підтвердження його руху та залишків за даними бухгалтерського та податкового обліку, що ведеться платником податків, станом на дату перевірки.
Разом з тим, у вказаному акті перелік документів, які платнику було запропоновано подати, та посилання на те, що платник податків відмовився їх надавати, відсутні.
Акт платником податків не підписаний. Відповідний запис про те, що платник податків або його законний представник від підписання акта відмовилися - в ньому не міститься.
Як пояснив представник заявника будь-які акти, що засвідчують факт відмови платника податків надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу, в порядку, що передбачений п. 85.6 ст. 86 Податкового кодексу України не складалися.
Отже, факт відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу заявником не підтверджено.
Крім того, 09 жовтня 2018 року, тобто з дотримання встановленого законодавством строку, платником податків на виконання запиту контролюючого органу (листа від 05 жовтня 2018 року №41832/10/28-10-47-16, який отримано ним 08 жовтня 2018 року) до контролюючого органу були надіслані витребувані копії документів, що підтверджується описом документів, що направляються цінним листом, на якому міститься печатка ПАТ Укрпошта від 09 жовтня 2018 року.
Отже, факт чинення перешкод податковому керуючому у виконанні наданих йому функцій та повноважень судом не встановлено.
З огляду на наведене правові підстави для задоволення заяви - відсутні.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246, 283 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
В задоволенні заяви Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (04119, м.Київ, вул. Дегтярівська, 11г, код ЄДРПОУ 39440996) до державного підприємства Вугільна компанія Краснолиманська (85310, Донецька обл., м. Покровськ, м.Родинське, вул.Перемоги, 9, код ЄДРПОУ 31599557) про зупинення видаткових операцій платника податків на рахунках платника податків відмовити.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом десяти днів з дня його проголошення.
Суддя Логойда Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2018 |
Оприлюднено | 11.10.2018 |
Номер документу | 77015771 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні