Рішення
від 10.10.2018 по справі 815/5161/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/5161/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2018 року                                                                                          м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді – Кравченка М.М.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» про припинення права користування надрами,

СУТЬ СПОРУ:

Державна служба геології та надр України звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ», в якій просило суд припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ».

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне.

Товариству з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки піщано-галькового матеріалу, затвердження запасів корисної копалини ДКЗ України. Як додаток до спеціального дозволу укладено угоду про умови користування надрами від 28.01.2015 року. В період з 09.09.2016 по 29.09.2016 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр ТОВ «ІНТЕРПРОМ». За наслідками проведеної планової перевірки складено акт перевірки № 83/4653 від 29.09.2016 року, яким встановлені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування. Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України 30.09.2016 року складено припис № 83/4653, в якому вказано на необхідності у строк до 31.10.2016 року усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до відділу матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. 08.12.2016 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом ДДГК Держгеонадр України направлено на адресу Держгеонадр України подання № 550 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року та додатково зазначено, що Відповідачем не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. Наказом Держгеонадр України № 505 від 30.12.2016 року зупинено дію дозволу та надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 26.01.2017 року № 1664/13/14-17. 02.03.2016 року від начальника Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу ДДГК Держгеонадр України надійшла службова записка, у якій зазначено, що станом на 02.03.2017 року ТОВ «ІНТЕРПРОМ» не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень. Враховуючи, що ТОВ «ІНТЕРПРОМ» порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло порушення, наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615. Відповідачу було направлено лист Держгеонадр України від 07.04.2017 року № 8008/13/14-17 з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк з моменту отримання листа власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу № 4653 від 28.01.2015 року. Вказаний лист було отримано представником відповідача 21.04.2017 року, однак відповіді надано не було.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02.07.2018 року позовну заяву Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» про припинення права користування надрами було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.

В судове засідання, призначене на 10.10.2018 року, сторони не з'явилися. 17.07.2018 року через канцелярію суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні.

Згідно з ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно з ч.3 ст.268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

З урахуванням зазначеного, суд вирішив розглянути вказану справу в письмовому провадженні.

Відповідно до ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Станом на час розгляду справи відзиву на позовну заяву від відповідача до суду не надходило.

Згідно з ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином. Так, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174.

Відповідно до п.п.9-10 Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Державна служба геології та надр України 28.01.2018 року надала Товариству з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» спеціальний дозвіл на користування надрами № 4653 з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки піщано-галькового матеріалу, затвердження запасів корисної копалини ДКЗ України, ділянка «Кулудор», терміном на 5 років.

Згідно з п.10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.

28.01.2018 року Державна служба геології та надр України уклала з Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» угоду № 4653 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин як додаток до спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки піщано-галькового матеріалу ділянки «Кулудор» № 4653 від 28.01.2015 року.

Відповідно до ч.2 ст.24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Згідно з п.п.4-5 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294, органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, крім іншого, за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

В період з 09.09.2016 року по 29.09.2016 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України відповідно до норм Кодексу України про надра, Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294, на підставі наказів № 193 від 21.06.2016 року «Про затвердження Плану проведення перевірок надрокористувачів у III кварталі 2016 року», № 194 від 23.06.2016 року «Про проведення планових перевірок надрокористувачів у III кварталі 2016 року», повідомлення про проведення перевірки від 17.08.2016 року № 14335/13/14-16 та відповідно до направлення на проведення перевірки від 02.09.2016 року № 334 було проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ».

За результатами цієї перевірки 29.09.2016 року Азово-Чорноморським міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено Акт № 83/4653, в якому встановлені наступні порушення з боку Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ»: 1. Не виконуються вимоги п.1 особливих умов спеціального дозволу № 4653 від 28.01.2015 року на користування надрами. Виконання умов Держгірпромнагляду України - лист від 23.09.2013 № 9383/0/3.1-12.1/6/13 щодо: - розробки у встановленому порядку проекту дослідно-промислової розробки та погодження його з Держгірпромнаглядом України; - виконання в повному обсязі програми робіт. Не виконуються вимоги п.5.3 Угоди про умови користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року щодо: - забезпечувати повноту геологічного вивчення відповідно до Програми робіт, - проводити та фінансувати роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм пов'язаних з користуванням надрами; - дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою. Не виконується п.6. Програми робіт щодо строків складання проекту дослідно-промислової розробки. Строк проведення робіт - II кв. 2015 р. Проект дослідно-промислової розробки ділянки надр відсутній; 2. Не виконуються вимоги п.1 особливих умов спеціального дозволу № 4653 від 28.01.2015 року на користування надрами. Виконання умов Держгірпромнагляду України - лист від 23.09.2013 № 9383/0/3.1-12.1/6/13 щодо: - погодження щорічних планів розвитку гірничих робіт з органами Держгірпромнагляду. Не виконуються вимоги п.5.3 Угоди про умови користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року щодо: дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм пов'язаних з користуванням надрами; дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою. План гірничих робіт на 2016 рік відсутній; 3. Не виконуються п.п.4-5, 7 Програми робіт щодо строків їх проведення, а саме: Буріння пошукових свердловин: встановлення загальних закономірностей геологічної будови родовища, визначення перспектив ліцензійної площі, встановлення прогнозних ресурсів корисних копалин; буріння розвідувальних свердловин: оконтурення родовища, деталізація особливостей геологічної будови, вивчення якісних і кількісних параметрів корисної копалини, обґрунтування підрахунку запасів. Строк проведення робіт - IV кв. 2015 p. - 1 кв. 2018 р. Комплекс геологорозвідувальних робіт: геологічне обслуговування бурових робіт, відбір проб із керну свердловин, гамма-каротаж свердловин, гідрогеологічні дослідження. Строк проведення робіт - IV кв. 2015 p. - 1 кв. 2018 р. Дослідно-промислова розробка. Строк проведення робіт - III кв. 2015 p. - 1 кв. 2020 р.; 4. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі зміни особливих умов та інших умов, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, а саме щодо скасування обов'язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до ПКМУ від 28.01.2015 № 42; 5. Не внесено зміни до угоди про умови користування надрами щодо скасування обов'язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до ПКМУ від 28.01.2015 № 42; 6. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення надрокористувачем після отримання спеціального дозволу на користування надрами описок, очевидних помилок. За уставними документами та переліком спецдозволів на користування надрами - товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГІВЕЛЬНА ФІРМА «ІНТЕРПРОМ». За спеціальним дозволом - товариство з обмеженою відповідальністю «ІНТЕРПРОМ».

Відповідно до п.16 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294, у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акту перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами.

30.09.2016 року Азово-Чорноморським міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено Припис № 83/4653, в якому вказано на необхідність в строк до 31.10.2016 року усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Згідно з п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення; 3) наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

08.12.2016 року Азово-Чорноморським міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було направлено до Державної служби геології та надр України Подання № 550 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року.

Наказом Державної служби геології та надр України № 505 від 30.12.2016 року, крім іншого, Товариству з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» було зупинено дію дозволу № 4653 від 28.01.2015 року та надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 26.01.2017 № 1664/13/14-17, який був отриманий представником Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» 03.02.2017 року.

Азово-Чорноморський міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України повідомив Державну службу геології та надр України, що станом на 02.03.2017 року ТОВ «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Державна служба геології та надр України листом від 07.04.2017 № 8008/13/14-17 повідомила ТОВ «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» про наявність підстав щодо припинення права користування надрами та просила у 15 денний строк проінформувати про згоду/незгоду на припинення права користування надрами ділянки «Кулудор» згідно з спеціальним дозволом № 4653 від 28.01.2015 року. Лист від 07.04.2017 № 8008/13/14-17 був отриманий представником Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» 21.04.2017 року, однак відповіді надано не було.

Згідно з п.23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Таким чином, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло виявлені порушення, тому наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.

Відповідно до ч.7 ст.4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

За таких обставин, з урахуванням зазначеного, суд прийшов до висновку, що заявлені позивачем позовні вимоги про припинення права користування надрами відповідачем, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року, є обґрунтованими та такими, що належать до задоволення в повному обсязі.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно з ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки суд по справі свідків не залучав та не призначав проведення експертиз, тому судові витрати не стягуються.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ» (вул. Промислова, 1/4, м. Одеса, 65031, ідентифікаційний код 36795901) про припинення права користування надрами - задовольнити.

2. Припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4653 від 28.01.2015 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «ІНТЕРПРОМ».

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя                                                                                                    М.М. Кравченко

          

          

Дата ухвалення рішення10.10.2018
Оприлюднено16.10.2018
Номер документу77019872
СудочинствоАдміністративне
Сутьприпинення права користування надрами

Судовий реєстр по справі —815/5161/17

Рішення від 10.10.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Постанова від 12.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 20.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 17.01.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 01.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 02.11.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні