Рішення
від 09.10.2018 по справі 904/3111/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.10.2018м. ДніпроСправа № 904/3111/18

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Назаренко Н.Г. за участю секретаря судового засідання Клевець К.В., розглянувши справу

за позовом Першого заступника керівника Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави , м. Нікополь, Дніпропетровська область

до Відповідача-1: Томаківської селищної ради Томаківського району Дніпропетровської області, смт. Томаківка, Томаківський район, Дніпропетровська область

Відповідача-2: Селянського господарства "Росток", Кисличувата, Томаківський район, Дніпропетровська область

про визнання незаконним рішення Томаківської селищної ради, договору оренди земельної ділянки недійсним та зобов'язання повернути земельну ділянку

Представники:

Від прокуратури Дніпропетровської області ОСОБА_1 - посвідчення № 046797 від 10.05.2017

Від відповідача -1 ОСОБА_2О - представник за довіреністю б/н від 21.08.2018

Від відповідача -2 ОСОБА_3 - представник за довіреністю б/н від 21.08.2018

СУТЬ СПОРУ:

Перший заступник керівника Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Відповідача -1: Томаківської селищної ради Томаківського району Дніпропетровської області Відповідача -2: Селянського господарства "Росток", в якому просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення Томаківської селищної ради № 344-15/VII від 11.11.2016 "Про передачу земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) господарству "Росток", площею 22,9 га кадастровий номер 1225455100:03:003:0858;

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 18.11.2016 загальною площею 22,9 га кадастровий номер 1225455100:03:003:0858, розташованої на території Томаківської селищної ради для ведення фермерського господарства, укладений між Томаківською селищною радою ( код ЄДРПОУ 04339675) та Селянським господарством "Росток" (код ЄДРПОУ 21900434);

- зобов'язати Селянське господарство "Росток" (код ЄДРПОУ 21900434) повернути Томаківській селищній раді (код ЄДРПОУ 04339675) земельну ділянку площею 22,9 га (кадастровий номер 1225455100:03:003:0858) за актом приймання - передачі.

Позовні вимоги обґрунтовані невідповідністю спірного договору оренди нормам чинного законодавства, а тому незаконним користуванням Відповідачем-2 майном, що належить комунальній громаді.

Ухвалою господарського суду від 13.07.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 06.08.2018.

Ухвалою господарського суду від 06.08.2018 підготовче судове засідання відкладено до 27.08.2018.

Представник Відповідача-2 надав клопотання про витребування доказів, обґрунтовуючи це тим, що ухвалу про відкриття провадження у справі отримав поштою 20.08.2018, а тому станом на 27.08.2018 СФГ "Росток" не мав достатнього часу для самостійного витребування доказів.

Ухвалою господарського суду від 27.08.2018, клопотання Відповідача-2 про витребування доказів - відхилено. Продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 11.10.2018. Відкладено підготовче засідання на 24.09.2018 о 10:30 год.

Ухвалою господарського суду від 24.09.2018 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті. Справу призначено до розгляду по суті в засіданні на 09.10.2018 о 11:15год.

26.09.2018 відповідач-2 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що СФГ "РОСТОК" не визнає позовні вимоги, оскільки вважає їх незаконними та необґрунтованими, оскільки спірна земельна ділянка площею 22,9 га кадастровий номер 1225455100:03:003:0858 має таки особливості та обмеження: - на території ділянки частково знаходиться Томаківське родовище суглинків; про наявність обмежень у використанні земельної ділянки свідчить п. 4 Рішення Томаківської селищної ради № 344-15/УІІ від 11.11.2016 року, в якому зазначено, що площа земельної ділянки може бути зменшена у разі надання земельних ділянок під розширення кар'єру. - на території земельної ділянки знаходяться пам'ятники культури та археології (два могильника курганних II тис, до н.е.) разом з охоронними зонами та сервітутом (правом проїзду) загальною площею 0,2759 га; - до оформлення з СФГ "РОСТОК" договору оренди земельної ділянки від 18.11.2016 року, що є предметом спору, земельну ділянку протиправно, тобто без оформлення правовстановлюючих документів, для сільськогосподарського виробництва використовували невідомі особи. З метою впорядкування земельних відносин Томаківська селищна рада зробила пропозицію до фермерів Томаківки узяти в оренду спірну земельну ділянку. Відповідач-2 зазначає, що пропозицію прийняло лише СФГ "РОСТОК", голова якого 18.11.2015 року звернувся до голови Томаківської селищної ради із заявою про надання спірної земельної ділянки в оренду. Інші фермери пропозицією не зацікавились.

У відзиві на позов, відповідач-2 зазначив, що з боку Томаківської селищної ради голову СФГ "РОСТОК" було повідомлено, що процедура відведення відбудеться у повній відповідності до чинного законодавства. Рішенням Томаківської селищної ради від 22.12.2015 року № 62-3/У 11 (п.п. 2, 3) доручено Виконкому Томаківської селищної ради дати оголошення в засоби масової інформації щодо запрошення землекористувачів, які користуються земельними ділянками без правовстановлюючих документів, до 1 лютого з метою уточнення подальшого використання земельних ділянок та оформлення права користування. В разі не звернення громадян до селищної ради щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення особистого селянського господарства на вищезазначеній земельній ділянці площа землі, що буде відводитись СФГ "РОСТОК" може бути збільшена до 20 га.

У відзиві на позов, відповідач-2 зазначив, що в газеті "Наш край" від 06.01.2016 року № 1(7983), засновниками якої є Томаківська районна рада, райдержадміністрація і трудовий колектив редакції, було розміщено оголошення до мешканців Томаківської територіальної громади, осіб, як користуються земельними ділянками без правовстановлюючих документів, в тому числі на території кар'єру, і запрошенням з'явитись з метою подання заяв для оформлення земельних ділянок у власність або оренду.

На момент прийняття Томаківською селищною радою Рішення про надання згоди на розроблення проекту відведення, так саме як і на момент прийняття Рішення про надання спірної земельної ділянки в оренду СФГ "РОСТОК", жодних заяв від інших осіб на отримання спірної земельної ділянки або її частки в оренду до Томаківської селищної ради не надходило. Рішенням від 17.03.2016 року № 145-6/VІІ Томаківська селищна рада надала згоду СФГ "РОСТОК" на розроблення проекту відведення щодо відведення земельної ділянки площею 20 га для надання в оренду. Рішення, зокрема, обґрунтовано відсутністю звернень громадян до селищної ради щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на вищезазначеній земельній ділянці.

Також, відповідач-2 у своєму відзиві на позов зазначив, що СФГ "РОСТОК" використовує земельну ділянку за цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Пунктом 2 Рішення Томаківської селищної ради № 344-15VII від 11.11.2016 року, встановлено ставку орендної плати 6 % нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення даного оціночного району, тобто з передбаченого 288.5. Податкового кодексу України діапазону від 1% до 12%, був вибраний - 6%. СФГ "РОСТОК" належним чином виконує обов'язки із сплати орендної плати, передбачені договором оренди земельної ділянки від 18.11.2016 року. Листом від 19.09.2018 року № 6113/10 Нікопольська об'єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Дніпропетровській області підтвердила, що СФГ "РОСТОК" станом на 18.09.2018 року не має заборгованості по орендній платі.

09.10.2018 прокуратур підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив суд позов задовольнити, подав до суду відповідь на відзив відповідача-2, в якій зазначив, що оскільки, надання спірної земельної ділянки в оренду не належить до випадків, передбачених частинами 2 та 3 ст. 134 Земельного Кодексу України, необхідною умовою для передачі в оренду в даному випадку проведення земельних торгів, за результатами яких органом місцевого самоврядування приймається відповідне рішення. Додані Відповідачем-2 копії оголошень взагалі не свідчать про проведення земельних торгів (не зазначено місцезнаходження земельних ділянок, їх площу, тощо), натомість в них зазначено про те, що Томаківською селищною радою вживаються заходи щодо приведення у відповідність до законодавства України питання користування землею на території селища. Прокурор зазначив, що не погоджується з доводами Відповідача-2, що на дату прийняття Томаківською селищною радою рішення №344-15VIІ від 11.11.2016 існувало множинне трактування норм чинного законодавства та суперечлива судова практика щодо застосування приписів пп. а ч.3 ст. 22, ч.2 ст. 134. Земельного кодексу України та Закону України Про фермерське господарство , оскільки відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності, фермерських господарств, регулюються, крім Земельного кодексу України, Законом України від 19 червня 2063 року № 973-їУ Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2).

Представник відповідача-2 в судовому засіданні проти позову заперечував, з підстав викладених у відзиві на позов.

Судовий процес фіксувався за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

При розгляді справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

В судовому засіданні 09.10.2018 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення в порядку ст. 240 ГПК України.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

17.03.2016 Томаківською селищною радою Томаківського району Дніпропетровської області прийнято рішення № 1456/VII Про надання дозволу СФГ Росток на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду (а.с. 28).

Відповідно до п. 1 якого надано дозвіл СФГ Росток на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду орієнтовною площею 20 га.

Приватним підприємством Томаківка розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування (на умовах оренди) Селянському (фермерському) господарству Росток .

11.11.2016 Томаківською селищною радою Томаківського району Дніпропетровської області прийнято рішення № 344-15/VII Про передачу земельної ділянки в оренду СФГ Росток (а.с. 39). Відповідно до п. 1 вказаного рішення передано в оренду фермерському господарству Росток строком на 15 років земельну ділянку із земель запасу комунальної власності площею 22,9 га, розташовану в селищі Томаківка (Томаківське родовище суглинків) для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 1225455100:03:003:0858).

18.11.2016 між Томаківською селищною радою Томаківського району Дніпропетровської області (далі - орендодавець, відповідач -1) та Селянським (фермерським) господарством Росток (далі - орендар, відповідач-2) укладено договір оренди землі (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець - Томаківська селищна рада на підставі рішення п'ятнадцятої сесії сьомого скликання № 344-15/VІІ від 11.11.2016 року передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку комунальної власності із земель запасу сільськогосподарського призначення (Томаківське родовище суглинків), яке знаходиться на території смт. Томаківка Томаківської селищної ради Томаківського району Дніпропетровської області (розділ договору - предмет договору).

За змістом розділу предмет договору в оренду передаються земельна ділянка із земель запасу комунальної власності (Томаківське родовище суглинків) площею 22,9000 га для ведення фермерського господарства кадастровий номер 1225455100:03:003:0858. Земельна ділянка передається в оренду без об'єктів нерухомого майна. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2016 року становить 0,98 гривен/м2. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - відсутні.

Договір укладається на 15 років. У разі виділення земельних ділянок під розширення кар'єру строк дії договору може бути змінений Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. (розділ - строк дії договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі: 6% від нормативно - грошової оцінки землі що становить щорічно 13 424,91 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнтів щорічної індексації. Орендна плата вноситься щомісячно в річних частках - 1 118,74 грн. Розмір орендної плати переглядається без внесення змін та доповнень до цього договору у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; Зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі з урахуванням коефіцієнтів індексації; погіршення стану орендованих земельних ділянок не з вини орендаря, що підтверджено документами. В інших випадках, передбачених законом. Сплатити плату за користування земельною ділянкою з 16.03.2016 до 18.11.2016 в термін до 15.12.2016. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 120% річних облікової ставки НБУ від несплаченої суми за кожний день прострочення . Передача продукції та надання послуг в рахунок орендної плати не допускається (розділ договору - орендна плата).

Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам - Томаківське родовище суглинків). Умови зберігання стану об'єкта оренди - земельна ділянка при використанні не повинна забруднюватись виробничими та іншими відходами. Площа земельної ділянки може бути зменшена у разі виділен6ня земельних ділянок під розширення кар'єру (розділ договору - умови використання земельної ділянки).

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється за розробленим проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. Інші умови передачі земельної ділянки в оренду - заборона зміни цільового призначення земельної ділянки. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 7 - денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (розділ договору - умови і строки передачі земельної ділянки в оренду).

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (абз. 1. прикінцевих положень договору).

Вказаний договір 10.02.2017 зареєстрований приватним нотаріусом Томаківського районного нотаріального округу ОСОБА_4, про що внесено відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за № 19005974.

22.11.2016 Томаківською селищною радою та ФГ Росток підписано ОСОБА_2 приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1225455100:03:003:0858 (а.с. 48).

Прокурор, у позовній заяві, зазначає, що відповідно ст. 135 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу. Таким чином, Томаківською сільською радою Томаківського району Дніпропетровської області в порушення вказаних вимог законодавства прийнято рішення № 344-15/VІІ від 11.11.2016 «Про передачу земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) госпдарсьву Росток » , без проведення земельних торгів.

Також прокурор вказує на те, що Земельний кодекс України не передбачає надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства юридичним особам, при цьому оскаржуваним рішенням передано спірну земельну ділянку в оренду ФГ Росток , яке фактично не мало права на її отримання для ведення особистого селянського господарства.

За вказаних обставин, прокурор вважає, що наявні достатні правові підстави для визнання оскаржуваного рішення незаконним та скасування його, а укладеного на його підставі договору оренди - недійсним, та повернення спірної земельної ділянки.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідачів , суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно зі статтею 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до приписів статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їхніми повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Згідно з частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної або комунальної власності або права на них, зокрема у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Статтею 7 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

Крім того, за змістом частини 1 статті 8 Закону України "Про фермерське господарство" після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Відповідно до вимог статей 89, 91, 92 Цивільного кодексу України та статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.

Статтею 31 Земельного кодексу України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися, у тому числі, із земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі.

Таким чином, аналіз зазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства.

Оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення Томаківської селищної ради Томаківського району Дніпропетровської області № 344-15/VІI від 11.12.2016р., фермерське господарство вже набуло статусу юридичної особи, то отримання у подальшому земельних ділянок в оренду, яке відбулося без проведення земельних торгів, суперечить вимогам статті 124, 134 Земельного кодексу України.

Виходячи зі змісту вищенаведених норм та матеріалів справи, суд встановив, що рада перевищила свої повноваження щодо передачі зареєстрованій юридичній особі - фермерському господарству, земельної ділянки без проведення земельних торгів, що є підставою для визнання недійсним та скасування вказаного рішення, на підставі наступного:

Згідно ст. 12 Земельного кодексу України, п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , селищна рада здійснює передачу у власність або надання у користування земельної ділянки виключно відповідно до закону та у порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Стаття 6 Закону України "Про оренду землі" визначає, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результат аукціону.

Частиною 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Вказана норма кореспондується зі ст. 124 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Частина 1 ст. 134 Земельного кодексу України передбачає, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частинами 2, 3 ст. 134 цього Кодексу визначено вичерпний перелік земельних ділянок державної та комунальної власності, або права на них, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

Згідно ст. 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Таким чином, необхідною умовою передачі в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, є проведення земельних торгів. Недотримання цієї процедури є порушенням органом місцевого самоврядування чинного законодавства під час укладення договору оренди землі.

Частиною 1 ст. 207 Господарського кодексу України визначено, що господарське зобов'язання, яке не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Згідно із ч. 1 ст.203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Частиною 1 ст. 215 ЦК України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Крім того, відповідно до п. а ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Земельний кодекс України не передбачає надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства юридичним особам, при цьому оскаржуваним рішенням передано спірну земельну ділянку в оренду ФГ Росток , яке фактично не мало права на її отримання для ведення особистого селянського господарства.

За приписами ч. 3 ст. 228 Цивільного кодексу України, правочин може бути визнаний недійсним і у разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Судом встановлено та сторонами у справі не спростовано, що під час прийняття оскаржуваного рішення та укладання оспорюваного правочину визначена законом процедура проведення земельних торгів Томаківською селищною радою дотримана не була, що підтверджується листом № 835/0/2-18 від 05.06.2018 (а.с. 49).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи місцевою самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені - Конституцією та законами України.

Отже, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Частиною 10 ст. 59 вказаного Закону визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Крім того, ст. 785 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Враховуючи те, що рішення Томаківської селищної ради суперечить приписам чинного законодавства, суд приходить до висновку про правомірність позовних вимог прокурора про визнання незаконним та скасування рішення Томаківської селищної ради № 344-15/VII від 11.11.2016 "Про передачу земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) господарству "Росток", площею 22,9 га кадастровий номер 1225455100:03:003:0858; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 18.11.2016 загальною площею 22,9 га кадастровий номер 1225455100:03:003:0858, розташованої на території Томаківської селищної ради для ведення фермерського господарства, укладеного між Томаківською селищною радою (код ЄДРПОУ 04339675) та Селянським господарством "Росток" (код ЄДРПОУ 21900434).

З огляду на задоволення вищезазначених вимог, підлягає задоволенню і вимога про зобов'язання відповідача-2 повернути земельну ділянку площею 22,9 га (кадастровий номер 1225455100:03:003:0858) Томаківській селищній раді (код ЄДРПОУ 04339675) за актом приймання - передачі.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 07.03.2018 у справі №911/436/17.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст. 74, 77 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

У відповідності до ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи, що стороною, внаслідок неправомірних дій якої виник спір, є Томаківська селищна рада, суд відповідно до ч. 4 ст. 129 ГПК України, вважає за необхідне витрати по сплаті судового покласти на відповідача- 1.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 165, 231, 233, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Першого заступника керівника Нікопольської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави до Відповідача -1: Томаківської селищної ради Томаківського району Дніпропетровської області, до Відповідача -2: Селянського господарства "Росток" про визнання незаконним рішення Томаківської селищної ради, договору оренди земельної ділянки недійсним та зобов'язання повернути земельну ділянку - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Томаківської селищної ради Томаківського району Дніпропетровської області (53500, Дніпропетровська область, Томаківський район, смт. Томаківка, вул.. Лесі Українки, 17, код ЄДРПОУ 04339675) № 344-15/VII від 11.11.2016 "Про передачу земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) господарству "Росток", площею 22,9 га кадастровий номер 1225455100:03:003:0858.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 18.11.2016 загальною площею 22,9 га кадастровий номер 1225455100:03:003:0858, розташованої на території Томаківської селищної ради для ведення фермерського господарства, укладений між Томаківською селищною радою (53500, Дніпропетровська область, Томаківський район, смт. Томаківка, вул.. Лесі Українки, 17, код ЄДРПОУ 04339675) та Селянським (фермерським) господарством "Росток" (53530, Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Кисличувата. Вул. Чкалова, 29, код ЄДРПОУ 21900434).

Зобов'язати Селянське (фермерське) господарство "Росток" (53530, Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Кисличувата. Вул. Чкалова, 29, код ЄДРПОУ 21900434) повернути Томаківській селищній раді (53500, Дніпропетровська область, Томаківський район, смт. Томаківка, вул. Лесі Українки, 17, код ЄДРПОУ 04339675) земельну ділянку площею 22,9 га (кадастровий номер 1225455100:03:003:0858) за актом приймання - передачі.

Стягнути з Томаківської селищної ради (53500, Дніпропетровська область, Томаківський район, смт. Томаківка, вул. Лесі Українки, 17, код ЄДРПОУ 04339675) на користь прокуратури Дніпропетровської області (49044, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, б. 38, МФО 820172, р/р 35217020000291 в ДКСУ в м. Київ, код з ЄДРПОУ 02909938) 5286,00 грн. (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість грн.. 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судові рішення у справі набирають законної сили відповідно до ст.ст. 241, 284 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 11.10.2018

Суддя ОСОБА_5

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення09.10.2018
Оприлюднено11.10.2018
Номер документу77041295
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/3111/18

Ухвала від 08.01.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Ухвала від 28.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Ухвала від 14.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 12.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 10.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Білецька Людмила Миколаївна

Ухвала від 19.11.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Білецька Людмила Миколаївна

Судовий наказ від 01.11.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Судовий наказ від 01.11.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 09.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Рішення від 09.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні