Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2018 р. Справа№0540/6611/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бабаш Г.П.,
при секретарі - Оголь В.К.
за участю
представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю №07-28/29),
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального судового провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (ЄДРПОУ 41325231, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5) до ОСОБА_2 підприємства «Спецдомнасервіс» (ЄДРПОУ 32441913, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Леніна, 180) про стягнення заборгованості з капіталізованих платежів на суму 416 023,03 грн.,-
В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Голови ліквідаційної комісії з ліквідації ОСОБА_2 підприємства «Спецдомнасервіс» ОСОБА_3 про стягнення з боржника ОСОБА_2 підприємства Спецдомнасервіс заборгованість з капіталізованих платежів га суму 416023,03 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що згідно внесення рішення засновників юридичної особи ОСОБА_2 підприємства Спецдомнасервіс та публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації щодо його припинення в результаті ліквідації від 12.02.2017 року, відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Костянтинівці на підставі частини 5 та 6 статті 105 Цивільного кодексу України, 21.02.2017 року подано заяву №195 до голови ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 про визнання грошових вимог з капіталізованих платежів по ПП Спецдомначервіс на суму 416023,03 грн.
26.06.2017 року утворено відокремлений підрозділ юридичної особи - Костянтинівське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, якому за довіреністю наданні управлінням представляти інтереси Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.
24.02.2017 року голова ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 надала відзив на заяву №195 від 0102.2017 року про визнання грошових вимог з капіталізованих платежів по ПП Спецдомнаремонт на суму 416 023,03 грн., яким вищезазначені вимоги визнані в повному обсязі та внесені до реєстру вимог кредиторів першої черги.
Костянтинівським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області надіслано лист голові ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 про надання інформації щодо задоволення кредиторських вимог, з проханням повідомити про прийняття дій стосовно погашення заборгованості по капіталізованим платежам у сумі 416023,03 грн. Проте відповідачем повідомлено, що власник підприємства не прийматиме заходи щодо погашення капіталізованих платежів та не здійснюватиме подальші дії щодо припинення юридичної особи.
Позивач вважає, що зазначені дії є протиправними та порушують законні інтереси Фонду.
Відзиву на позовну заяву від голови ліквідаційної комісії з ліквідації ПП «Спецдомнасервіс» ОСОБА_3 до суду не надійшло.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального судового провадження та призначено на 30.08.2018 року.
30.08.2018 року розгляд справи призначено на 13.09.2018 року, у зв`язку з неявкою відповідача.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 02.10.2018 року.
Представник позивач у судовому засідання підтримав викладені у позовній заяві обставини та просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач під час підготовчого провадження та у судове засідання не з'явився, про місце та дату судового провадження у справі повідомлявся належним чином.
Дослідивши письмові докази та пояснення, викладені в заявах по суті справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.
21.02.2017 року відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Костянтинівці подано заяву №195 до голови ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 про визнання кредиторських вимог з капіталізованих платежів на суму 416023,03 грн.
24.02.2017 року головою ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 надано відзив на заяву №195 від 21.02.2017 року, яким вимоги відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Костянтинівці визнані в повному обсязі та внесені до реєстру вимог кредиторів першої черги.
Відповідно заяви від 14.06.2018 року №01-05/434 Костянтинівське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області просило замінити неналежного позивача відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Костянтинівці на Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області посилаючись на наказ виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України від 30.01.2018 року №72-од, яким затверджено нове положення про Костянтинівське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області.
25.06.2018 року головою ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 надано відзив на заяву про заміну неналежного кредитора (позивача) повідомлено, що ліквідатором внесено зміни в реєстр кредиторів про заміну неналежного позивача.
25.06.2018 року Костянтинівським міським відділення управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області відповідачу запропоновано повідомити про прийняття дій стосовно погашення заборгованості до Фонду по капіталізованим платежам у сумі 416023,03 грн.
05.07.2018 року на адресу Костянтинівського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області надійшов лист голови ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3, в якому було повідомлено про те, що власником підприємства прийнято рішення залишити ПП Спецдомнасервіс у тому стані, який має місце.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» №1105-ХІV та Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року за №765.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.112 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи у першу чергу задовольняються вимоги її кредиторів щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Частиною 2 статті 1205 ЦК України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Частиною 5 ст. 112 ЦК України передбачено, що вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.
Як вже зазначалось, Костянтинівське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області звернулось до голови ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 із заявою від 25.06.2018 року №01-06/1091 про надання інформації щодо прийняття дій стосовно погашення заборгованості до Фонду по капіталізованим платежам у сумі 416023,06 грн., однак головою ліквідаційної комісії ПП Спецдомнасервіс ОСОБА_3 було повідомлено про те, що власник підприємства не збирається приймати заходи з погашення заборгованості з капіталізованих платежів та здійснювати подальші дії щодо припинення юридичної особи.
Позивач звернувся до суду із даним позовом про стягнення з боржника ПП Спецдомнасервіс заборгованість з капіталізованих платежів у розмірі 416023,03 грн.
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено
Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999р. № 1105-XIV, статтею 3 якого визначено наступні принципи соціального страхування:
1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов'язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов'язковості фінансування Фондом витрат, пов'язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб'єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Пунктом 5 ч. 1 ст. 11 Закону № 1105-XIV передбачено, що джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
Пунктом 1 ч. 1 ст. 35 Закону № 1105- XIV страхуванню від нещасного випадку підлягають: особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.
Абзацом 2 ч. 2 ст. 35 вказаного закону передбачено, що усі особи, перелічені у частині першій цієї статті, вважаються застрахованими з моменту набрання чинності цим Законом незалежно від фактичного виконання страхувальниками своїх зобов'язань щодо сплати страхових внесків.
Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 45 Закону №1105-ХІV роботодавець як страхувальник зобов'язаний своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду.
Для покриття витрат Фонду потерпілим на виробництві, які працювали на підприємствах, що ліквідуються, кошти до Фонду сплачуються страхувальником, згідно з Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, затвердженим Постановою КМУ від 06.05.2000р. № 765 (надалі - Порядок)
Абзацом другого пункту 1 Порядку №765 передбачено, що капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
За змістом п.3 Порядку №765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Аналогічна правова позиція викладена і в постанові Верховного Суду України від 26 червня 2012 року у справі №21-156а12, ухвалі Вищого адміністративного суду України 23 листопада 2016 року.
Суд враховує той факт, нормами ЦК України та Закону № 1105-ХІV передбачено обов'язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їх життя. Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів, коли страхувальник припинить свою діяльність та не буде сплачувати страхові внески, при цьому, визначено обов'язок страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (не лише у випадку ліквідації підприємства - банкрута, але й за інших підстав, передбачених законодавством).
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.
Крім того, суд звертає звертає увагу на те, що ненадходження від відповідача вказаної заборгованості на рахунок Фонду негативно впливає та може призвести до зниження ефективності функціонування та розвитку в країні загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання України, які спричинили втрату працездатності.
Заявлена позивачем сума платежів, яка підлягає капіталізації підтверджується розрахунками потреби в капіталізації коштів та іншими матеріалами справи.
На момент розгляду справи в суді сума капіталізованих платежів у розмірі 416023,03 грн. відповідачем не сплачена.
Враховуючи наведене вище суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів є правомірними та обґрунтованими.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Під час розгляду справи відповідач доказів сплати суми капіталізованих платежів не надав, проти позову не заперечив, доводи позивача не спростував.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Голови ліквідаційної комісії з ліквідації ОСОБА_2 підприємства «Спецдомнасервіс» ОСОБА_3 про стягнення заборгованості з капіталізованих платежів на суму 416 023,03 грн. в повному обсязі.
Частиною 2 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись п.п. 10, 15, 15.5 Розділу VII Перехідних положень, статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (ЄДРПОУ 41325231, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5) до ОСОБА_2 підприємства «Спецдомнасервіс» (ЄДРПОУ 32441913, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Леніна, 180) про стягнення заборгованості з капіталізованих платежів на суму 416 023,03 грн. - задовольнити.
Стягнути з боржника ОСОБА_2 підприємства Спецдомнасервіс на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області заборгованість з капіталізованих платежів на суму 416023,03 грн.
Рішення ухвалено у нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 02.10.2018 року.
Повний текст рішення складено 10.10.2018 року.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом ч. ч. 5, 6 ст. 250 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Бабаш Г.П.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2018 |
Оприлюднено | 11.10.2018 |
Номер документу | 77043920 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бабаш Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні