ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/674/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Григораша В.О.,
за участю:
секретаря судового засідання Григоряк У.С.;
представника позивача ОСОБА_1;
представників відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали адміністративної справи за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 38595868, вул. Комарова, 1-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58018) до Вищого професійного училища № 24 м. Заставна (код ЄДРПОУ 02548972, вул. Бажанського, 58, м. Заставна, Заставнівський район, Чернівецька область, 59400) про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду, -
ВСТАНОВИВ:
17.07.2018 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (позивач) до Вищого професійного училища №24 м. Заставна, з такими позовними вимогами:
застосувати до Вищого професійного училища № 24 м. Заставна захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зобов'язання ОСОБА_3, в.о. директора Вищого професійного училища № 24 м. Заставна, що розташований на вул. Бажанського, 58 в м. Заставна, Заставнівського району Чернівецької області, припинити подальшу експлуатацію будівлі та приміщень гуртожитку ВПУ-24 в м. Заставна по вул. Бажанського, 58 до повного виконання протипожежних заходів та усунення порушень вимог техногенної і пожежної безпеки, що відображені в ОСОБА_2 планової перевірки від 12.06.2018 року №62 та Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.06.2018 року № 61.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 20.07.2018 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 21.08.2018 року.
21.08.2018 року розгляд справи перенесено на 21.09.2018 року у зв'язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному.
Обґрунтовуючи позовні вимоги представник позивача зазначив, що за результатами проведеної планової перевірки відповідача з питань додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки у приміщеннях Вищого професійного училища №24 м. Заставна, в.о. директора якого є ОСОБА_3, складено ОСОБА_2 планової перевірки від 12.06.2018 року №62, та видано Припис про усунення порушень вимог законознавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.06.2018 року №61.
Під час проведеної перевірки виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, що становлять загрозу життю та здоров'ю людей, зокрема студентів і знищенню майна.
За невиконання протипожежних заходів, 12.06.2018 року завідуючого господарством ОСОБА_4 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 51,00 грн за статтею 175 КУпАП.
Попередня планова перевірка проводилась в жовтні 2017 року. На підставі даної перевірки складено ОСОБА_2 проведення планової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 17.10.2017 року №83 та видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №83 від 17.10.2017 року.
За невиконання протипожежних заходів, 17.10.2017 року в.о. директора ВПУ-24 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 34 грн за статтею 175 КУпАП.
У зв`язку з наведеним, позивач у відповідності до п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України звернувся до суду з даним позовом щодо застосування до відповідача заходів реагування.
Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, надав суду відзив проти позову в якому зазначив, що 25.06.2018 року листом за №168 Дирекція Вищого професійного №24 м. Заставна проінформувала Заставнівський сектор ДСНС України у Чернівецькій області про стан виконання приписів № 83 від 17.10.2017 року та №61 від 14.06.2018 року.
Так, 25.06.2018 року відповідачем відремонтовано та доукомплектовано пожежні гідранти у гуртожитку, а також доукомплектовано гуртожиток вогнегасниками відповідно до нормативів.
02.07.2018 року відповідачем отримано локальний кошторис на монтаж автоматичної пожежної сигналізації та сповіщення про пожежу в приміщеннях гуртожитку ВПУ № 24 м. Заставна по вул. Бажанського 58.
03.07.2018 року відповідачем отримано лист Департаменту освіти ти науки в Чернівецькій області за №01-31/1682 "Про проходження навчання з питань пожежної безпеки". Навчання керівників установ освіти відбудуться 01.10.2018 року.
06.07.2018 року відповідачем отримано локальний кошторис на вогнезахисну обробку деревинних конструкцій гуртожитку ВПУ №24 м. Заставна по вул. Бажанського 58.
Відповідачем подано до Департаменту освіти та науки в Чернівецькій області лист за №194 від 06.07.2018 року з проханням надати фінансування на монтаж автоматичної пожежної сигналізації та сповіщення про пожежу в приміщеннях гуртожитку ВПУ № 24 м. Заставна по вул. Бажанського 58, а також на проведення робіт з вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій гуртожитку.
Листом №207 від 10.07.018 року, Дирекція Вищого професійного училища №24 м. Заставна проінформувала Заставнівський сектор Управління ДСНС України у Чернівецькій області про стан виконання Припису №61 віл 14.06.2018 року.
18.07.2018 року відповідачем укладено договори за №№16/63 та 27/109.ОК із Навчально-методичним центром цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Чернівецької області про проходження платного навчання з питань пожежної безпеки та функціонального навчання з питань цивільного захисту.
31.07.2018 року в.о. директора ВПУ №24 м. Заставна ОСОБА_3 пройшов навчання з питань пожежної безпеки.
Навчання з питань цивільного захисту відбудуться у вересні 2018 року, по мірі комплектування навчальної групи.
01.08.2018 року, на виконання листа Департаменту освіти та науки Чернівецької ОДА від 19.07.2018 року № 02-06/126, відповідачем подано повторну інформацію про потребу у додаткових коштах, які необхідно залучити на виконання Припису Заставнівського РС ДСНС від 14.06.2018 року № 61 станом на 26.07.2018 року по Вищому професійному училищу № 24 м. Заставна.
Відповідно до Паспорта сховища протирадіаційного укриття, який зареєстровано в Відділенні з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації та Технічного паспорта від 26.09.2014 року за № 26/96706 в будівлю гуртожитку Вищого професійного училища № 24 вбудоване протирадіаційне укриття на 200 чоловік площею 200 м.кв. та загальним об'ємом 400 кубічних метрів, яке забезпечене централізованим теплопостачанням, водопостачанням та енергопостачанням спільно з гуртожитком.
В мирний час, відповідно до абзацу 2 п. 5 Порядку використання у мирний час захисних споруд цивільного захисту для господарських, культурних і побутових потреб затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року № 138 та до Паспорту протирадіаційного укриття від 23.02.1978 року, це протирадіаційне укриття використовується як склад.
У зв'язку з вищевикладеним, відповідач вважає, що гуртожиток ВПУ №24 м. Заставна за адресою: м. Заставна, вул. Бажанського, 58 не може бути відключено від централізованих мереж тепло, водопостачання та енергопостачання, так як вони є спільними із протирадіаційним укриттям.
Відповідач вважає, що припинення експлуатації гуртожитку ВПУ № 24 м. Заставна призведе до закриття училища, що є порушення конституційного права дітей на здобуття безоплатної професійно-технічної освіти, яке задекларовано ст. 53 Конституції України.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі.
Представники відповідача в судовому засіданні заперечували проти позовних вимог та просили суд відмовити у їх задоволенні у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі, виходячи з наступного.
Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.
Вище професійне училище №24 (код ЄДРПОУ 02548972), розташоване за адресою: вул. Бажанського, 58, м. Заставна, Чернівецька область, 60000, в.о. керівника - ОСОБА_3 (а.с. 24).
В період з 12.10.2017 року по 17.10.2017 року представниками позивача, на підставі Наказу "Про проведення перевірки" від 02.10.2017 року №14 та Посвідчення на проведення перевірки від 02.10.2017 року №14 (а.с. 48-51), проведено планову перевірку Вищого професійного училища №24 щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Повідомлення про проведення перевірки №18/401 від 28.09.2017 року надіслано відповідачу 29.09.2017 року (а.с. 50).
За результатами проведеної перевірки складено ОСОБА_2 перевірки №83 від 17.10.2017 року (а.с. 52-58), яким зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, а саме:
- п. 1.2 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - приміщення ВПУ-24 обладнати установкою автоматичної пожежної сигналізації (підтверджується до виконання з 2016 року);
- п. 3 Розділу ІІ ППБУ від 30.12.2014 року - не оновлено плани евакуації людей на випадок пожежі та не затверджено керівником закладу;
- ст. 130 КЦЗУ - не розроблено інструкцію щодо дій персоналу у разі загрози або виникненні надзвичайних ситуацій;
- ст. 35 КЦЗУ - не придбано засоби індивідуального захисту органів дихання для персоналу;
- ст. 39, 40 КЦЗУ - не пройдено навчання керівника в мережі курсів цивільного захисту щодо дій у надзвичайних ситуаціях (підтверджується до виконання з 2016 року);
- п.п. 2.2, 2.6 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - пожежні крани навчального корпусу та гуртожитку укомплектувати пожежними рукавами та стволами, що подають воду, як суцільним так і розпиленим струменем (підтверджується до виконання з 2016 року).
ОСОБА_5 перевірки отримано в.о. директора Вищого професійного училища №24 ОСОБА_6 17.10.2017 року та підписано ним без зауважень та заперечень.
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень, позивачем винесено та вручено директору в.о. директора Вищого професійного училища №24 ОСОБА_6 Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 17.10.2017 року №83, яким вимагалось від позивача вжити заходів по усуненню зафіксованих в ОСОБА_5 перевірки №83 від 17.10.2017 року (а.с. 59).
17.10.2017 року, у зв'язку з виявленими порушеннями, щодо в.о. директора Вищого професійного училища №24 ОСОБА_6 складено Протокол про адміністративне правопорушення ЧВ№036549/59 від 17.10.2017 року відповідно до ст. 175 КУпАП. Обставини, що пом'якшують адміністративну відповідальність за адміністративне правопорушення - щире розкаяння винного. У поясненнях до Протоколу про адміністративне правопорушення ОСОБА_6 зазначив, що з протоколом згідний (а.с. 60).
Також, Постановою про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ№000973/59 від 17.10.2017 року, притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 34,00 грн в.о. директора Вищого професійного училища №24 ОСОБА_6 (а.с. 61).
Вказана сума штрафу сплачена в.о. директора Вищого професійного училища №24 ОСОБА_6 у добровільному порядку, що підтверджується квитанцією про оплату від 20.10.2017 року (а.с. 62).
07.06.2018 року представниками позивача, на підставі Наказу "Про проведення планових перевірок об'єктів центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та непідприємницьких товариств і установ, розташованих на території Чернівецької області" від 20.03.2018 року №50 та Посвідчення на проведення перевірки від 08.06.2018 року №68 (а.с. 25-29), проведено планову перевірку Вищого професійного училища №24 м. Заставна щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Повідомлення про проведення перевірки №18/171 від 26.05.2018 року вручено під розписку керівнику Вищого професійного училища №24 ОСОБА_3 (а.с. 28).
За результатами проведеної перевірки складено ОСОБА_5 перевірки №62 від 12.06.2018 року (а.с. 30-37), яким зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, а саме:
- п. 16 Розділу ІІ ППБУ від 30.12.2014 року - керівником не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";
- ст.ст. 39, 40 КЦЗУ - керівником не пройдено навчання в мережі курсів цивільного захисту щодо дій у надзвичайних ситуаціях;
- п. 9.3.2. ДСТ Б В.2.5-38:2008 Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд - для забезпечення постійної надійності роботи пристроїв блискавкозахисту щорічно перед початком грозового сезону проводиться перевірка і огляд всіх пристроїв блискавкозахисту. Результати перевірок оформлюються актами, але не журналом обліку стану пристроїв блискавкозахисту;
- ПКМУ №232 від 03.04.1995 року - не проведено обов'язкове особисте страхування членів ДПД;
- п. 10 Розділу ІІІ Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15.01.2018 року №25 Правила експлуатації та типових норм належності вогнегасників - особою, відповідальній за пожежну безпеку на об'єкті, необхідно проводити огляд вогнегасників при їх експлуатації на об'єкті, не рідше одного разу на місяць;
- п. 1.2 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - будівлю головного корпусу ВПУ-24 не обладнано установкою автоматичної пожежної сигналізації з виведенням на пульт пожежного спостереження;
- п. 3.6 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - будівлю та приміщення головного корпусу не дозабезпечено вогнегасниками в необхідній кількості відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників від 15.01.2018 року №25;
- п. 2.5 Розділу ІІІ ППБУ від 30.12.2014 року - дерев'яні конструкції горища головного корпусу ВПУ-24 не оброблені вогнезахисним розчином;
- п. 3.11 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - не доукомплектовано пожежні щити у навчальних майстернях первинними засобами пожежогасіння: сертифікованими вогнегасниками 3 шт., ящиком з піском - 1 шт, бочкою з водою - 0,2 м.куб., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу (1х1м.) - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.;
- п. 2.12 Розділу ІІІ ППБУ від 30.12.2014 року - на дверях горища, та підвального приміщення головного корпусу не вказано місце зберігання ключів;
- п. 1.17 Розділу ІV ППБУ від 30.12.2014 року - в кладових приміщеннях столярної майстерні зовнішні розгалужувальні коробки не встановлено на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 м.;
- п. 1.18 Розділу ІV ППБУ від 30.12.2014 року - в кладових приміщеннях столярної майстерні не заборонено використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);
- п. 1.18 Розділу ІV ППБУ від 30.12.2014 року - в коридорі на 3-му поверсі головного корпусу біля евакуаційного виходу не відремонтовано пошкоджений вимикач (електропроводи з якого виходять за межі пристрою). Користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з'єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами заборонено;
- п. 2.1 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - не забезпечено ВПУ-24 зовнішнім протипожежним водопостачанням. Не відремонтовано два пожежні водоймища та не заповнено їх водою;
- ст. 35 КЦЗУ - не забезпечено персонал об'єкту засобами індивідуального захисту органів дихання;
- п. 1.2 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - будівлю гуртожитку не обладнано установкою автоматичної пожежної сигналізації з виведенням на пульт пожежного спостереження;
- п. 1.18 Розділу ІV ППБУ від 30.12.2014 року - в приміщенні чергового по гуртожитку не замінено пошкоджену розетку яка має сліди розплавлення. Користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з'єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами заборонено;
- п. 2.34 Розділу ІІІ ППБУ від 30.12.2014 року - на випадок відключення електроенергії обслуговуючий персонал гуртожитку, не забезпечений електричними ліхтарями. Кількість ліхтарів визначається адміністрацією, виходячи з особливостей об'єкта, наявності чергового персоналу, кількість людей у будинку (але не менше одного ліхтаря на кожного працівника, який чергує на об'єкті у вечірній або нічний час);
- п. 3.6 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - будівлю та приміщення гуртожитку не дозабезпечено вогнегасниками в необхідній кількості відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників від 15.01.2018 року №25;
- п. 2.5 Розділу ІІІ ППБУ від 30.12.2014 року - дерев'яні конструкції горища гуртожитку ВПУ-24 необроблені вогнезахисним розчином;
- п. 1.7 Розділу ІV ППБУ від 30.12.2014 року - розгалужувальну коробку на першому поверсі у коридорі гуртожитку не закрито кришкою з негорючих або важкогорючих матеріалів;
- п. 2.2 Розділу V ППБУ від 30.12.2014 року - пожежні кран-комплекти у будівлі гцуртожитку не відремонтовано та неукомплектовано рукавами та пожежними стволами;
- п. 1.18 Розділу ІV ППБУ від 30.12.2014 року - в приміщенні електрощитової та на першгому поверсі коридору. Біля приміщення з бойлером в гуртожитку не встановлено захисне скло (ковпаки) для світильників з лампами.
ОСОБА_5 перевірки отримано в.о. директора Вищого професійного училища №24 м. Заставна ОСОБА_3 12.06.2018 року та підписано ним без зауважень та заперечень.
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень, позивачем винесено та вручено директору в.о. директора Вищого професійного училища №24 м. Заставна ОСОБА_3 Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.06.2018 року №61, яким вимагалось від позивача вжити заходів по усуненню зафіксованих в ОСОБА_5 перевірки від 12.06.2018 року (а.с. 38-40).
26.04.2018 року, у зв'язку з виявленими порушеннями, щодо завідуючого господарством Вищого професійного училища №24 м. Заставна ОСОБА_4 складено Протокол про адміністративне правопорушення ЧВ№038908/62 від 12.06.2018 року відповідно до ст. 175 КУпАП. Обставини, що пом'якшують адміністративну відповідальність за адміністративне правопорушення - щире розкаяння винного. У поясненнях до Протоколу про адміністративне правопорушення ОСОБА_4 зазначив, що з протоколом згідний (а.с. 41).
Також, Постановою про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ№003908/62 від 13.06.2018 року, притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 51,00 грн завідуючого господарством Вищого професійного училища №24 м. Заставна ОСОБА_4 (а.с. 42).
Вказана сума штрафу сплачена завідуючим господарством Вищого професійного училища №24 м. Заставна ОСОБА_4 у добровільному порядку, що підтверджується квитанцією про оплату №73 від 13.06.2018 року (а.с. 43).
19.04.2018 року, у зв'язку з виявленими порушеннями, начальник Заставнівського РС Управління ДСНС України у Чернівецькій області підполковник служби цивільного захисту ОСОБА_7 звернувся до т.в.о. заступника начальника Управління із запобігання надзвичайних ситуацій Управління ДСНС України у Чернівецькій області з Рапортом в якому рапортував, що в ході проведення перевірки вставлено ряд недоліків, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, вважає за доцільне припинити подальшу експлуатацію будівлі та приміщень гуртожитку ВПУ-24 в м. Заставна по вул. Бажанського, 58 Заставнівського району, до повного виконання вказаних рішень (а.с. 23).
Листом від 25.06.2018 року №168 Дирекція Вищого професійного училища №24 м. Заставна проінформовано начальника Заставнівського сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області про усунення недоліків згідно Припису №64 від 14.06.2018 року (а.с. 92-93).
В матеріалах справи містяться фотографії приміщення Вищого професійного училища №24, зроблені представниками позивача під час перевірки, які підтверджують порушення зафіксовані в ОСОБА_5 перевірки №62 від 12.06.2018 року (а.с. 45-47).
У зв`язку з наведеним, позивач у відповідності до п.12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України звернувся до суду з даним позовом про застосування до відповідача заходів реагування.
До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (Закон України №877-V).
Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абз. 3 ст. 1 Закону України №877-V заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
В силу ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до частин 1-3 ст. 7 Закону України №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Згідно ч. 6 ст. 7 Закону України №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI (КЦЗ України).
Відповідно до ч. 2 ст. 51 КЦЗ України забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника. Відповідно до ч. 3 ст. 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Згідно з ч. 2. ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно статті 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до п. 12 ч. 1. ст. 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» , Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Крім цього, у відповідності до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Аналогічного змісту норми наведені і в Положенні про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 20.03.2017 року №155.
Таким чином, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Як зазначалось вище, відповідно до частини третьої статті 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно з ч. 2 ст. 70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналізуючи вказані правові норми, суд приходить до висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб'єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов'язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
З характеру встановлених перевіркою порушень вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища. Виявлені територіальним органом ДСНС порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі.
Проте, на час розгляду та прийняття рішення у даній справі в Чернівецькому окружному адміністративному суді, належних та допустимих доказів усунення порушень, визначених ОСОБА_5 №62 від 12.06.2018 року, відповідачем не надано.
Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З огляду на викладене, беручи до уваги положення частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України та абзацу 1 частини п'ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", та враховуючи те, що відповідачем не усунуто повністю порушень вимог техногенної і пожежної безпеки, що відображені в ОСОБА_5 планової перевірки від 12.06.2018 року №62 та Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.06.2018 року № 61, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для застосування до Вищого професійного училища № 24 м. Заставна заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зобов'язання ОСОБА_3, в.о. директора Вищого професійного училища № 24 м. Заставна, що розташований на вул. Бажанського, 58 в м. Заставна, Заставнівського району Чернівецької області, припинити подальшу експлуатацію будівлі та приміщень гуртожитку ВПУ-24 в м. Заставна по вул. Бажанського, 58 до повного виконання протипожежних заходів та усунення порушень вимог техногенної і пожежної безпеки, що відображені в ОСОБА_5 планової перевірки від 12.06.2018 року №62 та Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.06.2018 року № 61.
Водночас суд звертає увагу сторін, що відповідно до абзацу 2 частини п'ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним встановлених судом порушень, що стали підставою для звернення до суду про застосування заходів реагування.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку з відсутністю витрат позивача пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то суд не вирішує питання про їх стягнення з відповідача.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зобов'язання ОСОБА_3, в.о. директора Вищого професійного училища № 24 м. Заставна (відповідач), що розташований на вул. Бажанського, 58 в м. Заставна, Заставнівського району Чернівецької області, припинити подальшу експлуатацію будівлі та приміщень гуртожитку ВПУ-24 в м. Заставна по вул. Бажанського, 58 до повного виконання протипожежних заходів та усунення порушень вимог техногенної і пожежної безпеки, що відображені в ОСОБА_5 планової перевірки від 12.06.2018 року №62 та Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.06.2018 року № 61.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування сторін:
Відповідач - Вище професійне училище № 24, м. Заставна (код ЄДРПОУ 02548972, вул. Бажанського, 58, м. Заставна, Заставнівський район, Чернівецька область, 59400).
Судді В.О. Григораш
Повний текст судового рішення складено 28 вересня 2018 року.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2018 |
Оприлюднено | 12.10.2018 |
Номер документу | 77045955 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні