Постанова
від 10.10.2018 по справі 815/4161/14
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 жовтня 2018 року

м. Київ

справа № 815/4161/14

адміністративне провадження № К/9901/6001/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Анцупової Т. О.,

суддів - Кравчука В. М., Стародуба О. П.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу

№ 815/4161/14

за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області, Ширяївської районної ради, треті особи - Відділ Держземагенства в Ширяєвському районі Одеської області, ОСОБА_3, ОСОБА_4 про визнання незаконною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії;

за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Одеського окружного адміністративного суду (суддя Марин П. П.) від 05 грудня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Ступакова І. Г., Лук'янчук О. В., Градовський Ю. М.) від 24 лютого 2015 року, встановив:

І. РУХ СПРАВИ

1. У лютому 2011 року ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області (далі - Ширяївська РДА), Ширяївської районної ради, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати недійсним та незаконним висновок засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу по наданню в оренду земельних ділянок земель запасу в тимчасове користування Ширяївського району Одеської області від 30 жовтня 2009 року, згідно заяви голови СФГ Христина ОСОБА_4 від 27 жовтня 2009 року Про надання в оренду земельної ділянки площею 43 га із земель запасу Катерино-Платонівської сільської ради ;

- визнати недійсним та незаконним висновок (рішення) професійної комісії з питань створення фермерських господарств від 19 січня 2011 року №1 Про надання дозволу на створення фермерського господарства ОСОБА_3 на земельній ділянці 37,58 га ріллі терміном на 49 років із земель запасу на території Катерино-Платонівської сільської ради ;

- скасувати розпорядження Ширяївської районної державної адміністрації від 24 січня 2011 року №21 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_3 для створення та ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту);

- визнати недійсним проект землеустрою ОСОБА_3 для створення та ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області, виготовлений на підставі розпорядження Ширяївської РДА від 19 травня 2011 року №202 Про внесення змін та доповнень до розпорядження райдержадміністрації від 24 січня 2011 року №21;

- скасувати розпорядження Ширяївської РДА від 15 лютого 2012 року №57 Про передачу земельної ділянки ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства загальною площею 39,38 га ріллі в довгострокову оренду терміном на 49 років на території Катерино-Платонівської сільської ради ;

- визнати недійсним довгостроковий договір оренди землі від 26 листопада 2012 року, укладений між ОСОБА_3 та Ширяївською РДА, з державною реєстрацією іншого речового права від 03 вересня 2013 року № 2527972 за індексним номером 5957767 від 17 вересня 2013 року;

- визнати незаконною бездіяльність Ширяївської РДА щодо звернень позивача про продовження терміну дії договору оренди землі від 31 січня 2008 року, про державну реєстрацію даного договору та створення фермерського господарства;

- визнати продовженим та діючим договір оренди землі від 31 січня 2008 року, укладений між позивачем та Ширяївською РДА;

- зобов'язати Ширяївську РДА направити документи, надані ОСОБА_2 відповідно до заяви про створення фермерського господарства площею до 50 га на території Катерино-Платонівської сільської ради від 11 грудня 2008 року № 19/854 та заяв про продовження терміну дії договору оренди землі від 31 січня 2008 року, 04 серпня 2008 року № 19/527, від 11 грудня 2008 року № 19/854, від 11 грудня 2008 року № 19/855, від 03 листопада 2009 року № Г-121-5, від 04 лютого 2010 року № Г-333 в/зп, від 17 лютого 2011 року №28-102, від 09 червня 2011 року № Г-244-4, від 09 червня 2011 року № Г-243-4, від 16 грудня 2011 року № Г-890-4, від 09 липня 2013 року № Г-286-4 та висновки згідно протоколу № 3 та № 12 засідання комісій при райдержадміністрації з питань передачі земельних ділянок у власність та оренду від 06 квітня 2009 року та від 21 липня 2008 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 31 січня 2008 року та створення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області до Головного управління Держземагенства в Одеській області для надання згоди на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки;

- зобов'язати Ширяївську РДА відновити документи, надані позивачем та зареєстровані у книзі звернень громадян за № 19/854, розглянуті 06 квітня 2009 року на засіданні комісії при Ширяївській РДА з питань передачі земельних ділянок у власність та оренду;

- зобов'язати Ширяївську РДА провести державну реєстрацію договору оренди землі від 31 січня 2008 року.

2. В обґрунтування вказаних вимог позивач, серед іншого, зазначив:

- що позивач, на підставі договору оренди землі, з 2004 року користувався земельною ділянкою площею 43 га, яка знаходиться на території Катерино-Платонівської сільської ради та у зв'язку із закінченням строку дії договору, останній звернувся до Ширяївської РДА з заявою від 04 серпня 2008 року вх. № 19/527 про продовження строку дії договору. Відповідно до протоколу засідання комісії при Ширяївській РДА з питань передачі земельних ділянок у власність та оренду від 21 серпня 2008 року, термін дії договору на земельну ділянку розміром 43 га продовжено до 01 листопада 2008 року.

- крім того, позивач звернувся до Ширяївської РДА із заявою про надання до 50,0 га із земель запасу сільськогосподарського призначення на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області для створення селянського фермерського господарства, але, в порушення норм ст. 14 Конституції України, ст. 81, 116, 118, 121 Земельного кодексу України, відповідно до протоколу № 3 засідання комісії при Ширяївській РДА з питань передачі земельних ділянок у власність та оренду, ОСОБА_2 направлено по інстанціям для погодження. Неодноразові звернення позивача із заявами щодо вирішення питання надання земельної ділянки супроводжувались формальними відповідями Ширяївської РДА з цитуванням Закону України Про оренду землі , однак заява позивача так і залишилась нерозглянутою;

- також позивач вважає, що висновок засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу по наданню в оренду земельних ділянок земель запасу в тимчасове користування Ширяївського району Одеської області від 30 жовтня 2009 року, згідно заяви голови СФГ Христина ОСОБА_4 від 27 жовтня 2009 року, Про надання в оренду земельної ділянки площею 43 га із земель запасу Катерино-Платонівської сільської ради та висновок (рішення) професійної комісії з питань створення фермерських господарств від 19 січня 2011 року № 1 Про надання дозволу на створення фермерського господарства ОСОБА_3 на земельній ділянці 37,58 га ріллі терміном на 49 років із земель запасу на території Катерино-Платонівської сільської ради є недійсними та незаконними, оскільки ОСОБА_2 мав першочергове право на отримання вказаних земельних ділянок, у зв'язку з чим розпорядження Ширяївської РДА від 15 лютого 2012 року № 57 Про передачу земельної ділянки ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства загальною площею 39,38 га ріллі в довгострокову оренду терміном на 49 років на території Катерино-Платонівської сільської ради підлягає скасуванню, а довгостроковий договір оренди землі від 26 листопада 2012 року, укладений між ОСОБА_3 та Ширяївською РДА, за державною реєстрацією іншого речового права від 03 вересня 2013 року № 2527972 за індексним номером 5957767 від 17 вересня 2014 року має бути визнаний недійсним, оскільки він укладений на виконання протиправних рішень відповідача.

3. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду, позовну заяву задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Ширяївської районної державної адміністрації щодо не розгляду звернення ОСОБА_2 від 11 грудня 2008 року вх. № 19/854 про надання земельної ділянки для створення фермерського господарства. В іншій частині позовних вимог - відмовлено.

4 . Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач у березні 2015 року звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просив змінити постанову Одеського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2014 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог та задовольнити адміністративний позов в повному обсязі та скасувати ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року.

5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України 17 березня 2015 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

6. 30 березня 2015 року та 10 квітня 2015 року до Вищого адміністративного суду України надійшли заперечення Ширяївської РДА та ОСОБА_3, в яких відповідач та третя особа просять оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

7. Вищим адміністративним судом України справа до розгляду не призначалась.

8. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд та набрав чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів від 03 жовтня 2017 року.

Відповідно до пп. 4 п. 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в редакції Закону України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII, який набрав чинності 15 грудня 2017 року, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

9. 18 січня 2018 року касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року у справі № 815/4161/14 передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

10. Ухвалою Верховного Суду від 08 жовтня 2018 року справу прийнято до провадження, закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що:

- 31 січня 2008 року між ОСОБА_2 та Ширяївською районною державною адміністрацією укладено типовий договір оренди землі, відповідно до якого позивачу передано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 43,0 га, у тому числі 43,0 га ріллі із земель запасу, яка знаходиться на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області строком до 01 вересня 2008 року;

- з метою продовження терміну дії вказаного договору, позивач звернувся до голови Ширяївської РДА з відповідною заявою вх. № 19/527 від 04 серпня 2008 року;

- згідно Протоколу № 12 засідання комісії при райдержадміністрації з питань передачі земельних ділянок у власність та оренду, розглянуто вищевказану заяву ОСОБА_2 та вирішено продовжити термін дії договору до збирання врожаю;

- в подальшому, 11 грудня 2008 року позивач звернувся до голови Ширяївської РДА з заявою вх. № 19/854 щодо надання земельної ділянки площею до 50 га із земель запасу сільськогосподарського призначення на території Катерино-Платонівської сільської ради для створення фермерського господарства з метою вирощування сільськогосподарських культур для створення та подальшого розвитку товарної та молочно-товарної ферми.

- відповідно до виписки із Протоколу № 3 засідання комісії при райдержадміністрації з питань передачі земельних ділянок у власність та оренду від 06 квітня 2009 року, вирішено направити копії заяв позивача по інстанціям для погодження;

- відповідно до Протоколу № 9 засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу по наданню в оренду земельних ділянок земель запасу в тимчасове користування Ширяївського району Одеської області від 30 жовтня 2009 року, згідно заяви голови СФГ Христина ОСОБА_4 від 27 жовтня 2009 року, комісією вирішено надати право оренди земельної ділянки розміром 43,0 га для ведення сільськогосподарського товарного виробництва терміном на 1 сільськогосподарський рік голові СФГ Христина ОСОБА_4 із земель запасу по Катерино-Платонівській сільській раді при умові повного розрахунку за оренду землі за 2009 рік;

- листом Ширяївської РДА Одеської області від 24 листопада 2009 року № Г-121-5 позивача повідомлено про неможливість продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки у зв'язку з відсутністю у ОСОБА_2 відповідного переліку документів, встановленого ст. 15 Закону України Про оренду землі , та про направлення заяви позивача по інстанціям для погодження із посиланням на необхідність надання до заяви обґрунтування необхідності відведення земельної ділянки для створення селянсько-фермерського господарства;

- 19 січня 2011 року, відповідно до виписки з Протоколу № 1 засідання професійної комісії з питань створення фермерських господарств від 19 січня 2011 року, заслухавши заяву ОСОБА_3 від 17 січня 2011 року про надання згоди на створення та ведення фермерського господарства на площі 37,58 га на території Катерино-Платонівської сільської ради, враховуючи достатній досвід роботи в сільському господарстві, наявність необхідної сільськогосподарської кваліфікації та техніки, на підставі ст. 6 Закону України Про фермерське господарство вирішено клопотати перед головою райдержадміністрації про надання згоди на створення та ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради. Тобто, ОСОБА_3 отримано позитивний висновок професійної комісії з питань створення фермерських господарств про наявність у громадянина достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства і надання (передачі) громадянину у власність або оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства із земель державної і комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України;

- на підставі клопотання ОСОБА_3 від 17 січня 2011 року та висновку професійної комісії від 19 січня 2011 року, Ширяївською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято Розпорядження від 24 січня 2011 року № 21 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_3 для створення та ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області , яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_3 для створення та ведення фермерського господарства загальною площею 37,58 га ріллі із земель запасу на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області та вирішено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 подати до комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою для розгляду та надання висновку щодо погодження проекту у встановленому порядку;

- відповідно до Розпорядження Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області від 19 травня 2011 року № 202 Про внесення змін та доповнень до розпорядження райдержадміністрації від 24 січня 2011 року № 21 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_3 для створення та ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області , на підставі заяви ОСОБА_3 від 15 травня 2011 року, пункт 1 розпорядження викладено у новій редакції, а саме: надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину України ОСОБА_3 в оренду терміном на 49 років для створення та ведення фермерського господарства загальною площею 37,58 га ріллі із земель запасу на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області;

- розпорядженням Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області від 03 серпня 2011 року № 339 Про внесення змін та доповнень до розпорядження райдержадміністрації від 24 січня 2011 року № 21 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_3 для створення та ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області , на підставі заяви ОСОБА_3 від 29 липня 2011 року, пункт 1 розпорядження викладено у новій редакції, а саме: надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину України ОСОБА_3 в оренду терміном на 49 років для створення та ведення фермерського господарства загальною площею 39,38 га ріллі із земель запасу на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області, та визнано таким, що втратило чинність розпорядження райдержадміністрації від 19 травня 2011 року № 202 Про внесення змін та доповнень до розпорядження райдержадміністрації від 24 січня 2011 року № 21 ;

- в подальшому, на підставі вищенаведених розпоряджень та договору з громадянином ОСОБА_3 № 2 від 16 лютого 2011 року, Приватним підприємством Виробничо-комерційна компанія Альянс плюс розроблено відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину України ОСОБА_3 в оренду терміном на 49 років для ведення фермерського господарства загальною площею 39,38 га;

- згідно висновку Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою у Ширяївському районі Одеської області № 26-26-04/147 від 09 лютого 2012 року, погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 39,38 га ріллі в довгострокову оренду терміном на 49 років громадянину ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту);

- 15 лютого 2012 року Ширяївською РДА Одеської області прийнято Розпорядження № 57 Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років громадянину ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту) , відповідно до якого затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років громадянину ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту) та передано громадянину ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства земельну ділянку загальною площею 39,38 га ріллі в довгострокову оренду терміном на 49 років громадянину ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту), визначено ОСОБА_3 замовити та провести роботи по визначенню нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, укласти з Ширяївською РДА договір оренди землі згідно чинного законодавства;

- в подальшому, на підставі заяви ОСОБА_3 від 16 лютого 2012 року та наведеного розпорядження, Приватним підприємством Виробничо-комерційна компанія Альянс плюс розроблено технічну документацію землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на місцевості та 26 листопада 2012 року укладено відповідний договір оренди землі.

12. Вважаючи дії та рішення відповідачів протиправними, а довгостроковий договір оренди землі незаконним, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Оцінюючи доводи сторін, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог виходили з оцінки фактичних обставин справи та доказів на їх підтвердження, а також з аналізу норм земельного та цивільного законодавства у спірних правовідносинах.

14. Зокрема, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що при наданні земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства на території Катерино-Платонівської сільської ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту) відповідачами дотримано встановлений законодавством порядок та умови надання земельної ділянки у користування, та як наслідок, відсутність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.

15. Також судами надано оцінку ч.1 ст. 5 Закону України Про фермерське господарство , відповідно до якої, право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин, який досяг 18-річного віку, виявив бажання та пройшов професійний відбір на право створення фермерського господарства. Відтак, встановивши, що ОСОБА_3 отримано позитивний висновок професійної комісії з питань створення фермерських господарств про наявність у громадянина достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, щодо визнання незаконним висновку (рішення) професійної комісії від 19 січня 2011 року № 1.

16. Щодо позовних вимог про визнання продовженим та діючим договором оренди землі між позивачем та Ширяївською РДА та зобов'язання провести державну реєстрацію договору оренди землі від 31 січня 2008 року, визнання недійсним довгострокового договору оренди землі від 26 листопада 2012 року укладеного між ОСОБА_3 та Ширяївською РДА, судами попередніх інстанцій зазначено, що оскільки Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі та іншими законодавчими актами встановлено, що усі рішення щодо передачі в оренду земельних ділянок віднесені до виключної компетенції відповідачів.

17. Задовольняючи адміністративний позов в частині визнання протиправною бездіяльність Ширяївської РДА щодо не розгляду звернення ОСОБА_2 від 11 грудня 2008 року про надання земельної ділянки для створення фермерського господарства, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідачем порушено приписи ч. 2 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство , оскільки заява позивача не розглянута у встановлений місячний строк.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

18. Скаржник у своїй касаційній скарзі частково не погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню. Зокрема, просить змінити рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови в задоволенні позовних вимог та ухвалити нове рішення в цій частині, про задоволення позовних вимог, в іншій частині, якою частково задоволено позовні вимоги - залишити без змін.

Зокрема зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій у зазначених судових рішеннях неправильно застосовані норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.

19. Скаржник, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій ст. 9, 16, 27, 33, Закону України Про оренду землі зазначає, що має переважне право на оренду земельної ділянки; відповідачами не проведено аукціон або конкурс щодо набуття оренди земельної ділянки; має право, у встановленому законом порядку, витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування, та усунення перешкод у користуванні нею.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права у спірних правовідносинах виходить з наступного.

21. Предметом спору у цій справі є оскарження бездіяльності Ширяївської РДА щодо не розгляду заяви позивача від 11 грудня 2008 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 31 січня 2008 року та оскарження дій та рішень відповідачів щодо правомірності набуття права користування спірною земельною ділянкою третіми особами - ОСОБА_4 та ОСОБА_3

22. Задовольняючи адміністративний позов в частині визнання протиправною бездіяльності Ширяївської районної державної адміністрації щодо не розгляду звернення ОСОБА_2 від 11 грудня 2008 року вх. № 19/854 про надання земельної ділянки для створення фермерського господарства, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачем порушено вимоги ч. 2 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство щодо строку розгляду заяви позивача.

23. Згідно ч. 1, 2 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додається рішення професійної комісії з питань створення фермерських господарств щодо наявності у громадянина достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації.

Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

24. Отже, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про задоволення позовних вимог в цій частині, оскільки згідно матеріалів справи та встановлених судами фактичних обставин справи, Ширяївська РДА в порушення ст. 7 Закону України Про фермерське господарство не виконала обов'язку щодо належного розгляду заяви ОСОБА_2 від 11 грудня 2008 року.

25. Щодо надання правової оцінки застосуванню судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах в іншій частині предмету спору, колегія суддів зазначає наступне.

26. Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

27. Європейський суд з прав людини у рішенні від 20 липня 2006 року у справі Сокуренко і Стригун проти України указав, що фраза встановлений законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду , але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін суд, встановлений законом у п. 1 ст. 6 Конвенції передбачає усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів . Європейський суд з прав людини дійшов висновку, що національний суд не мав юрисдикції судити деяких заявників, керуючись практикою, яка не мала регулювання законом, і, таким чином, не міг вважатися судом, встановленим законом .

28. Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України (тут і далі - у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

29. На підставі п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

30. Відповідно до ч. 2 ст. 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

31. Пунктом 1 ч. 2 ст. 17 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

32. Наведені норми узгоджуються з положеннями ст. 2, 4 та 19 КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

33. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

34. Як установлено з матеріалів справи, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом, направленим на поновлення порушеного відповідачами права користування земельною ділянкою. Отже, цей позов поданий на поновлення прав позивача у сфері земельних відносин.

35. У справі, що розглядається, спірні правовідносини виникли між учасниками справи у зв'язку з не укладенням договору оренди землі між позивачем та Ширяївською РДА та укладенням договору оренду землі від 26 листопада 2012 року між ОСОБА_3 та відповідачем, а отже, існує спір про право, який стосується відносин щодо права користування третьої особи на спірну земельну ділянку, що виключає можливість розгляду позовних вимог в цій частині за правилами адміністративного судочинства.

36. Конституційний Суд України в п. 4 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.

37. Аналогічна правова позиція, щодо застосування норм процесуального права у подібних відносинах, висловлена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 03 та 18 квітня 2018 року у справах № 761/33504/14-а та № 802/950/17-а відповідно.

38. Оскільки спірні правовідносини пов'язані із захистом порушених прав, що виникають із земельних відносин, колегія суддів вважає, що цей спір не є публічно-правовим і має вирішуватися судами за правилами ЦПК України.

При цьому визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі й обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій, бездіяльності чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні п. 1 ст. 6 Конвенції.

39. За нормами ч. 3 ст. 3 КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

40. Відповідно до ч. 1 ст. 354 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно ст. 238, 240 цього Кодексу.

41. Порушення правил юрисдикції адміністративних судів, визначених ст. 19 КАС України, є обов'язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів касаційної скарги.

42. На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що судові рішення у цій справі в частині задоволення адміністративного позову ОСОБА_2 підлягають залишенню без змін, в іншій частині - судові рішення підлягають скасуванню, а провадження у справі - закриттю.

43. Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати новому розподілу не підлягають

Керуючись ст. 139, 341, 345, 354, 355, 356, 359 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року у адміністративній справі № 815/4161/14 в частині визнання протиправною бездіяльності Ширяївської районної державної адміністрації щодо не розгляду звернення ОСОБА_2 від 11 грудня 2008 року вх. № 19/854 про надання земельної ділянки для створення фермерського господарства, залишити без змін.

В решті постанову Одеського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2015 року у адміністративній справі № 815/4161/14 - скасувати, а провадження у справі закрити.

Роз'яснити позивачу право на звернення до суду, в цій частині, в порядку цивільного судочинства.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Т. О. Анцупова

Суддя В. М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення10.10.2018
Оприлюднено14.10.2018
Номер документу77087287
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/4161/14

Постанова від 10.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 25.12.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 02.12.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 21.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 14.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 31.07.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 17.11.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 25.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 11.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні