2-а-1924/11
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2011 року Подільський районний суд м. Києва в складі:
головуючого - судді Гребенюк В.В.,
при секретарі - Литовченко Д.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Подільському районі м. Києва, про зобов'язання провести перерахунок пенсії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі за текстом - позивач) звернулася до суду з вищезазначеним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що вона отримує пенсію за віком та перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Подільському районі м. Києва (надалі за текстом - відповідач). Перебуваючи на пенсії, вона продовжує працювати.
В 2010 році позивачка звернулася до відповідача з заявою та відповідними документами щодо перерахунку пенсії як працюючому пенсіонерові, відповідно до вимог ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .
Позивачці було здійснено перерахунок пенсії з урахуванням показника середньої заробітної плати за 2007 р., що становив 1 197 грн. 91 коп., хоча на підставі ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування мав бути застосований показник середньої заробітної плати за 2009. В результаті даного перерахунку пенсія виявилась суттєво меншою за розміром.
В зв'язку з чим позивачка звернулася з заявою про перерахунок розміру пенсії, але в цьому їй було відмовлено, в зв'язку з чим позивач ставить питання про зобов'язання здійснити перерахунок її пенсії, відповідно до вимог ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 01.09.2010 року.
Позивачка, до початку судового розгляду, подала заяву про розгляд справи за її відсутності , в своїй заяві позов підтримала, просила його задовольнити (а.с. 15).
Відповідач в судове засідання не з'явився, участь представника не забезпечив, до початку судового засідання подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі на підставі ст. 122 КАС України (а.с. 16) та заперечення проти позову (а.с. 17).
Суд, керуючись ст. 128 КАС України вважає за можливе розглянути справу у відсутність відповідача, на підставі наявних в справі доказів.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому їх дослідженні, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
У судовому засіданні встановлено, що позивачка ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 9), перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком згідно Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та продовжує працювати, що підтверджується пенсійним посвідченням № НОМЕР_1 від 26.11.2008 року (а.с. 8), листом відповідача № 451/ Ж-399 від 11.02.2011 року (а.с. 6-7).
Позивачка звернулася з заявою до відповідача про перерахунок їй пенсії як працюючому пенсіонерові відповідно до вимог ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .
Позивачці був здійснений перерахунок пенсії за ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне забезпечення із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2007 рік, з посиланням на зміни, що були внесенні до ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування Законом України Про державний бюджет України на 2008 рік , рішення Конституційного Суду України від 22.05.08р. та Постанову КМУ від 28.05.08р. за №530 Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян .
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з питань захисту прав людини.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 40, ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 01.07.2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 01.07.2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії не залежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч.1 ст. 40 даного закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім ч.1 ст. 40 цього Закону.
П. п. 10 п. 35 Розділу ІІ Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України встановлено, що у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв в роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує перерахунку пенсії.
22.05.2008 року Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 положення Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України визнано неконституційними, в тому числі і п.п.10 п.35 Розділу даного Закону.
Крім того, згідно з абзацом 7 п. 2 Розділу ІІІ Прикінцеві положення Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України Розділ ІІ Внесення змін до деяких законодавчих актів України діє по 31.12.2008 року.
Рішення Конституційного Суду України мають преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними. Положення Законів України, визначені неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним судом України відповідного рішення. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковими для виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскарженими.
Таким чином, частиною 4 статті 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування передбачено, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Відповідно до ст.40 Закону заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається з урахуванням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
Однак, при перерахунку позивачу пенсії з 01.09.2010 року, відповідачем застосовано не показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2009 рік (відповідно до Закону №1058-ІV), а показник середньої заробітної плати на одну застраховану особу в цілому по Україні (відповідно до Постанови КМУ № 530 від 28.05.2208 р.), при чому - за 2007 рік.
Таким чином, у період, коли діяли два однопредметні нормативно-правових акти, що по-різному регулюють перерахунок пенсії працюючим пенсіонерам, відповідачем було необґрунтовано застосовано той акт, що має нижчу юридичну силу - Постанову КМ України № 530 від 28.05.2009 р., а Закон України, який має вищу юридичну силу, відповідачем не застосовано.
Не можна погодитись із позицією відповідача в тій частині, що після визнання неконституційними змін, внесених до ст. ст. 40, 42 "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", їх дію у попередній редакції необхідно відновлювати самостійним нормативно-правовим актом. Така процедура чинним законодавством не передбачена, а тому після припинення дії змін, внесених до нормативно-правового акту на підставі їх неконституційності, дія попередньої його редакції відновлюється автоматично.
Враховуючи те, що рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року, яке має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції, положення абзацу 3 ч. 1 ст. 40, абзац 4 ч. 2 ст.40 та ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визнано не конституційними, а також визначено позицію Конституційного Суду, яка полягає в тому, що законом про держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки це призводить до обмеження прав і свобод людини і громадянина, суд вважає, що вимога позивачки про зобов'язання відповідача здійснити їй перерахунок пенсії як працюючому пенсіонерові відповідно до вимог ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та п. п. 3 п. 11 Постанови КМУ від 28.05.2008 року за № 530 Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та яка відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії - 2009 рік, починаючи з 01.09.2010 року.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1, 3, 21, 22, ч. 2 ст. 19, ст. 152 Конституції України, Рішення Конституційного Суду України № 1-28/2008 від 22.05.2008 року, ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , Законом України Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28.12.2007 р., ст. ст. 158-163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Подільському районі м. Києва, про зобов'язання провести перерахунок пенсії - задовольнити;
Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Подільському районі м. Києва здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії відповідно до ст. ст. 40, 42 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії - 2009 рік, починаючи з 1 вересня 2010 року;
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня її проголошення. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Подільський районний суд м. Києва.
Суддя Гребенюк В. В.
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2011 |
Оприлюднено | 17.10.2018 |
Номер документу | 77139542 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Корсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області
Свитка С. Л.
Адміністративне
Корсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області
Свитка С. Л.
Адміністративне
Подільський районний суд міста Києва
Гребенюк В. В.
Адміністративне
Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Соколянська О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні