РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 жовтня 2018 р. Справа № 0240/2792/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Альчука Максима Петровича,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1)
до: Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області (22700, Вінницька область, Іллінецький район, м. Іллінці, вул. Соборна, 25, код ЄДРПОУ)
про: визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області, в якому просить:
визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 одноразової допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1;
зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області призначити та здійснити виплату ОСОБА_1 одноразової допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, за заявою від 19.02.2018 року.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 19.02.2018 року звернулась до відповідача із заявою про призначення та виплати державної допомоги сім'ям з дітьми: а саме: допомоги при народженні дитини. Однак отримала письмову відмову від 06.03.2018 року, яка мотивована тим, що відповідно до абз. 1 п. 12 постанови Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.01.2001 року "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги при народженні дитини" державна допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини та рекомендацію звернутися з позовною заявою до суду.
Ухвалою суду від 06.09.2018 року відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Оскільки відповідачем у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву не надано, суд вирішує дану справу за наявними матеріалами на підставі ч. 6 ст. 162 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про задоволення адміністративного позову, з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області із заявою про призначення державної допомоги сім'ям з дітьми, а саме: одноразової допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, місце народження якого Україна, Автономна Республіка Крим, місто Сімферополь. До заяви надала наступні документи: свідоцтво про народження дитини НОМЕР_2, видане Гайсинським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області 10.10.2017 року; рішення Гайсинського районного суду Вінницької області про встановлення юридичного факту народження дитини на тимчасово окупованій території № 129/2650/17 від 27.09.2017 року; копію паспорта громадянина України серії ЕЕ № 981813, виданого 21.10.2005 року Євпаторійським МВГУ МВС України в Криму; копію ідентифікаційного коду.
Листом від 06.03.2018 року № 594106 Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області відмовило ОСОБА_1 у призначенні одноразової допомоги при народженні дитини.
Відмова мотивована тим, що відповідно до абз. 1 п. 12 постанови Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.01.2001 року "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми" із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 59 від 04.02.2009 року допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. Також, зазначено, що дитина народилася і була зареєстрована в м. Сімферополь Автономної Республіки Крим, про що видано свідоцтво про народження. В зв'язку із визнанням АР Крим тимчасово окупованою територією, дане свідоцтво про народження дитини не визнається дійсним. Позивачу рекомендовано звернутись до суду для отримання державної допомоги при народженні дитини.
Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.
Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Сім'я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою (ст. 51 Конституції України).
Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім'ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім'ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення встановлює Закон України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (далі - Закон).
Згідно ст. 1 Закону громадяни України, в сім'ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Роботу щодо призначення та виплати державної допомоги сім'ям з дітьми організовує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення.
До видів державної допомоги сім'ям з дітьми згідно п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" належить допомога при народженні дитини.
Умови призначення і виплати таких видів державної допомоги сім'ям з дітьми, передбачених Законом України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", визначає Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751 (далі - Порядок № 1751).
Пунктом 10 Порядку № 1751 визначено, що допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.
Згідно п. 11 Порядку № 1751 для призначення допомоги при народженні дитини органу соціального захисту населення за умови пред'явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається: 1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред'явленням оригіналу).
Допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини (п. 12 Порядку № 1751).
Аналіз викладених норм свідчить про те, що допомога при народженні дитини призначається за заявою одного з батьків, з яким проживає дитина не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.
Як свідчать матеріали справи позивач є матір'ю ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, місце народження дитини є тимчасово окупована територія України Автономна Республіка Крим місто Сімферополь.
Матеріали справи свідчать, що на підставі рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 27.09.2017 року у справі № 129/2650/17 встановлено факт народження ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Сімферополь Автономної Республіки Крим Україна, мати ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_3, громадянка України, проживає м. Євпаторія Автономна Республіка Крим Україна, АДРЕСА_1, батько ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_5, громадянин Російської Федерації, проживає АДРЕСА_3.
10.10.2017 року Гайсинським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області видано свідоцтво про народження ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.
Таким чином, факт народження дитини позивача ОСОБА_2 на території України підтверджується належними доказами.
Законом України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" встановлено, що основою гуманітарної, соціальної та економічної політики держави Україна стосовно населення тимчасово окупованої території України є захист і повноцінна реалізація національно-культурних, соціальних та політичних прав громадян України, у тому числі корінних народів та національних меншин.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" тимчасово окупована територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
Датою початку тимчасової окупації є 20 лютого 2014 року.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" тимчасово окупованою територією визначається:сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій.
Статтею 5 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" встановлено, що Україна вживає всіх необхідних заходів щодо гарантування прав і свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, усім громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території.
Україна зобов'язується підтримувати і забезпечувати економічні, фінансові, політичні, соціальні, інформаційні, культурні та інші зв'язки з громадянами України, які проживають на тимчасово окупованій території.
У загальній Декларації прав дитини 1948 р. (п.2 ст. 25) визнано, що материнство і дитинство дають право на особливе піклування і допомогу. Дитина внаслідок її фізичної та розумової незрілості потребує соціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до так і після народження. У вказаній Декларації сформульовано 10 принципів, покликаних забезпечити добробут і благополуччя усіх дітей, зокрема такі: при прийнятті законів головною метою має бути якнайкраще забезпечення інтересів дитини (принцип 2). З народженням дитини їй повинно належати право на ім'я і громадянство (принцип 3). Дитина має користуватися благами соціального забезпечення. Їй належить право на здорове зростання і розвиток; з цією метою спеціальний догляд і охорона повинні бути забезпечені як їй, так і її матері, включаючи допологовий і післяпологовий догляд. Дитині має належати право на відповідне харчування, житло, розваги та медичне обслуговування (принцип 4). Для повного і гармонійного розвитку своєї особистості дитина потребує любові і розуміння. Вона повинна, коли це можливо, зростати під піклуванням і відповідальністю своїх батьків і, безперечно, в атмосфері любові і моральної та матеріальної забезпеченості.
Оскільки для отримання допомоги при народженні дитини в межах встановленого законом строк, у позивача виникли об'єктивні законні перешкоди, з метою належного захисту прав, свобод позивача, а також її дитини, з врахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
З огляду на те, що позивачем до позовної заяви не надано доказів з датою звернення до відповідача із заявою про призначення допомоги при народженні дитини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом зобов'язання Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області призначити та здійснити виплату ОСОБА_1 одноразової допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, з дати звернення із заявою про призначення допомоги при народженні дитини.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_3 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) до Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області (22700, Вінницька область, Іллінецький район, м. Іллінці, вул. Соборна, 25, код ЄДРПОУ) задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 одноразової допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.
Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Іллінецької районної державної адміністрації Вінницької області призначити та здійснити виплату ОСОБА_1 одноразової допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, з дати звернення із заявою про призначення допомоги при народженні дитини.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Вінницький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2018 |
Оприлюднено | 18.10.2018 |
Номер документу | 77150253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні