КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про забезпечення позову
17 жовтня 2018 року № 320/5208/18
Суддя Київського окружного адміністративного суду Василенко Г.Ю., розглянувши заяву про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив "Золоті ворота-1" до Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області про визнання протиправними дій,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив "Золоті ворота-1" з позовом до Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області, в якому просить суд: визнати протиправними дії Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області щодо ініціювання, розроблення та затвердження змін до Генерального плану села Підгірці в редакції рішення від 26.04.2018 № 1.41. VII.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року за позовом Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив "Золоті ворота-1" до Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області про визнання протиправними дій відкрито спрощене провадження та призначено судове засідання на 19 листопада 2018 року.
16 жовтня 2018 року позивач звернувся до суду із заявою про забезпечення позову, в якій просить зупинити дію рішення 41 сесії 7 скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 26.04.2018 № 1.41. VII Про затвердження проекту внесення змін до генерального плану с. Підгірці Обухівського району Київської області , яким затверджено проектні зміни до Генерального плану села Підгірці Обухівського району Київської області.
В обґрунтування наведеної вище заяви позивач посилається на те, що невжиття зазначених заходів забезпечення позову може призвести до невідворотних негативних наслідків, а саме забудови території багатоповерхівками та настання небезпечних екологічних наслідків, оскільки територія забудови у зв'язку із гідролого-геологічними властивостями не пристосована для будівництва, що створює загрозу майну та здоров'ю мешканців села.
Відповідно статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
При вирішенні питання щодо наявності підстав для забезпечення позову суд виходить з наступного.
Відповідно до частин першої та другої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Згідно ч. 1 ст. 151 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути забезпечено: зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; забороною відповідачу вчиняти певні дії; встановленням обов'язку відповідача вчинити певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
У вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; ймовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Крім того, вирішуючи питання про забезпечення позову, суд має брати до уваги інтереси не тільки позивача, а й інших осіб, права яких можуть бути порушені у зв'язку із застосуванням відповідних заходів. Також суд має враховувати співрозмірність вимог заяви про забезпечення позову заявленим позовним вимогам та обставинам справи.
Аналогічна позиція викладена в Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ від 06.03.2008 № 2.
Водночас, будь-яке забезпечення позову в адміністративній справі є наданням тимчасового захисту до вирішення справи по суті, який застосовується у виключних випадках за наявністю об'єктивних обставин, які дозволяють зробити обґрунтоване припущення, що невжиття відповідних заходів потягне за собою більшу шкоду, ніж їх застосування.
Окрім зазначеного вище, суд звертає увагу на роз'яснення Постанови Пленуму Верховного Суду України від 22.12.2006 №9 Про практику застосування судами процесуального законодавства при розгляді заяв про забезпечення позову та Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06.03.2008 №2 Про практику застосування адміністративним судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства під час розгляду адміністративних справ , при розгляді заяв про забезпечення позову суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх доводів, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з'ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулась з такою заявою, позовним вимогам.
Отже, обов'язковою умовою для застосування судом заходів забезпечення позову є наявність хоча б однієї з таких обставин: очевидність небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; доведення позивачем того, що захист його прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат; очевидність ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень.
Інститут забезпечення адміністративного позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення, прийнятого в адміністративній справі.
Як вбачається з матеріалів справи, вимоги заяви позивача про вжиття заходів забезпечення позову обґрунтовані існуючою очевидною небезпекою заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам як позивача, так і здоров'ю, життю та інтересам інших мешканців села Підгірці Обухівського району Київської області.
В заяві про забезпечення позову зазначено, що Рішенням 41 сесії 7 скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 26.04.2018 № 1.41. VII Про затвердження проекту внесення змін до генерального плану с. Підгірці Обухівського району Київської області затверджені зміни до Генерального плану с. Підгірці, які розроблені із порушенням вимог чинного містобудівного законодавства, зокрема в частині зміни функціонального призначення території південно-західної частини села Підгірці, у тому числі території обмеженої Детальним планом території, що планується під будівництво багатоквартирного житлового комплексу з будинками присадибної забудови та соціально-побутового призначення в межах с. Підгірці Обухівського району Київської області, що безпосередньо і порушує права позивача, оскільки даним проектом фактично змінено функціональне призначення південно - західної частини с. Підгірці з житлової садибної забудови на багатоповерхову забудову, а також не враховано що детальний план території с. Підгірці характеризується покладами середньо потужних та потужних торфів та високим рівнем ґрунтових вод протягом усього року, у зв'язку з чим розміщення на цих територіях багатоповерхівок призведе до екологічної небезпеки та негативних наслідків для жителів села, в тому числі і для мешканців новобудов.
На підтвердження ускладнення екологічної ситуації у випадку реалізації Рішення 41 сесії 7 скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 26.04.2018 № 1.41. VII Про затвердження проекту внесення змін до генерального плану с. Підгірці Обухівського району Київської області , позивач посилається на Звіт про науково - дослідну роботу за договором №05/04-2016 Оцінка гідрогеолого - меліоративних, екологічних умов та визначення захисних смуг водних об'єктів в районі ділянки будівництва житлового комплексу в с. Підгірці Обухівського району Київської області (заключний), виконаний Інститутом водних проблем та меліорації Національної академії аграрних наук України та затверджений 11.05.2017, Науково-експертний висновок щодо можливості багатоповерхової забудови земельної ділянки на території південно-західної частини с. Підгірці Обухівського району Київської області (територія колишньої осушувальної системи Шапарня , виконаний інститутом водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України у лютому 2018 році та лист Державного підприємства УКРНДПІЦИІЛЬСІЛЬБУД від 17.08.2017 № 628.
Таким чином, позивач вважає, що існують всі передбачені статтями 150-154 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.
До того ж позивач, зазначає, що оскаржуване рішення було прийняте незважаючи на численні заперечення та протести мешканців села Підгірці Обухівського району Київської області, які виходили на дорогу та перекривали її.
Також, як вбачається із заяви про забезпечення позову на оспорюваній території вже розпочата забудова території під Будівництво багатоквартирного житлового комплексу з будинками садибної забудови та соціально-побутового призначення , що здійснюються без комплексу робіт зі спеціальної інженерної підготовки території та виторфовування .
Крім того, позивач зазначає, що Державною архітектурно - будівельною інспекцією України виявлено у забудовників ряд порушень вимог містобудівного законодавства, державних будівельних норм, стандартів і правил.
Отже, незважаючи на відкриття провадження в даній адміністративній справі за позовом Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив "Золоті ворота-1" до Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області про визнання протиправними дій, рішення 41 сесії 7 скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 26.04.2018 № 1.41. VII Про затвердження проекту внесення змін до генерального плану с. Підгірці Обухівського району Київської області є чинним, що сприяє активним будівельним роботам та появі нових об'єктів багатоповерхової забудови, які у випадку задоволення позовних вимог при розгляді даної справи по суті доведеться зносити, що спричинить матеріальні збитки у великих розмірах, появу нових судових процесів та численне порушення прав третіх осіб.
В даному випадку забезпечення позову є превентивним заходом щодо порушення прав третіх осіб та мешканців села
Разом із тим, задоволення заяви про забезпечення позову для відповідача не несе будь-яких негативних наслідків, не покладає на відповідача додаткових обтяжень, а утримання від вчинення зазначених у заяві про забезпечення позову дій не має невідворотній характер.
У той час, як відмова у задоволенні заяви про забезпечення позову в даному випадку призведе до того, що захист прав, свобод та інтересів позивачів, третіх осіб стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат.
Відповідно до вимог пункту 17 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України № 2 від 06.03.2008 року "Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ" в ухвалі про забезпечення позову суд повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку про існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також вказати ознаки, які свідчать про очевидність протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень. Суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.
Суд зауважує, що принцип рівності сторін - один із складників концепції справедливого судового розгляду та передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом (рішення ЄСПЛ, серед інших рішень та mutatis mutandis, "Кресс проти Франції" (Kress v. France), [GC], № 39594/98, п. 72, ECHR 2001-VI; "Ф.С.Б. проти Італії" (F.C.B. v. Italy) від 28 серпня 1991 року, Серія A № 208-B, п. 33; "Т. проти Італії" (Т. v. Italy) від 12 жовтня 1992 року, Серія A № 245-C, п. 26; та "Кайя проти Австрії" (Kaya v. Austria), № 54698/00, п. 28, від 8 червня 2006 року).
Отже, вирішуючи питання про забезпечення позову, суд повинен врахувати інтереси не тільки позивача, а й інших осіб, права яких можуть бути порушені у зв'язку із застосуванням відповідних заходів.
Згідно Рекомендації N R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Міністрів Ради Європи 13 вересня 1989 року рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов'язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта.
Таким чином, з наведеного вбачається, що суд, розглядаючи заяву про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, з огляду на докази, надані стороною по справі для підтвердження своїх вимог, має пересвідчитись, зокрема, у тому, що існує дійсна і реальна загроза невиконання рішення суду чи суттєва перешкода у такому виконанні, позов слід забезпечити саме у такий спосіб, про який просить позивач, а не якимось менш обмежувальним у правах способом для відповідача, такий спосіб є співмірним обсягу позовних вимог, позивач має легітимну мету забезпечити саме захист своїх прав та інтересів від неправомірних дій відповідача, а не завдати шкоди правам та інтересам відповідача.
Розглянувши заяву про забезпечення позову, суд звертає увагу на те, що позивачем доведено реальну загрозу його правам та інтересам, а також іншим мешканцям села Підгірці Обухівського району Київської області до ухвалення рішення в адміністративній справі, оскільки забудова оспорюваних територій багатоповерховими будинками породжує проблеми екологічної та пожежної безпеки, а також несе загрозу майну та здоров'ю мешканців села, в тому числі і членів обслуговуючого кооперативу ЖБК Золоті ворота1 та інших суміжних садових товариств.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви позивача про вжиття заходів забезпечення позову.
Керуючись статтями 114-117, 243,248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
1. Заяву Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив "Золоті ворота-1" щодо вжиття заходів забезпечення позову - задовольнити.
2. Зупинити дію Рішення 41 сесії 7 скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від 26.04.2018 № 1.41. VII Про затвердження проекту внесення змін до генерального плану с. Підгірці Обухівського району Київської області до вирішення справи по суті.
Копію ухвали надіслати (видати) особам, які беруть участь у справі.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвалу може бути оскаржено. Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Суддя Василенко Г.Ю.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2018 |
Оприлюднено | 18.10.2018 |
Номер документу | 77151393 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Василенко Г.Ю.
Адмінправопорушення
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Міщенко Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні