Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 жовтня 2018 р. Справа№0540/8722/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Селидовського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання бездіяльність протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
10 вересня 2018 року шляхом надіслання поштою позивач, ОСОБА_1, звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача, Селидовського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, про визнання бездіяльність протиправною та зобов'язання вчинити певні дії. На думку позивача, відповідач протиправно відмовив у здійсненні допомоги на поховання після смерті матері, посилаючись на відсутність довідки про здійснення поховання за власні кошти померлої ОСОБА_2. З посиланням на статтю 61 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , позивач просив:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у виплаті допомоги на поховання ОСОБА_2, померлої 22 лютого 2016 року;
- зобов'язати відповідача здійснити виплату допомоги на поховання ОСОБА_2, померлої 22 лютого 2016 року, на користь доньки ОСОБА_1.
18 вересня 2018 року відкрито провадження у справі відкрито та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є спадкоємцем майна, до якого відноситься допомога на поховання померлої ОСОБА_2. У зв'язку із смертю матері ОСОБА_2, позивач звернулась до відповідача із заявою про отримання допомоги на поховання. Проте відповідач відмовив у здійснені допомоги на поховання, у зв'язку із відсутністю довідки про поховання померлої за власні кошти. Позивач зазначає, що відповідачем не було зазначено орган який уповноважений видавати довідки про здійснення поховання за власні кошти. Позивач вважає такі дії незаконними, оскільки вони порушують її право на отримання допомоги на поховання.
10 жовтня 2018 року відповідач подав відзив на адміністративний позов, в якому посилаючись на статтю 61 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , зазначив що у разі смерті пенсіонера особам, які здійснюють його поховання, виплачується допомога на поховання пенсіонера в розмірі тримісячної пенсії. Допомога на поховання не виплачується, якщо поховання пенсіонера здійснено за рахунок держави. Відповідач зазначив, що допомога на поховання померлої ОСОБА_2 не було надано, у зв'язку із відсутності у позивача довідки про здійснення поховання за власні кошти. Також відповідач вважає, що права позивача порушені не були, у зв'язку з чим у задоволенні позовних вимог їй варто відмовити.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.
08 червня 2018 року Дніпровським районним у місті Києві відділі державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у місті Києві видано свідоцтва про смерть від серії І-БК №445093, згідно якого ОСОБА_2 померла 22 лютого 2016 року.
ОСОБА_1 відповідно до свідоцтва про народження №748854 від 03.02.1956 року є донькою ОСОБА_3.
18 липня 2018 року ОСОБА_1 звернулась із заявою до начальника Селидовського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, про отримання допомоги на поховання померлої матері ОСОБА_3.
20 липня 2018 року листом №125/П-01-01-08 відповідач повідомив ОСОБА_1, що померла ОСОБА_2 отримувала пенсію по інвалідності 1 групи відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб . Допомога на поховання не виплачується, якщо поховання пенсіонера було здійснено за рахунок держави. Позивачу було роз'яснено, що допомога буде виплачена після надання довідки про здійснення поховання померлої за власні кошти.
При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Стаття 24 Конституції України гарантує рівність конституційних прав і свобод та рівність всіх громадян перед законом.
За приписами статті 61 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-XII Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб в разі смерті пенсіонера членам його сім'ї або особі, яка здійснила його поховання, виплачується для цього допомога в розмірі тримісячної пенсії, але не менше п'ятикратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Допомога на поховання не виплачується, якщо поховання пенсіонера здійснено за рахунок держави.
Згідно пункту 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року №595 у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади.
Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року №1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення , в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України № 410-р від 13.06.2018, місто Макіївка включено до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження .
Таким чином, поховання ОСОБА_3, яка померла в м. Макіївка, не було здійснено за рахунок держави у зв'язку із вищевказаною забороною.
З наявної в матеріалах справи копії договору №5499 від 23 лютого 2016 року вбачається, що послуги з поховання померлої ОСОБА_3 надало Дочірнє підприємство Ритуал Приватного акціонерного товариства Макіївський комбінат комунальних підприємств за рахунок ОСОБА_1 - позивача у справі.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Дочірнє підприємство Ритуал Приватного акціонерного товариства Макіївський комбінат комунальних підприємств зареєстровано як юридична особа за кодом ЄДРПОУ 31717085 та не перебуває у процесі припинення.
На підставі наведеного та встановлених у справі обставин, суд дійшов висновку, що відповідач неправомірно відмовив у виплаті позивачу допомоги на поховання померлої ОСОБА_3, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно з частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини 2 статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об'єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім та необхідним (ефективним).
Суд вважає, що слід визнати протиправними дії Селидовського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови у виплаті допомоги на поховання ОСОБА_3, яка померла 22 лютого 2016 року.
Питання розподілу судових витрат вирішити відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 72-76, 90, 132, 139, 143, 159, 241-246, 250, 251, 255, 291, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, адреса для листування: 84500, Донецька область, м. Бахмут, вул. Миру, б.13, офіс 8, РНОКПП - НОМЕР_1) до Селидовського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (місцезнаходження: 85400, Донецька область, м. Селидове, вул. Героїв праці, б.6, код ЄДРПОУ 41247274) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Селидовського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, які полягали в невиплаті допомоги на поховання ОСОБА_3, померлої 22 лютого 2016 року.
Зобов'язати Селидовське об'єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області здійснити виплату допомоги на поховання ОСОБА_2, померлої 22 лютого 2016 року, на користь доньки ОСОБА_1.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) гривні 80 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Селидовського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області.
Повне рішення складено 19 жовтня 2018 року.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Донецького окружного адміністративного суду у строки, встановлені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Циганенко А.І.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2018 |
Оприлюднено | 22.10.2018 |
Номер документу | 77243398 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Циганенко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні