Рішення
від 02.10.2018 по справі 817/1495/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 жовтня 2018 року м. Рівне №817/1495/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник ОСОБА_1, відповідача: представник ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Рівненського природного заповідника доУправління Держпраці у Рівненській області визнання протиправною та скасування постанови, - В С Т А Н О В И В:

01.06.2018 Рівненський природний заповідник звернувся в суд з позовом до Управління Держпраці у Рівненській області про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №РВ52/957/ 000231/МГ-ФС від 08.05.2018 в розмірі 111690 грн.

Після усунення позивачем недоліків позовної заяви, та з урахуванням того, що згідно наказу №112-від від 15.06.2018 суддя Друзенко Н.В. з 25.06.2018 по 07.08.2018 перебувала у щорічній черговій відпустці, ухвалою від 08.08.2018 відкрито провадження в адміністра-тивній справі №817/1495/18. Розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 21.08.2018.

21.08.2018 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву Управління Держпраці у Рівненській області (а.с.50-52).

В підготовчому засіданні 21.08.2018 оголошено перерву до 30.08.2018 у зв'язку з клопотанням сторони позивача про ознайомлення з відзивом. Одночасно на сторону відповідача судом покладений обов'язок подати всі додатки до акту інспекційного відвідування.

Ухвалою від 30.08.2018 закрито підготовче провадження у справі, а розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 18.09.2018. При цьому, стороні відповідача надано додатковий строк для подачі витребовуваних судом доказів.

Судове засідання 18.09.2018 відкладено на 02.10.2018 за клопотанням сторони відповідача про неможливість своєчасного подання витребовуваних судом доказів.

Такі докази подано через відділ документального забезпечення 25.09.2018.

В судовому засіданні 02.10.2018 проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Згідно з позовною заявою, відповіддю на відзив та поясненнями представника позивача в судовому засіданні, позовні вимоги ґрунтуються на тому, що в квітні 2018 року посадовими особами відповідача за результатами інспекційного відвідування на позивача накладено штраф за порушення трудового законодавства, а саме за те, що в січні 2018 року бухгалтерія Рівненського природного заповідника провела донарахування доплати до розміру мінімальної заробітної плати з липня по грудень 2017 року працівникам ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 Фактично, на момент інспекційного відвідування жодних порушень в частині оплати праці позивач не мав, позаяк самостійно задовго до того виправив відповідні недоліки. За наведеного, сторона позивача доводила, що підстав для накладення на Рівненський природний заповідник штрафу за порушення позивачем вимог частини третьої статті 3-1 Закону України "Про оплату праці", а тим більше, в розмірі, визначеному абзацом 4 частини другої статті 265 КЗпП України, тобто у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, не було. Оскільки доплата до розміру мінімальної заробітної плати проведена позивачем самостійно у січні 2018 року, то позивач міг би погодитись із нарахуванням йому відповідачем у травні 2018 року штрафних санкцій за порушення встановлених строків виплати, тобто у розмірі визначеному абзацом 3 частини другої статті 265 КЗпП України (трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення). З огляду на такі обставини, сторона позивача доводила, що оспорювана постанова про накладення на позивача штрафу є протиправною, необґрунтованою та такою, що підлягає скасуванню і просила позов задовольнити повністю.

Згідно з відзивом на позовну заяву та поясненнями представника відповідача в судовому засіданні, відповідач позов не визнає. Його заперечення ґрунтуються на тому, що за результатами інспекційного відвідування встановлено порушення позивачем вимог частини третьої статті 3-1 Закону України "Про оплату праці", відповідно до якої нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, то роботодавець повинен проводити доплату до рівня мінімальної заробітної плати, яка виплачується щомісячно одночасно з виплатою заробітної плати. Інспекційним відвідуванням встановлено, що позивач з липня по грудень 2017 року працівникам ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 виплачував заробітну плату у розмірі, нижчому за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати. В січні 2018 року дійсно бухгалтерією Рівненського природного заповідника проведено донарахування доплати до розміру мінімальної заробітної плати цим працівникам. Однак, за правилами пункту 29 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №295 від 26.04.2017, заходи до притягнення об'єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників, несвоєчасну та не у повному обсязі виплату заробітної плати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування. Відтак, сторона відповідача вважає, що постанова про накладення штрафу на позивача прийнята правомірно та обґрунтовано. За таких обставин, сторона відповідача просила в задоволенні позову відмовити.

Дослідженням письмових доказів по справі суд встановив наступне.

З 09.01.2002 Рівненський природний заповідник зареєстрований як юридична особа в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.86).

20.02.2018 за №П-28/18 Рівненська ОДА направила до Управління Держпраці у Рівненській області повідомлення про те, що на особистий прийом до голови звернувся гр.ОСОБА_3, і у зверненні серед інших питань повідомив про порушення законодавства про працю при прийнятті на роботу працівника Рівненського природного заповідника і про недотримання мінімальних гарантій в оплаті праці (а.с.56). Вказане повідомлення отримане адресатом 26.02.2018, про що свідчить штамп у його нижньому правому кутку. До повідомлення Рівненська ОДА долучила копію заяви гр. ОСОБА_3, датованого 26.01.2018, однак без інформації про дату його фактичного надходження до ОДА (а.с.55).

На цій підставі 16.04.2018 Управлінням Держпраці в Рівненській області оформлено наказ №278 та направлення №222-Н/9-27 посадових осіб Управління для проведення інспекційного відвідування щодо додержання вимог законодавства про працю Рівненським природним заповідником (а.с.53,54).

Інспекційне відвідування Рівненського природного заповідника фактично проведено з 09:30 год. 18.04.2018 по 16:55 год. 19.04.2018. Його результати оформлені актом інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №РВ52/957/АВ від 19.04.2018 (а.с.9-12).

В Акті зазначено про порушення Рівненським природним заповідником вимог частини третьої статті 3-1 Закону України "Про оплату праці", відповідно до якої нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, то роботодавець повинен проводити доплату до рівня мінімальної заробітної плати, яка виплачується щомісячно одночасно з виплатою заробітної плати. Проте, тільки в січні 2018 року бухгалтерією Рівненського природного заповідника було проведено донарахування доплати до розміру мінімальної заробітної плати з липня 2017 по грудень 2017 працівникам: ОСОБА_3 - 325,41 грн., ОСОБА_4 - 2468,50 грн., ОСОБА_5 - 154,95 грн. та виплачено в січні 2018 згідно з відомістю на виплату заробітної плати №1 від 26.01.2018 та платіжним дорученням №16 від 26.01.2018.

На підставі висновків акту перевірки 19.04.2018 Управлінням Держпраці в Рівненській області винесено припис №РВ52/957/АВ/П, яким зобов'язано Рівненському природному заповіднику усунути зазначені порушення до 04.05.2018 (а.с.13-14).

08.05.2018 заступником начальника Управління Держпраці в Рівненській області прийнято постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами за №РВ52/957/000231/МГ-ФС, якою на підставі абзацу 4 частини другої статті 265 КЗпПУ на Рівненський природний заповідник накладено штраф у розмірі 111690 грн. (3723 грн. х 3 х10) (а.с.8).

Заслухавши пояснення осіб, які прибули в судове засідання, розглянувши заяви по суті справи, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення повністю з огляду на таке.

Відповідно до статті 43 Конституції України держава створює умови для здійснення громадянами права на працю. Нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю є важливими способами захисту трудових прав працівників, гарантією забезпечення законності в трудових відносинах.

Відповідно до частини першої статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №96 від 11.02.2015 встановлено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з підпунктом 6 пункту 4 зазначеного Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Тобто, відповідач є повноважним органом, який забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю на території Рівненської області.

Судом встановлено, що оскаржувану постанову про накладення штрафу №РВ52/957/000231/МГ-ФС від 08.05.2018 відповідачем прийнято на підставі висновків про порушення позивачем вимог частини третьої статті 3-1 Закону України "Про оплату праці" №108/95-ВР від 24.03.1995.

За правилами цієї норми, якщо нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, роботодавець проводить доплату до рівня мінімальної заробітної плати, яка виплачується щомісячно одночасно з виплатою заробітної плати.

В свою чергу, в силу вимог абзацу 4 частини другої статті 265 КЗпПУ, юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

Ці штрафи, як і решта штрафів, зазначених у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Механізм накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України "Про зайнятість населення" визначено Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №509 від 17.07.2013.

Так, відповідно до пункту другого цього Порядку, штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та їх заступниками. Штрафи можуть бути накладені на підставі: рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації; акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади; акта документальної виїзної перевірки ДФС, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю.

В свою чергу, 26.04.2017 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №295, якою затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

В силу вимог пункту 2 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, Держпраці та її територіальні органи здійснюють державний контроль за додержанням законодавства про працю у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці.

За правилами пункту 19 цього Порядку, за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення.

Припис, відповідно до пункту 23 Порядку, є обов'язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об'єктом відвідування порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

В силу вимог пунктів 27 - 29 Порядку, у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом інспекційного відвідування або актом невиїзного інспектування, після розгляду зауважень об'єкта відвідування (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, за результатами якого вносить припис та/або вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності. У разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об'єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності не вживаються. Заходи до притягнення об'єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників, несвоєчасну та не у повному обсязі виплату заробітної плати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Буквальний зміст вказаних положень свідчить на користь того, що притягнення роботодавця до відповідальності за порушення ним вимог частини третьої статті 3-1 Закону України "Про оплату праці" №108/95-ВР від 24.03.1995 відбувається, якщо такі порушення виявлені у ході проведення відповідного заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю, і здійснюється навіть в тому випадку, якщо роботодавець усунув такі порушення під час інспекційного відвідування.

Як свідчать матеріали справи і, це повністю визнається сторонами, бухгалтерією Рівненського природного заповідника в січні 2018 року було самостійно виявлено, що у зв'язку із зняттям надбавки за складність та напруженість в роботі працівники ОСОБА_5, ОСОБА_4 та ОСОБА_3 в деякі місяці в період з липня по грудень 2017 року отримали заробітну плату у розмірі, нижчому за мінімальний. В зв'язку з цим, 26.01.2018 проведено донарахування доплати до рівня мінімальної заробітної плати вказаним працівникам і цього ж дня виплачено таку доплату в загальному розмірі: ОСОБА_3 - 73,41 грн., ОСОБА_4 - 1793,50 грн., ОСОБА_5 - 154,95 грн. (а.с.88-99).

Таким чином, Рівненський природний заповідник самостійно виявив і усунув допущені ним порушення вимог частини третьої статті 3-1 Закону України "Про оплату праці" №108/95-ВР від 24.03.1995 задовго до початку проведення інспектором праці Управління Держпраці у Рівненській області інспекційного відвідування.

За наведеного, у відповідача не було правових підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за недодержання останнім мінімальних гарантій в оплаті праці, позаяк Рівненський природний заповідник усунув відповідні порушення не в ході проведення інспекційного відвідування, а ще до початку відповідного заходу контролю.

Відтак, при винесенні постанови про накладення на позивача штрафу №РВ52/957/000231/МГ-ФС від 08.05.2018 відповідач діяв протиправно, не обґрунтовано, не добросовісно і не розсудливо.

Окремо слід зауважити, що загальний розмір коштів, які недоплатив Рівненський природний заповідник своїм працівникам у період з липня по грудень 2017 року становив 2021,86 грн. І в січні 2018 року ці кошти без застосування будь-яких заходів державного контролю чи примусу роботодавцем для таких працівників було в повній мірі виплачено.

Відтак, застосовуючи до об'єкта контролю, який самостійно усунув виявлені у своїй роботі порушення прав найманих працівників, штрафну санкцію у розмірі 111690,00 грн. діяв не з тією метою, з якою йому надано відповідні повноваження в галузі державного контролю за додержанням законодавства про працю, та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржуване рішення.

З огляду на наведене, за результатами судового розгляду справи суд дійшов висновку, що постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №РВ52/957/000231/МГ-ФС не відповідає критеріям, встановленим в частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, порушує права та законні позивача, які підлягають до судового захисту шляхом скасування відповідного рішення суб'єкта владних повноважень.

За наведеного, позовні вимоги Рівненського природного заповідника підлягають до задоволення повністю.

Судові витрати присуджуються позивачу відповідно до вимог частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Рівненського природного заповідника (код ЄДРПОУ 30460820, вул.Лісова, 1 ур. Розвилка, с. Чудель, Сарненського району, Рівненська область, 34542) до Управління Держпраці у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39780243, вул. Лермонтова,7, м.Рівне, 33028 ) задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Держпраці у Рівненській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №РВ52/957/000231/МГ-ФС від 08.05.2018, згідно з якою на Рівненський природний заповідник накладено штраф у розмірі 111690,00 гривень.

Стягнути на користь Рівненського природного заповідника за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Управління Держпраці у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1762,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 12 жовтня 2018 року.

Суддя Друзенко Н.В.

Дата ухвалення рішення02.10.2018
Оприлюднено22.10.2018
Номер документу77244327
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1495/18

Ухвала від 07.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 02.10.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Рішення від 02.10.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 30.08.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 08.08.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 04.06.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні