Рішення
від 03.10.2018 по справі 2340/2732/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2018 року справа № 2340/2732/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Паламаря П.Г.,

за участю секретаря Трегулова Б.Л.,

представника позивача - ОСОБА_1В.(за довіреністю),

представника відповідача ОСОБА_2О.(за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Золотоніської районної ради Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Шабельниківська сільська рада Золотоніського району Черкаської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_3 (Золотоніський район, с. Піщане, вул. Віктора Харини, 38) з адміністративним позовом до Золотоніської районної ради Черкаської області (19700, Черкаська область, м. Золотоноша, вул. Садовий проїзд, 5), в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність Золотоніської районної ради Черкаської області щодо не прийняття рішення про затвердження матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для особистого селянського господарства на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту);

-зобов'язати Золотоніську районну раду Черкаської області розглянути на пленарному засіданні питання про затвердження матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для особистого селянського господарства на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту) у порядку, передбаченому чинним законодавством України та прийняти відповідне рішення.

Ухвалою суду від 14.09.2018 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що йому на праві власності належать 17 земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі для ведення особистого селянського господарства. На виконання вимог ЗУ Про оцінку земель позивач у березні 2018 року звернувся до Золотоніської районної ради із заявою про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Проте на протязі півроку рішення відповідачем прийняте не було.

У судовому засіданні представник позивача просив задовольнити позов з підстав викладених у позові.

У встановлений термін відповідачем подано до суду письмовий відзив на позовну заяву, в якому Золотоніська районна рада повідомила, що не визнає позовних вимог ОСОБА_3 та просить відмовити позивачу в задоволенні позову. В обґрунтування зазначив, що питання порядку денного 18 сесії Золотоніської районної ради про затвердження матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки 17 земельних ділянок, які знаходяться у власності позивача депутатами не прийнято. Рішення сесії від 19.04.2018 оприлюднено на офіційному веб-сайті відповідача. Заява позивача від 25.05.2018 розглянута 19.06.2018 на спільному засіданні постійних комісій Золотоніської районної ради та прийнято рішення рекомендувати зняти зазначене питання з розгляду сесії ради. Відповідач вважає, що жодна норма законодавства України не передбачає обов'язку депутата позитивно голосувати. Також ніхто не може обмежити депутата місцевої ради інакше як у випадках, передбачених Конституцією та законами України. Крім того, відповідач вважає, що позивач передчасно звернувся до суду оскільки відсутнє порушення суб'єктом владних повноважень прав позивача. Також відсутня бездіяльність відповідача, оскільки звернення позивача розглянуті та відповідь йому надана.

Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову з підстав викладених у відзиві на позов.

Третя особа представника в судове засідання не направила, пояснення по суті не подала.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_3 на праві приватної власності належить сімнадцять земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, а саме: ділянка № 1 кадастровий №7121589600:07:002:0507 площею 1,7492га ріллі; ділянка №2 кадастровий №7121589600:07:002:0508 площею 1,7493га ріллі; ділянка №3 кадастровий №7121589600:07:002:0509 площею 1,7493га ріллі; ділянка №4 кадастровий №7121589600:07:002:0510 площею 1,9175га ріллі; ділянка №5 кадастровий №7121589600:07:002:0511 площею 1,9174га ріллі; ділянка №6 кадастровий №7121589600:07:002:0512 площею 1,9174га ріллі; ділянка №7 кадастровий №7121589600:07:002:0513 площею 1,9174га ріллі; ділянка №8 кадастровий №7121589600:07:002:0514 площею 1,9174га ріллі; ділянка №9 кадастровий №7121589600:07:002:0516 площею 1,9175га ріллі; ділянка №10 кадастровий №7121589600:07:002:0517 площею 1,9174га ріллі; ділянка №11 кадастровий №7121589600:07:002:0518 площею 1,8205га ріллі; ділянка №12 кадастровий №7121589600:07:002:0519 площею 1,8205га ріллі; ділянка №13 кадастровий №7121589600:07:002:0520 площею 1,8206га ріллі; ділянка №14 кадастровий №7121589600:11:002:0508 площею 1,9088га ріллі; ділянка №15 кадастровий №7121589600:11:002:0509 площею 1,9088га ріллі; ділянка №16 кадастровий №7121589600:11:002:0510 площею 1,9087га ріллі; ділянка №17 кадастровий №7121589600:11:002:0511 площею 1, 9088га ріллі.

На виконання вимог Закону України Про оцінку земель позивачем у лютому 2018 року замовлено в приватному підприємстві Землемір розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за межами населеного пункту.

Згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 12.03.2018 №324-18 технічна документація з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту) відповідає вимогам земельного законодавства та діючих нормативних методичних документів з нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановленим нормам і правилам та оцінюється позитивно.

15.03.2018 позивачем подано до Золотоніської районної ради заяву з проханням затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

Відповідно до витягу з протоколу вісімнадцятої сесії Золотоніської районної ради VII скликання від 19.04.2018 депутати районної ради проголосували проти затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту), а тому рішення не прийнято.

29.05.2018 позивачем повторно подано до Золотоніської районної ради заяву з проханням затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

Відповідно до витягу з протоколу № 21 спільного засідання постійних комісій районної ради з питань агропромислового розвитку, соціального розвитку села, земельних відносин, природокористування, екології, охорони навколишнього природного середовища та з питань соціально-економічного розвитку, підприємництва, інвестицій, обслуговування населення, захисту прав споживачів від 19.06.2018 рекомендовано зняти з розгляду питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту) у зв'язку з втратою надходжень до доходної частини сільського бюджету.

Відповідно до витягу з протоколу двадцятої сесії Золотоніської районної ради VII скликання від 21.06.2018 питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту) знято з розгляду за рекомендацією постійних комісій районної ради.

09.07.2018 позивачем повторно подано до Золотоніської районної ради заяву з проханням затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

Листом від 29.08.2018 № 674,01.-13 відповідач повідомив позивача, що питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту) було розглянуто депутатами Золотоніської районної ради 22.08.2018 на 21 сесії районної ради, але не підтримане необхідною кількістю депутатів районної ради, а тому матеріали грошової оцінки земель повертаються.

Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, за своїм внутрішнім переконанням, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд зазначає наступне.

Оцінка земель проводиться на основі принципів: законності, додержання законів України, інших нормативно-правових актів у сфері оцінки земель; єдності методологічного та інформаційного простору у сфері оцінки земель; безперервності процесу оцінки земель; доступності використання даних з оцінки земель; рівності перед законом суб'єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель (ст. 4 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 3 Закону України Про оцінку земель об'єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Відповідно до ст. 5 Закону України Про оцінку земель залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Дані бонітування ґрунтів є складовою частиною державного земельного кадастру та є основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь і враховуються при визначенні екологічної придатності ґрунтів для вирощування сільськогосподарських культур, а також втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Дані з економічної оцінки земель є основою при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок, аналізі ефективності використання земель порівняно з іншими природними ресурсами та визначенні економічної придатності земель сільськогосподарського призначення для вирощування сільськогосподарських культур.

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Статтею 13 Закону України Про оцінку земель встановлено обов'язкові випадки проведення нормативної грошової оцінки земель, зокрема нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 14 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону (ст. 21 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Аналіз наведених норм Закону України Про оцінку земель свідчить про те, що технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту) затверджується відповідною районною радою.

Отже, на момент звернення позивача за затвердженням технічної документації питання її затвердження відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель вирішувала Золотоніська районна рада.

Твердження відповідача, що ним вчинялись всі необхідні дії щодо затвердження матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 спростовуються матеріалами справи щодо розгляду вказаної документації Золотоніською районною радою.

Враховуючи наведені обставини, суд приходить до висновку про те, що ОСОБА_3 було дотримано порядок проведення нормативної грошової оцінки земель, що встановлений Законом України Про оцінку земель , а бездіяльність Золотоніської районної ради у розгляді та затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки не ґрунтується на нормах Закону України Про оцінку земель .

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, а відповідачем не доведено правомірність своїх дій, оскільки позивачу протиправно було відмовлено у затвердженні технічної документації, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Золотоніської районної ради Черкаської області щодо не прийняття рішення Про затвердження матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для особистого селянського господарства на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (за межами населеного пункту) .

Зобов'язати Золотоніську районну раду Черкаської області розглянути на пленарному засіданні технічну документацію з нормативної грошової оцінки сімнадцяти земельних ділянок загальною площею 31,7665 га ріллі, які знаходяться у власності ОСОБА_3 для особистого селянського господарства на території Шабельниківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за межами населеного пункту у порядку, передбаченому чинним законодавством України та прийняти рішення про її затвердження .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Золотоніської районної ради Черкаської області (код ЄДРПОУ 25212982) на користь ОСОБА_3 (ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судовий збір в сумі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн. 60 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя П.Г. Паламар

Повний текст рішення виготовлено 16.10.2018

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2018
Оприлюднено22.10.2018
Номер документу77244607
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2340/2732/18

Рішення від 03.10.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 30.07.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні