РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
02 жовтня 2018 р. Справа № 0240/2198/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дончика В.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Медвідь І.О.,
представника позивача: Житара ОД.,
представника відповідача: Лаврука А.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Ямпільської міської ради Вінницької області до Гальжбіївської сільської ради Ямпільського району Вінницької області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Комунальне підприємство "Ямпіль-комунгосп" та Комунальне підприємство "Ямпільський райсільгоспкомунгосп" про визнання незаконним та скасування рішення
в с т а н о в и в :
09.07.2018 року Ямпільська міська рада Вінницької області звернулась в суд з адміністративним позовом до Гальжбіївської сільської ради Ямпільського району Вінницької області про визнання незаконним та скасування рішення.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що відповідачем на 27 позачерговій сесії 7 скликання прийнято рішення №463 від 29 травня 2018 року "Про заборону завозу сміття та твердих побутових відходів на адміністративну територію Гальжбіївської сільської ради", яким заборонено комунальним установам, жителям м. Ямпіль, приватним підприємцям ввіз та розміщення твердих побутових відходів та будь-яких інших видів сміття на адміністративну територію Гальжбіївської сільської ради.
Зазначили, що єдиним полігоном твердих побутових відходів на території Ямпільського району Вінницької області, є сміттєзвалище в с.Біла Ямпільського району Вінницької області на адміністративній території Гальжбіївської сільської ради за межами населеного пункту. Балансоутримувачем даного сміттєзвалища в с. Біла є КП Ямпільський райсільгоспкомунгосп .
Вивезення твердих побутових відходів від населення міста Ямполя на сміттєзвалище в с. Біла здійснюється на підставі укладених договорів на надання послуг з вивезення ТПВ. Виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів від населення на території Ямпільської територіальної громади, на конкурсних засадах, визначено КП Ямпіль-комунгосп , яким укладено з КП Райсільгоспкомунгосп договір № 2 від 21.02.2018 року про надання послуг з видалення твердих побутових відходів, відповідно до якого КП Ямпільський райсільгоспкомунгосп прийняв на себе обов'язки надання послуг з видалення твердих побутових відходів на смітєзвалищі за адресою: Вінницька область, с. Біла, 11 км.
При цьому зауважили, що заборона ввозу та розміщення ТПВ та іншого сміття на адміністративну територію Гальжбіївської сільської ради унеможливлює виконання договору про надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Ямполя, так як виконавець послуг КП Ямпіль-комунгосп , не може доставляти сміття на сміттєзвалище в с.Біла, що призведе до виникнення техногенної антисанітарної екологічної ситуації на території міста Ямполя, так як альтернатива даному сміттєзвалищу на території Ямпільського району відсутня.
Вказали, що посилання відповідача, при прийнятті оскаржуваного рішення, на п. 38 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні суперечить нормам чинного законодавства, так як даною нормою Закону передбачено, що орган місцевого самоврядування надає відповідно до законодавства згоду на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію, проте, даними нормами Закону не передбачено повноважень відповідача на накладення будь-яких заборон щодо ввозу твердих побутових відходів на вже існуючий (діючий) полігон ТПВ в с. Біла, діяльність якого не заборонена жодними природоохоронними організаціями України, до повноважень яких належать контроль за діяльністю об'єктів поводження з побутовими відходами.
Крім того, дане рішення прийнято в порушення ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні якою передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Вирішення питань щодо накладення заборон на прийняття сміття та інших ТПВ на сміттєзвалищі в с. Біла, до компетенції відповідача чинними нормативно правовими актами не віднесено, що свідчить про перевищення повноважень сесією Гальжбіївської сільської ради при прийнятті оскаржуваного рішення.
На підставі наведеного, на думку позивача, вказане рішення Гальжбіївською сільською радою Ямпільського району Вінницької області прийняте з порушенням порядку прийняття та суперечить нормам чинного законодавства, порушує права жителів територіальної громади м. Ямполя на екологічне та санітарне благополуччя, тому підлягає скасуванню в судовому порядку.
Ухвалою суду від 16.07.2018 року позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 02.08.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у адміністративній справі, призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Крім того, залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Комунальне підприємство "Ямпіль-комунгосп" та Комунальне підприємство "Ямпільський райсільгоспкомунгосп". Підготовче засідання призначено на 12.09.2018 року. Також, вказаною ухвалою суду зобов'язано відповідача подати до суду письмовий відзив на позовну заяву.
Ухвалою суду із занесенням до протоколу судового засідання від 12.09.2018 року оголошено перерву у судовому засіданні до 02.10.2018 року.
Ухвалою суду із занесенням до протоколу судового засідання від 02.10.2018 року, закрито підготовче засідання, розгляду справи по суті, у відповідності до ч. 7 ст. 181 КАС України, в цьому ж судовому засіданні.
У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, просив задовольнити адміністративний позов з мотивів наведених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог, просив відмовити у задоволенні адміністративного позову. Письмового відзиву на позов суду не надав. Усно зазначив, що оскаржуване рішення прийнято після численних обговорень та на виконання протоколів громадських слухань громадян Гальжбіївської територіальної громади. Невдоволення місцевого населення викликає порушень екологічних норм під час використання сміттєзвалища в с. Біла.
Представники третіх осіб у судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце судового засідання повідомлялись завчасно та належним чином.
Суд дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, встановив наступні фактичні обставини справи.
31.10.2017 року Ямпільська міська рада Вінницької області (замовник), відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії від 11 вересня 2017 року № 2 та рішення виконавчого комітету Ямпільської міської ради Вінницької області від 24 жовтня 2017 року №286, уклала з Комунальним підприємством Ямпіль-комунгосп (виконавець) Договір про надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту. Згідно предмету договору, виконавець зобов'язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення побутових відходів на території міста Ямполя, а замовник зобов'язується виконати обов'язки, передбачені цим договором. Перелік розміщених у межах території об'єктів утворення побутових відходів: багатоквартирні та одноквартирні житлові будинки, підприємства, установи, організації на території м. Ямполя. Пунктом 7 вказаного Договору встановлено, що виконавець зобов'язується перевозити побутові відходи на сміттєзвалище за адресою: Вінницька область, с. Біла, 11 км., що експлуатується КП Ямпільський райсільгоспкомунгосп .
21.02.2018 року між КП Ямпільський райсільгоспкомунгосп (виконавець) та КП Ямпіль-комунгосп (замовник) укладено Договір №2 про надання послуг з видалення твердих побутових відходів. Згідно пункту 1 Договору, замовник доручає, а виконавець приймає на себе надання послуг з видалення твердих побутових відходів на сміттєзвалищі за адресою: Вінницька область, с. Біла, 11 км.
29 травня 2018 року на 27 позачерговій сесії 7 скликання Гальжбіївської сільської ради Ямпільського району Вінницької області прийнято рішення №463 від 29 травня 2018 року "Про заборону завозу сміття та твердих побутових відходів на адміністративну територію Гальжбіївської сільської ради", яким заборонено комунальним установам, жителям м. Ямпіль, приватним підприємцям ввіз та розміщення твердих побутових відходів та будь-яких інших видів сміття на адміністративну територію Гальжбіївської сільської ради. Дане рішення прийнято відповідачем з посиланням п. 38 ч. 1 ст. 26, п. 8 ч. 4 ст. 42, ч. 12 ст. 46, ч. 2,5 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні
Не погодившись з даним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні .
Згідно ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно - правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Так, місцевим самоврядуванням в Україні є гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (ч. 1 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Згідно ч. 1 ст. 10 вказаного Закону, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Судом з'ясовано, що облаштування та використання сміттєзвалища, розташованого у Вінницькій області, Ямпільський район, с. Біла, 11 км., відбулось відповідно наступних дозвільних документів:
- Рішення 13 сесії Гальжбіївської сільської ради 5 скликання від 13.11.2008 року Про надання дозволу на складання проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки несільськогосподарського призначення Комунальному підприємству Ямпільський райсільгоспкомунгосп на виготовлення проектно-технічної документації на земельну ділянку під сміттєзвалище твердих побутових відходів, що розташовані за межами с. Біла із земель запасу Гальжбіївської сільської ради;
- Довідки № 52 від 21.01.2009 року про присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці для облаштування сміттєзвалища;
- викопіювання земельної ділянки на якій знаходиться сміттєзвалище;
- містобудівного обґрунтування визначення можливості використання земельної ділянки під сміттєзвалище ТПВ за межами с. Біла Ямпільського району Вінницької області;
- Паспорту місця видалення відходів
- Договору про надання послуг з видалення твердих побутових відходів від 21 лютого 2018 року;
- Дозволу №1 від 26.11.2009 року на експлуатацію об'єкта з твердими побутовими відходами на 2009-2015 роки виданий Гальжбіївською сільською радою.
Стаття 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , визначає виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад. При цьому п. 38 ч. 1 ст. 26 Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, серед іншого, щодо надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.
Таким чином, суд вважає неправомірним посилання відповідача на п. 38. ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні при прийняті оскаржуваного рішення, оскільки даною нормою Закону передбачено, що орган місцевого самоврядування надає відповідно до законодавства лише згоду на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію, проте, даними нормами Закону не передбачено повноважень відповідача щодо накладення заборони на ввіз твердих побутових відходів на вже існуючий (діючий) полігон ТПВ, діяльність якого не заборонена відповідними уповноваженими органами.
Додатково слід зазначити, повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами окремо окреслені також в статті 21 Закону України "Про відходи".
Так, відповідно до норм цієї статті органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують:
а) виконання вимог законодавства про відходи;
б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів;
в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів;
г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням;
д) вжиття заходів для стимулювання суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами;
е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами;
є) координацію діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції;
з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території;
и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів;
і) сприяння роз'ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини;
ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України;
й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об'єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю;
м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Таким чином, нормами Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Закону України "Про відходи" не передбачено серед повноважень сільської ради прийняття рішень про заборону завозу сміття та твердих побутових відходів на адміністративну територію сільської ради, за умови попереднього погодження на облаштування такого сміттєзвалища на своїй території, а відтак, посилання відповідача на п. 38. ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні при прийняті оскаржуваного рішення є безпідставним.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що рішення відповідача №463 від 29 травня 2018 року "Про заборону завозу сміття та твердих побутових відходів на адміністративну територію Гальжбіївської сільської ради" є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу положень ст. 71, 86 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши надані ними докази, суд доходить до переконання про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на задоволення позову, на користь позивача слід стягнути витрати на сплату судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд-
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Гальжбіївської сільської ради Ямпільського району Вінницької області № 463 від 29.05.2018 року "Про заборону завозу сміття та твердих побутових відходів на адміністративну територію Гальжбіївської сільської ради".
Стягнути на користь Ямпільської міської ради Вінницької області (вул. Замкова, 94/2, м. Ямпіль, Ямпільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 03772660) за рахунок місцевого бюджету Гальжбіївської сільської ради Ямпільського району Вінницької області (вул. Урсола, 26, с. Гальжбіївка, Ямпільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04325822) сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 1762 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення у повному обсязі виготовлене 22.10.2018 року.
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2018 |
Оприлюднено | 23.10.2018 |
Номер документу | 77272588 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні