Рішення
від 16.10.2018 по справі 816/2209/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/2209/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Єресько Л.О.,

секретаря судового засідання - Фрідманн Н.А.,

представників позивача - ОСОБА_1О, ОСОБА_2,

представника відповідача - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу в порядку загального позовного провадження за адміністративним позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області до Дошкільного навчального закладу Веселка про застосування заходів у сфері державного нагляду-

В С Т А Н О В И В:

26 червня 2018 року ОСОБА_2 управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Полтавській області /надалі по тексту - позивач, ГУ ДСНС України в Полтавській області/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради /надалі - відповідач, ДНЗ "Веселка"/ про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, де просить:

- застосувати до Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради (ЄДРПОУ 33934221) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі дошкільного навчального закладу за адресою: вул. Лугова, буд.10, с.Терни, Котелевський район, Полтавська область, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки;

- встановити Дошкільному навчальному закладу "Веселка" Котелевської районної ради (ЄДРПОУ 33934221) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити користуватися за призначенням будівлею дошкільного навчального закладу за адресою: вул. Лугова, буд.10, с. Терни, Котелевський район, Полтавська область, та відключити її від електропостачання.

В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначив, що за результатами перевірки додержання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту - зафіксовані у акті перевірки від 25.05.2018 № 21 порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, тому подальша експлуатація дошкільного навчального закладу Веселка Котелевської районної ради за адресою: вул.Лугова, буд.10, с.Терни, Котелевський район, Полтавська область створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.07.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.09.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представники позивача в судовому засіданні просили позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, просив відмовити в повному обсязі, оскільки на даний час із встановлених перевіркою 17 порушень залишаються невиконаними лише два, а саме: проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій покрівлі будівлі та обладнання приміщення автоматичною пожежною сигналізацією. Однак відповідачем вживаються всі можливі заходи, спрямовані на повне усунення виявлених перевіркою порушень, що не заперечується позивачем та підтверджується відділом освіти, сім'ї та молоді Котелевсої РДА, в оперативному управлінні якого перебуває ДНЗ "Веселка". Так, відділом освіти, сім'ї та молоді Котелевсої РДА повторно направлено до Микілківської сільської ради лист від 12.09.2018 № 01-15/808 про виділення субвенції у сумі 42 000,00 грн для усунення вищевказаних порушень. До того ж робота ДНЗ "Веселка" тимчасово зупинено, а вихованців тимчасово переведено до іншого закладу.

Заслухавши пояснення представників позивача, представника відповідача, дослідивши наявні у справі письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, судом встановлено такі обставини.

Судом встановлено, що Дошкільний навчальний заклад Веселка Котелевської районної ради зареєстрований як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 15).

Згідно довідки відділу управління комунальним майном Котелевської районної ради сьомого скликання від 27.12.2016 ДНЗ Веселка Котелевської районної ради внесений у реєстр спільної власності територіальних громад селища і сіл Котелевського району та переданий в оперативне управління відділу освіту, сім'ї та молоді Котелевської РДА (а.с. 18).

Частиною 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 /надалі - Положення № 1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до частин 1, 2 статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /надалі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.

Судом встановлено, що на підставі наказу від 02.04.2018 № 115 "Про проведення позапланових перевірок субєктів господарювання, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, утворених ними негосподарюючих суб'єктів щодо виконання вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту" (а.с. 19-23) та посвідчення на проведення перевірки від 11.05.2018 № 22 (а.с. 24) у термін з 17.05.2018 по 25.05.2015 провідним інспектором Котелевського РС ГУ ДСНС України в Полтавській області ОСОБА_4 проведено позапланову перевірку щодо додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту пожежної та техногенної безпеки Дошкільного навчального закладу Веселка Котелевської районної ради, за результатами якої складено акт від 25.05.2018 № 21 (а.с. 25-30).

Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 25.05.2018 № 21, серед іншого, порушення нормативно-правових актів, що мали місце у закладі, а саме:

- будівлю ДНЗ не забезпечено первинними засобами пожежегасіння в повній мірі (пункт 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- приміщення ДНЗ не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією (пункт 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, додаток А ДБН В.2.5.-56-2014 Системи протипожежного захисту );

- не проведено вогнезахисне обробляння дерев'яних конструкцій даху (пункт 2.5 розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- для кожного приміщення об'єкта не розроблено та не затверджено керівником інструкцію про заходи пожежної безпеки (пункт 4 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- переносні вогнегасники розміщені не шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника (пункт 3.10 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІSO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности» (пункт 8 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- не проведено навчання посадових осіб та працівників з питань пожежної безпеки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (пункт 16 розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- допущена експлуатація світильника з лампою розжарювання без захисного скла (ковпака) (пункт 1.18 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- двері горища утримуються відчиненими. На дверях не вказано місце зберігання ключів (пункт 2.12 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- вогнегасники знаходяться не на видних місцях (в кабінеті завідувача за шафою) (пункт 3.15 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- не визначена категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, яку необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення топочної (пункт 1.18 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- не встановлено порядок (система) оповіщення людей про пожежу та ознайомити з ним всіх працівників ДНЗ (пункт 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- на об'єкті не призначені відповідальні за пожежну безпеку будівлі та приміщень, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту (пункт 2 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- не проведена перевірка захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б. В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (пункт 1.21 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- електровимикачі встановлені на горючі основи (конструкції) (пункт 1.17 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- на об'єкті відповідним документом (наказом, інструкцією, тощо) не встановлено протипожежний режим (пункт 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417).

Встановлення зазначених вище порушень стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з даним позовом.

Також на підставі акту перевірки від 25.05.2018 № 21 завідувачу ДНЗ Веселка ОСОБА_5 під особистий підпис вручено припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту від 25.05.2018 № 21.

За змістом пояснень представників сторін вказаний припис в судовому порядку не оскаржувався.

В силу частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України (надалі - Кодекс), у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей , посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств , окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

За змістом ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05.04.2007 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис , розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Тобто, законодавцем право на звернення до суду відповідних уповноважених органів із позовом про повне або часткове зупинення виробництва чи діяльності підприємства за наявності відповідних підстав не ставить в залежність від складення припису чи іншого розпорядчого документа щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, як і від його виконання об'єктом контролю.

Під час розгляду даної справи представником позивача надані письмові пояснення, за змістом яких у термін з 29.08.2018 по 30.08.2018 на підставі наказу № 272 від 20.07.2018, виданого ГУ ДСНС України у Полтавській області, та посвідчення на проведення перевірки від 20.08.2018 № 45 провідним інспектором Котелевського РС ГУ ДСНС України в Полтавській області ОСОБА_4 проведено позапланову перевірку Дошкільного навчального закладу Веселка Котелевської районної ради щодо виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 25.05.2018 № 21, за результатами якої складено акт від 30.08.2018 № 43 (а.с. 117).

За результатами проведення вказаної перевірки проставлено відповідні відмітки про виконання у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 25.05.2018 № 21 (а.с. 115-116).

В ході проведення вищевказаної перевірки встановлено, що відповідачем не усунуто наступні порушення:

- приміщення ДНЗ не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією (пункт 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, додаток А ДБН В.2.5.-56-2014 Системи протипожежного захисту );

- не проведено вогнезахисне обробляння деревяних конструкцій даху (пункт 2.5 розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417);

- не проведено навчання посадових осіб та працівників з питань пожежної безпеки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у назвичайних ситуаціях (пункт 16 розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417).

Далі судом встановлено, що рішенням сьомого скликання двадцять п'ятої сесії Котелевської районної ради Полтавської області від 12.09.2018 Про тимчасове призупинення діяльності дошкільного навчального закладу Веселка Котелевської районної ради , враховуючи недостатню кількість вихованців для здійснення виховного процесу в закладі , наявністю організованого підвезення учнів з села Терни до села Велика Рублівка Котелевського району, з метою забезпечення підвищення якості освіти, економічної ефективності функціонування навчальних закладів, приведення освітньої мережі району у відповідність до вимог законодавства вирішено тимчасово призупинити діяльність ДНЗ Веселка Котелевської районної ради (а.с. 142).

Зокрема вказаним рішенням покладено на відділ освіти, сім'ї та молоді Котелевсої РДА вжити заходів щодо працевлаштування працівників, які вивільняються в результаті призупинення діяльності, у відповідності до норм трудового законодавства України; провести інвентаризацію майна ДНЗ Веселка ; забезпечити збереження приміщення та майна закладу; в разі збільшення кількості вихованців до необхідної, звернутись до районної ради щодо відновлення діяльності ДНЗ Веселка (п.2, 3 рішення від 12.09.2018).

Так, відповідно до витягу з річного плану роботи ДНЗ Струмочок Котелевської районної ради на 2018-2019 навчальний рік, схвалений педагогічною радою Струмочок (протокол № 1 від 30.08.2018) та погоджений начальником відділу освіти, сім'ї та молоді Котелевської районної державної адміністрації ОСОБА_3, до ДНЗ Струмочок протягом 2018 року прийнято 9 дітей із ДНЗ Веселка (а.с. 150-152).

Далі судом встановлено, що на усунення щодо проведення навчання посадових осіб та працівників з питань пожежної безпеки ДНЗ Веселка наказом відділу освіти, сім'ї та молоді Котелевської РДА Про організацію роботи з пожежної безпеки від 05.10.2018 № 139 (а.с.141) призначено відповідальним за протипожежну безпеку в ДНЗ Веселка сторожа ОСОБА_6, на яку покладено забезпечити виконання Плану заходів протипоженої безпеки на 2018-2019 навчальний рік (пункти 1, 3).

Наказом відділу освіти, сім'ї та молоді Котелевської РДА Про організацію роботи з пожежної безпеки від 05.10.2018 № 141 з метою забезпечення пожежної безпеки в закладах освіти району відповідальному за протипожежну безпеку освітніх закладів району ОСОБА_7 наказано організувати проведення навчання з охорони праці та пожежної безпеки для керівників та відповідальних за охорону праці та пожежну безпеку закладів освіти району до 12.10.2018, керівникам закладів освіти району забезпечити участь у навчанні відповідальних працівників згідно списку, в тому числі сторожа ДНЗ Веселка ОСОБА_6, як відповідального за охорону праці та пожежну безпеку (а.с 146-148).

За змістом виписки з протоколу № 31 від 09.10.2018 комісією у складі голови комісії ОСОБА_8, в.о. директора Полтавський навчальний центр з охорони праці , і членів комісії ОСОБА_8 (викладач), ОСОБА_9 (викладач), створена на підставі Програми ТОВ Полтавський навчальний центр з охорони праці з проведення спеціального навчання з пожежно - технічного мінімуму для працівників, зайнятих на роботах з підвищеної пожежною небезпекою, затвердженої ГУ ДСНС України у Полтавській області від 06.03.2018, наказу ТОВ Полтавський навчальний центр з охорони праці про проведення спеціального навчання з питань пожежної безпеки - пожежно - технічного мінімуму, для працівників, зайнятих на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, вд 07.03.2018 № 4, перевірила знання з питань пожежної безпеки (пожежно - технічного мінімуму) працівників підприємств, які зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, які виявили потрібні знання, уміння та склали заліки, в тому числі сторож ДНЗ Веселка ОСОБА_6 (реєстраційний номер № 842) (а.с. 144, 149), що підтверджується також копією посвідчення про проходження спеціального навчання (пожежно - технічного мінімуму).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем усунуто порушення, визначене пунктом 8 припису про усунення вимог законодавства у сферах пожежної, техногеної безпеки, цивільного захисту від 25.05.2018 № 21.

Представники позивача в судовому засіданні погодилися, що дане порушення було усунуто відповідачем.

Отже станом на момент розгляду даної справи залишаються невиконаним пункти 2 та 3 припису про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногеної безпеки, цивільного захисту від 25.05.2018 № 21, а саме приміщення ДНЗ не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією та не проведено вогнезахисне обробляння дерев'яних конструкцій даху.

Згідно з пунктами 1, 2 Розділу І "Загальні положення", Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417 (надалі - по тексту ППБУ), встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пунктом 1.2 розділу V ППБУ встановлено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Також у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев'яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків (пункт 2.5 ППБУ).

Недотримання вищевказаних вимог пожежної безпеки створює передумови для виникнення пожежі, яка загрожує життю та здоров'ю людей, оскільки відсутність системи автоматичної пожежної сигналізації унеможливить виявлення пожежі на початковій стадії розвитку, а відсутність вогнезахисного обробляння дерев'яних конструкцій даху будівлі зумовить підвищення її пожежного навантаження та швидке розповсюдження пожежі по всій площі будівлі.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, у випадку якщо виявлені порушення створюють загрозу життю та життю людей.

Суд враховує, що у дошкільному навчальному закладі "Веселка", з огляду на його функціональне призначення, передбачається перебування в ньому значної кількості дітей, а не усунені відповідачем порушення, які встановлені перевіркою та зафіксовані у акті перевірки від 25.05.2018 № 21, як окремо, так і в своїй сукупності, можуть призвести до виникнення пожежі, яка створить загрозу життю та здоров'ю людей своїми небезпечними чинниками, такими як: токсичні продукти горіння, вогонь, висока температура навколишнього середовища, дим, знижена концентрація кисню, вибухи, руйнування будівельних конструкцій.

Зокрема, відсутність автоматичної пожежної сигналізації унеможливить виявлення пожежі на початковій стадії її виникнення, своєчасну та безпечну евакуацію людей, а відсутність вогнезахисного обробляння дерев'яних будівельних конструкцій зумовить підвищення пожежного навантаження та швидке розповсюдження пожежі по всій площі будівлі.

Враховуючи вищевикладене, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров'ю людей, беручи до уваги усунення відповідачем переважної частини порушень, встановлених за наслідками проведеної перевірки, суд, обираючи належний спосіб захисту, на підставі частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за необхідне вийти за межа позовних вимог та застосувати до Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради (код ЄДРПОУ 33934221) заходи реагування у вигляді тимчасової заборони експлуатації за призначенням будівлі Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради за адресою: вул. Лугова, буд.10, с. Терни, Котелевський район, Полтавська область, 38621 - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Щодо обраного позивачем порядку та способу виконання даного рішення у вигляді заборони користуватися за призначенням будівлею дошкільного навчального закладу за адресою: Полтавська область, Котелевський район, с. Терни, вул. Лугова, б. 10, та відключення її від електропостачання, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною 1 статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб'єктів владних повноважень можуть бути покладені обов'язки щодо забезпечення виконання рішення.

Оскільки на момент розгляду справи із встановлених перевіркою 17 порушень залишаються невиконаними лише два, при цьому відповідачем активно вживаються всі можливі заходи, спрямовані на повне усунення виявлених перевіркою порушень, враховуючи прийдешній опалювальний сезон та можливі ремонтні роботи у зв'язку із установкою системи автоматичної пожежної сигналізації та здійснення вогнезахисного обробляння дерев'яних конструкцій, суд вважає за недоцільне встановлювати обраний позивачем порядок та спосіб виконання рішення в частині відключення будівлі від електропостачання.

Водночас, враховуючи встановлені обставини справи, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає за доцільне встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом заборони Дошкільному навчальному закладу "Веселка" Котелевської районної ради здійснювати користування за призначенням будівлею Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради за адресою: вул. Лугова, буд.10, с.Терни, Котелевський район, Полтавська область, 38621- до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Таким чином позов підлягає частковому задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат - відсутні.

Керуючись статтями 9, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (вул. Маршала Білюзова, 26/1, м. Полтава, Полтавська область, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради (вул.Лугова, буд.10, с.Терни, Котелевський район, Полтавська область, 38621, код ЄДРПОУ 33934221) про застосування заходів у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити частково.

Застосувати до Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради (код ЄДРПОУ 33934221) заходи реагування у вигляді тимчасової заборони експлуатації за призначенням будівлі Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради за адресою: вул. Лугова, буд.10, с.Терни, Котелевський район, Полтавська область, 38621 - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Заборонити Дошкільному навчальному закладу "Веселка" Котелевської районної ради здійснювати користування за призначенням будівлею Дошкільного навчального закладу "Веселка" Котелевської районної ради за адресою: вул. Лугова, буд.10, с.Терни, Котелевський район, Полтавська область, 38621- до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Полтавський окружний адміністративний суд з урахуванням особливостей, встановлених підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Повне рішення складено 22 жовтня 2018 року.

Суддя ОСОБА_10

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2018
Оприлюднено23.10.2018
Номер документу77278861
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/2209/18

Рішення від 16.10.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні