РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2018 року справа № 2340/3075/18 м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Агроелітгруп» до державного реєстратора юридичних та фізичних осіб підприємців Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ОСОБА_1, Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради, про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити дії,
встановив:
02 серпня 2018 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю «Агроелітгруп» ( АДРЕСА_1, 18015, код ЄДРПОУ 40744088) до державного реєстратора юридичних та фізичних осіб підприємців Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ОСОБА_1 ( вул. Б.Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000), Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради (вул. Б.Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 38764723), в якому позивач просить:
1) визнати незаконними дії державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ОСОБА_1, які полягають у відмові у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Агроелітгруп» ;
2) зобов'язати державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради внести зміни до установчих документів юридичної установи товариства з обмеженою відповідальністю «Агроелітгруп» .
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідач необгрунтовано при неповному з'ясуванні усіх обставин та за відсутності належних доказів вчинив оскаржувані дії щодо відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ «Агроелітгруп» .
Ухвалою суду від 21.08.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження та постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач 1 06.09.2018 подав до суду заперечення на позовну заяву, у якому проти позову заперечив та просив у задоволенні адміністративного позову відмовити з підстав викладених у запереченні.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає, що за ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
25.05.2018 представником позивача за довіреністю через центр надання адміністративних послуг м. Черкаси державному реєстратору подано пакет документів для проведення реєстраційної дії державна реєстрація змін до установчих документів .
При проведенні перевірки документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів, державним реєстратором було встановлено невідповідність документів вимогам, установленим ст. 15, а саме п. 6 рішення уповноваженого органу управління юридичної особи не оформлене з дотриманням вимог встановлених законом. Згідно Закону України Про господарські товариства генеральний директор (директор) не може бути одночасно головою загальних зборів учасників товариства. Крім того відсутній підпис другого учасника на протоколі.
29.05.2018 державним реєстратором прийнято рішення про зупинення розгляду документів та надано строк для усунення недоліків протягом 15 днів. Позивача було попереджено, що у випадку не усунення виявлених недоліків, йому буде надано відмову в проведенні вказаних змін до установчих документів.
15.06.2018 реєстратором прийнято рішення про відмову в проведенні державної реєстрації відповідно до п. 4 ст. 28 Закону.
Не погодившись із таким рішенням відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців врегульовані Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в редакції, чинній на період спірних правовідносин.
Статтею 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань визначено, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державний реєстратор:
1) приймає документи;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
5) веде Єдиний державний реєстр;
6) веде реєстраційні справи;
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій або електронній формі. У паперовій формі документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням.
Відповідно до ч.1 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення звязку з юридичною особою;
3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, повязаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.
Статтею 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань встановлено вимоги до оформлення документів, що подаються для державної реєстрації
Згідно ч. 1 вказаної статті документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати вимогам визначеним у частині 1 цієї статті.
Суд встановив, що відповідачем прийнято документи за описом, а саме:
1) реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
2) рішення про внесення змін до установчих документів;
3) нову редакція установчих документів;
4) копію квитанції виданої банком;
5) заяву фізичної особи про вихід зі складу засновників (учасників);
6) доручення.
Так, за результатами проведеної перевірки документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів, державним реєстратором встановлено, що невідповідність документів вимогам, установленим ст. 15, а саме п. 6 рішення уповноваженого органу управління юридичної особи не оформлене з дотриманням вимог встановлених законом. Згідно Закону України Про господарські товариства генеральний директор (директор) не може бути одночасно головою загальних зборів учасників товариства. Крім того відсутній підпис другого учасника на протоколі.
Пунктом 6 статті 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань встановлено, що рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству. Рішення уповноваженої органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі; прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноважена, ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами).
Згідно ст. 62 Закону України Про господарські товариства генеральний директор (директор) не може бути одночасно головою загальних зборів учасників товариства.
На дату прийняття рішення про зупинення розгляду документів поданих для державної реєстрації, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань учасниками ТОВ Агроелітгруп є ОСОБА_2, ОСОБА_3 та директором товариства ОСОБА_3. Таким чином є порушення ч. 6 ст. 62 Закону України Про господарські товариства .
Крім того, відповідно до ст. 60 Закону України Про господарські товариства загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більш як 50 відсотками голосів.
Згідно протоколу №3 від 23.05.2018 на загальних зборах учасників ТОВ Агроелітгруп присутній учасник, що володіє часткою 50%, а тому загальні збори не вважаються повноправними.
Згідно з пп. 4 ч. 1 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань підставою для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, є невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі.
З огляду на викладене, суд вважає, що подання позивачем документів, які не відповідають відомостям, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі є підставою для зупинення державної реєстрації установчих документів позивача відповідно до пп. 4 ч. 1 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та в разі не усунення підстав для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку є підставою для відмови у проведенні державної реєстрації . п. 4 ч. 1 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань .
Таким чином, державний реєстратор юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ОСОБА_1 при відмові у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Агроелітгруп» дія на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України .
Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 2 ст. 73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи зазначене, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що дії державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ОСОБА_1, які полягають у відмові у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Агроелітгруп» вчинені відповідачем відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, в задоволенні яких слід відмовити.
Враховуючи положення ст. 139 КАС України, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд
вирішив:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог ст.255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295-297 КАС України шляхом подання до суду першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням п.п.15.5. п.15 ч.1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.П. Тимошенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2018 |
Оприлюднено | 23.10.2018 |
Номер документу | 77280340 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні