Рішення
від 18.10.2018 по справі 815/3053/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2018 року м. Одеса Справа № 815/3053/18

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А. розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Долинка» до ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України, Державної казначейської служби України, третя особа Управління агропромислового та економічного розвитку Саратської РДА Одеської області про визнання протиправною бездіяльність ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України щодо не спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства в розмірі 591 500,00 грн., за програмою «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними» для перерахування на рахунки Приватного акціонерного товариства «Долинка» та стягнення з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства України «Долинка» (68253, Одеська область, с. Долинка, Саратський район., ЄДРПОУ 00413400) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 «Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками» і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 591 500,00 грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України,-

ВСТАНОВИВ:

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ПрАТ «Долинка» є суб'єктом підприємницької діяльності, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, вирощування винограду, у зв'язку з цим господарство має право на отримання коштів з метою компенсації витрат у виноградарстві та садівництві. Відповідно на позивача поширюється дія постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 року №587 «Про затвердження Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства» . Наказом ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 року №772 «Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» , затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року у виноградарстві та садівництві; розподіл коштів між суб'єктами господарювання, які займаються хмелярством, для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року; розподіл коштів по фінансуванню галузевих науково-дослідних установ (зміцнення матеріально-технічної бази) для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01 січня 2013 року за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» ; розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» , для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві. Представник позивача зазначив, що відповідно до Наказу №772 за ПрАТ «Долинка» розподілено кошти для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2014 року у виноградарства та садівництві за КЕКВ 2610 в - 591500 грн., всього на суму 981000 грн.. Позивач важає, що згідно з п.3 Постанови №587 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики, на яке згідно з п.14 Постанови №587 покладено обов'язок спрямування бюджетних коштів для компенсації витрат для їх подальшого перерахування на поточні рахунки суб'єктів господарювання, в тому числі і на погашення бюджетної кредиторської заборгованості, а за ПрАТ «Долинка» обліковується кредиторська заборгованість за програмою КПКВ 2801350 в сумі 591500 грн., та яка зареєстрована в органах казначейства.

Представник відповідача ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України надав до суду письмовий відзив, який мотивований тим, що що Законом України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" (із змінами) передбачено спрямування на розвиток садівництва, виноградарства та хмелярства кошти у сумі 500000000 грн.. Відповідно до частини першої статті 44 Бюджетного кодексу України, Державний бюджет України виконується за розписом, який затверджується Міністром фінансів України, відповідно до бюджетних призначень у місячний строк з дня прийняття закону про Державний бюджет України. До затвердження розпису Державного бюджету України Міністром фінансів України затверджується тимчасовий розпис Державного бюджету України на відповідний період. Як вбачається з Витягу з помісячного розпису спеціального фонду державного бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) на 2013 рік, затвердженого Міністром фінансів України 27.12.2012, ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України за державною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними передбачено кошти у січні - лютому 2013 року на загальну суму лише 100 000 тис грн. На виконання доручення Прем'єр-міністра України ОСОБА_2 від 10.06.2013 № 22972/2/1-13 до Доручення Президента України від 05.06.2013 № 1-1/1378, з урахуванням листів Мінагрополітики від 18.10.2013 № 37-21-2-10/21130 та від 06.12.2013 № 37-21-2-10/25105, листа Державної казначейської служби від 13.11.2013 № 8-08/745-28412, ОСОБА_1 фінансів України внесено зміни до річного розпису бюджету на 2013 рік, зокрема, збільшено видатки на бюджетну програму 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними на 400 000 тис грн. Мінагрополітики про зазначені зміни до річного розпису бюджету Державна казначейська служба України повідомила листом Про внесення змін до розпису Державного бюджету України на 2013 від 27.12.2013 № 8-08/2019-35022, разом з яким надала Довідку про зміни до річного розпису бюджету на 2013 рік від 27.12.2013 № 1079 та Довідку про зміни до помісячного розпису (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) спеціального фонду бюджету на 2013 рік від 27.12.2013 № 1091. Відповідно до статті 47 Бюджетного кодексу України, розпорядники бюджетних коштів отримують бюджетні асигнування відповідно до затвердженого розпису. Відтак, Мінагрополітики бюджетні кошти, які передбачалися у Державному бюджеті України на 2013 за програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними у повному обсязі отримало лише 27.12.2013 року. Наказом Мінагрополітики від 27 грудня 2013 року № 772 Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними , затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 для погашення кредиторської заборгованості, яка уторилась на 01.01.2013 у виноградарстві та садівництві (п. 1.1 наказу), відповідно до якого позивачу передбачалися кошти у сумі 981,00 тис. грн.. Крім вищезазначених коштів, пунктом 1.4 наказу Мінагрополітики від 27.12.2013 № 772 було затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників нагляд за ними , відповідно до якого Департаменту агропромислового розвитку Одеської облдержадміністрації передбачено кошти на загальну суму - 7 942,3 тис. грн, з яких ПАТ Долинка - 529,1 тис грн. Зазначені кошти розподілом відкритих асигнувань №1416 від 27.12.2013 року з рахунку Мінагрополітики №90721280000001 в повному обсязі були спрямовані до Департаменту агропромислового розвитку Одеської обласної державної адміністрації. Проте, у зв'язку із закінченням бюджетного періоду вказані кошти органами державної казначейської служби не були перераховані суб'єктам господарювання, у зв'язку з чим за бюджетною програмою 2801350 утворилася заборгованість, яка не була взята на облік органами державної казначейської служби.

Представник відповідача Державної казначейської служби України до суду не з'явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, відзиву на позов до суду не надав.

Представник третьої особи Управління агропромислового та економічного розвитку Саратської РДА Одеської області до суду не з'явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, відзиву на позов не надав.

Ухвалою суду від 26.06.2018 року позов залишений без руху.

Ухвалою суду від 05.07.2018 року відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 27.07.2018 року заяву представника відповідача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції повернуто заявнику без розгляду.

Ухвалою суду від 06.09.2018 року продовжено строк підготовчого провадження до 17.09.2018 року.

Ухвалою суду від 06.09.2018 року у задоволенні клопотання представника відповідача ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України про залишення позову без розгляду відмовлено.

Згідно ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку про можливість розглянути заяву в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що ПрАТ "Долинка" зареєстроване як юридична особа з 09.07.2001 року.

Видами діяльності ПрАТ "Долинка" за КВЕД є: 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.21 - вирощування винограду; 01.61 - допоміжна діяльність у рослинництві; 11.02 - виробництво виноградних вин; 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 47.19 - інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах.

Наказом ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 року №772 «Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними» , на ПрАТ "Долинка" розподілено кошти для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2013 року у виноградарстві та садівництві за КЕКВ 2610 в - 591500 грн., всього на суму 981000 грн.

У листі Відділу агропромислового та економічного розвитку Саратської районної державної адміністрації від 20.04.2018 року №192 зазначено, що згідно форми бюджетної звітності "Звіт про заборгованість за бюджетними коштами (форма №7д, №7м) на 01.01.2018 року за бюджетною програмою КПКВ 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» заборгованість по ПрАТ "Долинка" складає 591,50 тис.грн. (а.с. 23).

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» (далі - бюджетні кошти), визначає Порядок справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 року №587 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2012 року №285) (далі - Порядок №587).

Відповідно до п.3 Порядку №587, головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.

За приписами пункту 5 Порядку №587 бюджетні кошти надаються суб'єктам господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством (далі - суб'єкти господарювання), незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності для компенсації здійснених у поточному бюджетному році витрат (без урахування сум податку на додану вартість), зокрема, за такими напрямами: проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до вступу у плодоношення (проектні роботи, підготовка ґрунту та посадка, догляд за насадженнями, спорудження шпалери, встановлення систем краплинного зрошення) та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, - у межах затверджених Мінагрополітики нормативів витрат на 1 гектар, що визначаються з урахуванням зони закладення насаджень, схеми посадок та інших технологічних особливостей, а також витрат з виконання відповідних робіт; будівництво водонакопичувальних басейнів для забезпечення безперебійного водопостачання мереж краплинного зрошення з метою своєчасного поливу виноградників та плодових насаджень - у межах установлених Мінагрополітики нормативів.

Аналіз пунктів 6 - 14 Порядку № 587 свідчить про чітко визначену процедуру направлення/використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, яка включає в себе такі основні етапи, як утворення Мінагрополітики комісії (районної, обласної тощо) для розгляду заяв про компенсацію та документів, поданих суб'єктами господарювання, вирішення інших питань щодо виплати компенсації за рахунок бюджетних коштів, проведення такою комісією відповідної перевірки суб'єкта господарювання, за результатами якої, а також на підставі поданих суб'єктом господарювання документів, комісія визначає попередні обсяги компенсації з урахуванням фактичних витрат та нормативів витрат на 1 гектар. В подальшому на підставі затверджених остаточних обсягів компенсації Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти зокрема головному управлінню агропромислового розвитку обласної держадміністрацій, яка в свою чергу спрямовує бюджетні кошти управлінню агропромислового розвитку районної держадміністрації, а вже це управління на підставі відповідних наказів Мінагрополітики подає управлінню Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів із власного реєстраційного рахунка на поточні рахунки суб'єктів господарювання, відкриті в банках.

Відповідно до п.2.1 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом ОСОБА_1 фінансів України від 02.03.2012р. №309 і зареєстрованого в ОСОБА_1 юстиції України 20 березня 2012 р. за №419/20732 (далі - Порядок№309), розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів), враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих на облік органами Казначейства.

За спеціальним фондом бюджету розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні фінансові зобов'язання виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (відкритих асигнувань (виділених коштів), залишків коштів на спеціальних реєстраційних рахунках розпорядників бюджетних коштів (в частині власних надходжень) та бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів).

За змістом ст.48 Бюджетного кодексу України, п.п. 2.1-2.8 Порядку №309, взяття бюджетного зобов'язання передбачає, зокрема, реєстрацію органами державної казначейської служби та взяття на облік бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів і відображення їх у звітності про виконання бюджету. При реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань здійснюється перевірка відповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми. Розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов'язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів за формою згідно з додатком 1, а органи Казначейства звіряють поданий розпорядником Реєстр та підтвердні документи на предмет відповідності даних, уключених до Реєстру.

Розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати прийняття ними до виконання бюджетного фінансового зобов'язання, якщо інше не передбачено бюджетним зобов'язанням, подають до відповідного органу Казначейства Реєстр фінансових зобов'язань за формою згідно з додатком 2 на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях, а також оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання та бюджетного фінансового зобов'язання.

Після перевірки підтвердних документів по одному примірнику Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов'язань і заявки на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні рахунки повертаються розпоряднику бюджетних коштів, а інші примірники цих документів залишаються на зберіганні в органі Казначейства. Форма заявки на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні рахунки затверджується Мінфіном.

Документи, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання та/або бюджетного фінансового зобов'язання, повертаються розпоряднику з відміткою зареєстровано та взято на облік . Під час виконання умов одного бюджетного зобов'язання можуть виникати у різні періоди декілька бюджетних фінансових зобов'язань, які реєструються в органах Казначейства відповідно до зазначеної вище процедури. У разі змін умов бюджетних зобов'язань розпорядник бюджетних коштів повинен протягом 7 робочих днів з дати їх виникнення подати до органів Казначейства Реєстр та/або Реєстр фінансових зобов'язань і відповідні підтвердні документи щодо уточнення реквізитів та показників таких бюджетних зобов'язань.

Відповідно до п.2.9 Порядку №309 органи Казначейства не реєструють: а) зобов'язання у разі: відсутності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом.

ОСОБА_1 аграрної політики України як головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми здійснено розподіл бюджетних коштів.

За викладених обставин, суд вважає що, оскільки згідно із п.3 Постанови №587 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є ОСОБА_1 аграрної політики, то на ньому й згідно із п.14 цієї ж Постанови лежить обов'язок спрямування бюджетних коштів для компенсації витрат для їх подальшого перерахування на поточні рахунки суб'єктів господарювання.

Таким чином, функції ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України не закінчуються лише розподілом кредиторської заборгованості по програмі 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними у відповідний бюджетний період, а закінчується реальним виконанням бюджетної програми, при цьому не допускається виникнення за бюджетним зобов'язанням кредиторської заборгованості на наступні бюджетні періоди.

Крім того, факт розподілу бюджетних коштів ОСОБА_1 до органів Казначейства не доводить виконання ОСОБА_1 в повному обсязі обов'язків покладених на нього Порядком та Бюджетним кодексом України, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача щодо не спрямування бюджетних коштів за призначенням.

Відповідно до ст.43 Бюджетного кодексу України Державна казначейська служба України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку та здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до законодавства; контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов'язаннями.

Пунктом 4 Положення визначено, що управління Казначейства здійснює через систему електронних платежів (СЕП) Національного банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операції з коштами бюджетів.

Разом з тим, відповідно до ст. 57 Бюджетного кодексу України Державна казначейська служба України закриває всі рахунки, відкриті у поточному бюджетному періоді не пізніше 31 грудня поточного бюджетного періоду.

Таким чином, органами казначейського обслуговування населення не було зареєстровано кредиторську заборгованість в сумі 591 500 гри. згідно наказу № 772 по програмі 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними .

Отже, загальний розмір заборгованості перед Позивачем складає 591500,00 грн. і він підтверджений належними доказами по справі та вказана заборгованість і досі залишається невиплаченою ПрАТ Долинка .

Станом на 01.04.2018 року за бюджетною програмою КПКВ 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» заборгованість по ПрАТ "Долинка" складає 591,50 тис.грн., що підтверджено відповіддю Управління агропромислового та економічного розвитку Саратської РДА №192 від 20.04.2018 року.

За правилами встановленими ч.2 ст. 6 Закону України Про виконавче провадження рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Як встановлено абз.2 ч.2 ст.57 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.

Такий обов'язок кореспондується з вимогами п.7 ч.5 ст. 22 Бюджетного кодексу України, згідно з яким головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне та цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.

Відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень (ч.4 ст.20 Бюджетного кодексу України).

Таким чином суд вважає, що ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України як відповідальним виконавцем бюджетної програми не вжито необхідних заходів щодо виконання обов'язків, передбачених Постановою №587 та Бюджетним кодексом України, та не забезпечено права на реальне виконання бюджетної програми 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними .

ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України в своєму відзиві зазначає, що пунктом 1.4 наказу Мінагрополітики від 27.12.2013 № 772 було затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників нагляд за ними , відповідно до якого Департаменту агропромислового розвитку Одеської облдержадміністрації передбачено кошти на загальну суму - 7 942,3 тис. грн, з яких ПАТ Долинка - 529,1 тис грн.

Зазначені кошти розподілом відкритих асигнувань №1416 від 27.12.2013 року з рахунку Мінагрополітики №90721280000001 в повному обсязі були спрямовані до Департаменту агропромислового розвитку Одеської обласної державної адміністрації. Проте, у зв'язку із закінченням бюджетного періоду вказані кошти органами державної казначейської служби не були перераховані суб'єктам господарювання, у зв'язку з чим за бюджетною програмою 2801350 утворилася заборгованість, яка не була взята на облік органами державної казначейської служби.

Суд вважає неприйнятною позицію ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України щодо належного виконання ним всіх обов'язків головного розпорядника бюджетних коштів та відсутності бездіяльності з огляду на те, що кошти до позивача не надійшли, сам механізм бюджетного фінансування не спрацював.

За положеннями абзацу 2 частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.

Згідно пункту 7 частини п'ятої статті 22 Бюджетного кодексу України, головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне та цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.

Частиною четвертою статті 20 Бюджетного кодексу України передбачено, що відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень.

Згідно частини четвертої статті 23 Бюджетного кодексу України витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу), якщо цим Кодексом та/або законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.

Частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України передбачено, що на кінець бюджетного періоду центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету та щодо субвенцій із спеціального фонду державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

Як вбачається з матеріалів справи, ПрАТ «Долинка» є суб'єктом господарювання, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, вирощування винограду, у зв'язку із чим останній має право на отримання коштів на компенсацію витрат згідно із Порядком №587.

Аналіз положень наведених норм, з урахуванням встановлених судом фактичних обставин, дає суду підстави для висновку, що ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України, як відповідальним виконавцем бюджетної програми, не вжито необхідних заходів щодо виконання своїх обов'язків з метою реалізації бюджетної програми 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними .

У рішенні від 08.11.2005 року у справі «Кечко проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що суд не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань.

Отже, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Мінагрополітики щодо не спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості в розмірі 591500 грн., зареєстрованої в органах Казначейства, за програмою «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними» для перерахування на рахунки Приватного акціонерного товариства «Долинка» та стягнення з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства України «Долинка» (68253, Одеська область, с. Долинка, Саратський район., ЄДРПОУ 00413400) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 «Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками» і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 591 500,00 грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України підлягають задоволенню.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 24.04.2018 року по справі №821/2156/16 та від 22.05.2018 травня по справі №815/2544/17.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 1 ст. 73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Під час перевірки правомірності оскаржуваних рішень суд враховує, чи прийняті вони з використанням повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискредитації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь яким несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини і перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову, а тому він підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 139, 241-246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Приватного підприємства «Долинка» до ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України, Державної казначейської служби України задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України щодо неспрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства в розмірі 591500,00 грн., за програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягівдиків та нагляд за ними для перерахування на рахунки Приватного акціонерного товариства Долинка .

Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства Долинка (68253, Одеська область, с. Долинка, Саратський район., ЄДРПОУ 00413400) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 591500,00 грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки встановлені ст..255 КАС України.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням положень п.15-5 Перехідних положень КАС України.

Суддя Іванов Е.А.

.

Дата ухвалення рішення18.10.2018
Оприлюднено24.10.2018
Номер документу77300113
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльність ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України щодо не спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства в розмірі 591 500,00 грн., за програмою «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними» для перерахування на рахунки Приватного акціонерного товариства «Долинка» та стягнення з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства України «Долинка» (68253, Одеська область, с. Долинка, Саратський район., ЄДРПОУ 00413400) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 «Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками» і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 591 500,00 грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм ОСОБА_1 аграрної політики та продовольства України

Судовий реєстр по справі —815/3053/18

Постанова від 17.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 19.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 18.10.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні