ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2018 р.м. ХерсонСправа № 2140/1830/18 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши за правилами спрощеного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області (далі по тексту - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач має статус внутрішньо переміщеної особи. 02 лютого 2017 року звернулася до управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області із заявою про призначення грошової допомоги за фактичним місцем проживання (перебування).
Відповідачем прийняті рішення про призначення щомісячної адресної допомоги на проживання з 02 лютого 2017 року кожні півроку на проживання яка виплачувалася по 22 травня 2018 року.
Відповідачем проведено перевірку в ході якої встановлено, що чоловіку заявника з 01 жовтня 2015 року на праві власності належить житловий будинок. На підставі вказаного позивачу відмовлено у призначенні адресної допомоги за заявою від 24 травня 2018 року. Крім того, відповідач повідомив позивача про переплату щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, в тому числі для покриття витрат на житлово-комунальні послуги, за період з 02.02.2017 року по 22.05.2018 року в розмірі 17580,75грн з причини подання недостовірних відомостей.
Позивач вважає вимогу відповідача про повернення коштів неправомірним у зв'язку з тим, що будинок, який належав його чоловіку є непридатним для проживання.
На підставі вказаного просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області про відмову у призначенні адресної допомоги та незаконно виставлену переплату в розмірі 17580,75 грн. ОСОБА_1;
- зобов'язати управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області призначити ОСОБА_1 за заявою від 24.05.2018 року щомісячну адресну допомогу.
Ухвалою суду від 06 вересня 2018 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення її недоліків. Позивач недоліки позовної заяви усунув.
Ухвалою суду від 21 вересня 2018 року у справі відкрито спрощене провадження.
12 жовтня 2018 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Відзив обґрунтовано тим, що позивач отримувала адресну допомогу як внутрішньо переміщена особа.
Під час проведення перевірки встановлено, що згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у власності чоловіка внутрішньо переміщеної особи, якій призначено щомісячну адресну допомогу, є житлове приміщення, розташоване в регіонах інших, ніж тимчасово окупована територія України. Позивачем не зазначалась вказані інформація при поданні заяви про призначення допомоги.
Відповідач вказав, що оскільки, щомісячна адресна допомога призначена та виплачувалась позивачу та членам його сім'ї як внутрішньо переміщеним особам починаючи з 02.02.2017, тобто після виникнення у чоловіка позивача права власності на житловий будинок, і на момент звернення позивача із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги, вищезазначений житловий будинок знаходився у власності чоловіка позивача, то позивач був зобов'язаний зазначити у заяві про призначення щомісячної адресної допомоги інформацію про наявність у члена його сім'ї у власності житлового будинку.
На підставі вказаного просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
18 жовтня 2018 року від позивача та представника відповідача надійшли заяви про розгляд справи без їх участі.
Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч.9 ст.205 КАС України).
Виходячи з вищевикладеного, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні документи та матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд приходить до наступного: позивач відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Скадовської державної адміністрації Херсонської області від 03.05.2017 року № 800 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, відповідно до якої ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, НОМЕР_1, виданий 23 листопада 2016 р., орган 6529, зареєстроване місце проживання: вул. Куйбишево, б. 15-А, кв.11, м. Донецьк, фактичне місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_2, взятий на облік як внутрішньо переміщена особа з 03.05.2017 р. (а.с. 26).
Відповідно до свідоцтва про шлюб серії І-КГ № 112821позивач з 13 жовтня 2016 року перебуває в шлюбі з ОСОБА_2.
08 лютого 2017 року позивач звернулася із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово - комунальних послу № 361.
Рішенням № 3 від 09.02.2017 р. позивачу призначено щомісячну адресну допомогу на проживання.
16 травня 2017 року позивач звернувся із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово - комунальних послуг №1014.
Рішенням комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам №11 від 26.05.2017 року продовжено виплату щомісячної адресної допомоги.
23 листопада 2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою про продовження термін виплати адресної допомоги у зв'язку з тим, що змін не відбулося.
Рішенням комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам № 24 від 15 грудня 2017 року призначено адресну допомогу ОСОБА_1 на 6 місяців з 23.11.2017 р.
24 травня 2018 року позивач звернулася до відповідача із заявою на продовження терміну адресної допомоги , оскільки змін не відбулося.
Рішенням з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам № 12 від 12 червня 2018 року ОСОБА_1 призначено адресну допомогу на 6 місяців з 24.05.2018 р.
20 червня 2018 року Управлінням праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області прийнято рішення про проведення перевірки від 20.06.2018 р. № 37, відповідно до якого доручено головному державному соціальному інспектору провести вибіркову перевірку одержувача адресної допомоги ОСОБА_1
В ході проведення перевірки встановлено, що на члена сім'ї - чоловіка ОСОБА_2 з 01 жовтня 2015 року зареєстровано житловий будинок на праві власності по вул. Чкалова, 147 м. Скадовськ, Херсонська область. Вказане зафіксовано в акті проведення перевірки № 37 від 20.06.2018 р.
Рішенням комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам № 13 від 21 червня 2018 року скасовано рішення пп.8 п. 1 рішення № 12 від 12 червня 2018 року, відмовлено в призначенні адресної допомоги згідно п. 6 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово - комунальних послуг за заявою від 24.05.2018 р. та перерахувати суму адресної допомоги з 02.02.2017 р. по 22.05.2018 р.
10 липня 2018 року відповідачем прийнято рішення про відмову у призначенні допомоги переміщеним особам на проживання у зв'язку із виявленням уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги. Крім того, складено акт виявлення суми переплати допомоги переміщеним особам на проживання, відповідно до якого переплата за період з 02.02.2017 р. по 22.05.2018 р. становить 17580, 75 грн.
10 серпня 2018 року позивачу направлено вимогу про сплату в коштів, які отримані позивачем за період 02.02.2017 по 22.05.2018 р. у сумі 17580,75 грн.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне: статтею 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 р. № 1706-VII (далі - Закон № 1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Частинами 2, 3 ст.7 Закону № 1706-VII встановлено, що Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв'язання проблем, пов'язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.4 Закону № 1706-VII визначено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Суд зазначає, що Постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. № 505 затверджено Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - Порядок № 505).
Відповідно до п.2 Порядку № 505, грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та які взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Пунктом 3 Порядку № 505 встановлено, що для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім'ї подає до уповноваженого органу або установи уповноваженого банку (у випадку, передбаченому пунктом 5 цього Порядку) заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги, а також пред'являє довідки всіх членів сім'ї про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб.
Згідно п.6 Порядку № 505 грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім'ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення У редакції, станом на 02.02.2017 р.).
Отже, законодавством встановлено, що право на отримання грошової допомоги мають особи, які перебувають на обліку як внутрішньо переміщені особи, що перемістилися з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження або які розташовані на лінії зіткнення.
Судом встановлено, що відповідачем проведено перевірку ході якої встановлено, що на чоловіка позивача з 01 жовтня 2015 року зареєстровано житловий будинок на праві власності по вул. Чкалова, 147 м. Скадовськ, Херсонська область.
В матеріалах справи наявна Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта № 128091089 від 19.06.2018 р. відповідно до якої на ОСОБА_2 на підставі договору дарування зареєстровано приватну власність - житловий будинок, який розташовано за адресою: Херсонська область, Скадовський район, м. Скадовськ, вулиця Чкалова, будинок 147. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 01.10.2015 р.
Крім того, в матеріалах справи наявна довідка "Комунального підприємства Херсонського бюро технічної інвентаризації" Херсонської обласної ради від 01.08.2018 р. № 081019, відповідно до якої Скадовським БТІ повідомлено, що при виході на місце станом на 01.08.2018 р. житловий будинок літ. А житловою площею 16,6 м2, загальною площею 40,8 м2, що знаходиться за адресою: Херсонська область, Скадовський район, м. Скадовськ, вулиця Чкалова, будинок 147 - знесений. На земельній ділянці S=604,0 м2,що належить на праві приватної власності ОСОБА_2 на підставі договору дарування від 01.10.2015 р. встановлено факт самовільного будівництва житлового будинку літ. К. Готовність до експлуатації становить 55 %.
Також в матеріалах справи наявна копія технічного паспорту на садибний (індивідуальний) житловий будинок з побудовами і спорудами № 147 по вулиці Чкалова, складений станом на 01 серпня 2018 року, відповідно до якого на земельній ділянці за вказаною адресою розташований недобудований житловий будинок готовності 55 %, водопровід та огорожа.
Таким чином, суд робить висновок, що на земельній ділянці за адресою: Херсонська область, Скадовський район, м. Скадовськ, вулиця Чкалова, будинок 147 станом на 01 серпня 2018 року розташований житловий будинок, що не придатний для проживання.
Отже, у позивача наявне право на отримання адресної грошової допомоги, відповідно до Порядку № 505 з 01 серпня 2018 року, тобто, з дати, з якої наявні докази, що будинок, який розташовано за адресою: Херсонська область, Скадовський район, м. Скадовськ, вулиця Чкалова, будинок 147 та належить на праві приватної власності ОСОБА_2 не придатний для проживання.
На підставі вказаного суд робить висновок про відмову у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області про відмову у призначені допомоги переміщеним особам на проживання від 10.07.2018 р.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправною вимогу про повернення переплати у розмірі 17580,75 грн. суд зазначає, що п.11 Порядку № 505 встановлено, що суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім'ї на вимогу уповноваженого органу.
Отже, вказана позовна вимога не підлягає задоволенню, оскільки в матеріалах справи відсутні докази, що у період з 02.02.2017 р. по 22.05.2018р. будинок, який розташовано за адресою: Херсонська область, Скадовський район, м. Скадовськ, вулиця Чкалова, будинок 147 був не придатний для проживання. При цьому, в ході розгляду справи встановлено та позивачем не заперечувалося отримання адресної грошової допомоги у період 02.02.2017 р. по 22.05.2018р. З огляду на те, що у позивача було відсутнє право на отримання грошової допомоги за вищевказаний період, тому вся сума, сплачена за вказаний період є надмірно сплаченою, оскільки виплачена без достатніх на те підстав.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області призначити ОСОБА_1 за заявою від 24.05.2018 року щомісячну адресну допомогу суд зазначає, що не вбачає підстав для її задоволення, оскільки вона є похідною від першої позовної вимоги.
Згідно з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Аналізуючи викладене, суд, приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Судові витрати розподілено відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (75732, Херсонська область, Скадовський район, м. Скадовськ, вул. Гірського, 57, рнокпп НОМЕР_2) до Управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області (75700. Херсонська область, Скадовський район, м. Скадовськ, вул. Маріїнська, 78 код ЄДРПОУ 24748660) - відмовити в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Василяка Д.К.
кат. 10.3
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2018 |
Оприлюднено | 24.10.2018 |
Номер документу | 77302190 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні