КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 серпня 2018 року № 810/2802/18
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Лісова казка" Дернівської сільської ради Баришівського району Київської області про застосування заходів реагування,
в с т а н о в и в:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Лісова казка" Дернівської сільської ради Баришівського району Київської області, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Лісова казка" Дернівської сільської ради Баришівського району Київської області (код ЄДРПОУ 20619747) за адресою: Київська область, Баришівський район, с. Дернівка, вул. Суворова, буд. 1, шляхом зобов'язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об'єкта до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 27.04.2018 №82.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в ході проведення планової перевірки щодо додержання та виконання вимог у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки ДНЗ Лісова казка , за адресою: Київська область, Баришівський район, с. Дернівка, вул. Суворова, буд. 1, було встановлено ряд порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають на об'єкті, що в свою чергу, є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень ДНЗ Лісова казка .
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2018 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач відзиву на позовну заяву, заперечень проти позову, будь-яких пояснень, заяв чи клопотань до суду не надіслав. Таким чином, справа розглядалась судом за наявними в ній матеріалами і доказами.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Лісова казка" Дернівської сільської ради Баришівського району Київської області (ідентифікаційний код 20619747, місцезнаходження: 07523, Київська область, Баришівський район, с. Дернівка, вул. Суворова, буд. 1) (далі - ДНЗ) зареєстрований в якості юридичної особи 04.05.1998, згідно з даними зазначеними в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
21 березня 2018 року ГУ ДСНС України у Київській області прийнято наказ №259, яким доручено головному інспектору Баришівського РС ГУ ДСНС України у Київській області старшому лейтенанту служби цивільного захисту ОСОБА_1 у період з 24.04.2018 по 30.04.2018 провести планову перевірку Дернівського ДНЗ, який знаходиться за адресою: 07523, Київська область, Баришівський район, с. Дернівка, вул. Суворова, буд. 1, стосовно додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки.
03 квітня 2018 року завідувачу Дернівського ДНЗ ОСОБА_2 було вручено особисто під розписку повідомлення про проведення планової перевірки від 21.03.2018 № 66/1/3030.
Суд встановив, що в період з 24.04.2018 по 30.04.2018, на підставі вказаного наказу та посвідчення на проведення перевірки від 21.03.2018 №1362 у присутності завідувача Дернівського ДНЗ ОСОБА_2 проведена планова перевірка Дернівського ДНЗ за адресою: 07523, Київська область, Баришівський район, с. Дернівка, вул. Суворова, буд. 1, за результатами якої складено акт перевірки від 27.04.2018 за №82 щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту (далі - акт перевірки).
Із акта перевірки випливає, що в ході проведеної перевірки Баришівським РС ГУ ДСНС України у Київській області було виявлено, що Дернівським ДНЗ порушено вимоги законодавства, а саме:
- пункт 1.20 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - не проведено заміри опору ізоляції електромережі;
- пункт 1.21 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - не здійснено перевірку працездатності пристроїв занулення, заземлення електромережі та силових агрегатів;
- пункт 1.21 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014, дод. А ДСТУ Б В.2.5-38:2008 - будівлі, споруди не захищені від прямих попадань блискавки і вторинних їх проявів;
- пункт 3.18 глави 3 розділу НАПБ А.01.001-2014 - на вогнегасниках відсутні облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об'єкті системою нумерації;
- пункт 1.2 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014, дод. А ДБН В.2.5-56-2014 - в будівлі не встановлено систему протипожежного захисту;
- пункт 3.10 глави 3 розділу НАПБ А.01.001-2014, дод. ДСТУ ISO 6309:2007, ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ - для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежегасіння не встановленні вказівні знаки. Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщенням (за потреби);
- пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 - не проведено обробку вогнезахисною речовиною дерев'яні елементи горищного покриття (крокви, лати), які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- глава 2 розділу НАПБ А.01.001-2014 - об'єкт не забезпечено необхідною кількістю води для здійснення пожежегасіння;
- пункт 1.8 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 - в приміщеннях використовуються тимчасові дільниці електромережі;
- пункт 3.10 глави 3 розділу V НАПБ А.01.001-2014 - переносні вогнегасники не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення;
- пункти 4.3.5, 4.10.1 Правил техногенної безпеки МНС від 15.08.2007 № 557, пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200 - працюючий персонал не в повному обсязі забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання із розрахунку 102 відсотки від загальної кількості працюючого персоналу;
- пункт 3 1 Правил техногенної безпеки МНС від 15.08.2007 № 557 - не визначено відповідальну особу щодо забезпечення заходів цивільного захисту та техногенної безпеки;
- пункт 4.5.1 1 Правил техногенної безпеки МНС від 15.08.2007 № 557 - не виконано інформаційний куточок щодо забезпечення заходів ЦЗ та ТБ.
Суд встановив, що вказаний акт перевірки 27.04.2018 був отриманий завідувачем Дернівського ДНЗ ОСОБА_2
27 квітня 2018 року завідувачу Дернівського ДНЗ ОСОБА_2 виданий припис №80 про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, проте даний припис залишився без виконання.
Також, 27.04.2018 головним інспектором Баришівського РС ГУ ДСНС України у Київській області старшим лейтенантом служби цивільного захисту ОСОБА_1 був складений протокол КХ №007093 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП та постанову КХ №007093 про накладення адміністративного стягнення на завідувача Дернівського ДНЗ ОСОБА_2
Наявність встановлених в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту стали підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно із пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене Указом Президента України від 16.01.2013 №20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
За нормами пункту 3 зазначеного Положення основними завданнями ДСНС України є, зокрема, реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (стаття 66 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно із частиною другою статті 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника.
Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання (стаття 55 Кодексу цивільного захисту України).
У силу пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
За приписами частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно положень частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
За нормами частини п'ятої статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
З аналізу вказаних норм законодавства вбачається, що підставами для застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об'єктів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Положеннями статті 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд звертає увагу, що законодавство не містить визначення поняття «порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров'ю людей» , а отже, воно є оціночним. Разом з цим, на переконання суду, зазначені вище порушення протипожежних норм у їх сукупності створюють реальну загрозу життю та/або здоров'ю дітей, гарантованого рівня безпеки, оскільки такі порушення впливають на забезпечення безпеки роботи об'єкта та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; самій ліквідації пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; евакуації людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і доведенні перед судом їх переконливості.
У силу положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
З огляду на зазначене, беручи до уваги докази, наявні у матеріалах справи у їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, беручи до уваги ту обставину, що наявність порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту підтверджується наявними у матеріалах справи доказами та не було спростовано відповідачем, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
З метою вдосконалення порядку та умов застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів при порушенні правил пожежної безпеки, що створює загрозу виникнення пожежі або перешкоджає її гасінню та евакуації людей, а також у випадку випуску пожежонебезпечної продукції, систем і засобів протипожежного захисту з відхиленням від стандартів чи технічних умов або у разі їх відсутності, а також встановлення контролю за цією діяльністю, Міністерством України з питань надзвичайних ситуацій наказом від 21.10.2004 №130, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.11.2004 за № 1416/10015, затверджено Інструкцію про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів.
У відповідності до пунктів 6.2, 6.4 Інструкції №130, постанова про застосування запобіжних заходів підлягає виконанню шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення (якщо це можливо) з дати приведення її в дію. Зупинення роботи підприємства, окремого виробництва, експлуатації будівель, споруд, випуску пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного призначення шляхом знеструмлення може здійснюватися в присутності спеціаліста служби енергонагляду району (міста), а відключення виробничих дільниць, агрегатів, опалювальних приладів, дільниць електромережі - за присутності енергетика (електрика) відповідного об'єкта, на якому застосовується запобіжний захід.
За результатами системного аналізу приписів зазначеного законодавства у взаємозв'язку з обставинами даної справи, враховуючи що спосіб виконання рішення суду, який просить встановити позивач, відповідає вимогам законодавства, суд дійшов висновку про можливість встановлення способу виконання судового рішення.
Керуючись статтями 9, 77, 205, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Лісова казка" Дернівської сільської ради Баришівського району Київської області (код ЄДРПОУ 20619747) за адресою: Київська область, Баришівський район, с. Дернівка, вул. Суворова, буд. 1, шляхом зобов'язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об'єкта до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 27.04.2018 №82.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Василенко Г.Ю.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2018 |
Оприлюднено | 25.10.2018 |
Номер документу | 77357467 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Василенко Г.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні