Справа № 420/5479/18
УХВАЛА
24 жовтня 2018 року м. Одеса Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Аракелян М.М., розглянувши в порядку письмового провадження заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову до подання позовної заяви,
В С Т А Н О В И В
22.10.2018 до Одеського окружного адміністративного суду надійшла (вх. № 31370/18) заява ОСОБА_1 про забезпечення позову в порядку п.1 ч.1 ст.153 КАС України - до подання позовної заяви, в якій заявник просить суд:
зупинити дію постанов Чорноморської міської виборчої комісії Одеської області (код: 33923932; юридична адреса: 68000, Одеська область м. Чорноморськ, проспект Миру, будинок 33, каб. № 400; голова ОСОБА_2О.) від 15.10.2018 року №№ 7, 8, 9, якими визнані обраними наступними за черговістю кандидати у депутати від територіальної організації політичної партії Опозиційний блок в м. Чорноморськ Одеської області, у зв'язку із проведенням 10.07.2018 року зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Чорноморської міської ради Одеської області 7 скликання ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4 за народною ініціативою, до закінчення розгляду справи по суті;
зупинити дію постанов Чорноморської міської виборчої комісії Одеської області (код: 33923932; юридична адреса: 68000, Одеська область м. Чорноморськ, проспект Миру, будинок 33, каб. №400; голова ОСОБА_2О.) від 16.10.2018 року №№ 10, 11 якими визнані зареєстрованими наступні за черговістю кандидати у депутати від територіальної організації політичної партії Опозиційний блок в м. Чорноморськ Одеської області, у зв'язку із проведенням 10.07.2018 року зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Чорноморської міської ради Одеської області 7 скликання ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4 за народною ініціативою, до закінчення розгляду справи по суті;
заборонити Чорноморській міській виборчій комісії Одеської області (код: 33923932; юридична адреса: 68000, Одеська область м. Чорноморськ. проспект Миру, будинок 33, каб. №400; голова ОСОБА_2О.) оголошувати на засіданні Чорноморської міської ради Одеської області повідомлення (рішення, постанови) про визнання обраними депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати від територіальної організації політичної партії Опозиційний блок в м. Чорноморськ Одеської області, у зв'язку із проведенням 10.07.2018 року зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Чорноморської міської ради Одеської області 7 скликання ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4 за народною ініціативою, до закінчення розгляду справи по суті;
заборонити Чорноморській міській виборчій комісії Одеської області (код: 33923932; юридична адреса: 68000, Одеська область м. Чорноморськ, проспект Миру, будинок 33, каб.№400; голова ОСОБА_2О.) офіційно оприлюднювати у місцевих друкованих засобах масової інформації постанови від 15,10.2018 року №№ 7, 8, 9, та від 16.10.2018 року №№ 10, 11 повідомлення ( рішення) щодо обрання та реєстрації депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутат и від територіальної організації політичної партії Опозиційний блок в м. Чорноморськ Одеської області, у зв'язку із проведенням 10.07.2018 року зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Чорноморської міської ради Одеської області 7 скликання ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4 за народною ініціативою, до закінчення розгляду справи по суті.
В обґрунтування заяви ОСОБА_1 зазначив, що згідно посвідчень №83, №86, №60 ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4 є депутатами Чорноморської міської ради Одеської області 7 скликання.
Із мережі Інтернет заявнику стало відомо, що 10.07.2018 року в адміністративній будівлі заводу ПАТ ІСРЗ таємно було проведено збір людей, скоріш за все працівників заводу, на якому в порушення Конституції України, Закону України Про статус депутатів місцевих рад , Закону України Про місцеві вибори розпочаті незаконні дії по відкликанню заявника.
При цьому, директором ПАТ ІСРЗ є ОСОБА_5, який одночасно є керівником місцевої політичної партії Опозиційний блок в м. Чорноморськ та який, у разі відкликання заявника, разом з іншим працівником заводу ОСОБА_6 М И., як наступні по списку кандидати Опозиційного блоку , стануть депутатами міської ради, тому у ОСОБА_5 МЛО. є особистий прямий та корисний інтерес по відкликанню заявника.
Всім ці незаконні дії підтримуються Чорноморською міською виборчою комісією Одеської області (далі по тексту Чорноморська МВК або Відповідач), головою комісії ОСОБА_2, та більшістю членами Чорноморської МВК.
При цьому, голова Чорноморської МВК ОСОБА_2 є адвокатом та представляє у судах інтереси ПАТ ІСРЗ та ОСОБА_5 Деякі члени комісії також працюють на ПАТ ІСРЗ та ОСОБА_5 та мають прямий приватний інтерес у незаконний спосіб позбавити заявника депутатських повноважень.
Згідно листа Чорноморської міської ради Одеської області (далі - Міська рада) від 20.08.2018 року № 1-Ко-2003, юридична адреса Чорноморської міської виборчої комісії Одеської області: Одеська область, м. Чорноморськ, проспект Миру, будинок 33, каб. № 400.
Як повідомила Міська рада, з часу прийняття зборами виборців рішення від 10.07.2018 року про відкликання заявника, та станом на дату складання листа від 20.08.2018 року, Чорноморська міська виборча комісія Одеської області жодного разу не проводила засідань в каб. № 400 по проспекту Миру, будинок 33 в м. Чорноморськ або в інших приміщеннях адміністративної будівлі міської ради.
Чорноморська МВК свої засідання проводила в таємних від усіх містах , прийняла відповідні постанови про відкликання заявника, та за даними мережі Інтернет направила до вищого керівного органу політичної партії Опозиційного блоку рішення про відкликання заявника.
Всі численні звернення та скарги заявника до Чорноморської МВК залишились нерозглянутими, голова комісії ОСОБА_2 не приймає кореспонденцію, на телефонні дзвінки не відповідає, за юридичною адресою комісії Одеська область м. Чорноморськ, проспект Миру, будинок 33, каб. 400 не знаходиться, засідання комісії проводить в невідомих містах, по суті керує Чорноморською МВК одноособово та в інтересах своїх замовників.
Вимоги Міської ради та заявника до Чорноморської МВК щодо повідомлення адреси (місця), дати та часу проведення всіх її засідань залишились нею проігноровані, завдяки чому заявник до цього часу не має жодних офіційних документів, пов'язаних з відкликанням.
19.10.2018 року з сайту ЦВК заявник випадково отримав інформацію про склад депутатського корпусу та серед депутатів прізвища ОСОБА_4 ОСОБА_1. ОСОБА_3 - відсутні. Натомість серед депутатів обраних від партії Опозиційний блок під номерами 21, 22, 23 містяться прізвища ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_6
19.10.2018 року до виконавчого комітету Чорноморської міської ради надійшли постанови МВК від 15.10.2018 року №№ 7, 8, 9, якими визнані обраними наступними за черговістю кандидати у депутати від територіальної організації політичної партії Опозиційний блок в м. Чорноморськ Одеської області.
19.10.2018 року до виконавчого комітету Чорноморської міської ради надійшли постанови МВК від 16.10.2018 року №№ 10, 11 якими визнані зареєстрованими наступні за черговістю кандидати у депутати від територіальної організації політичної партії Опозиційний блок в м. Чорноморськ Одеської області.
Крім того, згідно наданих листів від 13.07.2018 року №1/41 та від 13.07.2018 року №48, місцеві засоби масової інформації комунальна газета Чорноморський маяк , ТОВ телерадіокомпанія ІТ-3 не повідомлялись про дату, місце та час проведення зборів виборців 10.07.2018 року.
В той же час, збори виборців 10.07.2018 року проводились у будівлі заводу ПАТ ІСРЗ , на якому, як і на будь-якому іншому підприємстві, виплачується працівникам заробітна плата, надаються всі види допомоги, то при проведенні цих зборів автоматично було порушено норму п.8 ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих ради .
У зв'язку із цим, на переконання заявника, МВК зобов'язана прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Також, в порушення ч.1 ст.39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , голова Чорноморської МВК ОСОБА_2 не повідомив та не проінформував заявника про одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
При цьому, ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4, як депутатами Чорноморської міської ради Одеської області 7 скликання, не порушено жодної вимоги ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , тому складений протокол зборів виборців від 10.07.2018 року відносно їх відкликання є незаконним, у зв'язку із чим, МВК зобов'язана була прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Крім того, листом від 20.08.2018 року №1-Ко-2003 відділ ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області повідомив, що всупереч п.2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад МВК підписні листи для перевірки достовірності відомостей про громадян, які надійшли до комісії у зв'язку із ініціюванням виборцями відкликання депутатів Чорноморської міської ради Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_8. ОСОБА_4 за народною ініціативою до відділу не надавались.
Також Міська рада проінформувала, що ні фактично, ні реально відділ ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області не залучався Чорноморською міською виборчою комісією Одеської області до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, які надійшли до комісії у зв'язку із ініціюванням виборцями відкликання депутатів Чорноморської міської ради Одеської області ОСОБА_1. ОСОБА_3, ОСОБА_4
Заявник також зазначає, що збір виборців на території заводу ІСРЗ , на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання заявника здійснювався за пропозицією більшості працівників заводу ІСРЗ , а не виборців територіального виборчого округу за якими згідно ст.ст. 2, 37 Закону Про місцеві вибори закріплено депутата ОСОБА_1, у зв'язку із чим Чорноморська МВК зобов'язана прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Крім того, оскільки Чорноморська МВК та її голова ОСОБА_2, будучі обізнаними про проведення 10.07.2018 року зборів виборців, таємно від мешканців територіальної громади, засобів масової інформації та заявника проводять засідання Чорноморської МВК, залучає до процедури відкликання інші органи, однак заявнику про це не повідомляють та навмисно обмежують його право бути присутнім на засіданнях виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання, останній позбавлений можливості надати відповідні пояснення щодо суті питань стосовно своєї діяльності як депутата міської ради на її засіданнях.
Також на жодних стендах офіційних матеріалів в приміщеннях міської ради Чорноморською міською виборчою комісією Одеської області не вивішувались постанови та протокольні рішення, які стосуються відкликання депутатів ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4, у зв'язку із проведеними 10.07.2018 року зборами виборців.
Відповідно до постанов Чорноморської МВК від 15.10.2018 року № 9 Про визнання обраним депутатом Чорноморської міської ради Одеської області ОСОБА_5 та від 16.10.2018 року № 11 Про реєстрацію депутатом Чорноморської міської ради Одеської області ОСОБА_5 визнано обраним та зареєстрованим депутатом ОСОБА_5
Водночас, ОСОБА_5 відповідно до рішення Іллічівської (зараз Чорноморської) міської ради Одеської області від 24.12.2015 року №20-VIi Про утворення виконавчого комітету Іллічівської міської ради VII скликання, визначення його чисельності та затвердження його персонального складу , є чинним членом виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, і Чорноморська міська рада Одеської області рішень щодо виключення зі складу виконавчого комітету ОСОБА_5 не приймала, у зв'язку із чим Чорноморська МВК в порушення п.9 ст. 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визнала обраним депутатом ОСОБА_5
Посилаючись на вищевикладені обставини, заявник зазначає, що без вжиття заходів забезпечення позову буде неможливим відновити його права в подальшому, навіть в разі задоволення позовних вимог.
В якості правової підстави для забезпечення позову заявник послався на ч.3 ст. 4 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , відповідно до якої повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
На переконання заявника, заборона Чорноморській МВК офіційно оголошувати на сесії Чорноморської міської ради Одеської області рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від політичної партії Опозиційний блок жодним чином не порушить права виборців та кандидатів у депутати, оскільки останні ще не набули статусу депутатів.
Крім того, Закон України Про статус депутатів місцевих рад визначає підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, процедуру такого припинення, проте не містить норм щодо відновлення статусу депутата після офіційного оголошення рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата, а лише надає можливість захистити права депутата щодо дострокового припинення його повноважень шляхом оскаржень рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії в процедурі відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Отже, у разі офіційного оголошення на сесії Чорноморської міської ради Одеської області рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від політичної партії Опозиційний блок , до вирішення даного спору по суті, буде неможливим виконання рішення суду за наявності встановлених судом порушених прав або інтересів заявника, за захистом яких він має намір звернутися.
В іншому випадку, на думку заявника, фактично буде неможливо виконати рішення суду, в разі його задоволення, оскільки нові депутати Міської ради вступлять в свої права, більш того, нормами чинного законодавства не передбачено припинення повноважень депутата за рішенням суду.
У разі надходження до Чорноморської МВК рішення від партії Опозиційний блок про відкликання заявника, - Чорноморською МВК буде прийнято рішення про визнання обраним наступним за списком кандидата в депутати, що також без вжиття заходів забезпечення позову призведе до порушення права та інтересів заявника, подальше відновлення яких буде неможливим.
Отже, прийняття Чорноморською МВК рішень про визнання обраними та зареєстрованими наступними за черговістю кандидатами у депутати від політичної партії Опозиційний блок , значно ускладнить, або зробить неможливим відновлення прав заявника до перевірки законності дій Чорноморської МВК.
Заявник також зазначає, що заборона Чорноморській МВК оголошувати на сесії та у засобах ЗМІ рішення про визнання обраними та зареєстрованими наступними за черговістю кандидатами у депутати від політичної партії Опозиційний блок або зупинення таких рішень жодним чином не порушує прав виборців та забезпечить дотримання справедливого балансу співвідношення прав (інтересу), про захист яких просять заявники , із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
Вивчивши матеріали заяви, суд дійшов висновку про її необґрунтованість та відсутність підстав для її задоволення.
Згідно з ч.1, ч.2 ст. 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.153 КАС України заява про забезпечення позову подається, серед іншого, до подання позовної заяви - до суду, до якого має бути подано позов за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом.
Частиною зазначеної статті визначено, що у разі подання заяви про забезпечення позову до подання позовної заяви заявник повинен подати відповідну позовну заяву протягом десяти днів з дня постановлення ухвали про забезпечення позову.
Згідно з ч.1 ст.154 КАС України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
Розглядаючи заяву про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, суд, з огляду на докази, надані стороною по справі для підтвердження своїх вимог, має пересвідчитись зокрема у тому, що клопотання не є надуманим, спір поміж сторонами існує, існує також дійсна і реальна загроза невиконання рішення суду чи суттєва перешкода у такому виконанні, позов слід забезпечити саме у такий спосіб, про який просить позивач, а не якимось менш обмежувальним у правах способом для відповідача, такий спосіб є співмірним обсягу позовних вимог, даним про особу та характер дій відповідача, позивач має легітимну мету забезпечити саме захист своїх прав та інтересів від неправомірних дій відповідача, а не завдати шкоди правам та інтересам відповідача. Вирішуючи клопотання про забезпечення позову, суд має зважати на необхідний баланс процесуальних прав та обов'язків сторін.
При цьому забезпечуватись можуть лише матеріально-правові вимоги позивача. Отже будь-які інші вимоги, які не становлять або не будуть становити предмет спору, в межах конкретного спору забезпеченими бути не можуть.
Верховним Судом України у постановах від 18 січня 2017 року у справі № 6-2552цс-16 та від 24 травня 2017 року у справі № 6-640цс-17, Верховним Судом у постанові від 11 липня 2018 року у справі № 509/5216/13-ц вже висловлювалась правова позиція, відповідно до якої забезпечення позову по суті - це обмеження суб'єктивних прав, свобод та інтересів осіб в інтересах забезпечення реалізації в майбутньому актів правосуддя і задоволених вимог позивача (заявника). Зазначені обмеження встановлює суд в ухвалі, вони діють до заміни судом виду забезпечення позову або скасування заходів забезпечення позову.
Вирішуючи порушене позивачем питання, суд враховує, що забезпечення позову має на меті запобігти, по-перше, збігу обставин, за умови яких позитивне судове рішення буде невиконуваним або його виконання потребуватиме значних зусиль.
Суд бере до уваги, що стосовно ОСОБА_1 Чорноморською МВК ухвалено тільки дві постанови, що його безпосередньо стосуються: №9 від 15.10.2018р. та №11 від 16.10.2018р.
Решта постанов, дію яких заявник просить зупинити, має відношення до інших осіб - ОСОБА_3, ОСОБА_4, тому вимоги забезпечити позов ОСОБА_1 до подання позовної заяви у відповідній частині взагалі не узгоджуються із положеннями ст.150 КАС України.
Суд також враховує, що відповідно до положень ч.ч.1,2 ст.90 ЗУ Про місцеві вибори у разі якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії. Якщо черговість для отримання депутатського мандата вичерпана, депутатський мандат залишається вакантним до проведення чергових або позачергових виборів. Реєстрація особи, обраної депутатом відповідно до частини першої цієї статті, та видання їй тимчасового посвідчення депутата здійснюються територіальною виборчою комісією з дотриманням порядку, передбаченого статтею 89 цього Закону. Територіальна виборча комісія направляє копії рішень про визнання обраним та реєстрацію депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації партії до Центральної виборчої комісії невідкладно після їх прийняття.
Видання постанов, дію яких просить зупинити заявник, та вчинення дій, щодо яких він вимагає заборони, є обов'язком ТВК відповідно до Закону у разі дострокового припинення повноважень депутата на підставах, встановлених законом.
При цьому заходи щодо забезпечення позову повинні застосовуватися відповідно до їх мети, з урахуванням безпосереднього зв'язку між предметом позову та заявою про забезпечення позову.
Забезпечивши позов шляхом зупинення дії оскаржуваних постанов, суд фактично ухвалить рішення без розгляду справи по суті, оскільки завчасно надасть оцінку правомірності та законності оскаржуваним рішенням, які будуть предметом спору, що не відповідає меті застосування інституту забезпечення позову.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Пленуму Вищого адміністративного суду Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ № 2 від 06.03.2008.
З приводу другого заходу забезпечення позову щодо заборони Чорноморській міській виборчій комісії Одеської області оголошувати на засіданні повідомлення та офіційно оприлюднювати у місцевих друкованих засобах масової інформації спірні постанови та повідомлення суд зазначає наступне.
Позов може бути забезпечено, зокрема забороною відповідачу вчиняти певні дії (пункт 2 частини першої статті 151 КАС) та забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору (пункт 4 частини першої статті 151 КАС).
Зі змісту та суті заяви убачається, що заявлене в ньому прохання спрямоване на запровадження судової заборони для відповідача вчиняти дії, які згідно ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не входять у процес відкликання депутата місцевої ради, тобто не становитимуть предмет судового контролю.
У розумінні положень пункту 2 частини першої статті 151 КАС за описаної правової ситуації судова заборона на вжиття заявлених заходів не може бути застосована.
Таким чином, оскільки вимоги заявника не відповідають вищезазначеним критеріям та принципам інституту забезпечення позову, суд не вбачає підстав для задоволення заяви про забезпечення позову.
Керуючись ст.ст. 150, 151, 153, 248, 250, 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя
У Х В А Л И В:
Відмовити ОСОБА_1 у забезпеченні позову за заявою від 22.10.2018р.
Ухвала набирає законної сили в порядку ст. 256 КАС України.
Ухвала може бути оскаржена шляхом подачі через суд першої інстанції протягом п'ятнадцяти днів з дня її складення апеляційної скарги до П'ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2018 |
Оприлюднено | 26.10.2018 |
Номер документу | 77372101 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні