ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№813/3401/18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2018 року
м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Сакалоша В.М.,
за участю секретаря судового засідання Михайленко Б.С.,
представника позивача - Пасічник Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Бізнес - Центр" про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпраці у Львівській області (далі - ГУ Держпраці у Львівській області, позивач) звернулося до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Бізнес - Центр" (далі - ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр", відповідач) в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр", а саме заборонити експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки:
-лінійних частин надземних газопроводів середнього тиску діаметром 89 і 57 мм;
-шафового регуляторного пункту ШРП з регулятором тиску Тартаріні;
-газових котлів "Колві 200" потужністю 233 кВт кожний - 2 шт., до усунення зазначених у позовній заяві порушень.
Позовні вимоги мотивовані тим, що уповноваженими особами ГУ Держпраці у Львівській області проведено позапланову перевірку відповідача щодо дотримання вимог законодавства та нормативно - правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки. В ході проведеної перевірки, позивач виявив порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників, орендарів та відвідувачів ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр". Враховуючи наведене, звернувся з даним позовом до адміністративного суду з вимогою про зупинення експлуатації устаткування підвищеної небезпеки.
Ухвалою судді від 03.08.2018 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою судді від 27.08.2018 продовжено до 14.09.2018 включно встановлений ухвалою від 03.08.2018 строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою судді від 14.09.2018 року відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи в порядку спрощеного провадження.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги, з підстав, що зазначені у позовній заяві та відповіді на відзив підтримала, просила задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не прибув. Причин неявки суду не повідомив. Належним чином повідомлявся про дату, час та місце проведення судового засідання, що підтверджується повідомленням про вручення судової повістки. Подав відзив на позовну заяву в якій зазначив, що заходи реагування у вигляді заборони експлуатації підвищеної небезпеки об'єкта нерухомості до повного усунення порушень вимог законодавства є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. На час проведення позапланової перевірки і на час подання адміністративного позову відповідач не експлуатував устаткування підвищеної небезпеки, оскільки подача газу у приміщення ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр" за адресою: м.Львів, пл. Петрушевича, 3 у неопалювальний період припинена, а устаткування опломбовано ПАТ "Львівгаз". Крім того, представник позивача зазначив, що вказані у позові недоліки усунув та повідомив про це ГУ Держпраці у Львівській області листом № 42/01 від 03.10.2018 року. Враховуючи наведене, представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Позивач подав відповідь на відзив (вх. № 33043 від 19.10.2018 року) в якій зазначив, що відповідач повідомив ГУ Держпраці у Львівській області листом від 03.10.2018 №42/01 про виконання вимог п. 18 припису. Однак, жодних підтверджуючих документів, які б свідчили про усунення вказаних порушень не надав.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що ГУ Держпраці у Львівській області на підставі наказу від 17.05.2018 №1084-П та направлення на проведення перевірки від 17.05.2018 № 0990 провело позапланову перевірку ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр" щодо дотримання вимог законодавства та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини.
Вказана перевірка проводилася уповноваженими особами ГУ Держпраці у Львівській області у складі начальника відділу нагляду в АПК та СКС ОСОБА_3, головного державного інспектора відділу нагляду в будівництві, котлонагляді на транспорті та зв'язку ОСОБА_4, головного державного інспектора відділу нагляду в машинобудуванні і енергетиці Управління нагляду в промисловості і на об'єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_5, головного державного інспектора відділу нагляду на виробництві і на об'єктах підвищеної небезпеки Управління нагляду на виробництві і на об'єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_6 у присутності уповноважених осіб відповідача - директора ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр" ОСОБА_7, заступника директора ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр" ОСОБА_8 та головного енергетика ОСОБА_2.
За результатами перевірки ГУ Держпраці у Львівській області склало акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 22.05.2018 року №13/01/197/0505.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі вказаного акта ГУ Держпраці у Львівській області склало припис від 22.05.2018 року № 13/01/197/0505-0331.
У пункті 18 акта та припису зазначено, що відповідачем не отримано дозволу на експлуатацію (застосування) устаткування підвищеної небезпеки:
-лінійних частин надземних газопроводів середнього тиску діаметром 89 і 57 мм;
-шафового регуляторного пункту ШРП з регулятором тиску Тартаріні;
-газових котлів "Колві 200" потужністю 233 кВт кожний - 2 шт.
На виконання вимог припису від 22.05.2018 року №13/01/197/0505-0331 відповідач скерував на ім'я начальника Головного управління Держпраці у Львівській області листа від 27.06.2018 року № 27/01 в якому зазначив, зокрема, що для усунення порушень, зазначених у п. 18-28, а саме для отримання дозволу на експлуатацію (застосування) устаткування підвищеної небезпеки потрібно висновок експертизи. З метою отримання висновку, відповідач уклав з ДП "Західний експертно - технічний центр Держпраці" договори №3549-12 від 13.06.2018 року та № 3800-14 від 25.06.2018 року про надання послуг.
Відповідно до листа ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр" від 03.10.2018 року №42/01 відповідач повідомив ГУ Держпраці у Львівській області про виконання п. 18 припису шляхом отримання дозволу №0466.18.46 від 18.09.2018 року на експлуатацію (застосування) устаткування підвищеної небезпеки.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з пунктами 1,7 Положення про Державна служба України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 1 Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України 27.03.2015 № 340 визначено, що Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Серед основних завданнями Управління Держпраці, визначених в 3 Положення, зокрема, є: - реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; - здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки.
Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII) визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно з статтею 13 Закону № 2694-XII роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець, зокрема, забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці.
Згідно з п.1 Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМ України від 26.05.2004 № 687 (далі - Порядок № 687), дія цього Порядку поширюється на всіх суб'єктів господарювання, які проводять огляд, випробування та/або експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - устаткування), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України, а також на підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності і господарювання та фізичних осіб, що використовують найману працю, які мають намір розпочати або здійснюють експлуатацію такого устаткування (далі - підприємства).
Відповідно до п. 7 Порядку № 687 технічний огляд проводиться з метою визначення якості виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції і модернізації, умов та строку подальшої безпечної експлуатації устаткування, оцінки технічного стану складових частин, деталей або їх елементів, перевірки їх на відповідність технічним вимогам тощо.
Пунктом 14 Порядку № 687 передбачено, у разі отримання негативного висновку після проведення технічного огляду роботодавець припиняє експлуатацію устаткування до усунення виявлених дефектів, пошкоджень і несправностей та проведення повторного технічного огляду.
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання може бути виключно за рішенням суду. Відповідно до частини 7 статті 7 згаданого Закону орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва, (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства.
Отже, діяльність суб'єкта господарювання може бути тимчасово заборонена (зупинена) на підставі рішення суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Судом встановлено, що у своїй діяльності ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр" використовує устаткування підвищеної небезпеки, а саме: лінійні частини надземних газопроводів середнього тиску діаметром 89 і 57 мм; шафові регуляторні пункти ШРП з регулятором тиску Тартаріні; газові котли "Колві 200" потужністю 233 кВт кожний - 2 шт.
Відповідно до висновків перевірки, що викладені в акті від 22.05.2018 року № 13/01/197/0505 відповідач експлуатує вказане устаткування без одержання дозволу на експлуатацію (застосування).
Відповідно до п 3.1 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України №285 від 15.05.2015 року роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1107.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач на виконання припису від 22.05.2018 року № 13/01/197/0505-0331, а саме п. 18, повідомляв ГУ Держпраці у Львівській області що для отримання дозволу на експлуатацію вищевказаних об'єктів уклав договори з між ДП "Західний експертно - технічний центр Держпраці" № 3549-12 від 13.06.2018 року та № 3800-14 від 25.06.2018 року про надання послуг.
Крім того, відповідно до листа від 03.10.2018 року № 42/01 відповідач повідомив ГУ Держпраці у Львівській області про усунення порушень, зазначених у п. 18 Припису шляхом отримання дозволу № 0466.18.46 від 18.09.2018 року на експлуатацію (застосування) устаткування підвищеної небезпеки. На підтвердження вказаного, відповідач долучив до матеріалів справи копію дозволу ГУ Держпраці у Львівській області від 18.09.2018року № 0466.18.46.
Відповідно до вказаного дозволу, ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр" надано дозвіл на експлуатацію:
Технологічного устаткування та його елементів систем газопостачання природним газом суб'єкта господарювання:
-ШГРП з регулятором тиску газу "Альфа", 1999 р.в., країна - виробник: Україна;
-газопроводи середнього тиску: DN 80 довжиною 20 м та DN 50 довжиною 56 м, 1999 р.в., країна - виробник: Україна;
Водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт:
-водогрійний котел КОЛВІ 200, зав. № 2279-1719, 2012 р.в., країна - виробник: Україна;
-водогрійний котел КОЛВІ 200, зав. № 2280-1720, 2012 р.в., країна - виробник: Україна.
Водночас, суд взертає увагу, що в акті перевірки №13/01/197/0505 від 22.05.2018 року та приписі № 13/01/197/0505-0331 від 22.05.2018 року зазначено, що відповідач експлуатує без дозволу на експлуатацію шафовий регуляторний пункт ШРП з регулятором тиску Тартаріні, а в дозволі № 0466.18.46 від 18.09.2018 року зазначено ШГРП з регулятором тиску газу "Альфа", 1999 р.в., країна - виробник: Україна.
Також суд звертає увагу, що в акті перевірки та приписі серед технічних характеристик лінійних частин надземних газопроводів середнього тиску зазначається діаметр газопроводів 89 та 57, а у дозволі від 18.09.2018 року № 0466.18.46 зазначено номінальний діаметр (DN) 80 та 50.
Таким чином, суд встановив розбіжності між технічними характеристиками устаткування, зазначеного в акті перевірки та приписі від 22.05.2018 року з технічними характеристиками устаткування, на яке надано дозвіл на експлуатацію № 0466.18.46 від 18.09.2018 року.
Крім того, суд погоджується з твердженням представника позивача, що незважаючи на те, що відповідач повідомив про усунення порушень, зазначених в п. 18 акта перевірки, він не надав на підтвердження вказаного жодних документів, які б свідчили про усунення порушень.
Таким чином, суд дійшов висновку про неповне усунення відповідачем порушень, зазначених в п. 18 акта перевірки від 22.05.2018 року № 13/01/197/0505 та приписі від 22.05.2018 року № 13/01/197/0505-0331.
За правилами, встановленими ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 вказаного Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно із статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Враховуючи встановлені фактичні обставини справи та вищенаведені норми діючого законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ГУ Держпраці у Львівській області є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Тому, суд дійшов висновку застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ТзОВ "Компанія "Бізнес - Центр", а саме заборонити експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки: лінійних частин надземних газопроводів середнього тиску діаметром 89 і 57 мм; шафового регуляторного пункту ШРП з регулятором тиску Тартаріні; газових котлів "Колві 200" потужністю 233 кВт кожний - 2 шт., до усунення порушень.
Відповідно до ст.139 КАС України судові витрати з сторін не стягуються.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 90, 139, 243-247, 255, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш ИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Бізнес - Центр" (код ЄДРПОУ 25549193, місцезнаходження: 79005, м.Львів, пл. Є.Петрушевича, 3) шляхом заборони експлуатації лінійних частин надземних газопроводів середнього тиску діаметром 89 і 57 мм, шафового регуляторного пункту ШРП з регулятором тиску Тартаріні та двох газових котлів "Колві 200" потужністю 233 кВт до усунення порушень.
Cудові витрати з сторін не стягуються.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення виготовлено та підписано 29 жовтня 2018 року.
Суддя В.М. Сакалош
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2018 |
Оприлюднено | 29.10.2018 |
Номер документу | 77432898 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні