Справа № 2240/2450/18
РІШЕННЯ
іменем України
23 жовтня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К.
за участю:секретаря судового засідання Свинобой О.В. представника позивача Пілінського С.І. представника відповідача Сліпчука О.П. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Далланс" до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування припису,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Далланс" звернулось до суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 09.07.2018 №308/02.
Ухвалою від 26.07.2018 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
На думку позивача припис Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 09.07.2018 №308/02 не відповідає чинному законодавству та порушує його права і охоронювані законом інтереси.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що в акті від 03.07.2018 №308/02 старший державний інспектор з охорони навколишнього середовища зазначив ступінь ризику суб'єкта господарювання ТОВ "Далланс" - високий, однак Планом здійснення комплексних заходів державного нагляду на 2018 рік, затвердженим наказом Державної регуляторної служби України від 16.11.2017 №139, такий ступінь визначений як середній. Отже, питання щодо дотримання вимог законодавства про використання та охорону земель не могло бути предметом перевірки. Тому, пункт 2 спірного припису є протиправним. Вказав, що ТОВ "Далланс" відходи від основного виду діяльності не утворює, оскільки деревина є паливом для потреб підприємства. Тому, пункти 3-5 припису від 09.07.2018 №308/02 також є неправомірними. Пункт 6 припису від 09.07.2018 №308/02 є необґрунтований, оскільки відповідно до пункту 1.4 наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України "Про затвердження Правил технічної експлуатації установок очистки газу" від 06.02.2009 №52, ці Правила не поширюються на установки очищення вицідив пересувних джерел, джерел біологічного та радіоактивного забруднення, джерел викидів іонізуючих випромінювань та на технологічні газоочисні устаткування (далі - ГОУ). Оскільки ТОВ "Далланс" використовує ГОУ в технологічному процесі, то дія вимог наказу від 06.02.2009 №52 на підприємство не поширюються. ТОВ "Далланс" використовує циклони, призначені для збору тирси і стружки від обробки деревини, при цьому, ці циклони не утворюють газопиловий потік, тому, відсутні викиди забруднюючих речовин в навколишнє середовище. Отже, пункт 7 спірного припису також є протиправним.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача до суду відзив не подав, в судовому засіданні частково заперечив проти задоволення позовних вимог ТОВ "Далланс".
Заслухавши учасників справи, дослідивши докази, суд встановив таке.
На підставі наказу Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області від 23.06.2018 №451 та направлення від 02.07.2018 №348/02 з 02.07.2018 по 13.07.2018 старший державний інспектор з охорони навколишнього середовища здійснив планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Далланс".
Результати перевірки оформлені актом від 03.07.2018 №308/02.
На підставі акту перевірки відповідач видав припис від 09.07.2018 №308/02, яким зобов'язав ТОВ "Далланс":
- у 10 денний термін на підставі статті 20-2 закону України "Про охорону на вколишнього природного середовища" та статті 7 закону України "Про основні засади держав ного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" розробити план організаційно-технічних заходів з усунення виявлених недоліків (пункт 1);
- до 30.12.2018 на підставі до статей 125, 126 Земельного кодексу Украї ни надати правоустановчі документи на земельну ділянку (пункт 2);
- до 01.08.2018 на підставі статті 17 закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" забезпечити здійснення обліку усіх відходів відповідно до форми №1-ВТ (пункт 3);
- до 01.11.2018 на підставі статті 17 закону України "Про відходи", пос танови Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 №1218 "Про затвердження Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів" за безпечити визначення показника загального утворення відходів (пункт 4);
- до 30.12.2018 на підставі статті 17 закону України "Про відходи", пос танови Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 №1360 "Про затвердження Порядку ведення реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів" забезпечити склад та властивості відходів (пункт 5);
- до 01.11.2018 на підставі наказу Міністерства охорони навколиш нього природного середовища України від 06.02.2009 №52 "Про затвердження Правил технічної експлуатації установок очистки газу" забезпечити експлуатацію ГОУ відповідно до вимог чинного законодавства, а саме, призначити осіб від повідальних за технічний стан, обслуговування і безпечну роботу ГОУ. Розробити Інструкцію з експлуатації ГОУ відповідно до умов їх роботи, рекомендацій проектних організацій та ві дповідної документації. Провести перевірку знань інженерно-технічного персоналу (не мен ше одного разу на три роки) та обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації ГОУ (не менше одного разу на рік). Розробити паспорти на газоочисне устаткування (пункт 6);
- до 01.11.2018 на підставі статей 10,11 закону України "Про охорону атмосферного повітря" забезпечити здійснення заходів, які передбачені дозволом на викиди забруднюючих речовин до атмосферного повітря стаціонарними джерелами.
Зазначений припис позивач оскаржив до суду.
Досліджуючи правомірність спірного припису, суд враховує наведене нижче.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і прав, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовані законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).
Згідно зі статтею 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до положень статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
За змістом частини 8 статті 7 Закону №877-V припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання.
У приписі від 09.07.2018 №308/02 відповідач вимагає від позивача усунення порушень вимог Земельного кодексу України, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про основні засади держав ного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про відходи", "Про охорону атмосферного повітря", постанов Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 №1218 "Про затвердження Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів", від 31.08.1998 №1360 "Про затвердження Порядку ведення реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів", наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 №52 "Про затвердження Правил технічної експлуатації установок очистки газу".
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 03.07.2018 №303 "Про затвердження Уніфікованої форми акта, що складається за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів" передбачено, що питання щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку можуть перевірятись лише під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства про використання та охорону земель щодо суб'єктів з високим ступенем ризику суб'єкта господарювання.
Відповідно до Плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2018 рік, затвердженого наказом Державної регуляторної служби України від 16.11.2017 №139, ТОВ "Далланс" має середній ступінь ризику суб'єкта господарювання. В акті від 03.07.2018 №308/02 відповідач зазначив високий ступінь ризику ТОВ "Далланс" і, відповідно, здійснив перевірку дотримання позивачем вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України.
У пункті 169 Рішення у справі "Олександр Волков проти України" Європейський суд з прав людини констатував, зазначив, що вислів "згідно із законом вимагає, по-перше, щоб оскаржуваний захід мав певне підґрунтя у національному законодавстві; він також стосується якості закону, про який йдеться, вимагаючи, щоб він був доступний для зацікавленої особи, яка, окрім того, повинна мати можливість передбачити наслідки його дії щодо себе, та відповідав принципові верховенства права .
Вчинення органом державної влади дії (прийняття рішень) з порушенням приписів Конституції України та Закону, який регулює відповідні правовідносини, призводить до визнання таких дій (рішень) незаконними та відсутності правових наслідків таких дій (рішень) для суб'єкта контролю.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд України у постанові від 27.01.2016 по справі №21-425а14.
Таким чином, у відповідача не було правових підстав для перевірки державної реєстрації прав на земельну ділянку, якою користується позивача, тому, вимоги, зазначені у пункті 2 спірного припису, є безпідставними.
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України визначає закон України "Про відходи" від 05.03.1998 №187/98-ВР (далі - Закон №187/98-ВР).
Згідно з положенням статті 1 Закону №187/98-ВР відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
За змістом статті 17 Закону №187/98-ВР суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, зокрема, визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров'я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 1 Інструкції щодо заповнення типової форми первинної облікової доку ментації №1-ВТ "Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари" затвердженої наказом Мі ністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07.07.2008 №342 "Про затвердження типової форми первинної облікової документації №1-ВТ "Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари та Інструкції щодо її заповнення", передбачено, що первинний облік відходів та пакувальних матеріалів і тари за типовою формою №1-ВТ "Об лік відходів та пакувальних матеріалів і тари", яку заповнюють підприємства, установи, організації усіх форм власності, видів економічної діяльності та організаційно-правових форм господарювання і фізичні особи-підприємці, у процесі діяльності яких утворюються відходи, у тому числі відходи пакувальних ма теріалів і тари.
Отже, до відходів відноситься будь-яка речовина, яка в подальшому не підлягає використанню за місцем їх утворення чи виявлення та від яких власник позбувається шляхом утилізації.
Основними видами діяльності ТОВ "Далланс" за КВЕД є: виробництво інших меблів (36.14.0); виробництво меблів для сидіння (36.11.0); лісопильне та стругальне виробництво, просочування деревини (20.10.0); інші види оптової торгівлі (51.90.0); роздрібна торгівля іншими непродовольчими товарами, н.в.і.г. (52.48.9).
За даними перевірки в процесі господарської діяльності позивача з виробництва меблів утворюються такі відходи: куски деревини, стружка з деревини, тирса.
В судовому засіданні представник позивача пояснив, що матеріали з деревини, які утворились в процесі виробництва меблів, використовуються як паливо для теплового котла. Зазначене підтверджується робочою документацією Державного проектно-конструкторського технологічного інституту 6609-0-ТКП та фотографічними матеріалами.
Вказані матеріали (куски деревини, стружка з деревини та інші) не підпадають під визначення відходів в розумінні статті 1 Закону №187/98-ВР. Тому, вимоги відповідача щодо зобов'язання позивача відповідно до статті 17 Закону №187/98-ВР здійснити облік усіх видів відходів до форми №1вт, визначити показник загального утворення відходів, склад та властивості відходів є безпідставними.
Також, у своїй діяльності позивач експлуатує котел опалювальний водонагріваючий КВм(а)-0.50 КВм 050-00.00.000 ПС, зареєстрований 25.12.2006 за №00000471 в територіальному управлінні Держпромгірнагляду по Хмельницькій області, який працює на твердому паливі, кам'яному вугіллі та газі. Відповідно до акту перевірки технічного стану вузла обліку, складеного 16.07.2018 ПАТ "Хмельницькгаз", вказаний котел не експлуатується з використанням газу.
Оскільки відходи від деревини в подальшому не утилізуються та використовуються позивачем в процесі господарської діяльності як паливо для теплового котла, тому, підстави для зобов'язання ТОВ "Далланс" здійснювати облік таких відходів відсутні, у зв'язку з чим, вимоги відповідача, викладені в пунктах 3-5 вищевказаного припису, є безпідставними.
Пунктом 1.2 наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 року №52 "Про затвердження Правил технічної експлуатації установок очистки газу" передбачено, що установка очистки газу (ГОУ) - комплекс споруд, призначений для відведення, транспортування та вловлювання з газопилового потоку, що відводиться від технологічного обладнання, наявних у ньому забруднюючих речовин.
Відповідно до пункту 1.4 наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 року №52 "Про затвердження Правил технічної експлуатації устано вок очистки газу" ці Правила не поширюються на установки очи щення вицідив пересувних джерел, джерел біологічного та радіоактивного забруднення, джерел викидів іонізуючих випромінювань та на технологічні ГОУ.
ТОВ "Далланс" використовує ГОУ в технологічному процесі деревооб робних механізмів, вони є невід'ємною його частиною. Отже, вимоги, викладені у пункті 6 спірного припису, є неправомірними.
Циклони, які використовує позивач, призначені для збору тирси та стружки від обробки деревини, при їх транспортуванні підприємство використовує повітря з навколишнього середовища, при цьому, газопиловий потік не утворюється, що підтверджується дозволом Департаменту екології та природних ресурсів №6810400000-154/68 та фотографічними матеріалами.
Оскільки ТОВ "Далланс" не здійснює викиди газопилового потоку у повітря, тому, вимоги, викладені у пункті 7 припису від 09.07.2018 №308/02, є безпідставними.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В процесі судового розгляду відповідач не довів правомірність вимог, викладених у приписі від 09.07.2018 №308/02, тому, цей припис необхідно визнати протиправним та скасувати, у зв'язку з цим адміністративний позов підлягає задоволенню.
У зв'язку із задоволенням позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір слід стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 09.07.2018 №308/02.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Далланс" 1762,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 29 жовтня 2018 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Далланс" (вул. Індустріальна, 4, Кам''янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 20040929) Відповідач:Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (вул. І. Франка, 2/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38045514)
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2018 |
Оприлюднено | 29.10.2018 |
Номер документу | 77433447 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні