Ухвала
від 26.10.2018 по справі 323/2986/18
ОРІХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 323/2986/18

Провадження № 1-кп/323/246/18

УХВАЛА

Іменем України

26.10.2018 р. м. Оріхів

Оріхівський районний суд Запорізької області у складі:

головуючої судді:Гуцал О.П. при секретарі: за участю прокурора:Лукіній А.О. Грушанського А.О. обвинуваченої:ОСОБА_4

розглянувши у підготовчому судовому засіданні в залі суду кримінальне провадження, внесене в ЄРДР під № 32018080000000050 за обвинуваченням ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженки м. Москва (РФ), громадянки України, працюючої в ТОВ Катеринославська дверна артіль , проживаючої за адресою: АДРЕСА_1, раніше не судимої,

у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.27, ч.1 ст.205 КК України, -

В С Т А Н О В И В:

Органом досудового розслідуванням ОСОБА_4 обвинувачується в наступному.

У грудні 2015 року, більш точну дату досудовим розслідуванням не встановлено, невстановлена в ході досудового розслідування особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, знаючи ОСОБА_4, як особу, яка не має юридичної або економічної освіти та ділових якостей для зайняття підприємницькою діяльністю, запропонувала їй за грошову винагороду придбати юридичну особу, виступити формальним засновником та директором підприємства без мети ведення фінансово-господарської діяльності підприємства.

Відповідно ОСОБА_4 виступила виконавцем злочину, якій належало виконувати вказівки зазначеної невстановленої особи щодо придбання юридичної особи та реєстрації її на своє ім'я, підписання статутних, реєстраційних документів, наказів.

У грудні 2015 року ОСОБА_4 та зазначена невстановлена досудовим розслідуванням особа, розподілили між собою ролі в спільному злочинному плані. Так, ОСОБА_4, відповідно до розробленого злочинного плану, повинна була надати свої паспортні дані для проведення дій, необхідних для державної перереєстрації (придбання) фіктивного підприємства - ТОВ "Транзит-2008" (код ЄДРПОУ 35553961).

У свою чергу, невстановлена досудовим розслідуванням особа відповідно до відведеної їй злочинної ролі, повинна була підготувати документи, необхідні для внесення змін до відомостей про юридичну особу ТОВ "Транзит-2008" в органах державної влади та надавати ОСОБА_4 вказівки, необхідні для проведення дій щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу ТОВ "Транзит-2008" в державних органах, а також надати можливість іншим особам використовувати зазначене підприємство з метою прикриття незаконної діяльності.

У грудні 2015 року, більш точну дату досудовим розслідуванням не встановлено, ОСОБА_4, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою сприяння невстановленій особі, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, у здійсненні фіктивної підприємницької діяльності, знаходячись за місцем свого мешкання за адресою: АДРЕСА_1, надала зазначеній особі копії сторінок свого паспорту НОМЕР_4, виданого Дніпровським РВ Дніпродзержинського МВ УМВС України в Дніпропетровській області 26.07.2005 та копію довідки про присвоєння їй індивідуального податкового номеру НОМЕР_1. Після чого, невстановлена досудовим розслідуванням особа (жінка на ім'я ОСОБА_7, більш повні анкетні дані досудовим розслідуванням не встановлено), матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, склала у визначеній формі договір №15/12 від 18.12.2015 купівлі-продажу частки у статутному капіталі ТОВ Транзит-2008 , відповідно до якого ОСОБА_4 набула у власність частку у статутному капіталі ТОВ Транзит-2008 , що становить 100%, протокол реєстрації учасників зборів ТОВ Транзит-2008 від 18.12.2015, нову редакцію статуту від 22.12.2015 та рішення єдиного учасника ТОВ Транзит-2008 №3 від 18.12.2015, відповідно до якого засновником ТОВ Транзит-2008 ОСОБА_4 призначено себе на посаду директора вказаного підприємства.

Склавши вказані документи, невстановлена досудовим розслідуванням особа, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, у грудні 2015 року, більш точну дату досудовим розслідуванням не встановлено, перебуваючи за місцем мешкання ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_1 надала їх для підпису ОСОБА_4, яка, у свою чергу, засвідчила їх своїми підписами.

Надалі, 21.12.2015, ОСОБА_4, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою сприяння невстановленій особі, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження у здійсненні фіктивної підприємницької діяльності, знаходячись за адресою: АДРЕСА_2, надала приватному нотаріусу Дніпропетровського міського нотаріального округу Дніпропетровської області ОСОБА_6 статут ТОВ Транзит-2008 зі своїм підписом.

Після засвідчення вказаним нотаріусом справжності підпису ОСОБА_4 на статуті ТОВ Транзит-2008 , остання 21.12.2015 подала їх до реєстраційної служби Оріхівського районного управління юстиції Запорізької області за адресою: м. Оріхів, вул. Л.Курсантів, 58, тим самим виконала всі необхідні дії, направлені на придбання суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи - ТОВ Транзит-2008 ,

Після цього, ОСОБА_4 знаходячись біля приміщення Оріхівського районного управління юстиції Запорізької області за адресою: м. Оріхів, вул. Л.Курсантів, 58 за вказівкою невстановленої особи, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, передала останній реєстраційні документи ТОВ Транзит-2008 . та, у свою чергу одержала від зазначеної невстановленої особи грошову винагороду у сумі 400 гривень готівкою двома купюрами номіналом по 200 гривень кожна.

За результатами вищевказаних дій ОСОБА_4, діючи за попередньою змовою з невстановленою досудовим розслідуванням особою, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, у відповідності до відведеної їй ролі 22.12.2015 вчинила всі необхідні дії щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи ТОВ Транзит-2008 (код ЄДРПОУ 35553961) в частині зміни відомостей про засновників юридичної особи, про що державним реєстратором реєстраційної служби Оріхівського районного управління юстиції Запорізької області ОСОБА_5 22.12.2015 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за №10911050013000635 та в частині внесення про керівника юридичної особи, про що державним реєстратором реєстраційної служби Оріхівського районного управління юстиції Запорізької області ОСОБА_5 22.12.2015 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за №10911070014000635.

Надалі, 29.12.2015 ОСОБА_4, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою сприяння невстановленій особі, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження у здійсненні фіктивної підприємницької діяльності, знаходячись за адресою: АДРЕСА_2 надала приватному нотаріусу Дніпропетровського міського нотаріального округу Дніпропетровської області ОСОБА_6 картку зі зразком свого підпису як ІНФОРМАЦІЯ_2.

Після засвідчення нотаріусом справжності підпису ОСОБА_4 остання, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою сприяння невстановленій особі, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження у здійсненні фіктивної підприємницької діяльності за вказівкою зазначеної невстановленої особи 30.12.2015 надала цю картку до Дніпропетровської обласної дирекції ПАТ КБ Правекс-Банк для розпорядження банківським рахунком ТОВ Транзит-2008 НОМЕР_2 та НОМЕР_3 та отримала електронно-цифровий підпис для керування зазначеними банківськими рахунками.

Того ж дня, 30.12.2015, ОСОБА_4, знаходячись у приміщенні Дніпропетровської обласної дирекції ПАТ КБ Правекс-Банк за адресою: м. Дніпро, вул. Шевченка, 59, за вказівкою невстановленою особи, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, передала останній електронно-цифровий підпис для керування зазначеними банківськими рахунками ТОВ Транзит-2008 .

Таким чином, у грудні 2015 року ОСОБА_4, діючи у співучасті з невстановленою досудовим розслідуванням особою, матеріали стосовно якої виділені в окреме провадження, у порушення ст.ст.81, 87, 89 Цивільного кодексу України (у редакції, зі змінами та доповненнями станом на 03 вересня 2015 року), ст.ст.56, 57, 62, 79, 80, 89 Господарського кодексу України (у редакції, зі змінами та доповненнями станом на 16 липня 2015 року), ст.ст.8, 24 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (№755-IV від 15 травня 2003 року в редакції, зі змінами та доповненнями станом на 03 вересня 2015 року), вчинила фіктивне підприємництво, тобто придбання (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи - ТОВ Транзит-2008 , що в подальшому надало змогу невстановленим особам використовувати реквізити ТОВ Транзит-2008 з метою прикриття незаконної діяльності, яка полягала в наданні послуг іншим суб'єктам підприємницької діяльності в конвертації безготівкових грошових коштів в готівку та незаконному формуванню їм податкового кредиту з податку на додану вартість.

Невстановлені особи отримали можливість, використовуючи реквізити ТОВ Транзит-2008 , укладати шляхом підроблення господарські угоди та первинні бухгалтерські документи, що свідчили про нібито реалізацію товарів, робіт (послуг) ТОВ Транзит-2008 для підприємств реального сектору економіки, відображати їх дані в податковій звітності, чим сприяли незаконному формуванню з податку на додану вартість.

На підставі виготовлених та поданих невстановленими особами підроблених документів Оріхівською ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області було зареєстровано ТОВ Транзит-2008 як платник податків, що перебуває на спрощеній системі оподаткування - є платником єдиного податку та користується пільгою по сплаті податку на додану вартість, яка передбачена для підприємств сільгоспвиробників, зазначивши, що підприємство нібито має у постійному користуванні земельні ділянки для вирощування та реалізації соняшника.

Відповідно до п. 209.1 ст. 209 Податкового кодексу України (у редакції від 30.09.2015) резидент, який провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 209.6 цієї статті (далі - сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим оподаткування.

Пунктом 209.2 ст. 209 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) передбачено, що згідно із спеціальним режимом оподаткування сума податку на додану вартість, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів/послуг, не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається в розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, за рахунок яких сформовано податковий кредит, а за наявності залишку такої суми податку - для інших виробничих цілей.

Зазначені суми податку на додану вартість акумулюються сільськогосподарськими підприємствами на спеціальних рахунках, відкритих в установах банків та/або в органах, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Для такого акумулювання сільськогосподарські підприємства зараховують кошти на власні рахунки в системі електронного адміністрування податку, відкриті для перерахування коштів на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Сільськогосподарські підприємства - суб'єкти спеціального режиму оподаткування у строки, встановлені цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов'язань, повинні забезпечити перерахування на їх рахунок у системі електронного адміністрування податку, відкритий для перерахування коштів на спеціальні рахунки, коштів у розмірі, достатньому для перерахування на спеціальний рахунок на підставі поданої податкової декларації, в якій відображаються результати діяльності в межах спеціального режиму оподаткування протягом звітного (податкового) періоду.

Відповідно до п. 209.6 ст. 209 ПКУ сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Ця норма діє з урахуванням того, що:

а) для новоутвореного сільськогосподарського підприємства, зареєстрованого як суб'єкт господарювання, який провадить господарську діяльність менше ніж 12 календарних місяців, така питома вага сільськогосподарських товарів/послуг розраховується за наслідками кожного окремого звітного податкового періоду;

б) з метою розрахунку такої питомої ваги до складу основної діяльності сільськогосподарського підприємства не включаються оподатковувані операції з постачання основних фондів, що перебували у складі його основних фондів не менше ніж 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно, якщо такі операції не були постійними і не становили окремої підприємницької діяльності.

Згідно з п. 209.7 ст. 209 ПКУ сільськогосподарськими вважаються товари, зазначені у товарних групах 1 - 24, товарних позиціях 4101, 4102, 4103, 4301 згідно з УКТ ЗЕД, та послуги, які отримані в результаті здійснення діяльності, на яку відповідно до пункту 209.17 цієї статті поширюється дія спеціального режиму оподаткування у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, якщо такі товари вирощуються, відгодовуються, виловлюються або збираються (заготовляються), а послуги надаються, безпосередньо платником податку - суб'єктом спеціального режиму оподаткування (крім придбання таких товарів/послуг у інших осіб), які поставляються зазначеним платником податку - їх виробником.

Використовуючи реквізити ТОВ "Транзит-2008" невстановленими особами за період грудня 2015 року - січня 2016 року в адресу підприємств вигодонабувачів виписано податкові накладні щодо реалізації 7 799 тонн насіння соняшника, пшениці 3 класу, соняшника на суму 71 899 727,56 грн., в т.ч. ПДВ на суму 11 983 287,93 грн.

При цьому, досудовим слідством встановлено, що ТОВ Транзит 2008 не має фізичної можливості для вирощування та реалізації 7 799 тонн насіння соняшника, пшениці 3 класу, соняшника, так як не має в користуванні земельних ділянок.

Крім того, згідно проведеного аналізу додатків 5 до податкової декларації ПДВ встановлено, що у ТОВ Транзит-2008 відсутні будь-які витрати на виробництво сільськогосподарської продукції (закупівля ПММ, посівного матеріалу, запчастин, засобів захисту, рослин, гербіцидів), що безпосередньо вказує на фактичну відсутність річного циклу товарно - сільськогосподарського виробництва. Звітність 1-ДФ (наявність працівників) ТОВ Транзит-2008 не подавала до ДПІ.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно за ТОВ Транзит-2008 не реєструвались земельні ділянки та нерухоме майно.

ТОВ Транзит-2008 не мало на балансі основних та оборотних фондів (активів), власних або орендованих виробничих потужностей, складських приміщень, автотранспорту, тобто не мало господарських можливостей здійснювати власну статутну діяльність та її не здійснювало.

Натомість досудовим слідством встановлено, що після отримання ТОВ Транзит-2008 грошових коштів від підприємств вигодонабувачів, в подальшому ці кошти перераховувались на банківські рахунки підприємств з ознаками фіктивності з призначенням платежу поворотня фінансова допомога та в подальшому знімались готівкою.

На підставі вищенаведеного, ТОВ Транзит-2008 не мало права застосовувати спеціальний режим оподаткування, сума податку на додану вартість, нарахована ТОВ Транзит-2008 на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів/послуг, повинна була сплачена до бюджету і не могла залишатися в розпорядженні підприємства.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Проведення будь-якої господарської операції підприємства фіксується і підтверджується первинними документами, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік. Своєю чергою, відповідно до частини 2 статті 3 Закону України від 16.07.99 р. №996-XIV "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" на даних бухгалтерського обліку ґрунтуються фінансова, податкова, статистична та інші види звітності. Тобто первинні документи з відображення господарських операцій є основою і для податкового обліку.

Відповідно до статті 1 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІУ „Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон №996) первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення, господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.

Відповідно до пунктів 1 та 2 статті 9 Закону №996 підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно з пунктом 2 "Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.95 за №168/704 (далі - Положення) первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.

Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення.

Відповідно до підпункту 2.13 пункту 2 Положення керівник підприємства, установи забезпечує фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій, що були проведені, у первинних документах та виконання всіма підрозділами, службами і працівниками правомірних вимог головного бухгалтера щодо порядку оформлення та подання для обліку відомостей і документів.

Керівником підприємства, установи затверджується перелік осіб, які мають право давати дозвіл (підписувати первинні документи) на здійснення господарської операції, пов'язаної з відпуском (витрачанням) грошових коштів і документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна.

Первинні документи підлягають обов'язковій перевірці працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов'язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству, логічна ув'язка окремих показників (підпункт 2.15 пункту 2 Положення).

Забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать нормативно-правовим актам, встановленому порядку приймання, зберігання і витрачання грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей та іншого майна, порушують договірну і фінансову дисципліну, завдають шкоди державі, власникам, іншим юридичним і фізичним особам. Такі документи повинні бути передані керівнику підприємства, установи для прийняття рішення (підпункт 2.16 пункту 2 Положення).

Відповідно до п.2.15 та п.2.16 Положення забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать законодавчим та нормативним актам.

Таким чином, для надання юридичної сили і доказовості, первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати порядок, встановлений Закон № 996.

Відсутність реально вчиненої господарської операції та, як наслідок, юридична дефектність відповідних документів за змістом пункту 44.1 Кодексу не дозволяє формувати дані податкового обліку незалежно від спрямованості умислу платників податку - учасників відповідної операції.

Відображенню у податковій звітності підлягає лише та господарська операція, яка фактично відбулась, а не та, зміст якої лише відображений на первинних документах, відповідно тоді така господарська операція, яка фактично відбулась і створює відповідні податкові наслідки для платника шляхом формування ним складу податкового кредиту.

Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим Наказом Мінфіну України від 24.05.1995р. № 88 та зареєстрованим у Мін'юсті України 05.06.1995р. за №168/704 встановлено:

пп. 1.1 п. 1 "Положення встановлює порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об'єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (надалі - підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету (надалі - установи)";

пп. 1.2 п. 1 "Господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах проводяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення".

Згідно з п. 2.7 "Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку" затвердженого наказом Міністерства Фінансів України від 24.05.1995р. №88: "Первинні документи складаються на бланках типових форм, затверджених Мінстатом України, також на бланках спеціалізованих форм, затверджених міністерствами та відомствами України".

У відповідності до п.п.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. за №2755-VI (із змінами та доповненнями) господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до п.п.14.1.181 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями): "податковий кредит - сума, на яку платник має право зменшити податкове зобов'язання звітного періоду…"

Відповідно до п.п.14.1.231. п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України визначено, що розумна економічна причина (ділова мета) - причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Згідно п. 201.4 ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями): "Податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.".

Відповідно до п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями) "Податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту".

Вимогами п.198.3 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями) передбачено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:

придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до п.198.6. ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями) "Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу".

Фактично надання товару (робіт, послуг) не відбувалось, а оформлювались лише документи, з метою формування податкового кредиту з податку на додану вартість, що призводить до ухилення від сплати податку до бюджету.

З урахуванням викладеного для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

Таким чином, витрати для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток, та податковий кредит для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на додану вартість мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.

Водночас, за відсутності факту придбання товарів чи послуг, відповідні суми не можуть включатися до складу витрат та податкового кредиту навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів або сплати грошових коштів.

Тобто, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Виходячи з вищенаведеного, відображенню у бухгалтерському обліку та податковій звітності підлягає лише господарська операція, яка фактично відбулась в межах господарської діяльності, при наявності первинного документу, що підтверджує таку господарську операцію.

Крім того, на підставі постанови Вищого суду України від 14.03.2017 № 21-2239а16 недоведеність фактичного здійснення господарської операції (нездійснення операції) позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди, а покупця - права на формування цієї податкової вигоди. Навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв'язку з цим юридично дефектних первинних документів. А також незважаючи на наявність у платника податку доказів сплати продавцеві вартості товарів/послуг, якщо рух коштів не забезпечений зв'язком із господарською діяльністю учасників цих операцій. При цьому відсутність ділової мети також є підставою для відмови у наданні податкової вигоди. Тобто статус фіктивного, нелегального підприємства несумісний із легальною підприємницькою діяльністю. Господарські операції таких підприємств не можуть бути легалізовані навіть за формального підтвердження документами бухгалтерського обліку.

Таким чином, у період грудня 2015 року - січня 2016 року, невстановлені особи, всупереч встановленого законами України порядку здійснення підприємницької діяльності, у порушення обов'язків суб'єкта господарювання - платника податків щодо належного ведення бухгалтерського та податкового обліку фінансово-господарської діяльності, ведення в установленому порядку обліку об'єктів оподаткування та доходів і витрат, складання звітності, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, здійснювали незаконну підприємницьку діяльність, шляхом проведення оформлення безтоварних операцій щодо реалізації від імені фіктивного суб'єкта господарювання ТОВ Транзит-2008 на адресу суб'єктів господарювання: ТОВ "Карбон Компані" (код ЄДРПОУ 35007669), ТОВ "Востокагроснаб" (код ЄДРПОУ 39601384), ТОВ "ЗОК "Агро-Альянс" (ЄДРПОУ 38809067) - товарів (робіт, послуг) з отриманням від них безготівкових коштів на банківські рахунки підконтрольного фіктивного суб'єкта господарювання з подальшою конвертацією цих коштів у готівку.

Невстановленими у ході досудового розслідування особами від імені ТОВ Транзит-2008 та ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_4 складались первинні бухгалтерські документи (договори купівлі-продажу, податкові накладні, рахунки - фактури, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні), які оформлювались з порушенням вимог Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність щодо повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства. Тобто не можуть бути належними доказами реальності вчинення цих господарських договорів. Проте, на підставі таких документів невстановленими особами проводилось оформлення продажу продукції, надавання послуг, виконання робіт контрагентам-покупцям, які за такими правочинами та господарськими операціями отримали податкову вигоду у вигляді зменшення об'єкта оподаткування з податку на додану вартість, податку на прибуток, а саме: враховували такі витрати при визначенні об'єкта оподаткування з податкових зобов'язань платників податків за періоди з грудня 2015 року по січень 2016 року. Зокрема, таку податкову вигоду отримано контрагентами-покупцями, а саме: ТОВ "Карбон Компані" (код ЄДРПОУ 35007669), ТОВ "Востокагроснаб" (код ЄДРПОУ 39601384), ТОВ "ЗОК "Агро-Альянс" (ЄДРПОУ 38809067).

Таким чином, 22.12.2015 року ОСОБА_4, діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою з невстановленою слідством особою, матеріали відносно якої виділені в окреме провадження, вчинила фіктивне підприємництво, а саме придбання юридичної особи - ТОВ Транзит-2008 , де виступила номінальним засновником та передала реєстраційні документи та фактичне управління підприємством цій особі з метою прикриття незаконної діяльності.

Дії ОСОБА_4 органом досудового розслідування кваліфіковані за ч.2 ст.27, ч.1 ст.205 КК України, а саме як фіктивне підприємництво, тобто придбання суб'єкту підприємницької діяльності (юридичної особи) з метою прикриття незаконної діяльності.

В підготовчому судовому засіданні від обвинуваченої ОСОБА_4 надійшло клопотання про звільнення її від кримінальної відповідальності на підставі ст.49 КК України та закриття провадження у справі.

Також в підготовчому засіданні обвинувачена вказала, що повністю визнає свою провину у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.27, ч.1 ст.205 КК України, просить звільнити її від кримінальної відповідальності у зв'язку із закінченням строку давності для притягнення до кримінальної відповідальності. Також розуміє, що закриття кримінального провадження із зазначеної підстави не є реабілітуючою обставиною.

Прокурор проти зазначеного клопотання не заперечував та просив його задовольнити, оскільки дійсно на даний час закінчилися строки для притягнення до кримінальної відповідальності.

Вислухавши думку учасників процесу, вивчивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Кримінальне правопорушення, в якому обвинувачується ОСОБА_4, вчинене 22.12.2015 року та згідно до ст.12 КК України відноситься до категорії злочинів невеликої тяжкості.

На сьогоднішній час із часу вчинення даного кримінального правопорушення пройшло більше двох років.

Згідно до ч.1 ст. 49 КК України, особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею злочину і до дня набрання вироком законної сили минуло два роки - у разі вчинення злочину невеликої тяжкості, за який передбачене покарання менш суворе, ніж обмеження волі.

Згідно до даних справи, після 22.12.2015 року ОСОБА_4 не притягувалася до кримінальної відповідальності, перебіг строку давності не зупинявся та не переривався, за цей час обвинувачена від слідства та суду не ухилялася, до теперішнього часу за скоєння нового злочину середньої тяжкості, тяжкого або особливо тяжкого злочину до кримінальної відповідальності не притягувався, вину визнає в повному обсязі, проти звільнення її від кримінальної відповідальності у зв'язку із закінченням строків давності не заперечує.

Пунктом другим частини третьої статті 314 КПК України передбачено, що у підготовчому судовому засіданні суд має право закрити провадження у випадку встановлення підстав, передбачених пунктами 4-8, 10 частини першої або частиною другою статті 284 цього Кодексу.

Відповідно до п.1 ч.2 ст. 284 КПК України, кримінальне провадження закривається судом, у зв'язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

Суд, у рахуванням викладеного та відсутності заперечень учасників кримінального провадження, вважає за можливе звільнити ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності згідно до ст.49 КК України, та кримінальне провадження закрити.

Керуючись ст.ст. 49, 284, 286, 288, 314 КПК України, суд -

УХВАЛИВ:

Клопотання ОСОБА_4 про звільнення її від кримінальної відповідальності у зв'язку із закінченням строку давності для притягнення до кримінальної відповідальності - задовольнити.

ОСОБА_4 , обвинувачену у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.27, ч.1 ст.205 КК України, звільнити від кримінальної відповідальності у зв'язку із закінченням строку давності для притягнення до кримінальної відповідальності.

Кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_4 за ч.2 ст.27, ч.1 ст.205 КК України - закрити.

На ухвалу може бути подана апеляційна скарга протягом 7 днів з моменту її проголошення.

Повний текст ухвали проголошений 29.10.2018 року о 10-00 годині.

Суддя О.П. Гуцал

СудОріхівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення26.10.2018
Оприлюднено30.10.2018
Номер документу77441490
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —323/2986/18

Ухвала від 26.10.2018

Кримінальне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Гуцал О. П.

Ухвала від 26.10.2018

Кримінальне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Гуцал О. П.

Ухвала від 03.10.2018

Кримінальне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Гуцал О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні