ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Постанова
Іменем України
25 жовтня 2018 року
м. Харків
Справа № 629/2710/17
Провадження № 22-ц/818/ 15 /18
Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючого: Кругової С.С.
суддів: Пилипчук Н.П., Маміної О.В.,
за участю секретаря судового засідання : Кучер Ю.Ю.
учасники справи:
заявник ОСОБА_1
заінтересована особа Лозівська районна державна адміністрація Харківської області, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області,
заінтересована особа Відділ реєстрації Лозівської міської ради Харківської області
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за заявою ОСОБА_1, заінтересовані особи: Лозівська районна державна адміністрація Харківської області, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, Відділ реєстрації Лозівської міської ради Харківської області про встановлення фактів, що мають юридичне значення, за апеляційною скаргою Головне управління держгеокадастру у Харківській області на рішення Лозівського міськрайонного суду Харківської області, від 19 березня 2018 року , ухвалене суддею Ткаченко О.А.,
В С Т А Н О В И В :
У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернулась до суду з заявою про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
З урахуванням уточнень зазначає, що на підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації за №238 від 17 липня 2003 року Про затвердження проекту організації території земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Царедарівської сільської ради та надання їх у власність і оренду її матері - ОСОБА_2 надано в оренду земельну ділянку площею 0,95 га.
29 березня 2004 року розпорядженням голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області за №75 внесені певні зміни до розпорядження від 17 липня 2003 року, згідно яких її мати отримала право виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, яка їй була виділена. У зв'язку з тим, що ОСОБА_2 відмовилася від даної земельної ділянки на її користь. Замість неї на підставі їхніх з матір'ю заяв нею було отримано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку.
Проте, у додатку 2 до розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації за №75 від 29 березня 2004 року, за яким дозволено громадянам виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, у позиції 11, де вказано її прізвище, ім'я та по батькові допущено помилку у зазначенні її по батькові, а саме зазначено "ОСОБА_1" замість "ОСОБА_1".
На підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації за №75 від 29 березня 2004 року на її замовлення СПДФО ОСОБА_3 виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку.
26 вересня 2008 року Відділом земельних ресурсів у Лозівському районі ГУ земельних ресурсів у Харківській області Державного агенства земельних ресурсів України видано Довідку про правовий статус та присвоєння кадастрового номеру за № 446, з якої вбачається що земельна ділянка надається у власність, кадастровий номер НОМЕР_1, розташована на території Царедарівської сільської ради Лозівського району (діл. №08) цільове призначення для ведення особистого селянського господарства.
26 вересня 2008 року нею затверджено Технічне завдання №446 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів.
17 березня 2009 року складено Акт встановлення та узгодження меж землекористування. Межі землекористування встановлені комісійно в присутності суміжних землевласників. Після чого було складено Акт про передачу та прийом земельних ділянок переданих у власність із земель запасу Царедарівської сільської ради.
15 квітня 2009 року Відділом містобудування архітектури та ЖКГ Лозівської районної державної адміністрації Харківської області підписано Висновок, яким погоджено технічну документацію та вказано про можливість оформити право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства.
Проте зміни в розпорядження, яке стосувалося її внесені не були.
Вона неодноразово зверталася з заявами до Лозівської районної державної адміністрації з заявами про внесення змін до розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації за №75 від 29 березня 2004 року, а саме до додатку 2 вказаного розпорядження, де в позиції 11 її по батькові вказано "ОСОБА_1" замість "ОСОБА_1", але їй у цьому було відмовлено, мотивуючи тим, що це є недоцільним, технічна документація не затверджена, рішення про передачу земельної ділянки у її власність не приймалося, а з 01 січня 2013 року технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку виключена з переліку видів документації із землеустрою, передбачених ст.25 Законом України Про землеустрій та рекомендовано звернутися до вирішення питання про отримання дозволу на розроблення проекту щодо відведення їй земельної ділянки до Головного управління Держземагенства у Харківській області.
Вона звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі, орієнтованою площею 0,95 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Царедарівської сільської ради Лозівського району Харківської області, проте їй було відмовлено в зв'язку з тим, що в управлінні відсутня інформація щодо підстав для розроблення даної документації, її замовника, наявності рішень про її затвердження та передачу у власність земельної ділянки.
Заявник просить встановити, належність їй додатку 2 позиції №11 номер земельної ділянки 8, площа земельної ділянки 0,95 га, де її по батькові зазначено ОСОБА_1 замість вірного ОСОБА_1 , виданого до розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 29 березня 2004 року №75 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 17.07.2003 року №238 та встановити, що на підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 17 липня 2003 року №238 Про затвердження проекту організації території земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Царедарівської сільської ради та надання їх у власність і оренду із змінами внесеними на підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 29.03.2004 року №75 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 17.07.2003 року № 238 , була замовником технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 0,95 га із земель запасу Царедарівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, яка є сформованою і якій присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1.
Рішенням Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 19 березня 2018 року заяву ОСОБА_1 задоволено.
Встановлено належність ОСОБА_1 правовстановлюючого документу Додатку №2 позиція №11 номер земельної ділянки 8, площа земельної ділянки 0,95 га, де її по батькові зазначено невірно - ОСОБА_1 , виданого до розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 29.03.2004 року №75 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 17.07.2003 року №238 .
Встановлено, що ОСОБА_1 на підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 17.07.2003 року №238 Про затвердження проекту організації території земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Царедарівської сільської ради та надання їх у власність і оренду із змінами внесеними на підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 29.03.2004 року №75 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 17.07.2003 року № 238 , була замовником технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 0,95 га із земель запасу Царедарівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, яка є сформованою і якій присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1.
Рішення мотивовано тим , що заявником надано докази, що підтверджують належність їй правовстановлюючого документу та встановлення даного факту необхідне для оформлення свого права власності на земельну ділянку.
В апеляційній скарзі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області просить рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні заяви,посилаючись на те, що обмінний файл земельної ділянки потребує доопрацювання згідно із зауваженнями, викладеними у результаті перевірки ХРФ ДП ЦДК . Управління Держземагентства у Лозівському районі Харківської області передало ФОП ОСОБА_3 технічну документацію для внесення змін в розпорядження, про що був складений акт прийому-передачі документації землеустрою від 05.11.2013 року (а.с.77). Однак, дані, якою особою, коли та які саме заходи були прийняті в ході доопрацювання обмінного файлу, та якими документами підтверджуються здійснені відповідні заходи в ході доопрацювання, відсутні.
Розпорядженням Лозівської районної державної адміністрації від 29.03.2004 №75 ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 0,9500 га. Рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою гр. ОСОБА_2 в управлінні відсутнє.
Згідно з розпорядженням від 17 липня 2003 року та документацією із землеустрою гр. ОСОБА_2 відведено в оренду 0,9500 га ріллі для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу. Зміни до розпорядження від 17 липня 2003 року №238 вносились розпорядженням від 29 березня 2004 року №75. Документація із землеустрою на ім'я ОСОБА_1 в управлінні відсутня.
Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи апеляційної скарги та дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що заявником доведено факт що саме їй належать відомості зазначені в позиції 11 додатку 2 виданого до розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 29.03.2004 року №75 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 17.07.2003 року №238 , де по батькові заявника зазначено невірно - ОСОБА_1 замість вірного ОСОБА_1 , відповідно до її паспорту, а також, що саме заявниця, на підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 17.07.2003 року №238 Про затвердження проекту організації території земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Царедарівської сільської ради та надання їх у власність і оренду із змінами внесеними на підставі розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 29.03.2004 року №75 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 17.07.2003 року № 238 , була замовником технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 0,95 га із земель запасу Царедарівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, яка є сформованою і якій присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1.
З таким висновком суду, колегія суддів не погоджується, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.
Рішення суду не відповідає зазначеним вимогам закону і підлягає скасуванню з залишенням заяви без розгляду, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 17 липня 2003 року головою Лозівської районної державної адміністрації Харківської області було видано розпорядження за №238 від 17.07.2003 Про затвердження проекту організації території земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Царедарівської сільської ради та надання їх у власність і оренду .
Відповідно до позиції 21 Додатку до розпорядження голови Лозівської РДА №238 від 17.03.2003 Про надання земельних ділянок земель запасу Царедарівської сільської ради громадянам для введення особистого селянського господарства земельну ділянку 0,9500 га. за №8 відведено в оренду ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства.
У 2003 році Лозівською районною філією ХРЦДЗК виготовлено проект організації території земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Царедарівської сільської ради, дана документація затверджена розпорядженням Лозівської райдержадміністрації від 17.07.2003 №238. Згідно з зазначеним розпорядженням та документацією із землеустрою гр. ОСОБА_5 відведено в оренду 0,9500 га ріллі для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу. Зміни до розпорядження від 17.07.2003 №238 вносились розпорядженням від 29.03.2004 №75.
Так, розпорядженням голови Лозівської районної державної адміністрації Харківської області за №75 від 29.03.2004 року внесені зміни до розпорядження голови районної державної адміністрації від 17.07.2003 року №238 Про затвердження проекту організації території земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Царедарівської сільської ради та надання їх у власність і оренду , а саме: в назві розпорядження слово і оренду виключено; передано у власність громадян земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Царедарівської сільської ради, згідно з додатком 1; виключено в п.3.1 розпорядження слова укласти договори оренди на земельні ділянки та подати їх на державну реєстрацію ; дозволено громадянам, згідно з додатком 2, виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку (а.с.13).
Із додатку 2 до розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації за №75 від 29.03.2004 року вбачається, що ОСОБА_1 дозволено виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку №8 (а.с.15).
Звертаючись до суду із заявою ОСОБА_1 обґрунтовує її тим, що після виділу ОСОБА_2 земельної ділянки вона шляхом написання заяви відмовилася від неї на користь заявниці, яка є її донькою, після чого на підставі заяви вказана земельна ділянка була передана останній.
Крім того, після отримання права на відповідну земельну ділянку ОСОБА_1 подала всі необхідні документи до Лозівської РДА для отримання дозволу, однак у додатку 2 до розпорядження голови Лозівської районної державної адміністрації за №75 від 29.03.2004 року, за яким дозволено громадянам виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, у позиції 11, де вказано її прізвище, ім'я та по батькові допущено помилку у зазначенні її по батькові, а саме зазначено ОСОБА_1 замість ОСОБА_1 .
Відповідно до ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Статтею 77 ЦПК України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.
Однак, в матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження родинних відносин між ОСОБА_2 та ОСОБА_1, відсутні і докази відмови ОСОБА_2 від права на оформлення документів на виділену їй земельну ділянку.
Також судова колегія звертає увагу на той факт що ОСОБА_1 неодноразово зверталась до Лозівської РДА про усунення описки у Додатку №2, але отримавала відмову.
Так згідно відзиву Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №417 від 16.03.2018, наданого до суду зазначено, що розпорядженням Лозівської районної державної адміністрації від 29.03.2004 №75 ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 0,9500 га. Рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою гр. ОСОБА_2 в управлінні відсутнє.
Відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6323985500:01:000:0. внесено до державного земельного кадастру, однак інформація щодо виносу меж даної земельної ділянки в натуру ( місцевість) в управлінні відсутня.
Згідно ч. І ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції чинній на 29.03.2004) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права на користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч.6 ст. 118 Земельного кодексу України (в редакції на 29.03.2004) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання.
Відповідно до статті 20 Закону України Про землеустрій землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності.
Згідно статті 25 Закону України Про землеустрій , документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Серед видів документації із землеустрою передбачено, зокрема, п. ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до статті 50 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Відповідно до ч.7 ст.118 Земельного кодексу України (в редакції на 29.03.2004) відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву, а при передачі земельної ділянки фермерському господарству - також висновки конкурсної комісії, і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення.
Згідно ч.ч. 8, 9 ст.118 Земельного кодексу України (в редакції 2004 року) проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом архітектури та подається на розгляд відповідної місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.
Згідно п. б ч. І ст. 186 Земельного кодексу України (в редакції чинній на 29.03.2004) проекти створення нових землеволодінь і землекористувань після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно ч. 10 ст. 186 Земельного кодексу України ( в редакції чинній на 2004 рік) районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.
Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України (в редакції на 29.03.2004) право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Так, розроблення технічної документації ОСОБА_1 замовила у СПДФО ОСОБА_3, в зв'язку з чим нею було затверджено технічне завдання №446 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку. Підставою для виконання роботи зазначено розпорядження Лозівської районної державної адміністрації від 17.07.2003 року №238; розпорядження Лозівської райдержадміністрації від 29.03.2004 року №75.
ФОП ОСОБА_3 було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Царедарівської сільської ради, Лозівського району Харківської області, із визначенням кадастрового номеру земельної ділянки НОМЕР_1, яка належить ОСОБА_1 та кадастрового плану, про що зазначено в експлікації про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності (а.с.18-19).
Проте, як вбачається із протоколу проведення перевірки документації із землеустрою та обмінного файла від 04 грудня 2012 року (а.с.76) обмінний файл земельної ділянки потребує доопрацювання згідно із встановленими зауваженнями, викладеними у результаті перевірки ХРФ ДП ЦДК .
Так, визнаючи встановленим факт належності ОСОБА_1 документу, а саме Додатку 2, та визнаючи факт, що заявник була замовником технічної документації, суд першої інстанції не звернув уваги на те, що розроблена документація на земельну ділянку та технічна документація містять недоліки встановлені на підставі перевірки ще у 2012 році, а також взагалі відсутні в управління Держземкадастру. Суд не з"ясував мету встановлення цих фактів, тоді як метою заявника є набуття права власності на земельну ділянку.
Представник Головного управління Держземкадастру взагалі заперечує право заявника на спірну земельну ділянку. Зазначає про те, що на сьгоднішній час існує інший порядок набуття права власності на земельні ділянки, тому судова колегія вважає, що існує спір про право заявника на земельну ділянку.
Заявлені вимоги про встановлення факту належності додатку та факту, що заявник була замовником на виготовлення технічної документації, яка не має правового значення , оскільки минуло майже 14 років, не вирішують питання права ОСОБА_1 на зазначену нею земельну ділянку.
З урахуванням викладеного колегія суддів приходить до висновку, що у справі, яка переглядається, суд, постановлюючи судове рішення про встановлення юридичних фактів не врахував, що наявний спір про право заявника на земельну ділянку.
За таких обставин апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції - скасуванню, з залишенням заяви без розгляду.
Відповідно до п. 4 ч.1 ст. 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Згідно ч.4 ст. 315 ЦПК України якщо під час розгляду заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право, суд залишає заяву без розгляду.
Керуючись ст. ст. 315,371, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, Харківський апеляційний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області - задовольнити.
Рішення Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 19 березня 2018 року - скасувати. Заяву ОСОБА_1 про встановлення фактів, що мають юридичне значення - залишити без розгляду.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий - С.С. Кругова
Судді: О.В. Маміна
Н.П. Пилипчук
Повний текст постанови
складено 29 жовтня 2018 року
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2018 |
Оприлюднено | 30.10.2018 |
Номер документу | 77459564 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Кругова С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні