КОПІЯ:
Справа №2-а-7751/2008
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2008 року м. Чернігі в
Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі головуючого-судді Є.О.Сорочк о, розглянувши в порядку пись мового провадження в приміще нні суду справу за адміністр ативним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Менському районі Ч ернігівської області про зоб ов'язання нарахування недопл аченої пенсії, як дитині війн и, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до су ду з адміністративним позово м до управління Пенсійного ф онду України в Менському рай оні Чернігівської області (д алі - УПФУ в Менському районі) про зобов'язання нарахування недоплаченої суми пенсії, як дитині війни за 2006-2007 роки. Свої вимоги мотивує тим, що він є д итиною війни та відповідно д о Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» пен сія щомісячно повинна підвищ уватися на 30% від мінімальної пенсії за віком. Але, всупере ч того, що державні соціальні гарантії дітям війни, встано влені цим Законом, не можуть бути обмежені чи скасовані і ншими нормативно-правовими а ктами, розмір пенсії щомісяч но протиправно не підвищував ся на 30 % мінімальної пенсії за віком.
Позивач в судове засідання не з'явилась, про дату, час та місце розгляду справи повід омлена належним чином, надіс лала заяву про розгляд справ и за її відсутності.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився , про дату, час та місце розгл яду справи повідомлений нале жним чином, надіслав заяву пр о розгляд справи за його відс утності та письмові заперече ння, в яких в задоволенні вим ог позивача просять відмовит и, оскільки витрати для випла ти надбавки до пенсії дітям в ійни в 2006-2007 роках законодавств ом не передбачені, а тому УПФ У в Менському районі не може в итрачати кошти на цілі, не пе редбачені законодавством. В казують, що Законом України « Про державний бюджет України на 2007 рік» було зупинено дію с т. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2007 рік», яка передба чала, що в 2007 році підвищення п енсії або щомісячного грошов ого утримання, яке виплачуєт ься замість пенсії, згідно із Законом України «Про соціал ьний захист дітей війни» вип лачується особам, які є інвал ідами, окрім тих, на яких розп овсюджується дія Закону Укра їни «Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі 50% від розм іру надбавки, встановленої д ля учасників війни. Після при йняття рішення Конституційн им Судом України від 09.07.2007 року змін до законодавства внесен о не було. Таким чином вважают ь, що виплати позивачу здійсн ювались відповідно до чинног о законодавства. Також предс тавник відповідача в письмов их запереченнях зазначив, що позивач пропустив строк зве рнення до адміністративного суду та просять відмовити в з адоволенні позову також на ц их підставах.
Враховуючи, що сторони над іслали заяви про розгляд спр ави без їх участі, суд, відпов ідно до ч.3 ст. 122 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, ухвалив розглянути сп рави в порядку письмового пр овадження на основі наявних в справі матеріалів.
Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивн о оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгля ду справи і вирішення спору п о суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволен ню частково з наступних підс тав.
ОСОБА_1 являється дитиною війни, що підтверджується по свідченням НОМЕР_1 від 13.01.200 5 року та не заперечується від повідачем.
Відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», редакція яког о діяла до 1 січня 2008 року, дітям війни пенсії або щомісячне д овічне грошове утримання чи державна соціальна допомога , що виплачуються замість пен сії підвищуються на 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом.
Відповідно до статті 46 Конс титуції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забез печення їх у разі повної, час ткової або тимчасової втрати працездатності, втрати году вальника, безробіття з незал ежних від них обставин, а так ож у старості та в інших випад ках, передбачених законом. Т аким чином, щомісячна доплат а до пенсії для дітей війни є ф ормою соціального забезпече ння громадян, які відповідно до спеціального закону, є ді тьми війни. Тобто, фактично ц я щомісячна надбавка є формо ю реалізації конституційног о права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захист .
Згідно п. 17 ст. 77 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік» дію ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» зупинено на 2006 рік.
Дію ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» відновлено Законом Укра їни «Про внесення змін до Зак ону України "Про Державний бю джет України на 2006 рік" від 19 січ ня 2006 року, яким пункт 17 статті 77 Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2006 рік» ви ключено та статтю 110 вказаного Закону викладено в такій ред акції: «Установити, що пільги дітям війни, передбачені ста ттею 6, - у 2006 році поетапно, за р езультатами виконання бюдже ту у першому півріччі, в поря дку, визначеному Кабінетом М іністрів України за погоджен ням з Комітетом Верховної Ра ди України з питань бюджету".
Реалізація особою права, щ о пов'язане з отриманням бюдж етних коштів, яке базується н а спеціальних та чинних на ча с виникнення спірних правові дносин нормативно-правових а ктів національного законода вства, не може бути поставлен а у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів як на при чину невиконання своїх зобов 'язань судом не приймається д о уваги. Так, наприклад, у спр аві "Кечко проти України" Євро пейський Суд з прав людини ко нстатував, що не приймає аргу мент Уряду щодо бюджетних ас игнувань, оскільки органи де ржавної влади не можуть поси латись на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.
Згідно з частиною 2 статті 95 К онституції України, виключн о законом про Державний бюдж ет України визначаються будь -які видатки держави на загал ьносуспільні потреби, розмі р і цільове спрямування цих в идатків.
Відповідно до частини 2 стат ті 4 Бюджетного кодексу Украї ни, при здійсненні бюджетног о процесу в Україні положенн я нормативно-правових актів застосовуються лише в частин і, в якій вони не суперечать п оложенням Конституції Украї ни, цього Кодексу та закону п ро Державний бюджет України.
Згідно п. 12 ст. 71 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 ро ку з метою приведення окреми х норм законів у відповідніс ть із цим законом, зупинено н а 2007 рік дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» з урахуванням ст. 11 1 цього Закону, відповідно як ої у 2007 році підвищення до пенс ії або щомісячного довічного грошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, я ка виплачується замість пенс ії, відповідно до статті 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" виплачуєт ься особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюєтьс я дія Закону України "Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), у ро змірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для у часників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року , було визнано такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними), т акі положення Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким з упинено на 2007 рік дію статті 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», з урах уванням статті 111 цього закону .
Згідно частини 2 статті 152 Кон ституції України Закони, інш і правові акти або їх окремі п оложення, що визнані неконст итуційними, втрачають чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання надбавки до пе нсії основані на принципі юр идичної визначеності. Зазнач ений принцип не дозволяє дер жаві посилатися на відсутніс ть певного нормативного акта , який визначає механізм реал ізації прав та свобод громад ян, закріплених у конституці йних та інших актах. Як свідчи ть позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юри дичної визначеності означає , що зацікавлені особи повинн і мати змогу покладатися на з обов'язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язанн я містяться у законодавчому акті, який загалом не має авт оматичної прямої дії. Така ді я зазначеного принципу пов'я зана з іншим принципом - відпо відальності держави, який по лягає у тому, що держава не мо же посилатися на власне пору шення зобов'язань для запобі гання відповідальності. При цьому, якщо держава чи орган публічної влади схвалили пев ну концепцію, в даному випадк у це надання дітям війни надб авок до пенсії, така держава чи орган вважатимуться таким и, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої п олітики чи поведінки, зокр ема, щодо фізичних осіб бе з завчасного
повідомлення про зміни в та кій політиці чи поведінці, ос кільки схвалення такої політ ики чи поведінки дало підста ви для виникнення обґрунтова них сподівань у фізичних осі б стосовно додержання держав ою чи органом публічної влад и такої політики чи поведінк и.
Отже позивач мав право у 2007 р оці на підвищення своєї пенс ії на 30% мінімальної пенсії за віком з 09.07.2007 року.
Відповідно статті 99 Кодексу адміністративного судочинс тва України для звернення до адміністративного суду за з ахистом прав, свобод та інтер есів особи встановлюється рі чний строк, який, якщо не вста новлене інше, обчислюється з дня, коли особа дізналась аб о повинна була дізнатись про порушення свої прав, свобод чи інтересів.
Позивач в 2006-2007 роках не отрим ував пенсію з її підвищуванн ям на 30 відсотків відповідно д о Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», а т ому знав про порушення його п рав з дати фактичного отрима ння щомісячно пенсії без її п ідвищення на 30 відсотків, але звернувся до суду лише 19.11.2008 ро ку.
З урахуванням того, що відп овідач наполягає на відмові в задоволенні позову в зв'язк у з пропуском позивачем стро ку звернення до суду, а причи ни пропущення строку звернен ня до адміністративного суду , в зв'язку з тим, що позивач ді знався про порушення його пр ав з Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 року, суд не визнає поважними і на підс таві ч. 1 ст. 100 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни вважає за необхідне в час ині вимог позивача за 2006 рік та з 09.07.2007 року по 19.11.2007 року відмовит и в зв'язку з пропущенням стро ку звернення до суду.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч. 1 с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування», іншого но рмативно-правового акта, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір, не має.
Суд не бере до уваги положен ня ч.3 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», з як ої вбачається, що мінімальни й розмір пенсії за віком, вст ановлений абзацом 1 ч. 1 цієї ст атті, застосовується виключ но для визначення розмірів п енсії, призначених згідно з ц им Законом, оскільки наявніс ть такої норми та відсутніст ь іншого мінімального розмір у пенсії за віком не є підстав ою для відмови в реалізації п озивачем конституційної гар антії та права на отримання п енсії і щомісячного підвищен ня на 30% від мінімальної пенсі ї за віком, як це встановлено ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни».
Згідно ст. 94 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повнов ажень, суд присуджує всі здій снені нею документально підт верджені судові витрати з Де ржавного бюджету України (аб о відповідного місцевого бюд жету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядува ння, його посадова чи службов а особа).
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Менському районі Ч ернігівської області необхі дно задовольнити частково, з обов'язати управління Пенсій ного фонду України в Менс ькому районі Чернігівськ ої області провести перер ахунок пенсії ОСОБА_1 з пі двищенням її розміру, як дити ні війни на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком, встано вленої Законом України «Про соціальний захист дітей війн и» з 19.11.2007 р. по 31.12.2007 р. В задоволенн і решти позовних вимог ОСОБ А_1 необхідно відмовити за н еобґрунтованістю та пропуск ом строку звернення до адмін істративного суду. Судові ви трати підлягають стягненню з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 в розмі рі 3 грн. 40 коп.
Керуючись ст. ст. 122, 158 - 163, 167, К одексу адміністративного су дочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в Менському райо ні Чернігівської області, за довольнити частково.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Менс ькому районі Чернігівської о бласті провести ОСОБА_1 пе рерахунок пенсії з підвищенн ям її розміру, як дитині війн и на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком, встановленої Законом України «Про соціал ьний захист дітей війни» з 19.11.2 007 року по 31.12.2007 рік.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судові витрати в розмірі 3 грн. 40 коп.
В задоволенні решти позов них вимог - відмовити.
Постанова відповідно до ч . 1 ст. 254 КАС України набирає за конної сили після закінчення строку для подання заяви про апеляційне оскарження, вста новленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня її ск ладання в повному обсязі, осо бою, яка оскаржує постанову, за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхо м подання через суд першої ін станції заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скар га на постанову суду першої і нстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення. Апеляційна скарга може бути подана без попередньог о подання заяви про апеляцій не оскарження, якщо скарга по дається у строк, встановлени й для подання заяви про апеля ційне оскарження.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2008 |
Оприлюднено | 11.12.2010 |
Номер документу | 7746358 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сорочко Є.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Барановський Р.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні