Вінницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
26 жовтня 2018 р. Справа № 0240/2963/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Альчука Максима Петровича,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1 (23109, Вінницька область, с. Мала Жмеринка, вул. Котовського, 53, ідент. код НОМЕР_1)
до: відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. Київська, 16), начальника відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. Київська, 16)
про: визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_3 в інтересах ОСОБА_1 з адміністративним позовом до відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, начальника відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2, в якому просить:
визнати противоправною відмову та протиправну бездіяльність відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (лист №723 від 31.07.2018 року) щодо не надання публічної інформації позивачу, через електронні копії документів, на підставі заяви позивача від 22 червня 2018 року, щодо:
а) переліку документів, які із 24 квітня 2016 року відділом освіти оприлюднені на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних;
б) звітів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за період 2016-2018 років;
в) нормативів, що затверджені відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
г) звітів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію за період із 09 травня 2011 року;
д) річних планів закупівель відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації за період із 2011 року;
е) інформації про систему обліку відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, та види інформації, яка зберігається у відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації
ж) реєстру (переліку) наборів відкритих даних, якими володіє відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
визнати противоправною бездіяльність відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо не надання публічної інформації позивачу в електронному вигляді у терміни, що передбачені чинним законодавством;
визнати протиправними дії Відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації та начальника відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 щодо безпідставного визначення надання публічної інформації позивачу, лише шляхом ксерокопіювання на паперових носіях, та в наданні при цьому позивачу рахунку №1 від 31.07.2018 року на оплату послуг із непотрібного ксерокопіювання, оскільки в такому рахунку є журнал вхідної та вихідної документації відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації за період з 2015 року по 01.05.2018 року, але така публічна інформація позивачем не витребовувалась та відсутня у відповідній заяві про отримання публічної інформації;
визнати в частині протиправними дії начальника Відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо підписання листа Жмеринського районного відділу освіти №723 від 31.08.2018 року, яким прийнято рішення відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації про надання позивачу публічної інформації лише на паперових носіях.
зобов'язати відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації надати позивачу в електронному вигляді:
а) переліку документів, які із 24 квітня 2016 року відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації оприлюднені на Єдиному державному ВЕБ - порталі відкритих даних;
б) звітів Відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за період 2016-2018 років;
в) нормативів, що затверджені відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
г) звітів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію за період із 09 травня 2011 року;
д) річних планів закупівель Відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації за період із 2011 року;
е) інформації про систему обліку Відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, та види інформації, яка зберігається у відділі освіти;
ж) реєстру (переліку) наборів відкритих даних, якими володіє Відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
зобов'язати Відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації у відповідності до вимог статті 382 КАС України, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Обґрунтовуючи позовні вимоги представник позивача зазначає, що 22.06.2018 року він звернувся до відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації із заявою про отримання публічної інформації. Відповідно до вказаної заяви представник позивача просив надати наступну інформацію: 1) перелік документів, які із 24 квітня 2016 року відділом освіти оприлюднені на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних; 2) звіти відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за період 2016-2018 років; 3) нормативи, що затверджені відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації; 4) звіти відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію за період із 09 травня 2011 року; 5) річні плани закупівель відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації за період із 2011 року; 6) інформації про систему обліку відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, та види інформації, яка зберігається у відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації ; 7) реєстр (переліку) наборів відкритих даних, якими володіє відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації. На вказану заяву представника позивача відповідачами надано відповідь № 784, згідно якої зазначено, що надання публічної інформації можливо лише після оплати коштів на ксерокопіювання публічної інформації на папері на суму 8879,64 грн. Не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів щодо ненадання публічної інформації, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 03.09.2018 року відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відділом Жмеринської районної державної адміністрації за підписом начальника ОСОБА_2 надано відзив на позовну заяву, згідно якого проти задоволення адміністративного позову заперечують. Окремо зазначають, що в запиті позивач на отримання публічної інформації від 22.06.2018 року не міститься підпис заявника, що передбачено ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації". Також зазначають, що вказана публічна інформація надавалась позивачу і у електронному вигляді на електронну адресу представника позивача ОСОБА_3 але ОСОБА_3 пояснив, що його комп'ютер не зміг прийняти дану публічну інформацію, так як в нього дуже слабкий Інтернет, тому представник позивача ОСОБА_3 просив надати йому можливість особисто оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської РДА. На прохання представника позивача ОСОБА_3 відділ освіти неодноразово надавав ОСОБА_3 можливість оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, що цікавила представника позивача у запиті. Крім того, на виконання запиту позивача від 22.06.2018 року, відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації 18.09.2018 року було повторно надіслано лист №913 на адресу позивача з наступною інформацією:
Відділом освіти облік публічної інформації забезпечувався шляхом ведення журналу реєстрації вхідної та вихідної документації до травня 2018 року. З 1 травня 2018 року забезпечено функціонування системи обліку документів, яка містить публічну інформацію та знаходиться у володінні відділу освіти, на офіційному веб-сайті відділу у розділі Публічні документи та звіти у відкритому доступі з можливістю їх завантаження.
Відповідно до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 року за № 571/20884, вказані журнали реєстрації за період з 2011р.-2012р. підлягали знищенню. Дані документи знищені відповідно акту Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 28.10.2016 року схваленого Експертною комісією архівного відділу Жмеринської райдержадміністрації.
Журнали вхідної та вихідної документації за 2013 рік були знищені відповідно акту Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 20.04.2017 року схваленого Експертною комісією архівного відділу Жмеринської райдержадміністрації.
Інші журнали вхідної та вихідної документації за період з 2014р. по даний час зберігаються у відділі освіти.
Вхідна та вихідна кореспонденція з 2011 року відповідно до Переліку типових документів, що створюють під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 року за № 571/20884, була розподілена для: передачі для зберігання в архівний відділ Жмеринської райдержадміністрації; знищення.
Таким чином документи, що підлягали збереженню, передані до архівного підрозділу за період з 2011 року (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №1 від 20.01.2017року) по 2014 рік (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №4 від 20.04.2017року) інші, що не підлягали збереженню - знищені (акти: Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 28.10.2016 року, Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 20.04.2017 року).
Уся вхідна та вихідна кореспонденція з 2014 року зберігається у відділі освіти.
Відділ освіти Жмеринської райдержадміністрації зареєстрований як розпорядник інформації на єдиному державному веб-порталі відкритих даних з 1 травня 2018 року. З переліком документів відділу освіти, які розміщені на єдиному державному веб-порталі відкритих даних можна ознайомитися безпосередньо на даному порталі у розділі Розпорядники інформації . Дані документи - у відкритому доступі з можливістю їх завантаження: 1 .Нормативи (нормативно правові акти), що затверджуються начальником відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації. 2.Система обліку публічної інформації (вихідні документи); 3. Система обліку публічної інформації (вхідні документи); 4.Узагальнені результати вибору електронних версій оригінал - макетів підручників для закладів загальної середньої освіти; 5. Річний план закупівель; 6.Звіт про використання бюджетних коштів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації; 7.Правові акти відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, що підлягають оприлюдненню відповідно до Закону України "Доступ до публічної інформації"; 8.Звіт про надходження запитів на інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації; 9. Довідник закладів освіти, підпорядкованих відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації; 10.Структура відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
Звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за 2016-2017 p.p. велись на паперових носіях та знаходяться на зберіганні в централізованій бухгалтерії відділу освіти. У Вашому запиті Вами чітко не вказано назву нормативів, які Ви хочете отримати, а тому визначити які саме нормативи, затверджені Жмеринським районним відділом освіти, Вам необхідні не є можливим.
Щорічно питання про підсумки звернення громадян та про стан виконання завдань, визначених Указом президента України від 05 травня 2011 року № 547/2011 Питання забезпечення органами виконавчої влади доступу до публічної інформації розглядається в грудні місяці на нараді керівників закладів освіти.
Починаючи з 4 кварталу 2016 року, відділом освіти оприлюднюються на Єдиному державному веб-порталі використання публічних коштів Є-дата (https://spending.gov.ua) дані про укладені договори, закупівлю товарів, відповідно до накладних, акти виконаних робіт. Пошук можна здійснити по коду ЄДРПОУ 02141325.
Звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за 2016-2017 p.p. велись на паперових носіях та знаходяться на зберіганні в централізованій бухгалтерії відділу освіти.
Відповідно до наказу МФУ від 28.11.2016 р. №1038, наказу Державного казначейства України від 27.12.2017 р. №421 з 1 січня 2018 року звіти здаються в електронному вигляді у Державну казначейську службу України через систему Є-звітність . Доступ до системи Є-звітність обмежений.
Згідно Закону України Про здійснення державних закупівель від 01.06.2010 р. № 2289-VI починаючи з 2011 р. по 10.04.2014 р. річні плани закупівель відділом освіти Жмеринської РДА формувалися в паперовому вигляді та надсилалися центральному органу виконавчої влади, що реалізує Державну політику у сфері казначейського обслуговування та додатково оприлюднювалися замовниками шляхом розміщення на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів (http://zhmerynka-rda.at.ua) протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження.
З 10.04.2014 р. по 01.08.2014 р. згідно ст. 4 Закону України Про здійснення державних закупівель від 10.04.2014 р. №1197-VII річні плани закупівель відділом освіти Жмеринської РДА розміщувались в електронному вигляді на веб-порталі уповноваженого органу Міністерства економіки України Вісник державних закупівель (http://tender.me.gov.ua) протягом 5 робочих днів з дати їх затвердження.
З 1.08.2016 р. по даний час відповідно ст. 4 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 р. №922-VIII, що набрав чинності 19.02.2016 p., для замовників з 1.08.2016 p., відділом освіти річні плани закупівель розміщуються в електронному вигляді на веб-порталі Prozorro (http://prozorro.gov.ua ) протягом 5 днів з дня їх затвердження (пошук можна здійснити по коду ЄДРПОУ замовника 02141325).
Види публічної інформації, яка знаходиться у володінні відділу освіти Жмеринської райдержадміністрації, та система її обліку затверджені наказом відділу освіти від 26.04.2018 року №88 Про впровадження електронної системи обліку публічної інформації розміщеному на вказаному вище сайті відділу освіти з можливістю ознайомитись із ним.
Реєстр (перелік) наборів відкритих даних, якими володіє Жмеринський районний відділ освіти, затверджений наказом відділу освіти від 26.04.2018 року №89 розміщеному на вказаному вище сайті відділу освіти з можливістю ознайомитись із ним.
На Ваше прохання відділ освіти два рази надавав Вам можливість оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (за період з 2014 року по 01 травня 2018 року), що цікавила Вас у Вашому запиті у конкретно визначені дати, а саме: 1). 06 серпня 2018 року з 9.00 по 13.00; 2). 11 вересня 2018 року з 9.00 по 13.00; На Ваше прохання відділ освіти черговий раз надає Вам можливість оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, що цікавить Вас у Вашому запиті у конкретно визначену дату, а саме,- 02 жовтня 2018 року з 9.00 по 13.00.
Крім того, посилаючись на норми ст. 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" відповідачі зазначають, що начальник Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 не є розпорядником публічної інформації.
Представником позивача надано заперечення на відзив, згідно яких доводи відзиву вважає необґрунтованими та просить задовольнити позовні вимоги. Окремо зазначає, що станом на 21.09.2018 року відповідач почав надавати запитувану публічну інформацію у вигляді файлів та в тому електронному вигляді як запитував позивач. Зокрема відповідачем надано звіти про надходження запитів, річні звіти, річні плани закупівель. Однак, повну запитувану публічну інформацію за періоди із 2011 року відповідачі не надали.
Згідно вказаних заперечень представник позивача просить з урахуванням матеріалів позову, відзиву на позов та даних заперечень визнати протиправну відмову та протиправну бездіяльність відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (лист № 723 від 31.07.2018 року) щодо ненадання публічної інформації позивачу через електронні копії документів, на підставі заяви позивача від 22.06.2018 року щодо:
а) переліку документів, які із 24 квітня 2016 року відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації оприлюднені на Єдиному державному ВЕБ - порталі відкритих даних;
б) звітів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за період 2016-2018 років;
в) нормативів, що затверджені відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
г) звітів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію за період із 09 травня 2011 року;
д) річних планів закупівель відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації за період із 2011 року;
е) інформації про систему обліку відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, та види інформації, яка зберігається у відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
ж) реєстру (переліку) наборів відкритих даних, якими володіє відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо ненадання публічної інформації позивачу в електронному вигляді у терміни, що передбачені чинним законодавством;
Визнати протиправними дії відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації та начальника відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 щодо безпідставного визначення надання публічної інформації позивачу, лише шляхом ксерокопіювання на паперових носіях, та в наданні при цьому позивачу рахунку №1 від 31.07.2018 року на оплату послуг із непотрібного ксерокопіювання, оскільки в такому рахунку є журнал вхідної та вихідної документації відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації за період з 2015 року по 01.05.2018 року, але така публічна інформація позивачем не витребовувалась та відсутня у відповідній заяві про отримання публічної інформації.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд доходить висновку, що адміністративний позов належить задовольнити частково, з наступних підстав.
Судом встановлено, що 22.06.2018 року ОСОБА_3 в інтересах ОСОБА_1 звернувся до начальника відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації із заявою про отримання публічної інформації, в якій просив письмово надати таку інформацію:
1. Право представникові ОСОБА_1 оглянути паперову систему обліку публічної інформації відділу освіти, що заведена даним розпорядником публічної інформації від 09.05.2011 року;
2. Копію витягу із документованої в паперовому вигляді системи обліку публічної інформації, якою володіє відділ освіти за період з 09.05.2011 року по 22.06.2018 року, яка заведена у відповідності до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".
3. Перелік документів, які із 24 квітня 2016 року відділом освіти оприлюднені на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних - затребувану інформацію можливо надати в електронному виді.
4. Звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за період 2016-2018 років - затребувану інформацію можливо надати в електронному виді.
5. Нормативи, що затверджені відділом освіти - затребувану інформацію можливо надати в електронному виді.
6. Звіти відділу освіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію за період із 09 травня 2011 року - затребувану інформацію можливо надати в електронному виді.
7. Річні плани закупівель відділу освіти за період із 2011 року - затребувану інформацію можливо надати в електронному виді.
8. Інформацію про систему обліку відділу освіти, та види інформації, яка зберігається у відділі освіти - затребувану інформацію можливо надати в електронному виді.
9. Реєстр (перелік) наборів відкритих даних, якими володіє відділ освіти - затребувану інформацію можливо надати в електронному виді.
Також, представник позивача під підпис ознайомлений щодо відшкодування фактичних витрат на копіювання та друк копій документів, обсягом більше як 10 сторінок.
Згідно листа відділу освіти Жмеринської РДА від 31.07.2018 року № 723 "Про надання інформації" на адресу ОСОБА_1 надіслано 10 сторінок запитуваної інформації, а саме: копію наказу відділу освіти Жмеринської райдержадміністрації від 26.04.2018 року № 88 "Про впровадження електронної системи обліку публічної інформації" (7 сторінок); копію форми електронної облікової картки (реєстр) вхідних документів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, які містять публічну інформацію з 02.05.2018р. по 08.05.2018р. (3 сторінки). Також повідомлено, що відповідно до наказу відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації від 14.06.2018 року № 130 "Про затвердження Порядку відшкодування та Розміру фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, розпорядником якої є відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації Вінницької області", зареєстрованого Головним територіальним управлінням юстиції у Вінницькій області 21.06.2018 року № 77/1573, згідно якого послуга, що надається, а саме: копіювання або друк копій документів формату А4 та меншого розміру (у тому числі двосторонній друк) вартує 0,1 відсотка розміру мінімальної заробітної плати за виготовлення однієї сторінки. Тому копіювання наступних після 10 наданих сторінок, запитуваних документів, що не становлять суспільний інтерес, здійснюватиметься у відповідності вказаного вище механізму після оплати позивачем рахунку № 1 від 31.07.2018 року для здійснення оплати витрат за копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію (рахунок додається). Одночасно відділ освіти надав право представникові ОСОБА_3 оглянути паперову систему обліку публічної інформації відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації 06.08.2018 року з 09:00 до 13:00 год. у приміщенні приймальні відділу освіти.
Крім того, листом від 18.09.2018 року № 913 на виконання запиту позивача від 22.06.2018 року, відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації 18.09.2018 року було надіслано лист №913 на адресу позивача з наступною інформацією:
Відділом освіти облік публічної інформації забезпечувався шляхом ведення журналу реєстрації вхідної та вихідної документації до травня 2018 року. З 1 травня 2018 року забезпечено функціонування системи обліку документів, яка містить публічну інформацію та знаходиться у володінні відділу освіти, на офіційному веб-сайті відділу у розділі Публічні документи та звіти у відкритому доступі з можливістю їх завантаження.
Відповідно до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 року за № 571/20884, вказані журнали реєстрації за період з 2011р.-2012р. підлягали знищенню. Дані документи знищені відповідно акту Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 28.10.2016 року схваленого Експертною комісією архівного відділу Жмеринської райдержадміністрації.
Журнали вхідної та вихідної документації за 2013 рік були знищені відповідно акту Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 20.04.2017 року схваленого Експертною комісією архівного відділу Жмеринської райдержадміністрації.
Інші журнали вхідної та вихідної документації за період з 2014р. по даний час зберігаються у відділі освіти.
Вхідна та вихідна кореспонденція з 2011 року відповідно до Переліку типових документів, що створюють під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 року за № 571/20884, була розподілена для: передачі для зберігання в архівний відділ Жмеринської райдержадміністрації; знищення.
Таким чином документи, що підлягали збереженню, передані до архівного підрозділу за період з 2011 року (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №1 від 20.01.2017року) по 2014 рік (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №4 від 20.04.2017року) інші, що не підлягали збереженню - знищені (акти: Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 28.10.2016 року, Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 20.04.2017 року).
Уся вхідна та вихідна кореспонденція з 2014 року зберігається у відділі освіти.
Відділ освіти Жмеринської райдержадміністрації зареєстрований як розпорядник інформації на єдиному державному веб-порталі відкритих даних з 1 травня 2018 року. З переліком документів відділу освіти, які розміщені на єдиному державному веб-порталі відкритих даних можна ознайомитися безпосередньо на даному порталі у розділі Розпорядники інформації . Дані документи - у відкритому доступі з можливістю їх завантаження: 1 .Нормативи (нормативно правові акти), що затверджуються начальником відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації. 2.Система обліку публічної інформації (вихідні документи); 3. Система обліку публічної інформації (вхідні документи); 4.Узагальнені результати вибору електронних версій оригінал - макетів підручників для закладів загальної середньої освіти; 5. Річний план закупівель; 6.Звіт про використання бюджетних коштів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації; 7.Правові акти відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, що підлягають оприлюдненню відповідно до Закону України "Доступ до публічної інформації"; 8.Звіт про надходження запитів на інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації; 9. Довідник закладів освіти, підпорядкованих відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації; 10.Структура відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
Звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за 2016-2017 p.p. велись на паперових носіях та знаходяться на зберіганні в централізованій бухгалтерії відділу освіти. У Вашому запиті Вами чітко не вказано назву нормативів, які Ви хочете отримати, а тому визначити які саме нормативи, затверджені Жмеринським районним відділом освіти, Вам необхідні не є можливим.
Щорічно питання про підсумки звернення громадян та про стан виконання завдань, визначених Указом президента України від 05 травня 2011 року № 547/2011 Питання забезпечення органами виконавчої влади доступу до публічної інформації розглядається в грудні місяці на нараді керівників закладів освіти.
Починаючи з 4 кварталу 2016 року, відділом освіти оприлюднюються на Єдиному державному веб-порталі використання публічних коштів Є-дата (https://spending.gov.ua) дані про укладені договори, закупівлю товарів, відповідно до накладних, акти виконаних робіт. Пошук можна здійснити по коду ЄДРПОУ 02141325.
Звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за 2016-2017 p.p. велись на паперових носіях та знаходяться на зберіганні в централізованій бухгалтерії відділу освіти.
Відповідно до наказу МФУ від 28.11.2016 р. №1038, наказу Державного казначейства України від 27.12.2017 р. №421 з 1 січня 2018 року звіти здаються в електронному вигляді у Державну казначейську службу України через систему Є-звітність . Доступ до системи Є-звітність обмежений.
Згідно Закону України Про здійснення державних закупівель від 01.06.2010 р. № 2289-VI починаючи з 2011 р. по 10.04.2014 р. річні плани закупівель відділом освіти Жмеринської РДА формувалися в паперовому вигляді та надсилалися центральному органу виконавчої влади, що реалізує Державну політику у сфері казначейського обслуговування та додатково оприлюднювалися замовниками шляхом розміщення на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів (http://zhmerynka-rda.at.ua) протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження.
З 10.04.2014 р. по 01.08.2014 р. згідно ст. 4 Закону України Про здійснення державних закупівель від 10.04.2014 р. №1197-VII річні плани закупівель відділом освіти Жмеринської РДА розміщувались в електронному вигляді на веб-порталі уповноваженого органу Міністерства економіки України Вісник державних закупівель (http://tender.me.gov.ua) протягом 5 робочих днів з дати їх затвердження.
З 1.08.2016 р. по даний час відповідно ст. 4 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 р. №922-VIII, що набрав чинності 19.02.2016 p., для замовників з 1.08.2016 p., відділом освіти річні плани закупівель розміщуються в електронному вигляді на веб-порталі Prozorro (http://prozorro.gov.ua ) протягом 5 днів з дня їх затвердження (пошук можна здійснити по коду ЄДРПОУ замовника 02141325).
Види публічної інформації, яка знаходиться у володінні відділу освіти Жмеринської райдержадміністрації, та система її обліку затверджені наказом відділу освіти від 26.04.2018 року №88 Про впровадження електронної системи обліку публічної інформації розміщеному на вказаному вище сайті відділу освіти з можливістю ознайомитись із ним.
Реєстр (перелік) наборів відкритих даних, якими володіє Жмеринський районний відділ освіти, затверджений наказом відділу освіти від 26.04.2018 року №89 розміщеному на вказаному вище сайті відділу освіти з можливістю ознайомитись із ним.
На Ваше прохання відділ освіти два рази надавав Вам можливість оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (за період з 2014 року по 01 травня 2018 року), що цікавила Вас у Вашому запиті у конкретно визначені дати, а саме: 1). 06 серпня 2018 року з 9.00 по 13.00; 2). 11 вересня 2018 року з 9.00 по 13.00; На Ваше прохання відділ освіти черговий раз надає Вам можливість оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, що цікавить Вас у Вашому запиті у конкретно визначену дату, а саме,- 02 жовтня 2018 року з 9.00 по 13.00.
Також, відповідачем надано наступну запитувану інформацію представником позивача у запиті від 22.06.2018 року, а саме: "Звіти про надходження запитів": 1. Звіти про надходження запитів/Звіт про надходження запитів на інформацію з 01 січня 2018 по 1 травня 2018р..dосх. 2.Звіти про надходження запитів\Звіт про надходження запитів на інформацію з 02 травня 2018р. по 1 вересня 2018р..dосх. 3. Звіти про надходження запитів/нарада керівників шкіл.рdf. 4. Звіти про надходження запитів/про роботу із зверненнями.pdf. "Річні звіти": 1.Баланс 2016.pdf; 2.Баланс 2017.pdf; 3.Довідка про заборгованість 2017.pdf; 4.Довідка про залишкикошптв2016.pdf; 5.Звіт про власний капітал2017.pdf;6.Звітпрорухгрошовихкоштив2016.pdf;7;Звітпрорухгрошовихкоштів2017.pdf; 8.Звіт про рух грошових коштів2017-2.pdf; 9.Звіт про фінансові результати2017.pdf; 10. Звіт форма2-201-2016.pdf; 11.Звіт форма2-401 -2016.pdf; 12. Звіт форма2-802-2016.pdf; 13. звіт форма2-804-2016.pdf; 14.Звіт форма2-805-2016.pdf; 15.Звіт форма2-808-2016.pdf; 16. Звіт форма2-2017.pdf; 17.Звіт форма2-2017-2.pdf; 18.Звіт форма2-2017-3.pdf; 19.Звіт форма2-2017-4.pdf; 20. Звіт форма2-2017-5.pdf. "Річні плани закупівель 2011-2017": 1. 2011 р. протоклl.pdf; 2. 2011 р. річний лан1131.pdf; 3.2011 р. річний лан1132.pdf; 4.2011 р. річний лан1133.pdf; 5. 2011 р. річний лан1134.pdf; 6. 2011 р. річний лан1135.pdf; 7. 2011 р. річний лан1162.pdf; 8. 2011 р. річний лан1163.pdf; 9.2011 р. річний лан1164.pdf; 10. 2011 р. річний лані1166.pdf; 11. 2011 р. річний лан2110.pdf; 12. 2011 р. річний лан2133.pdf; 13. 2011 р. річний лан2143.pdf; 14. 2012 р. зміни д річного плну 1163,64,66.pdf; 15. 2012 р.зрп1131+протокол11.pdf; 16. 2012 р. листи+.pdf; 17.2012 р. листи+китанція.pdf; 18. 2012 р. протокл l.pdf; 19. 2012р. пpoтoкл2.pdf; 20. 2014 р. річний лан.pdf; 21. 2014 р. додато до рп 2210.pdf; 22. 2014 р. додато до рп 2230.pdf; 23. 2014 р. додато до рп 2240.pdf; 24. 2014 р. додато до рп 2272.pdf; 25. 2014 р. додато до рп 2273.pdf; 26.2014 р. додато до рп 2274.pdf; 27. 2014 р. додато до рп 2274 (2).pdf; 28. 2014 р. додато до рп 2275.pdf; 29. 2014 р. зміни д додатку рп 2210.pdf; 30.2014 р. зміни д додатку рп 2210 (2).pdf; 31. 2014 р. зміни д додатку рп 2230 .pdf; 32.2014 р. зміни д додатку рп 2240.pdf; 33. 2014 р. зміни д додатку рп 2240 (2).pdf; 34.2014 р. зміни д додатку рп 2272 .pdf; 35.2014 р. зміни д додатку рп 2273 .pdf; 36. 2014 р. зміни д додатку рп 2273 (2).pdf; 37.2014 р. зміни д додатку рп 2275 .pdf; 38. 2014 р. зміни д додатку рп 2275 (2).pdf; 39.2014 р. листи.pdf; 40. 2016 р. річний лан _1 нa20l6piк.doc; 41. 2017 р. зміни д додатку pп.pdf; 42.2017 р. річний план бойлер.pdf; 43. 2017 р. річний план вогнегасники.pdf; 44.2017 р. річний план вyгiлл.pdf; 45.2017 р. річний план дpoвa.pdf; 46.2017 р. річний план журнал.pdf; 47. 2017p. річний план Коростівці.pdf; 48.2017 р. річний план котел.pdf; 49.2017 р. річний план меблі.pdf; 50. 2017 р, річний план паливо.pdf; 51.2017 р. річний план пкд.pdf; 52.2017 р. річний план послуг по перевірці.pdf; 53.2017 р. річний план сербинвці.pdf; 54.2017 р. річний план фapбa.pdf; 55. 2017 р. річний план цемент.pdf; 56. 2017 р. річний план2017 капрем дaжyкивци.pdf; 57.2017 р. річний план2017 капрем потоки.pdf.
Як зазначає позивач, відповідачами не надано публічну інформацію за періоди із 2011 року, чим порушено вимоги закону про публічну інформацію.
Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.
Відповідно до ст. 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначає ОСОБА_4 України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011№2939-VI (далі - ОСОБА_4 №2939-VI).
Згідно зі ст. 1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону №2939-VI доступ до інформації забезпечується зокрема шляхом надання інформації за запитами на інформацію.
Статтею 12 Закону №2939-VI визначено, що суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень;2) розпорядники інформації - суб'єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.
Згідно з п.1 ч.1 ст.13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання.
Пунктом 6 частини 1 статті 14 Закону №2939-VI встановлено, що розпорядники інформації зобов'язані надавати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об'єктивність наданої інформації.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про доступ до публічної інформації" метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб'єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
ОСОБА_4 не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб'єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Тобто, положення вказаного закону регулюють правовідносини з приводу забезпечення отримання інформації громадянами або іншими особами, що створюється та виникає в процесі функціонування суб'єктів владних повноважень та виконання покладених на них завдань, така інформація є (має бути) загальнодоступною та не стосується конкретно визначених осіб.
Статтею 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації", встановлені гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації, згідно якої, право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема:
- обов'язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом;
- визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє;
- юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Також доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах, зокрема, прозорості та відкритості діяльності суб'єктів владних повноважень; вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом (стаття 4 цього ж Закону).
Згідно зі статтею 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до інформації забезпечується шляхом:
1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом;
2) надання інформації за запитами на інформацію.
Отже, доступ до публічної інформації, крім передбаченої цим Законом публічної інформації з обмеженим доступом, щодо якої існує спеціальний порядок її поширення, можливо за допомогою двох способів, а саме отримання такої інформації з загальнодоступних встановлених законом джерел оприлюднення суб'єктами владних повноважень публічної інформації, або за результатами надання такої інформації у відповідь на конкретне відповідне звернення особи.
Порядок оформлення запитів на інформацію встановлений ст. 19 Закону №2939-VI. Так, запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.
Письмовий запит подається в довільній формі.
Запит на інформацію має містити:
1) ім'я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв'язку, якщо такий є;
2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;
3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
З метою спрощення процедури оформлення письмових запитів на інформацію особа може подавати запит шляхом заповнення відповідних форм запитів на інформацію, які можна отримати в розпорядника інформації та на офіційному веб-сайті відповідного розпорядника. Зазначені форми мають містити стислу інструкцію щодо процедури подання запиту на інформацію, її отримання тощо.
У разі якщо з поважних причин (інвалідність, обмежені фізичні можливості тощо) особа не може подати письмовий запит, його має оформити відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації, обов'язково зазначивши в запиті своє ім'я, контактний телефон, та надати копію запиту особі, яка його подала.
Проаналізувавши заяву ОСОБА_1 від 22.06.2018 про отримання публічної інформації суд приходить висновку, що за своєю формою, і за своєю суттю вона є запитом на публічну інформацію в розумінні Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Частиною 1 статті 20 Закону №2939-VI передбачено, що розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.
Згідно з частиною четвертою статті 20 вказаного Закону, у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.
Разом з тим, в матеріалах справи відсутні докази повідомлення відділом освіти Жмеринської РДА ОСОБА_1 щодо продовження строків розгляду запиту від 22.06.2018 року.
Вказана інформація також відсутня у відповіді від 31.07.2018 року № 723. У вказаному листі також зазначено, що відділ освіти надає право представникові ОСОБА_3 оглянути паперову систему обліку публічної інформації відділу освіти Жмеринської РДА 06.08.2018 з 09:00 до 13:00 год. у приміщенні приймальні відділу освіти.
Встановлено, що згідно відповіді на запит від 31.07.2018 року № 723 відповідачем на запит представника позивача надіслано копію наказу відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації від 26.04.2018 року № 88 "Про впровадження електронної системи обліку публічної інформації", в тому числі види публічної інформації, яка знаходиться у володінні відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (7 сторінок); копію форми електронної облікової картки (реєстр) вхідних документів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, які містять публічну інформацію з 02.05.2018 року по 08.05.2018 року (п. 8 заяви від 22.06.2018 року).
Відповідно до листа відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації від 18.09.2018 року № 913 надано відповідь на п. 3 заяви представника позивача від 22.06.2018 року, а саме: перелік документів, які відділом освіти оприлюднені на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних. При цьому ОСОБА_3І роз'яснено, що відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації як розпорядник інформації на єдиному державному веб-порталі відкритих даних зареєстрований з 01.05.2018 року.
Також, 21.09.2018 року відповідачами надано відповіді на п. 4, 6 та 7 заяви представника позивача від 22.06.2018 року, зокрема: звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за період 2016-2018 років; звіти відділу освіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію за період із 09 травня 2011 року; річні плани закупівель відділу освіти за період із 2011 року, шляхом надіслання документів в електронному вигляді.
Щодо посилань представника позивача на те, що відповідачами надано не всю інформацію за періоди з 2011 року, а також інформацію, яка ним не витребовувалась (зокрема інформація про керівників шкіл, про роботу зі зверненнями, довідка про заборгованість 2017 та довідка про залишки коштів 2016), то суд їх відхиляє та звертає увагу позивача, що згідно відповіді від 18.09.2018 року № 913 на запит позивача від 22.06.2018 року повідомлено про те, що відділом освіти облік публічної інформації забезпечувався шляхом ведення журналу реєстрації вхідної та вихідної документації до травня 2018 року.
Вхідна та вихідна кореспонденція з 2011 року відповідно до Переліку типових документів, що створюють під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 року за № 571/20884, була розподілена для: передачі для зберігання в архівний відділ Жмеринської райдержадміністрації; знищення. Таким чином документи, що підлягали збереженню, передані до архівного підрозділу за період з 2011 року (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №1 від 20.01.2017року) по 2014 рік (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №4 від 20.04.2017року) інші, що не підлягали збереженню - знищені (акти: Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 28.10.2016 року, Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 20.04.2017 року). Також, зазначено про те, що питання про підсумки звернення громадян та про стан виконання завдань, визначених Указом президента України від 05 травня 2011 року № 547/2011 Питання забезпечення органами виконавчої влади доступу до публічної інформації щорічно розглядається в грудні місяці на нараді керівників закладів освіти.
Таким чином, відповідачами надано обґрунтовані відповіді на вказані пункти.
Разом з тим, відповідачами не надано відповіді на п. 5 та 9 заяви представника позивача від 22.06.2018 року, а саме: нормативи, що затверджені відділом освіти та реєстр (переліку) наборів відкритих даних, якими володіє відділ освіти.
При цьому згідно відповіді від 18.09.2018 року № 913 відділом освіти зазначено, що у зв'язку із відсутністю назви нормативів, які бажає отримати представник позивача, неможливо визначити, які саме нормативи необхідно надати представнику позивача. Також зазначено, що реєстр перелік (наборів) відкритих даних, якими володіє відділ освіти, затверджений наказом відділу освіти від 26.04.2018 року № 89, розміщений на сайті відділу освіту з можливістю ознайомитись із ним.
Як уже встановлено вище, відповідно до ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації" запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.
Письмовий запит подається в довільній формі.
Запит на інформацію має містити:
1) ім'я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв'язку, якщо такий є;
2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;
3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
Згідно ч. 2 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.
Статтею 23 Закону №2939-VI унормовано право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації, відповідно до якої рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.
Запитувач має право оскаржити: 1) відмову в задоволенні запиту на інформацію; 2) відстрочку задоволення запиту на інформацію; 3) ненадання відповіді на запит на інформацію; 4) надання недостовірної або неповної інформації; 5) несвоєчасне надання інформації; 6) невиконання розпорядниками обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
Статтею 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації» встановлена відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації згідно якої відповідальність несуть особи, винні у вчиненні таких порушень: 1) ненадання відповіді на запит; 2) ненадання інформації на запит; 3) безпідставна відмова у задоволенні запиту на інформацію; 4) неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону; 5) надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації; 6) несвоєчасне надання інформації; 7) необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом; 8) нездійснення реєстрації документів; 9) навмисне приховування або знищення інформації чи документів.
Проаналізувавши вказані норми Закону та оцінивши встановлені обставини, суд дійшов висновку щодо протиправності дій відділу освіти Жмеринської РДА стосовно несвоєчасного розгляду та несвоєчасного надання відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" відповіді на п. 3, 4, 6, 7, 8 заяви ОСОБА_1 від 22.06.2018, що є підставою для задоволення позовних вимог в цій частині.
Щодо ненадання відповіді на п. 5 і 9 заяви ОСОБА_1 від 22.06.2018.
Згідно ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Надавши правову оцінку обставинам справи, з метою захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне задовольнити позов шляхом визнання протиправною бездіяльності відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо ненадання інформації на п. 5 і 9 заяви ОСОБА_1 від 22.06.2018 року та зобов'язати відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації надати інформацію на п. 5 і 9 заяви ОСОБА_1 від 22.06.2018 року про отримання публічної інформації.
Щодо визнання протиправними дій відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації та начальника відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 щодо безпідставного визначення надання публічної інформації позивачу, лише шляхом ксерокопіювання на паперових носіях, та в наданні при цьому позивачу рахунку №1 від 31.07.2018 року на оплату послуг із непотрібного ксерокопіювання, оскільки в такому рахунку є журнал вхідної та вихідної документації відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації за період з 2015 року по 01.05.2018 року, але така публічна інформація позивачем не витребовувалась та відсутня у відповідній заяві про отримання публічної інформації.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про доступ до публічної інформації" інформація на запит надається безкоштовно.
У разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов'язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк.
Розмір фактичних витрат визначається відповідним розпорядником на копіювання та друк в межах граничних норм, встановлених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо розпорядник інформації не встановив розміру плати за копіювання або друк, інформація надається безкоштовно.
При наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується.
Аналіз викладених норм свідчить про те, що інформація на запит про публічну інформацію надається безкоштовно, якщо під час задоволення такого запиту виготовлення копій документів передбачає обсяг менше 10 сторінок або при надання інформації особі про себе та інформації, що становить суспільний інтерес.
В свою чергу суспільний інтерес - інтерес суспільства або усередненого ( репрезентативного ) представника цієї спільноти, пов'язаного із забезпеченням його благополуччя, стабільності, безпеки та сталого розвитку. Термін має широке поширення в контексті протиставлення громадських і особистих інтересів.
Матеріали справи свідчать, що представник позивача ОСОБА_3 звернувся до відділу освіти Жмеринської РДА із заявою про отримання публічної інформації від 22.06.2018 року в інтересах ОСОБА_1 Отже, запитувана інформація не містить суспільний інтерес.
Крім того, в заяві про отримання публічної інформації від 22.06.2018 року ОСОБА_3 зазначив, що ознайомлений із вимогами п. 2 ст. 21 Закону України "Про доступ до публічної інформації" про відшкодування витрат на копіювання та друк копій документів, обсягом більше 10 сторінок.
Надана публічна інформація містить більше 10 сторінок.
Граничні розміри витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2011 р. N 740, згідно якої не передбачено пільг щодо сплати витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію.
Також суд зазначає, що у постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29.09.2016 №10 "Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації" частиною 11 досліджено питання відшкодування витрат на копіювання та/або друку. Відповідно до частини другої статті 21 Закону № 2939-VІ у разі, якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов'язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк. У наведеному положенні під фактичними витратами маються на увазі усі витрати, що здійсненні при копіюванні та/або друкові документів обсягом більш як 10 сторінок, тобто запитувач інформації зобов'язаний відшкодувати витрати на виготовлення всіх сторінок запитаної інформації, крім перших 10 сторінок. При цьому питання щодо надання розпорядником інформації перших 10 сторінок документа (частини інформації) безкоштовно одночасно з повідомленням запитувача про необхідність відшкодування витрат або повідомленням про відмову в задоволенні запиту у зв'язку з невідшкодуванням відповідних витрат прямо Законом №2939-VІ та іншими чинними нормативно-правовими актами не врегульовано. Однак, враховуючи міжнародно-правові стандарти у сфері доступу до публічної інформації, належною практикою є надання за вимогою запитувача перших 10 сторінок безкоштовно одночасно з повідомленням про необхідність відшкодування витрат на виготовлення копій решти документів (пункт 11.1 постанови).
Аналіз частини другої статті 34 Конституції України та частини другої статті 7 Закону №2657-XII свідчить, що особа має право вибирати на власний розсуд форму копій документів, які вона запитує, а саме паперову чи електронну. У разі якщо переведення в електронну форму (сканування) не є технічно неможливим та не покладає на розпорядника надмірний тягар, враховуючи ресурсні можливості, вимога щодо надання копії документів у сканованій формі повинна бути задоволена (пункт 11.2. постанови).
Таким чином, дослідивши наявні у справі докази в їх сукупності суд зазначає, що відповідачем дотримано вимог чинного законодавства, оскільки представник позивача під час звернення із заявою про отримання публічної інформації був ознайомлений про відшкодування фактичних витрат на копіювання та друк копій документів, обсягом більше 10 сторінок. При цьому, як уже встановлено з матеріалів справи та не заперечує сам позивач перші 10 сторінок інформації йому було надано безкоштовно. Отже, суд дійшов до висновку, про відсутність порушень вимог ст. 21 Закону України "Про доступ до публічної інформації" з боку відділу освіти Жмеринської РДА.
Стосовно вимог позивача про оскарження дій та бездіяльності начальника відділу освіти Жмеринської РДА ОСОБА_2, то суд приходить до висновку, що вони не підлягають задоволенню, з огляду на таке.
Начальник відділу освіти Жмеринської РДА ОСОБА_2 очолює відділ освіти та здійснює керівництво діяльністю відділу.
Однак, згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:
1) суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб'єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов'язаної з виконанням їхніх обов'язків;
4) суб'єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
Тобто, розпорядником інформації є суб'єкт владних повноважень, у даному випадку відділ освіти Жмеринської РДА.
В даному випадку дії начальника відділу освіти Жмеринської РДА ОСОБА_2 пов'язані з наданням відповіді на запит є невід'ємною складовою частиною правовідносин між суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації, запитувачем інформації та розпорядником інформації.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єктів владних повноважень на підтвердження правомірності дій та бездіяльності та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини частково підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, адміністративний позов належить задовольнити частково.
Враховуючи, що позивач звільнена від сплати судового збору, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (23109, Вінницька область, с. Мала Жмеринка, вул. Котовського, 53, ідент. код НОМЕР_1) до відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. Київська, 16, код ЄДРПОУ 02141325), начальника відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. Київська, 16) про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов'язання вчинити дії, задовольнити частково.
Визнати протиправними дії відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо несвоєчасного розгляду та несвоєчасного надання відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" відповіді на п. 3, 4, 6, 7, 8 заяви ОСОБА_1 про отримання публічної інформації від 22.06.2018 року.
Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо ненадання інформації на п. 5 і 9 заяви ОСОБА_1 про отримання публічної інформації від 22.06.2018 року.
Зобов'язати відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації надати інформацію на пункти 5 і 9 заяви ОСОБА_1 про отримання публічної інформації від 22.06.2018 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Вінницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя /підпис/ ОСОБА_5
Згідно з оригіналом.
Суддя:
Помічник судді:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2018 |
Оприлюднено | 01.11.2018 |
Номер документу | 77468226 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні