Рішення
від 29.10.2018 по справі 2240/2937/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2240/2937/18

РІШЕННЯ

іменем України

29 жовтня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.

за участю:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. представника позивача: ОСОБА_1, розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернувся в суд з позовом до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області щодо не внесення змін в актовий запис про шлюб №244, складений 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4, та змінити національність нареченої з "українка" на "полька", в актовий запис про народження №18, складений 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5, та змінити національність матері з "українка" на "полька";

- зобов'язати Кам'янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області внести зміни в актовий запис про шлюб №244, складений 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4, та змінити національність нареченої з "українка" на "полька", в актовий запис про народження №18, складений 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5, та змінити національність матері з "українка" на "полька".

В обґрунтування своїх позовних вимог зазначив, що звернувся до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області із заявою про внесення змін до актового запису про шлюб №244, складеного 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо зміни національності нареченої з "українка" на "полька", до актового запису про народження №18, складеного 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5 щодо зміни національності матері з "українка" на "полька".

Вказав, що відповідно до висновку відповідача про внесення змін до актового запису цивільного стану №39/15.9.5.6-83 від 26.03.2018 року було відмовлено у внесенні змін, у зв'язку із виявленими, при розгляді поданих заявником та зібраних відділом документів, розбіжностями та відсутністю підстав на внесення змін до актового запису цивільного стану.

З таким висновком позивач не погоджується, а тому звернувся до суду з вказаними позовними вимогами.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання повторно не з'явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень. Надіслав до суду заяву, в якій просив розгляд справи проводити без участі представника Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, а також зазначив, що з матеріалами справи ознайомлений, та заперечень щодо позову не має .

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, приходить до висновків, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав.

Суд встановив, що позивач звернувся до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області із заявою про внесення змін до актового запису про шлюб №244, складеного 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо зміни національності нареченої з "українка" на "полька", до актового запису про народження №18, складеного 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5 щодо зміни національності матері з "українка" на "полька".

У відповідь на своє звернення позивач отримав висновок відповідача про внесення змін до актового запису цивільного стану №39/15.9.5.6-83 від 26.03.2018 року, у якому відмовлено у внесенні змін до вищевказаних актових записів, у зв'язку із виявленими, при розгляді поданих заявником та зібраних відділом документів, розбіжностями та відсутністю підстав на внесення змін до актового запису цивільного стану.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно з положеннями ст.ст. 1 та 3 Закону України "Про національні меншини в Україні" від 25 червня 1992 року (з наступними змінами та доповненнями) № 2494-XII (надалі Закон № 2494-XII) Україна гарантує громадянам республіки незалежно від їх національного походження рівні політичні, соціальні, економічні та культурні права і свободи, підтримує розвиток національної самосвідомості й самовиявлення.

Усі громадяни України користуються захистом держави на рівних підставах.

При забезпеченні прав осіб, які належать до національних меншин, держава виходить з того, що вони є невід'ємною частиною загальновизнаних прав людини.

До національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою.

Відповідно до ст. 4 даного Закону відносини, які виникають з приводу реалізації громадянами України прав і свобод, пов'язаних з їх належністю до національних меншин, регулюються Конституцією України, цим Законом, прийнятими на їх підставі іншими законодавчими актами, а також міжнародними договорами України.

Згідно норм ст. 11 Закону № 2494-XII громадяни України мають право вільно обирати та відновлювати національність.

Частиною 2 ст. 300 Цивільного кодексу України передбачено, що фізична особа має право на збереження своєї національної, культурної, релігійної, мовної самобутності, а також право на вільний вибір форм та способів прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України від 01.07.2010 № 2398-VI "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" (далі Закон № 2398-VI) відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх, формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд, здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Приписами статті 9 Закону № 2398-VI державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону № 2398-VI внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 року № 96/5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 року за № 55/18793 (далі - Правила).

Пунктом 1.1. Правил визначено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

За приписами п. 1.7 Правил зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.

Згідно з п. 2.13.3 та п. 2.15.9 Правил, підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану районного, районного в місті, міського (міст обласного значення), міськрайонного управління юстиції або дипломатичного представництва чи консульської установи України. Висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану складається зокрема, якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручення, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості).

Відповідно до п.п. 2.13.2 та 2.16.7 Правил, підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема, постанова адміністративного суду. На підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.

Водночас, суд звертає увагу на те, що для встановлення обґрунтованості прийняття рішення та вчинення дій органом державної реєстрації актів цивільного стану щодо відмови внести зміни до актового запису цивільного стану за заявою особи адміністративний суд вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення та/або вчинення відповідних дій, передбачених частиною 1 статті 22 Закону "Про державну реєстрацію актів цивільного стану". Таким чином, подані заявником документи, що були предметом розгляду органом державної реєстрації актів цивільного стану, досліджуються судом як докази у справі, а не як предмет спору.

Дослідивши оскаржуваний висновок, суд погоджується з обґрунтованістю його доводів та вважає його таким, що прийнятий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з огляду на таке.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до суду з вимогою зобов'язати Кам'янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області внести зміни в актовий запис про шлюб №244, складений 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4, та змінити національність нареченої з "українка" на "полька", в актовий запис про народження №18, складений 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5, та змінити національність матері з "українка" на "полька".

Тобто, серед іншого, позивач просить зобов'язати відповідача внести зміни в актовий запис про шлюб №244 складений 09.08.1959 року на його матір, яка померла 11.04.2003 року (копія свідоцтва про смерть серії І-БВ №213553 від 14.04.2003 року) та батька, а саме змінити національність нареченої з "українка" на "полька".

Суд зазначає, що згідно частини 2 статті 300 Цивільного кодексу України фізична особа має право на збереження своєї національної, культурної, релігійної, мовної самобутності, а також право на вільний вибір форм та способів прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства.

Водночас, у відповідності ч.2 статті 22 Закону "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Відповідно до частин 1, 4 статті 269 Цивільного кодексу України особисті немайнові права належать кожній фізичній особі від народження або за законом. Особистими немайновими правами фізична особа володіє довічно.

Особисті немайнові права не входять до складу спадщини, як такі, що нерозривно повязані з особою спадкодавця (п.1 ч.1 ст.1219 Цивільного кодексу України).

Отже, зміна персональних даних є суб'єктивним особистим немайновим правом громадянина, яке за своєю природою реалізується лише за власним волевиявленням особи.

Аналізуючи вищенаведені акти законодавства, суд прийшов до переконання, що чинним законодавством не передбачено внесення змін в актовий запис цивільного стану складеного на інших осіб.

Відтак, на думку суду, заявляючи вимогу про внесення відповідачем змін в актовий запис про шлюб №244, складений 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо зміни національності нареченої з "українка" на "полька", та до актового запису про народження №18, складеного 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5 щодо зміни національності матері з "українка" на "полька", позивач фактично намагається не відновити свою національність, а встановити факт приналежності до польської національності своєї матері. При цьому, позивачем не надано доказів намірів матері змінити свою національність.

Окрім цього, суд відмічає, що в актовому записі про народження ОСОБА_2 №18 складеному 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5 національність матері "українка", національність батька "українець", в повному витязі з ДРАЦСГ №19795678 сформованому 20.03.2018 у Кам'янець- Подільському районному відділі державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області щодо актового запису про народження ОСОБА_2 №18 складеного 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5 національність матері "українка", національність батька "українець", в актовому записі про шлюб ОСОБА_2 №8 складеному 19.05.1990 року виконавчим комітетом Довжоцької сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_2 та ОСОБА_6 національність нареченого "українець", в повному витязі з ДРАЦСГ №19795662 сформованому 20.03.2018 у Кам'янець-Подільському районному відділі державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області щодо актового запису про шлюб батьків ОСОБА_2 №244 складеного 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4 національність нареченої "українка", національність нареченого "українець", в актовому записі про народження матері позивача №43 складеному 10.11.1940 року виконавчим комітетом Зіньковецької сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_4 національність батька "поляк", національність матері "українка".

Тобто, матеріали справи не містять належних та допустимих доказів, які б слугували підставою для внесення змін до актового запису про шлюб №244, складеного 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо зміни національності нареченої з "українка" на "полька", до актового запису про народження №18, складеного 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5 щодо зміни національності матері з "українка" на "полька".

У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Враховуючи вищевикладене, позивачем не доведено, а судом не здобуто належних та допустимих доказів на підтвердження протиправності відмови відповідача у внесенні змін до актового запису про шлюб №244, складеного 09.08.1959 року Кам'янець-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо зміни національності нареченої з "українка" на "полька", до актового запису про народження №18, складеного 26.02.1969 року виконавчим комітетом Голосківської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_5 щодо зміни національності матері з "українка" на "полька". Тому позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

В силу вимог ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись статтями 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 30 жовтня 2018 року

Позивач:ОСОБА_2 (вул. Гагаріна, 39а, с. Довжок, Кам'янець-Подільський район, Хмельницька область, 32343 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) Відповідач:Кам'янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області (вул. Пушкінська, 44, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 21323606)

Головуючий суддя ОСОБА_7

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2018
Оприлюднено01.11.2018
Номер документу77469936
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2240/2937/18

Рішення від 29.10.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні