ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25 жовтня 2018 року (о 17 год. 55 хв.) Справа № 0840/3426/18 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді КалашникЮ.В. за участю секретаря судового засідання Аксьонової С.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м.Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України (71503, Запорізька область, м. Енергодар, пр.Будівельників, 33, код ЄДРПОУ 34247637) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,
ВСТАНОВИВ:
21.08.2018 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України, в якому просить суд:
застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі дитячого відділення поліклініки Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України за адресою: (71503, Запорізька область, м. Енергодар, пр. Будівельників, 33) шляхом зобов'язання відповідача повністю зупинити експлуатацію будівлі дитячого відділення поліклініки Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України за вказаною адресою, окрім робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки позивачем встановлено численні порушення вимог правил пожежної та техногенної безпеки при експлуатації будівлі відповідача - дитячого відділення поліклініки за адресою: 71503, Запорізька область, м. Енергодар, пр. Будівельників, 33, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, у зв'язку з чим наявні підстави для зупинення експлуатації дитячого відділення поліклініки відповідача до усунення виявлених порушень. На підставі вищевикладеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 27.08.2018 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи у судовому засіданні 02.10.2018. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
21.09.2018 до суду від представника відповідача надійшов відзив (вх. №29770), в якому зазначено, що звертаючись до суду із вказаним позовом позивачем не у повному обсязі з'ясовано коло зацікавлених осіб та осіб, чиї права зачіпляються при вирішення спору. Так, зазначає, що власником приміщення будівлі дитячого відділення поліклініки Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України є Держава України в особі Міністерства охорони здоров'я України (на підставі оперативного управління у державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1») та головним розпорядником державного майна є саме Фонд державного майна України, які в свою чергу не були залучені до участі у справі та позбавлені права захищати свої права. Разом з цим, відповідач не має можливості доступу до вищезазначеного приміщення, оскільки воно знаходиться в оренді у Комунального некомерційного підприємства «Міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Енергодарської міської ради на підставі договору оренди №3747/д від 23.06.2018. По суті виявлених порушень відповідач зазначає, що причиною наявності виявлених порушень є саме відсутність належного фінансування для утримання та забезпечення життєздатності приміщень. Так, наказом від 17.09.2018 створено комісію по перевірці та забезпечення виконання порушень пожежної та техногенної безпеки до складу якої увійшли представники Комунального некомерційного підприємства «Міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Енергодарської міської ради. За результатами перевірки, комісією складено акт від 17.09.2018, в якому відображені наявні недоліки, усунені недоліки та зазначені заходи їх усунення. З урахуванням вищезазначеного просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
02.10.2018 представником позивача до канцелярії суду подано уточнений адміністративний позов, у якому позивачем вказано окрім відповідача Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України другого відповідача – Комунальне некомерційне підприємство «Міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Енергодарської міської ради Запорізької області.
Також позивач просив суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі дитячого відділення поліклініки за адресою: Запорізька область, м.Енергодар, пр.Будівельників, 33, шляхом зобов'язання Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України та Комунального некомерційного підприємства «Міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Енергодарської міської ради Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівлі дитячого відділення поліклініки за вказаної адресою, окрім робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.
Оскільки представник позивача, надаючи уточнений адміністративний позов залучав другого відповідача та висував до нього позовні вимоги, суд розцінив, що позивачем подано заяву про збільшення позовних вимог.
Ухвалою суду від 02.10.2018 заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області про збільшення позовних вимог повернуто заявнику без розгляду.
02.10.2018 у судовому засіданні оголошено перерву до 23.10.2018.
23.10.2018 від представника позивача до суду надійшло клопотання (вх. №33705) про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, у зв'язку з чим, відповідно до частини 3 статті 205 КАС України, суд розглянув справу на підставі наявних у ній доказів.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
На підставі викладеного, враховуючи неявку всіх учасників справи, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.4 ст.243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
З 21.05.2018 по 25.05.2018, на підставі наказу №188 від 15.05.2018, позивачем проведено позапланову перевірку Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» МОЗ України, за наслідками якої складено Акт № 20 від 25.05.2018 (а.с.27-39).
В ході перевірки позивачем встановлено, що об'єкт відповідача - будівля дитячого відділення поліклініки відповідача за адресою: Запорізька область, м. Енергодар, пр.Будівельників, 33 експлуатується з порушеннями норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю здоров'ю людей, а саме:
1. Будівлю дитячого відділення поліклініки не обладнано системою протипожежного захисту, а саме: системою пожежної сигналізації відповідно до пункту 8 таблиці А.1 ДБН В.2.5-56-2014 та системою оповіщення про пожежу і управлінням евакуацією людей 3-го типу відповідно до пункту 10.2 таблиці Б.1 ДБН В.2.5-56-2014.
Відповідно до вимог пункту 4 розділу І, пункту 1.2 глави 1 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту». Відповідно до вимог пункту 8 таблиці А.1 (обов'язковий) ДБН В.2.5-56:2014 будинки охорони здоров'я умовною висотою до 26,5м включно повинні обладуватися системою пожежної сигналізації. Відповідно до пункту 10.2 додатку Б (обов'язковий) ДБН В.2.5-56-2014 амбулаторно-поліклінічні заклади підлягають обладнанню системою оповіщення пожежу і управлінням евакуацією людей 3-го типу. Відсутність системи протипожежного захисту (пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу) не дасть можливості виявлення загорання, минаючи людський фактор, на його ранній стадії, та сповіщення працюючого персоналу і підрозділів оперативно - рятувальної служби про загорання. У такому випадку суттєво збільшується час розвитку пожежі до моменту її виявлення що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
2. Не надано підтверджуючих документів (сертифікатів) щодо горючості покриття підлоги в коридорах поліклініки.
Відповідно до вимог пункту 2.28 глави 2 розділу III «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, на сходових клітках повинні кріпитися до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум'я РП1, РП2. Для недопущення швидкого поширення полум'я та сильного димоутворювання при пожежі, що може нанести шкоду здоров'ю та загрозу життю людини, матеріали повинні бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність. У разі виникнення пожежі горіння даних будівельних матеріалів з невизначеними показниками несе загрозу для здоров'я і життя людей.
3. Дитяче відділення поліклініки не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до ДСТУ Б В.2.5-38-2008 «Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд».
Відповідно до вимог пункту 1.21 глави 1 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд». При відсутності блискавкозахисту шляхи розтікання струму блискавки неконтрольовані і її удар може створити небезпеку ураження струмом. Відсутність блискавкозахисту будинків і споруд часто сприяє виникненню пожеж, що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
4. Під час перебування людей (дітей) допущено замикання всіх евакуаційних виходів з першого по сьомий поверх на ключ.
Відповідно до вимог пункту 2.27 глави 2 розділу III «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, за наявності людей у приміщенні двері евакуаційних виходів можуть зачинятися лише на внутрішні запори, які відчиняються зсередини без ключа. Зачинення дверей з середини на ключ унеможливлює евакуацію людей, і при пожежі або іншій надзвичайній ситуації несе загрозу для здоров'я і життя людей.
5. Допускається захаращення евакуаційного виходу на другому поверсі будівлі.
Відповідно до вимог пункту 2.37 глави 2 розділу III «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697 не допускається захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами. Захаращення шляху евакуації в разі пожежі або іншої надзвичайної ситуації може призвести до ускладнення та не своєчасної евакуації людей, що несе за собою загрозу для здоров'я та життя людей.
6. На першому поверсі під час робочого часу поліклініки в період перебування людей допускається зачинення віконних ґрат.
Відповідно до пункту 2.16 глави 2 розділу III «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, у разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, грати повинні розкриватися, розсуватися або зніматися. Під час перебування в цих приміщеннях людей грати мають бути відчинені (зняті). Вікна можуть використовуватись як шляхи евакуації та евакуаційні виходи, встановлення ґрат може призвести до перешкоджання евакуації людей, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину, що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
7. Не визначено та не укомплектовано згідно норми належності, приміщення первинними засобами пожежогасіння відповідно до наказу МВС України №25 від 15.01.2018 «Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників».
Відповідно до вимог пункту 3.6 глави 3 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, до початку експлуатації об'єкти (будинки, споруди, приміщення, технологічні установки) повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими з нормами належності вогнегасників. Відповідно до пункту 5 розділу VI Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15 січня 2018 року №25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677 будинки адміністративного та побутового призначення і громадські будинки на кожному поверсі повинні мати не менше двох переносних (порошкових, водопінних або водяних) вогнегасників з масою заряду вогнегасної речовини 5 кг і більше. У разі виникнення пожежі без огнегасників практично неможливо швидко локалізувати та ліквідувати пожежу з початковій стадії, що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
8. Не проведено перевірку працездатності мережі зовнішнього протипожежного водопроводу (гідрант №62) на тиск та витрату води з оформленням відповідного акту.
Відповідно до вимог підпункту 4 пункту 2.1 глави 2 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу власнику мережі водопостачання або іншій відповідальній особі, визначеній у відповідному договорі згідно з вимогами чинного законодавства необхідно 1 раз на рік проводити випробування на тиск та витрату води з оформленням акта. Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу. В разі не проведення перевірки працездатності пожежного гідранта велика імовірність несправності даного пожежного гідранта, що може призвести до скорочення оперативності дій пожежно-рятувальних підрозділів, через недостачу тиску, або взагалі відсутності води для гасіння пожежі та виконання завдання за призначенням, що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
9. В кабінетах №416; №462; №401 допущено експлуатацію кондиціонерів через тимчасові лінії електромереж та не забезпечено лінії живлення до побутових кондиціонерів автономними пристроями електричного захисту.
Відповідно до вимог пункту 1.8 глави 1 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, улаштування та експлуатація тимчасових електромереж забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних та аварійних робіт. Використання тимчасових електромереж може призвести в разі перевантаження або аварійного режиму роботи до загорання ізоляції проводів та короткого замикання, що є загрозою для життя людини.
Відповідно до вимог пункту 2.26 глави 2 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, монтаж, підключення, прокладання мереж, улаштування електричного захисту на лініях, та живлять побутові кондиціонери, повинні проводитися відповідно до вимог інструкції виробника. Лінії живлення до кожного побутового кондиціонера, групи кондиціонерів необхідно забезпечувати автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів. Відсутність автономних пристроїв електричного захисту побутових кондиціонерів в разі аварійного режиму роботи, становить велику загрозу виникнення пожежі від короткого замкнення електромережі в одному із побутових кондиціонерів, що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
10. Не проведено замірів опору ізоляції та не перевірено спрацювання приладів захисту електроустановок від короткого замикання.
Відповідно до вимог пункту 1.20 глави 1 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитися 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені Правилами технічної експлуатації. Для попередження короткого замикання в електрообладнанні потрібно проводити заміри опору ізоляції та перевіряти спрацювання приладів захисту електроустановок від короткого замикання. За відсутності виконання цих вимог є ризик загорання ізоляції проводів від короткого замикання, що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
11. Приміщення електрощитових не відділені протипожежними перешкодами (протипожежними перегородками І типу).
Відповідно до вимог пункт 1.24 глави 1 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, реєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові. Ступінь вогнестійкості заповнення отвору повинно відповідати ступені вогнестійкості протипожежної перешкоди відповідно ДБН В.1.1-7:2016 «Пожежна безпека об'єктів будівництва». Наявність заповненого отвору в протипожежній перешкоді сприяє розповсюджених пожежі та продуктів її горіння, в разі її виникнення в електрощитовій, що несе загрозу для здоров'я і життя людей.
12. На 2, 3, 4 та 5 поверхах світильники евакуаційного освітлення знаходяться в непрацездатному стані.
Відповідно до пункту 2.31 глави 2 розділу III «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417. зареєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за № 252/26697, сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей. Під час гасіння пожежі вимикається світло. Евакуаційне освітлення слугує для безпечної евакуації людей при пожежі. Через вимкнення світла можлива паніка та відсутність орієнтації людей у просторі, що несе загрозу для життя та здоров'я людей.
13. Пожежні кран-комплекти не перевірені шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного вслуговування.
Відповідно до вимог пункт 2.2 глави 2 розділу V «Правил пожежної безпеки з Україні» затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні крани (пожежні кран-комплекти) є складовою частиною системи внутрішнього водяного пожежогасіння. Непрацездатний стан кран-комплектів значно ускладнить гасіння пожежі, що є загрозою для життя людини внаслідок значного поширення полум'я.
14. Усі пожежні кран-комплекти не укомплектовані пожежними рукавами однакового з ними діаметрами та стволами.
Відповідно до вимог підпункту 2 пункт 2.2 глави 2 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні» затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 №1417. Кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з'єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними. Неукомплектованість пожежних кран-комплектів пожежними рукавами однакового з ним діаметра та стволами, а також важелем для полегшення відкривання вентиля унеможливлює роботу пожежних кран-комплектів та не дає змоги гасіння пожежі, що несе загрозу для життя та здоров'я людей.
15. Відсутній доступ до пожежних кран-комплектів на першому поверсі будівлі.
Відповідно до вимог підпункту 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні» затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, із змінами, внесеними згідно з Наказом МВС № 657 від 31.07.2017. Пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання. Відсутність доступу до пожежного кран-комплекту виключає можливість роботи пожежних кран-комплектів та не дає змоги гасіння пожежі, що несе загрозу для життя та здоров'я людей.
16. В кабінетах № 405, №415, №417, №461, №508 допущено експлуатацію тимчасових дільниць електромереж.
Відповідно до вимог пункту 1.8 глави 1 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, реєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за № 252/26697, улаштування та експлуатація тимчасових електромереж забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних та аварійних робіт. Використання тимчасових електромереж може привести, в разі перевантаження або аварійного режиму роботи, до короткого замикання та загорання ізоляції проводів, що несе загрозу для життя та здоров'я людей.
17. Керівником відділення не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, для проведення первинного, повторного та позапланових інструктажів з працівниками.
Відповідно до вимог пункту 16 розділу II «Правил пожежної безпеки в Україні» затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, реєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки н: лядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях». Приступати до роботи особам, які не пройшли навчання, протипожежного інструктажу і перевірки знань з питань пожежної безпеки, забороняється. Не проведення інструктажу не забезпечує знання персоналу про безпеку при поводженні і використанні обладнання та речовини, що використовуються в господарчій діяльності, та алгоритм дій в разі виникнення надзвичайної ситуації, що створює загрозу для життя та здоров'я людей.
18. В службовому приміщенні на 5-му поверсі допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідних проводах.
Відповідно до вимог пункту 1.18 глави 1 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за № 252/26697, забороняється підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами). При порушенні експлуатації світильників та їх не відповідність, тобто зменшення ступеня захисту світильника, призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що несе загрозу для життя та здоров'я людей.
19. В приміщеннях №307, №310, №311, №508 та роздягальні на 5-му поверсі допущено експлуатацію розеток встановлених на горючій основі.
Відповідно до вимог пункту 1.17 глави 1 розділу IV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, реєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, електророзетки, замикачі, перемикачі та інші подібні апарати повинні встановлюватися на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра. Негорючі основи під електророзетками, вимикачами та перемикачами слугують для захисту горючого облицювання від перегрівання або короткого замикання. За відсутності таких конструкцій є ризик загорання горючого облицювання в наслідок короткого замикання або іншого аварійного режиму роботи, що несе загрозу для життя та здоров'я людей.
20. Не забезпечено обслуговуючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі.
Відповідно до вимог пункту 4.7 глави 4 розділу VI «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, обслуговуючий персонал повинен бути забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі. Для ефективної та швидкої евакуації людей із задимлених приміщень обслуговуючий персонал забезпечується засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі. Відсутність засобів індивідуального захисту органів дихання значно ускладнить евакуацію людей у разі виникнення пожежі, що несе загрозу для життя та здоров'я людей.
Зазначені порушення стали підставою для звернення позивача до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації до Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України.
Суд, зазначає що законом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) є Закон України «Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності».
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частиною 4 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Згідно частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Крім того, слід зазначити, що зі змісту даної норми слідує, що право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що виходячи із системного аналізу положень Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» органи ДСНС мають право звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей. У разі якщо такі порушення не створюють загрозу життю та здоров'ю людей, орган ДСНС зобов'язаний скласти припис за допомогою якого зобов'язати підконтрольний об'єкт усунути виявлені порушення та застосувати штрафні санкції у разі невиконання у встановлені строки припису, що не потребує зупинення виробництва та відповідно звернення до адміністративного суду.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що з урахуванням виявлених в ході проведення перевірки порушень Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 15 серпня 2007 року №557, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417, подальша експлуатація будівлі дитячого відділення поліклініки Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України за адресою: 71503, Запорізька область, м. Енергодар, пр. Будівельників, 33 без усунення порушень правил пожежної та техногенної безпеки, створює реальну небезпеку для життя та здоров'я співробітників та відвідувачів, що є підставою для заборони його експлуатації.
Суд зазначає, що відповідачем не надано суду доказів повного усунення встановлених порушень норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю здоров'ю людей, виявлених під час проведення позапланової перевірки.
Надання відповідачем акту від 17.09.2018 щодо перевірки і забезпечення виконання порушень пожежної та техногенної безпеки у приміщенні дитячої поліклініки свідчать про часткове та незначне усунення виявлених порушень та про спроби відповідача усунути такі порушення. В той же час, наявність дій, вчинених відповідачем на усунення виявлених порушень не є повним усуненням таких порушень.
Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що на момент розгляду справи наявні підстави для заборони експлуатації будівлі дитячого відділення поліклініки Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України за адресою: 71503, Запорізька область, м. Енергодар, пр. Будівельників, 33, а відтак позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки, відповідно до приписів ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 139, 143, 243-246 КАС України, суд, –
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м.Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України (71503, Запорізька область, м. Енергодар, пр.Будівельників, 33, код ЄДРПОУ 34247637) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації, - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі дитячого відділення поліклініки Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України за адресою: 71503, Запорізька область, м. Енергодар, пр. Будівельників, 33 шляхом зобов'язання Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України повністю зупинити експлуатацію будівлі дитячого відділення поліклініки Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №1» Міністерства охорони здоров'я України за вказаною адресою, окрім робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі протягом тридцяти днів, з дня його проголошення апеляційної скарги. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 25.10.2018.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2018 |
Оприлюднено | 05.11.2018 |
Номер документу | 77534488 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні