Рішення
від 26.10.2018 по справі 826/11623/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

26 жовтня 2018 року № 826/11623/18

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Вєкуа Н.Г., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 доСвятошинської районної у місті Києві державної адміністрації Державного реєстратора КП "Бюро державної реєстрації" Набок Віталія Миколайовича третя особаТовариство з обмеженою відповідальністю "Агротехносервіс" про визнання протиправним та скасування реєстраційних дій, зобов'язання вчинити дії, - В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Святошинської районної в м. Києві державної адміністрації (далі - відповідач 1), державний реєстратор КП "Бюро державної реєстрації" Набок Віталія Миколайовича (далі - відповідач 2), третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю "Агротехносервіс" (далі - третя особа, ТОВ "Агротехносервіс"), в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати реєстраційні дії № 10729990027033179 від 30.01.2018 (про скасування реєстраційної дії від 30.10.2015 за № 10721050011033179) та №10729990028033179 від 30.01.2018 (про скасування реєстраційної дії від 08.10.2015 за №10721070010033179), здійснені реєстратором КП Бюро державної реєстрації Набок Віталієм Миколайовичем щодо Товариства з обмеженою відповідальністю Агротехносервіс , код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 32315977;

- зобов'язати Святошинську районну в місті Києві державну адміністрацію в особі Відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відновити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та в реєстраційній справі Товариства з обмеженою відповідальністю Агротехносервіс , код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 32315977, реєстраційну дію від 08 жовтня 2015 року №10721070010033179 (зміни відомостей про керівника юридичної особи, зміна складу підписантів) та реєстраційну дію від 30 жовтня 2015 року № 10721050011033179 (зміна статутного капіталу, зміна складу або інформації про засновників).

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що дії відповідача є протиправними, оскільки оскаржувані реєстраційні дії, здійснені державним реєстратором КП Бюро державної реєстрації Набок В.Н. 30.01.2018, безпосередньо порушують права та законні інтереси позивача як учасника та керівника ТОВ "Агротехносервіс".

Відповідач 2 у відзиві на позовну заяву просить у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки вважає, що його дії як державного реєстратора та прийняті ним рішення є правомірними та такими, що не виходять за межі повноважень, встановлених Конституцією та законами України.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 липня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання

Позивач подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі та перехід до розгляду справи у письмовому провадженні.

Відповідачі явку уповноважених представників в судове засідання 18 жовтня 2018 року не забезпечили, хоча були належним чином повідомлені про дату і час судового засідання, відповідач 1 відзиву на позовну заяву не надав.

Однак, через канцелярію суду надійшла копія реєстраційної справи щодо реєстраційної дії від 30.10.2015 за № 10721050011033179 та реєстраційної дії від 08.10.2015 за № 10721070010033179.

У судовому засіданні 18 жовтня 2018 року представник третьої особи не заперечував проти переходу до розгляду справи у письмовому провадженні, тому суд ухвалив задовольнити клопотання позивача та продовжити розгляд справи у письмовому провадженні відповідно до ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

Судом встановлено, що реєстраційною дією № 10729990028033179 від 30.01.2018 державним реєстратором КП "Бюро державної реєстрації" Набок Віталієм Миколайовичем було скасовано державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах (№ 10721070010033179 від 08.10.2015) про зміну директора TOB Агротехносервіс .

Крім того, реєстраційною дією № 10729990027033179 від 30.01.2018 державним реєстратором КП "Бюро державної реєстрації" Набок Віталієм Миколайовичем було скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи (№10721050011033179 від 30.10.2015) про передачу ОСОБА_1 частки в статутному капіталі TOB Агротехносервіс , про збільшення розміру статутного капіталу ТОВ Агротехносервіс , про розподіл часток в статутному капіталі ТОВ Агротехносервіс та про затвердження нової редакції статуту ТОВ Агротехносервіс .

Вищезазначені реєстраційні дії здійснені державним реєстратором Набок В.М. на підставі судового рішення, проте не зазначено номеру судового рішення, дати його прийняття, дати набуття законної сили, найменування суду, який прийняв таке рішення.

Після внесення державним реєстратором Набок В.М. оскаржуваних змін, керівником TOB Агротехносервіс став ОСОБА_4 (без зазначення з якої дати), а засновниками стали дві особи - ОСОБА_5 та ОСОБА_4 по 50%.

Не погоджуючись зі змінами, внесеними відповідачем 2 в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Перевіряючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, суд виходить із наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 4 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань" визначено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Статтею 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань" передбачено, що державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань", єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

Єдиний державний реєстр ведеться державною мовою з використанням програмного забезпечення, розробленого відповідно до державних стандартів, що забезпечує його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави.

Відповідно до статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо:

визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;

визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи;

заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій;

накладення/зняття арешту корпоративних прав;

зобов'язання вчинення реєстраційних дій;

скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі;

виділу юридичної особи;

провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";

припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи;

відміни державної реєстрації припинення юридичної особи;

припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи;

відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;

відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження рішення суду, на підставі якого вчинено реєстраційну дію;

3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

Суб'єкт державної реєстрації не пізніше наступного робочого дня з дати отримання судового рішення, передбаченого пунктом 2 частини першої цієї статті:

1) звертається до суду за роз'ясненням судового рішення - у разі якщо судове рішення є незрозумілим для суб'єкта державної реєстрації;

2) повідомляє суд або державну виконавчу службу про неможливість виконання рішення із зазначенням підстав - у разі неможливості виконання судового рішення;

3) проводить відповідну реєстраційну дію шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру (крім випадків, передбачених пунктами 1 та 2 цієї частини);

4) формує виписку для її оприлюднення на порталі електронних сервісів - у разі зміни відомостей, що містяться у виписці.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань" документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); 2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); 3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; 4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством; 5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; 6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству; 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству; 9) установчий документ юридичної особи викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами; 11) внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції; 15) зображення та опис символіки повинні бути оформлені з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.

Частина 4 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачає, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі, кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; 7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; 10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи; 11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.

Із змісту наведених правових норм слідує, що внесення відомостей до ЄДР здійснюється державним реєстратор на підставі поданих заявником документів або на підставі визначеного переліку судових рішень, які набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в ЄДР.

Як вбачається із резолютивної частини рішення Господарського суду міста Києва від 17 лютого 2016 року по справі № 910/29722/15, воно не містить будь - яких зобов'язань державного реєстратора вчинити реєстраційні дії, зокрема, скасувати записи, вчинені на підставі скасованих рішень.

Суд звертає увагу, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації на підставі перевірки вичерпного переліку документів лише засвідчує факт, тобто виконує функцію легалізації події. Виконання цієї функції не передбачає і не наділяє його повноваженнями перевірки (контролю) за тим, чи документи містять відомості, передбачені законом, відповідальність за відповідність яких законодавству покладається на осіб, які подали заяву щодо проведення такої реєстрації. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 08.12.2015 № 21-3452а15.

За таких обставин, відповідач 2 був не вправі вносити будь-які відомості до ЄДР на підставі вказаного судового рішення.

Суд погоджується з вимогами позивача про визнання протиправними дій державного реєстратора, з огляду на те, що реєстраційні дії вчинялись на підставі чинних рішень загальних зборів третьої особи, і жодних доказів дефектності документів, які були подані до державної реєстрації, відповідачами не надано, про існування таких доказів суд не повідомлено.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідачем 2 повністю проігноровано вимоги чинного законодавства щодо скасування реєстраційних записів, а отже реєстраційні дії № 10729990027033179 від 30.01.2018 (про скасування реєстраційної дії від 30.10.2015 за № 10721050011033179) та № 10729990028033179 від 30.01.2018 (про скасування реєстраційної дії від 08.10.2015 за № 10721070010033179), здійснені реєстратором КП Бюро державної реєстрації Набок Віталієм Миколайовичем щодо Товариства з обмеженою відповідальністю Агротехносервіс є протиправними та підлягають скасуванню.

Оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 77-78, 139, 143, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати реєстраційні дії № 10729990027033179 від 30.01.2018 (про скасування реєстраційної дії від 30.10.2015 за № 10721050011033179) та № 10729990028033179 від 30.01.2018 (про скасування реєстраційної дії від 08.10.2015 за № 10721070010033179), здійснені реєстратором КП Бюро державної реєстрації Набок Віталієм Миколайовичем щодо Товариства з обмеженою відповідальністю Агротехносервіс , код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 32315977.

3. Зобов'язати Святошинську районну в місті Києві державну адміністрацію в особі Відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відновити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та в реєстраційній справі Товариства з обмеженою відповідальністю Агротехносервіс , код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 32315977, реєстраційну дію від 08 жовтня 2015 року № 10721070010033179 (зміни відомостей про керівника юридичної особи, зміна складу підписантів) та реєстраційну дію від 30 жовтня 2015 року № 10721050011033179 (зміна статутного капіталу, зміна складу або інформації про засновників).

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) судові витрати у розмірі 368,20 грн. (триста шістдесят вісім гривень 20 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань КП Бюро державної реєстрації (02160, м. Київ, вул. Харківське шосе, буд. 4, код ЄДРПОУ 41625970).

5. Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) судові витрати у розмірі 368,20 грн. (триста шістдесят вісім гривень 20 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Святошинську районну в місті Києві державну адміністрацію (03115, м. Київ, пр-т Перемоги, буд. 97, код ЄДРПОУ 37395418).

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги).

Суддя Н.Г. Вєкуа

Дата ухвалення рішення26.10.2018
Оприлюднено02.11.2018
Номер документу77535704
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування реєстраційних дій, зобов'язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —826/11623/18

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні