Справа №461/2003/18
Провадження №2-а/461/256/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2018 року Галицький районний суд м.Львова у складі:
головуючого судді Городецької Л.М.,
з участю: секретаря судового засідання Остапчук М.Ю.,
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
представника третьої особи ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, третя особа Малехівська сільська рада Жовківського району Львівської області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,
в с т а н о в и в :
Позивач звернулася в суд з позовом до Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, третя особа Малехівська сільська рада Жовківського району Львівської області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення. Вважає вказану постанову незаконною з огляду на те, що її не було повідомлено про дату та час розгляду справи, а відтак вона була позбавлена можливості заявляти клопотання та подавати докази по справі. Крім того, стверджує, що згідно п.7-1 ч.2 ст.255 КУпАП протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.53-3 КУпАП має право складати інспектор сільського господарства, однак оскаржувана постанова від 06.03.2018 року винесена не уповноваженою особою - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель. Стверджує, що у постанові не встановлено часу вчинення правопорушення, відсутній опис обставин, встановлених під час розгляду справи, не вказано у чому саме полягає самовільне заняття земельної ділянки, а також визначено розмір матеріальної шкоди заподіяної правопорушення, без жодних правових підстав. У зв'язку із цим просить суд визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення від 06.03.2018р. №87-ДК/0030По/08/01Л 18, згідно якої ОСОБА_4 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність, за яке передбачено ст.53-1 КУпА.
Ухвалою Галицького районного суду м.Львова від 19 квітня 2018 року відкрито провадження у справі.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з мотивів наведених у позовній заяві.
Представник відповідача заперечив проти задоволення позову з мотивів наведених у відзиві (а.с.22-28).
Представник третьої особи також заперечив проти задоволення позову, надавши пояснення аналогічні викладеним у письмових поясненнях (а.с.75-79). Крім того, 26.07.2018 року подав клопотання про залишення адміністративного позову без розгляду у зв'язку із пропуском позивачкою десятиденного строку на оскарження постанови у справі про адміністративне порушення, який передбачений ст. 289 КУпАП. Також, одночасно представник посилається на положення ч. 2 ст. 286 КАС України, якою також передбачено десятиденний строк для оскарження рішень суб'єктів владних повноважень.Вказує, що оскільки оскаржувана постанова винесена 06.03.2018 року, то подавши адміністративний позов 19.03.2018 року ОСОБА_4 пропустила строк для подачі позовної заяви.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що у задоволенні позову слід відмовити із наступних підстав.
Судом встановлено, що постановою державного інспектора-головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Городоцькому, Жовківському, Кам'янка-Бузькому, Яворівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 №87-ДК/0030 По/08/01/-18 від 06 березня 2018 року (а.с.6-7) ОСОБА_4 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.ст. 96, 211 ЗК України та ст.53-1 КУпАП.
Встановлено, що ОСОБА_4 самовільно зайняла земельну ділянку загальною площею 0,0807 га., а саме: 0,0792 га. із земель загального користування, 0,0018 га. із земель приватної власності. Вказане порушення заподіяло шкоду на суму 11222,32 грн., яка розрахована відповідно до постанови КМУ №963 від 25.07.2007 року.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 Про оптимізацію систем центральних органів виконавчої влади , Державна інспекція сільського господарства ліквідується, а функції із здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів покладаються на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 910-р функцій і повноваження Державної інспекції сільського господарства, із здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів, що припиняються покладаються на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.
Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Головне управління Держгеокадастру у Львівській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Відповідно до положення про Головне управління Держгеокадастру у Львівській області затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17.11.2016 р. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Завданням Головного управління Держгеокадастру у Львівській області є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Львівської області, а в частині реалізації державної політики у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів, у складі якого створено Управління з контролю за використанням та охорони земель, до якого входять Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель.
Відтак, у преамбулі Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон) визначено, правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до ст. 2 Закону основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.
Об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України (ст.4 Закону).
Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг грунтів здійснюються шляхом: - проведення перевірок; - розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; - участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; - розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель; - проведення моніторингу грунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення (ст. 9 Закону ).
Статтею 10 передбачено, що визначаються повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення , а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
При здійсненні перевірки дотримання вимог земельного законодавства державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області керувалися Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Відтак, на виконання вищенаведених норм законодавства наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 07.02.2018 року №87-ДК державним інспекторам О.Лущак та О. Березі в термін з 07.02.2017 року по 27.02.2017 рік наказано здійснити захід державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки земель загального користування, зокрема частини дороги по вул. Київська в с. Малехів Львівської області (а.с.29).
З виходом державних інспекторів на місце, в присутності представників Малехівської сільської ради: ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_3 проведено перевірку та складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельна ділянка від 19 лютого 2018 року № 87-ДК/15/АП/09/01/-18, акт обстеження земельної ділянки від 19 лютого 2018 року № 8 7-ДК/5/А О/10/01/-18), акт обстеження земельної ділянки від 19 лютого 2018 року №87-ДК/6/АО/10/01-18.
За результатами обстеження земельної ділянки встановлено: земельна ділянка загального користування площею 0,0792 га. зайнята ОСОБА_4 і використовується нею для обслуговування нежитлової будівлі. Дана земельна ділянка замощена бруківкою та перекриває проїжджу частину загального користування бетонною огорожею, чим спричиняє незручності для належного доступу суміжніх землекористувачів; земельна ділянка приватної власності кадастровий номер: 4622785700:01:008:0041 частково зайнята (а саме площа 0,0018) ОСОБА_4 На земельній ділянці встановлено бетонну огорожу, яка по периметру перетинає дорогу загального користування Малехівської сільської ради та в цілому огороджує її земельну ділянку загальною площею 0, 5000 га.
Разом із цим, відповідно до Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення , затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 19,01.2017 №6, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07.02.2017 за №173/30041 (надалі - Інструкція), у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
В результаті перевірки встановлено факт самовільного зайняття гр. ОСОБА_4 (ХВ, земельної ділянки загальною площею 0,0807 га в с. Малехів на вул. Київська, чим порушено вимоги статті 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Таким чином, твердження позивачки про складення постанови не уповноваженою особою, не відповідають змісту норм законів вказаних вище.
Не заслуговують на увагу доводи позивачки щодо порушення порядку розгляду справи про адміністративне правопорушення, та винесення постанови про адміністративне стягнення за її наслідками, з огляду на наступне.
Згідно п.1 параграфу III Інструкції справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення у 15-денний строк з дня одержання державним інспектором, правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи.
Пунктами 4, 5 параграфу III Інструкції передбачено,що справа розглядається відкрито, крім випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.
У розгляді справи можуть брати участь потерпілі, законні представники, захисник (адвокат, інший фахівець у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи), свідки, експерт, перекладач.
У протоколі обов'язково робиться відмітка про роз'яснення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, її прав і обов'язків, передбачених статтею 268 КУпАП, а також про повідомлення її про час і місце розгляду справи про адміністративне правопорушення 9 пункт 6 Параграфу III Інструкції).
Аналізуючи протокол про адміністративне правопорушення від 06 березня 2018 року №87-ДК/0035П/07/01/-18, останній складався в присутності ОСОБА_4 та підписаний нею особисто, а відтак вона була ознайомлена із своїми правами, які передбачені ст. 268 КУпАП.
Поряд з тим, матеріалами справи встановлено, що позивачка належним чином була повідомлена про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Про вказане свідчить відмітка про дату та час розгляду справи у протоколі, та, відповідно підпис ОСОБА_4
Відповідно до п.7 параграфу III Інструкції державний інспектор, який розглядав справу про адміністративне правопорушення виносить одну з таких постанов: про накладення адміністративного стягнення; про закриття справи.
Згідно частини 1 статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельних ділянок - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Стаття 83 Земельного кодексу України передбачає, що, землі які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо); б). землі під залізницями, автомобільними дорогами , об'єктами повітряного і трубопровідного транспорту.
Приписами ст. 125 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 126 ЗК України Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Як свідчить витяг з Державного реєстру правочинів від 11.05.2012 р. № 11310494 власником земельної ділянки площею 0,4000 га. кадастровий номер: 4622785700:01:008:0041 є ОСОБА_8
Згідно за ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Крім того, на думку суду покликання позивачки, як на одну із підстав для скасування постанови, визначення у ній розміру матеріальної шкоди, суд не бере до уваги. Оскільки, її наявність чи відсутність не корелює із складом правопорушення передбаченого ст.53-1 КУпАП, а відтак не спростовує наявність чи відсутність його в діях особи.
При цьому, за змістом ст. 278 КУпАП, при підготовці до розгляду справи суддя повинен перевірити правильність складення протоколу про адміністративне правопорушення.
Статтею 256 КУпАП встановлені вимоги щодо змісту протоколу про адміністративне правопорушення. Зокрема, у протоколі зазначаються: дата та місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення, нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення, прізвища, адреси свідків та потерпілих, якщо вони є та інші відомості, необхідні для вирішення справи, у тому числі документи, якими підтверджується правопорушення.
У відповідності до ч.ч.1,2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків звільнення від доказування. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, постанова державного інспектора-головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Городоцькому, Жовківському, Кам'янка-Бузькому, Яворівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 №87-ДК/0030 По/08/01/-18 від 06 березня 2018 року винесена з дотриманням вимог чинного законодавства, а позовна вимога позивача про її скасування є безпідставною.
Згідно ст. 289 КУаАП, скаргу на постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути подано протягом десяти днів з дня винесення постанови, а щодо постанов по справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у тому числі зафіксовані в автоматичному режимі, - протягом десяти днів з дня вручення такої постанови. В разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено органом (посадовою особою), правомочним розглядати скаргу.
За загальним правилом перебіг строку на звернення до адміністративного суду починається від дня виникнення права на адміністративний позов, тобто коли особа дізналася або могла дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно з ч.1 ст.121 КАС України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Як вбачається з матеріалів справи, постанову від 06 березня 2018 року позивачем було отримано 16 березня 2018 року (а.с.6).
Відтак, починаючи з 16 березня 2018 рокуїй потрібно було мінімальний період часи, аби звернутись до фахівця в галузі права, сформувати правову позицію у справі, підготувати даний адміністративний позов.
На думку суду, вказана вище обставина є поважною.
Таким чином, суд вважає, що позивачем пропущено строк звернення до суду з поважних причин, який слід поновити.
Керуючись ст.19 Конституції України, ст.ст. 6 , 9 , 10 , 242-246 , 263 Кодексу адміністративного судочинства України, ст.53-1 КУпАП, ст.ст. 125, 126 ЗК України, суд
в и р і ш и в :
Поновити ОСОБА_4 строк звернення до суду з даним позовом.
У задоволенні позову ОСОБА_4 (адреса місця проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1) до Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (адреса місця знаходження: м.Львів, вул.Чорновола, 4), третя особа Малехівська сільська рада Жовківського району Львівської області (адреса місця знаходження: село Малехів, Жовківського району, Львівської області, вулиця Івасюка,6) про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення складено 01.11.2018 року
Суддя Л.М.Городецька
Суд | Галицький районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2018 |
Оприлюднено | 04.11.2018 |
Номер документу | 77573650 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Галицький районний суд м.Львова
Городецька Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні