РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2018 року справа № 2340/3736/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження з проведенням першого судового засідання адміністративну справу за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства “Тясмин-Транс” про стягнення адміністративно-господарських санкцій,
ВСТАНОВИВ:
19.09.2018 до суду з позовною заявою звернулося Черкаське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (18000, м. Черкаси, вул. Благовісна, 269/105) до приватного підприємства “Тясмин-Транс” (20801, Черкаська область, м. Кам'янка, вул. П.Василини, 4), в якій просить стягнути з ПП “Тясмин-Транс” 23955 грн адміністративно-господарських санкцій за незайняте робоче місце для особи з інвалідністю та 2227,35 грн пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що в ході перевірки встановлено відсутність реєстрації приватного підприємства «Тясмин-Транс» у відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів, не подачу щорічної звітності до відділень Фонду соціального захисту інвалідів та не виконання нормативів по працевлаштуванню осіб з інвалідністю. Згідно додатку 1 до акту, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становить 10 осіб. Також представник зазначив, що звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік відповідач до відділення центру зайнятості не подавав. Таким чином, позивач вважає, що відповідач заходів щодо можливого працевлаштування осіб з інвалідністю не здійснив, в наслідок чого було застосовано санкції. У зв'язку із несплатою відповідачем адміністративно-господарських санкцій з 17.04.2018 нараховано пеню, сума якої на день подання позовної заяви складає 2227,35грн.
Відповідач відзиву на позовну заяву не надав, представника у судове засідання не направив, про причини неявки суд не повідомив, заяву про розгляд справи у його відсутності не надав, хоча був повідомлений про дату, час та місце проведення судового засідання належним чином.
Згідно пункту 1 частини другої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи був повідомлений належним чином про судове засідання, суд розглядає справу за його відсутності у разі неявки в судове засідання без поважних причин або без повідомлення про причини неявки.
Беручи до уваги належне повідомлення про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності відповідача.
31.10.2018 протокольною ухвалою суду перейдено до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Вивчивши доводи позивача, викладені у позовній заяві, дослідивши письмові докази, які містяться у справі, суд встановив наступне.
05.07.2018 за вх. № 702 до Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів від управлінням Держпраці у Черкаській області надійшов акт від 22.06.2018 № 23-12-30/0180, яким встановлено порушення вимог законодавства про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.
Так актом зафіксовано, що приватне підприємство «Тясмин-Транс»:
-не зареєстроване у відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів;
-не подавало щорічну звітність про зайнятість та працевлаштування інвалідів;
-не виконує норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю.
Згідно додатку 1 до акту № 23-12-30/0180, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становить 10 осіб з середньорічною заробітною платою 47910грн.
Згідно листа Кам'янської районної філії Черкаського обласного центру зайнятості від 14.09.2018 за № 01-19/435 ПП «Тясмин транс» до центру зайнятості за інформацією про попит на робочу силу протягом 2017 року не зверталися, інформацію для працевлаштування осіб з інвалідністю не надавали (форма звіту 3-ПН). За період 2017 року на обліку перебувало 3 безробітних осіб з обмеженими можливостями, з них 1 особа працевлаштована на підприємство ТОВ «Ростдорстрой».
18.07.2018 за № 1237/01-12 позивач направив відповідачу лист про те, що за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2017 році, підприємство повинно сплатити адміністративно-господарські санкції та пеню за порушення термінів сплати.
Згідно з розрахунком на 13.09.2018 сума адміністративно-господарських санкцій складає 23955 грн., сума пені складає 2227, 35грн. і на час розгляду справи не сплачені.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Фонд соціального захисту інвалідів відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14 квітня 2011 року N 129 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2011 року за N 528/19266 (далі – Положення №129), є неприбутковою бюджетною установою, діяльність якої спрямовується, координується та контролюється Міністерством соціальної політики України.
Згідно з пунктом 12 Положення №129 Фонд утворює, ліквідовує та реорганізовує територіальні відділення Фонду в межах граничної чисельності працівників Фонду і коштів, передбачених на утримання Фонду, за погодженням з Мінсоцполітики.
Зі змісту п. 6 Положення №129 вбачається, що Фонд відповідно до покладених на нього завдань:
1) спрямовує, координує та контролює роботу територіальних відділень Фонду з питань діяльності, визначеної в положеннях про відділення, у тому числі щодо:
реєстрації у них підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об'єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю;
організації прийому звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до нормативу таких робочих місць, їх аналізу та перевірки правильності в них розрахунків;
обліку підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об'єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю;
збору сум адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об'єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю;
обліку зазначених сум адміністративно-господарських санкцій і пені та використання шляхом надання фінансової допомоги, цільової позики, дотацій на створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, забезпечення функціонування реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю відповідно до законодавства, фінансування заходів, спрямованих на фізкультурно-спортивну реабілітацію осіб з інвалідністю, фінансування витрат на професійну підготовку, підвищення кваліфікації та перепідготовку осіб з інвалідністю та інші заходи відповідно до законодавства;
обліку заборгованості зі сплати сум адміністративно-господарських санкцій і пені, які нараховані підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських об'єднань осіб з інвалідністю, фізичним особам, які використовують найману працю;
ведення претензійно-позовної роботи в судах різних інстанцій.
Аналіз вказаних норм свідчить про те, що територіальні відділення Фонду соціального захисту інвалідів наділені повноваженнями здійснювати збір сум адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. В тому числі шляхом звернення до суду.
Законом, що визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами є Закон України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 №875-XII (далі - Закон № 875).
Статтею 18 Закону № 875 передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі ст. 19 Закону № 875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів.
Так, згідно частини третьої статті 18 Закону №875 підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Наказом Державного комітету статистики № 420 від 19.12.2005 та наказом Міністерства соціальної політики України №316 від 31.05.2013 затверджена форма статистичної звітності №3-ПН „Звіт про наявність вакансій”, яка подається підприємствами, установами та організаціями щомісячно на адресу державної служби зайнятості.
Судом встановлено, що звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2017 рік, відповідачем не подавався, однак згідно акту середньооблікова кількість штатних працівників у відповідача складала 10 осіб, кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на створених робочих місцях для інвалідів становить 1 особа.
Беручи до уваги, що відповідач протягом 2017 року до центру зайнятості інформацію про попит на робочу силу (вакансії) не подавав, при цьому впродовж 2017 року на обліку в Кам'янської районної філії Черкаського обласного центру зайнятості перебувало 3 безробітних осіб з обмеженими можливостями, суд прийшов до висновку, що відповідач не виконав вимоги Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” щодо забезпечення працевлаштування однієї особи з інвалідністю.
Відповідно до статті 20 Закону № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Процедура сплати підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб (далі - роботодавці), суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (далі - сума адміністративно-господарських санкцій) визначається Порядком сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. N 70 (далі – Порядок).
Відповідно до п. 2 Порядку роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Згідно приписів ст. 139 КАС України, судові витрати зі сплати судового збору не підлягають до відшкодуванню.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з приватного підприємства “Тясмин-Транс” (20801, Черкаська область, м.Кам'янка, вул. П. Василини, 4; код ЄДРПОУ 36544020) на користь Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (18000, м. Черкаси, вул. Благовісна, 269/105; код ЄДРПОУ 21368023) адміністративно-господарські санкції за незайняте робоче місце для особи з інвалідністю в сумі 23955 (двадцять три тисячі дев'ятсот п'ятдесят п'ять) грн. та 2227 (дві тисячі двісті двадцять сім) грн. 35 коп. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя П.Г. Паламар
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2018 |
Оприлюднено | 05.11.2018 |
Номер документу | 77582659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
П.Г. Паламар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні