ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" жовтня 2018 р. Справа № 911/3863/17
Господарський суд Київської області у складі головуючого судді Лилака Т.Д. за участю секретаря судового засідання Москалика О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Фастівської міської ради Київської області
(адреса: 08500, Київська обл., м. Фастів, пл. Соборна, 1, код 04054926)
до 1 . Виконавчого комітету Фастівської міської ради Київської області
(адреса: 08500, Київська обл., м. Фастів, пл. Соборна, 1)
2. Підприємства «Фастівський ринок» Київської регіональної спілки споживчої кооперації»
(адреса: 08500, Київська обл., м. Фастів, вул. 25 Жовтня, 9, код 01561195)
Треті особи без самостійних вимог на стороні позивача:
1. Київська регіональна спілка споживчої кооперації;
(адреса: 01042, м. Київ, вул. П. Лумумби, 21, код 31924756)
2. Київська обласна спілка споживчої кооперації,
(адреса: 01042, м. Київ, вул. П. Лумумби, 21, код 01753776 )
За участю третьої особи з самостійними вимогами на предмет спору
1. ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок» (ОСОБА_1 підприємство Фастівської міської ради «Центр торгівлі та благоустрою» )
(адреса: 08500, Київська обл., м. Фастів, вул. Костельна, 10А, код 36491681)
прo скасування рішення виконкому Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.96 року; визнання Державного акту ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 р. недійсним з наступним скасуванням його реєстрації
за участю представників:
позивача ОСОБА_2;
відповідача 1 ОСОБА_3;
відповідача 2 ОСОБА_4;
третьої особи з самостійними вимогами ОСОБА_5;
третьої особи ОСОБА_4;
третьої особи 2 не з'явивися.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Господарським судом Київської області розглядається справа за позовом Фастівської міської ради Київської області до Виконавчого комітету Фастівської міської ради Київської області та Підприємства «Фастівський ринок» Київської регіональної спілки споживчої кооперації» за участю третіх осіб без самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок» (ОСОБА_1 підприємство Фастівської міської ради «Центр торгівлі та благоустрою» ); Київська регіональна спілка споживчої кооперації, м. Київ; Київська обласна спілка споживчої кооперації та третьої особи з самостійними вимогами ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок» (ОСОБА_1 підприємство Фастівської міської ради «Центр торгівлі та благоустрою» ) про скасування рішення виконкому Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.96 року; визнання Державного акту ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 недійсним з наступним скасуванням його реєстрації.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.01.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 911/3863/17, підготовче засідання призначено на 06.02.2018 року.
05.02.2018 через канцелярію суду представник Виконавчого комітету Фастівської міської ради Київської області подав відзив на позовну заяву, в якому він проти позову Фастівської міської ради Київської області не заперечував, просив позовні вимоги Фастівської міської ради Київської області про скасування рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.1996, визнання Державного акту ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 недійсним з наступним скасуванням його реєстрації в книзі записів державних актів - задовольнити.
05.02.2018 через канцелярію суду представник КП Фастівської міської ради Центр Торгівлі та ОСОБА_6 надав письмові пояснення, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
06.02.2018 через канцелярію суду представник підприємства Фастівський ринок Київської регіональної спілки споживчої кооперації подав відзив на позовну заяву, в якому він заперечував проти позову, та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Крім того, відповідачем заявлено про застосування до вимог позивача наслідків пропущення строків позовної давності.
06.03.2018 через канцелярію суду представник Фастівської міської ради Київської області подав відповідь на відзив відповідача 2, в якому заперечував проти доводів відповідача 2 викладених у відзиві на позовну заяву.
06.03.2018 через канцелярію суду представник позивача подав клопотання про поновлення строків, просив суд визнати причини пропуску для звернення до суду за захистом прав та законних інтересів поважними та поновити даний строк.
Ухвалою господарського суду Київської області від 06.03.2018 заяву третьої особи Комунального підприємства «Фастівський міський ринок» (ОСОБА_1 підприємство Фастівської міської ради «Центр торгівлі та благоустрою» ) про відвід головуючого судді Кошика А.Ю. у справі № 911/3863/17 задоволено.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 27.03.2018 прийнято справу № 911/3863/17 до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.04.2018.
14.06.2018 через канцелярію суду представник КП Фастівської міської ради Центр торгівлі та благоустрою подав письмові пояснення.
05.07.2018 до господарського суду надійшла позовна заява КП ФМР "ЦЕНТР ТОРГІВЛІ ОСОБА_6", відповідно до якої КП ФМР "ЦЕНТР ТОРГІВЛІ ОСОБА_6" просить суд залучити їх до участі у даній справі в якості третьої особи, що заявляє самостійні вимоги на предмет спору. Просить суд: - скасувати рішення виконкому Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.1996 «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» ; - визнати державний акт II-КВ №002329 від 26.03.1997 зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №000041 недійсним, з наступним скасуванням його реєстрації в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею.
Ухвалою господарського суду Київської області від 05.07.2018 прийнято позов третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору КП ФМР "ЦЕНТР ТОРГІВЛІ ОСОБА_6" та об'єднано його для спільного розгляду з позовом Фастівської міської ради Київської області; допущено КП ФМР "ЦЕНТР ТОРГІВЛІ ОСОБА_6" до участі у справі третьою особою, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмет спору; розпочато розгляд справи №911/3863/17 спочатку зі стадії підготовчого судового засідання та призначено підготовче засідання у справі на 02.08.2018.
30.07.2018 через канцелярію суду представник Підприємства Фастівський ринок Київської регіональної спілки споживчої кооперації подав відзив на позовну заяву.
20.09.2018 через канцелярію суду представник Підприємства Фастівський ринок Київської регіональної спілки споживчої кооперації подав письмові пояснення.
20.09.2018 через канцелярію суду представник КП Фастівської міської ради Центр торгівлі та благоустрою подав письмові пояснення.
04.10.2018 через канцелярію суду представник КП Фастівської міської ради Центр торгівлі та благоустрою подав додаткові документи.
Ухвалою господарського суду Київської області від 20.09.2018 закрито підготовче провадження у справі № 911/3863/16 та призначено справу до розгляду по суті на 04.10.2018.
Розгляд справи неодноразово відкладався.
У судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
У судовому засіданні представник третьої особи з самостійними вимогами надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
17.12.1996 виконавчим комітетом Фастівської міської ради народних депутатів України прийнято рішення №224/5 Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку , яким було вирішено: Оформити право постійного користування Фастівському колгоспному ринку земельну ділянку, площею 1,76 га; дозволено Київському відділенню інституту землеустрою виготовити технічну документацію на Державний акт на право постійного користування землею; Фастівському колгоспному ринку зареєструвати Державний акт на право постійного користування землею у встановленому порядку.
Прийняте рішення обґрунтоване Земельним кодексом України, постановою Верховної Ради України від 18.12.1990 Про земельну реформу , ст. 42 Закону України Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування .
26.03.1997, на підставі рішення Виконкому Фастівської міської ради народних депутатів від 17.12.1996 №224/5 Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку Фастівському колгоспному ринку був виданий Державний акт серії ІІ-КВ №002329 на право постійного користування земельної ділянки площею 1,76 га.
Позивач зазначає, що станом на 14.12.1996 рішення Виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів від 14.12.1996 № 224/5 «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» прийняте органом з перевищенням його повноважень, безпідставно та з порушенням норм чинного на момент його прийняття законодавства. Допущені грубі порушення Земельного кодексу та Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею. Відсутнє рішення компетентного органу Про надання земельної ділянки в користування , проект відведення земельної ділянки в постійне користування не складався, рішення про надання земель за наслідками його розгляду не приймалось.
Особа, яка звернулась за оформленням землекорнсгування на підставі п. 6 Постанови Верховної ради України Про земельну реформу не надала документа про надання їй в користування земельної ділянки, а також не надала правовстановлюючих документів на будівлі, які знаходились на земельній ділянці, в спірному державному акті та в технічній документації зазначено різне цільове призначення земельної ділянки. Ні в заяві про оформлення постійного землекористування, ні в прийнятому виконкомом рішенні не вказано реквізити та повне найменування юридичної особи, місцезнаходження юридичної особи, місцезнаходження земельної ділянки, чи земельних ділянок, щодо якої, чи яких, винесено рішення про оформлення права постійного користування землею, тобто жодних даних, які б дали можливість ідентифікувати як юридичну особу так і земельну ділянку, щодо якої подано заяву, також не зазначено дані про рішення компетентного органу про надання в користування земельної ділянки в користування.
Також позивач зазначає, що підприємство Фастівський ринок Київрегіонспоживспілки , ні його попередники, суб'єкти господарювання з ідентифікаційним кодом 01561195, не є і ніколи не були власниками будівель, які розташовані на земельній ділянці за адресою: м. Фастів, вул. 25 Жовтня, (вул. Костельна) 9. Оформленого права землекористування не було ні в Київоблспоживспілки, ні в Київрегіонспоживспілки.
На підставі викладеного позивач вважає, що рішення Виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів № 224/5 «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» та державний акт ІІ-КВ №002329 на право постійного користування землею Колгоспному ринку, зареєстрований в Книзі записів державних актів за №000041 є такими, що не відповідають законам України, є недійсними та підлягають скасуванню.
Відповідач-2, заперечує обставини на яких ґрунтуються позовні вимоги. Зазначає, що правову оцінку обставинам щодо прийняття рішення виконкому Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.1996 та надання відповідачу-2 земельної ділянки у постійне землекористування вже була здійснена судом із встановленням всіх обставин. Зокрема, рішенням Господарського суду Київської області у справах №20/160-09 та №20/161-09 від 07.10.2009 було визнано недійсним рішення Фастівської міської ради від 29.07.2009 №2-LV-V, від 08.09.2009 №2-LVI-V, від 21.07.2009 №4-LVI-V, від 08.09.2009 №1-LVI-V, яким позивач припинив право постійного користування земельними ділянками підприємству Фастівський ринок Київської регіональної спілки споживчої кооперації та передав зазначені земельні ділянки новоствореному Комунальному підприємству Фастівський міський ринок Фастівської міської ради.
Рішенням Господарського суду Київської області у справі №2/038-12 від 02.07.2012 визнано недійсним рішенням Фастівської міської ради №33-XXIV-VI від 19.04.2012 Про скасування рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.1996 Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку .
Також, рішенням Господарського суду Київської області від 12.01.2012 №26/149-11 постановлено усунути перешкоди підприємству Фастівський ринок Київської регіон споживспілки у користуванні земельною ділянкою та цілісним майновим комплексом, шляхом виселення КП Фастівський міський ринок з усім належним йому майно з земельної ділянки та цілісного майнового комплексу.
Зазначив, що обставини щодо створення Підприємства Фастівський ринок Київської регіональної спілки кооперації та набуття ним правонаступництва Фастівського колгоспного ринку неодноразово досліджувались в судовому порядку під час вирішення спорів з приводу тієї ж земельної ділянки, зокрема, в справах 20/160-09, №20/161-09, №2/038-12.
В спростування доводів позивача про те, що відповідач 2 не є власником будівель ринку, які розташовані на спірних земельних ділянках, і відповідно до ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 ЦК України та не може бути власником або користувачем земельної ділянки, на якій розташовані ці будівлі, відповідач зазначив, що відповідні обставини неодноразово досліджувались та встановлювались судом. Зокрема було встановлено, що об'єкти нерухомого майна Фастівського колгоспного ринку перебувають в користуванні відповідача-2, що свідчить про наявність у відповідача-2 права мати в користуванні спірні земельні ділянки.
Також відповідач-2 зазначив, що правовою підставою виникнення права постійного землекористування відповідача-2 слугувало судове рішення арбітражного суду Київської області від 29.10.1996 у справі №43/2, яким зобов'язано виконком Фастівської міської ради посвідчити право Фастівського колгоспного ринку на опостіней користування земельними ділянками загальною площею 1,76 га, шляхом прийняття відповідного рішенням і послідуючого оформлення та реєстрації Державного акту на право постійного користування землею.
Крім того, відповідачем заявлено про застосування до вимог позивача наслідків пропущення строків позовної давності.
Третя особа з самостійними вимогами на предмет спору ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок» (ОСОБА_1 підприємство Фастівської міської ради «Центр торгівлі та благоустрою» ) вважає, що рішення суду по даній справі може вплинути на їх майнові інтереси. В підтвердження цього зазначає, що КП ФМР Центр торгівлі та благоустрою придбало майно, що знаходиться за адресою: м Фастів, вул. 25 Жовтня, 9, а саме металеву споруду, яка була обладнана під офісне приміщення. Даний факт встановлений рішенням Господарського суду Київської області від 12.01.2012 №26/149-11, яким постановлено усунути перешкоди підприємству Фастівський ринок Київської регіональної спілки споживчої кооперації у користуванні земельною ділянкою та цілісним майновим комплексом Фастівського ринку, які розташовані за адресою: Київська обл., м. Фастів, вул. 25-річчя, Жовтня, 9, шляхом виселення КП Фастівський міський ринок Фастівської міської ради з усім належним їй майно з земельної ділянки та цілісного майнового комплексу, що розташовані за адресою: Київська обл., м. Фастів, вул. 25-річчя, Жовтня, 9. Судовий наказ знаходиться на виконанні Фастівського ДВС. Майно, що знаходиться на балансі КП ФМР Центр торгівлі та благоустрою виконавчою службою арештовано, опечатано, однак рішення суду не виконано. КП ФМР Центр торгівлі та благоустрою вважає, що рішення по справі 911/3863/17 вплине на його права та обов'язки, що стосуються реалізації права власності на майно, яке знаходиться на спірній земельній ділянці.
КП ФМР Центр торгівлі та благоустрою підтримує позовні вимоги Фастівської міської ради, та вважає що рішення виконавчого комітету від 17.12.1996 №224/5 Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку Фастівському колгоспному ринку був виданий Державний акт серії ІІ-КВ №002329 на право постійного користування земельної ділянки площею 1,76 га підлягають скасуванню.
Додатково зазначає, що рішення Виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів від 14.12.1996 №224/5 прийнято органом з перевищенням його повноважень, безпідставно та з порушенням норм чинного законодавства на момент його прийняття законодавства, та відповідно є таким, що не відповідає законам України. Зазначив, що була порушена процедура оформлення самого Державного акту на право постійного користування земельними ділянками. На земельній ділянці, межі якої зазначені в технічній документації та державному акті, розміщені об'єкти нерухомого майна, які мали іншого власника, а саме Київоблспоживспілка , а тому відповідач-2 не мав права на звернення до виконкому Фастівської міської ради про оформлення землекористування під існуючими будівлям, оскільки таке право мав тільки власник об'єктів нерухомості.
Предметом позову у даній справі є вимога про скасування рішення виконкому Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.1996 Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку ; визнати Державний акт ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №000041 недійсним, з наступним скасуванням його реєстрації в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею.
Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позову.
Неправомірність рішення Виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів від 14.12.1996р. № 224/5 «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» встановлюється наступним:
15.07.1992 рішенням восьмої сесії двадцять першого скликання Фастівської міської ради народних депутатів «Про повноваження в регулюванні земельних відносин у місті відповідно до земельного кодексу України» вирішено надати повноваження, передбачені ст. 10 Земельного кодексу України, Виконавчому комітету міської ради в межах земель міста Фастова.
26.05.1993 рішення десятої сесії двадцять першого скликання Фастівської міської ради народних депутатів «Про внесення змін в рішення восьмої сесії двадцять першого скликання від 15.07.1992 вирішено внести зміни у пункт 1 вищевказаного рішення і викласти його в такій редакції: «Надати повноваження, передбачені ст. 10 Земельного кодексу України, Виконавчому комітету міської ради народних депутатів по вирішенню питань землекористування в межах не більше 2 га землі » .
03.07.1996 рішенням Фастівської міської ради народних депутатів «Про передачу повноважень міської ради народних депутатів виконавчого комітету відносно врегулювання земельних відносин у місті, відповідно до Земельного Кодексу України » вирішено: - вважати такими, що втратили чинність рішення про повноваження по земельним питанням восьмої сесії двадцять першого скликання Фастівської міської ради народних депутатів від 15.07.1992 та рішення десятої сесії двадцять першого скликання 26.05.1993; - надати повноваження, передбачені ст. 10 Земельного кодексу України, Виконавчому комітету в розмірі до 0,6 га земельної площі для будівництва та обслуговування об'єктів житлового призначення та 0,1 га під городництво та індивідуальну забудову, з наступним затвердженням сесією ради.
Тобто, станом на 14.12.1996 у Виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів не було повноважень, передбачених ст. 10 Земельного кодексу України, в межах земель міста Фастова, а саме, повноважень оформлювати право постійного користування Фастівському колгоспному ринку земельною ділянкою площею 1,76 га.
Рішення № 244/5 було прийняте на підставі ст. 42 ЗУ «Про місцеві ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» , норми зазначеної статті 42 ЗУ «Про місцеві ради народних депутатів та місцеве та регіональне самоврядування» не надають повноважень Виконавчому комітету Фастівської міської ради оформлювати право постійного користування земельною ділянкою.
На час прийняття Рішення № 244/5 (14.12.1996), відповідно до ст. 10 Земельного кодексу України, в редакції від 22.06.1993, передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, є виключною компетенцією міських Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин та здійснюється у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.
Отже, рішення Виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів від 14.12.1996р. № 224/5 «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» прийняте органом з перевищенням його повноважень, безпідставно та з порушенням норм чинного на момент його прийняття законодавства, та відповідно є таким, що не відповідає законам України.
Крім того, на момент складання спірного державного акта, порядок надання земельних ділянок у користування визначався статтею 19 земельного кодексу України в редакції Закону N 2196-ХІІ від 13.03.92, ВВР. 1992, N 25, ст.354 (ОСОБА_4 змінами, внесеними згідно з Декретом N 15-92 від 26.12.92, ВВР, 1993, N 10, ст. 79 Законом N 3179-ХІІ від 05.05.93, ВВР, 1993, N 26, ст.276).
Так, відповідно ст.19 земельного кодексу України в редакції Закону N 2196-ХІІ від 13.03.92, надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок.
Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки.
До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обґрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали.
Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.
Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка.
Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель.
З викладеного видно, те, що прийняттю міською Радою народних депутатів рішення про надання земель в користування передує звернення підприємства, установи, організації, заінтересованих в одержанні земельних ділянок, з відповідним клопотанням до місцевої Ради народних депутатів, складання проекту відведення земельної ділянки, яка має право надавати земельні ділянки, яка за наслідками його розгляду приймає рішення про надання земель.
На момент складання спірного державного акту, порядок складання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею визначався Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженою Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15 квітня 1993 року N 28 (надалі інструкція № 28).
Так, підпунктом 1.2. пункту 1 Інструкції N 28, встановлено те, що Державні акти, що посвідчують право постійного користування землею, яка перебуває у державній власності, видаються на підставі рішень Верховної Ради України, Верховної Ради Республіки Крим, місцевих Рад народних депутатів.
Згідно пп. 1.9 інструкції № 28, розробку технічної документації по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею здійснюють державні та інші землевпорядні організації.
Відповідно до пп.1.10 інструкції № 28. при складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: Технічна документація включає виписку з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки;
Водночас, згідно пп. 2.1 вказаної інструкції №28, підготовчі роботи при складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються включають аналіз земельно-облікових документів, попереднього акта на право користування земельною ділянкою, геодезичних даних на зовнішні межі, планово-картографічних матеріалів; підготовку виписки з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; розробка технічної документації по складанню державних актів.
Отже, наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки в постійне користування є обов'язковою умовою при підготовчих роботах при складанні державних актів на право постійного користування землею, а саме рішення про надання земельної ділянки в постійне користування є обов'язковою складовою Технічної документації по складанню державних актів на право постійного користування землею.
Аналізуючи норми ст. 19 земельного кодексу України в редакції Закону N 2196-ХІІ від 13.03.92, ВВР, 1992, N 25 та Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, чинних на момент складання спірного акту доходимо до висновку про, те що при наданні земельної ділянки у користування та складанні спірного акту пропущено цілий підготовчий етап, що передує складанню спірного акта починаючи з подання Колгоспним ринком до Фастівської міської ради народних депутатів клопотання про надання землі в користування і закінчуючи прийняттям Фастівською міською радою народних депутатів рішення Про надання землі в користування, і як наслідок відсутність такого рішення в самій науково-технічній документації По складанню Державного акту на право постійного користування землею Фастівському колгоспному ринку під існуючими будівлями на території Фастівської міської ради народних депутатів Фастівського району Київської області.
Рішення виконкому Фастівської міської ради № 224/5 винесено відносно юридичної особи, яка не надала документи, що підтверджують її правоздатність та документи про право особи, яка підписала заяву, діяти від імені юридичної особи. Заява подана без зазначення повного найменування юридичної особи яка звернулась з заявою, не вказано місцезнаходження юридичної особи, місцезнаходження та розмір земельної ділянки, чи земельних ділянок, щодо якої, чи яких подавалась заява. Особа, яка звернулась за оформленням землекористування на підставі п. 6 Постанови Верховної ради України Про земельну реформу не надала документа про надання їй в користування земельної ділянки, а також не надала правовстановлюючих документів на будівлі, які знаходились на земельній ділянці, окрім цього в державному акті та в технічній документації зазначено різне цільове призначення земельної ділянки.
Ні в заяві про оформлення постійного землекористування, ні в прийнятому виконкомом рішенні не вказано реквізити та повне найменування юридичної особи, місцезнаходження юридичної особи, місцезнаходження земельної ділянки, чи земельних ділянок, щодо якої, чи яких, винесено рішення про оформлення права постійного користування землею, тобто жодних даних, які б дали можливість ідентифікувати як юридичну особу так і земельну ділянку, щодо якої подано заяву, також не зазначено дані про рішення компетентного органу про надання в користування земельної ділянки в користування.
26 березня 1997 року, за № 000041, в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею зареєстровано Державний акт ІІ-КВ № 002329, землекористувачем в якому зазначено Фастівський колгоспний ринок , місцезнаходження м. Фастів. В державному акті зазначено, що землю надано в користування для торговельної діяльності. Вищевказаний Державний акт виданий на підставі виконаної Київським відділенням інституту землеустрою науково-технічної документації по складанню Державного акту на право постійного користування землею Фастівському колгоспному ринку під існуючими будівлями на території Фастівської міської Ради народних депутатів. Технічна документація не містить документа про надання в користування земельної ділянки. Технічна документація не містить даних щодо правовстановлюючих документів на існуючі будівлі . Цільове призначення земельної ділянки, зазначене в технічній документації право користування землею під існуючими будівлями , не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки зазначеному в спірному державному акті - для торговельної діяльності .
Отже, станом на 14.12.1996р. рішення Виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів від 14.12.1996р. № 224/5 «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» прийняте органом з перевищенням його повноважень, безпідставно та з порушенням норм чинного на момент його прийняття законодавства. Допущені грубі порушення Земельного кодексу та Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею. Відсутнє рішення компетентного органу Про надання земельної ділянки в користування , проект відведення земельної ділянки в постійне користування не складався, рішення про надання земель за наслідками його розгляду не приймалось, що є підставою для скасування.
Проте, відповідно до ст. 256 ЦК України, позовну давність визначено як строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Відповідно до ст. 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки. При цьому згідно із ч. 1 ст. 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
При цьому встановлення початкового моменту перебігу позовної давності має важливе значення, оскільки від нього залежить і застосування норм матеріального права, і правила обчислення позовної давності, і захист порушеного права.
Порівняльний аналіз термінів довідався та міг довідатися , що містяться в ст. 261 ЦК України, дає підстави для висновку про презумпцію можливості та обов'язку особи знати про стан своїх майнових прав, а тому доведення факту, через який позивач не знав про порушення свого цивільного права і саме з цієї причини не звернувся за його захистом до суду, недостатньо.
Позивач повинен довести той факт, що він не міг дізнатися про порушення свого цивільного права, що також випливає із загального правила, встановленого ч. 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), про обов'язковість доведення стороною спору тих обставин, на котрі вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Відповідач, навпаки, мусить довести, що інформацію про порушення можна було отримати раніше.
Відповідач-2 зазначає, що про порушення своїх прав позивач мав можливість дізнатись та був обізнаний з моменту прийняття відповідного рішення (1997 р.), але як найменше з моменту прийняття Господарським судом Київської області рішень у справах №20/160-09 та №20/161-09 від 07.10.2009, якими було визнано недійсним рішення Фастівської міської ради від 29.07.2009 №2-LV-V, від 08.09.2009 №2-LVS-V, від 21.07.2009 №4-LVS-V, від 08.09.2009 №1-LVI, тому строк позовної давності пропущений позивачем багаторазово і не підлягає відновленню.
Позивачем було подано клопотання про поновлення строків. В обґрунтування поданого клопотання зазначає:
В провадженні Фастівського міськрайонного суду перебувала адміністративна справа №381/1075/14-а про скасування рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів від 14.12.1996 №224/5 Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку та визнання Державного акту ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 недійсним.
Під час розгляду справи йому стало відомо про існування рішення Фастівської міської ради від 03.07.1996 №27-10-ХХІІ Про передачу повноважень міської ради народних депутатів виконавчому комітету відносно врегулювання земельних відносин у місті відповідно до Земельного кодексу України , яким було скасовані попередні рішення міської ради, якими надавались повноваження виконавчим комітетам відносно врегулювання земельних відносин у місті.
Постановою Фастівського міськрайонного суду від 02.12.2014 було скасовано рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради народних депутатів від 14.12.1996 №224/5 та визнано Державний акт ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 недійсним. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.01.2016 рішення Фастівського міськрайонного суду та Київського апеляційного адміністративного суду були скасовані, а провадження у справі закрито в зв'язку з непідсудністю вказаної справи адміністративному суду. В своїй ухвалі Вищий адміністративний суд України зазначив, що даний спір підлягає вирішенню господарським судом.
В подальшому Фастівською міською радою 24.10.2016 було подано позов до Господарського суду Київської області, ухвалою від 31.10.2016 судом було відмовлено у прийнятті позовної заяви. Позивач зазначає, що неодноразово звертався до Господарського суду Київської області, проте, господарський суд Київської області своїми ухвалами залишав позов Фастівської міської ради без розгляду.
З огляду на викладене позивач вважає, що строк позовної давності пропущений Фастівською міською радою з поважних причин.
Судом встановлено, що за період з 2009 по 2014 рік включно Фастівська міська рада приймала ряд рішень, направлених на розв'язання спору, який є предметом даного розгляду.
Так, Рішенням сесії Фастівської міської ради від 29.07.2009 р. № 2-LV-V «Про затвердження Статуту Комунального підприємства «Фастівський міський ринок»Фастівської міської ради» було вирішено затвердити Статут Комунального підприємства «Фастівський міський ринок» Фастівської міської ради (п. 1 рішення); передати в постійне користування Комунальному підприємству «Фастівський міський ринок» Фастівської міської ради земельну ділянку за адресою м. Фастів, вул. 25-го Жовтня та вул. Галафєєва, за виключенням частини земельної ділянки, на якій розташовані споруди, які мають власника, зареєстрованого в передбаченому чинним законодавством порядку (п. 2 рішення); зобов'язати ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок» Фастівської міської ради виготовити та затвердити технічну документацію на постійне землекористування (п. 3 рішення); покласти на ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок» Фастівської міської ради обов'язок утримувати та сплачувати ринковий збір до місцевого бюджету, звільнивши від цього обов'язку підприємство «Фастівський ринок» Київської регіонспоживспілки (п. 4 рішення).
У подальшому Фастівською міською радою було прийнято рішення № 2-LVI-V від 08.09.2009 р. «Про внесення змін та доповнень до рішення міської ради від 29.07.2009 року № 2-LV-V «Про затвердження Статуту Комунального підприємства «Фастівський міський ринок»Фастівської міської ради»» , яким вирішено внести наступні зміни до рішення міської ради від 29.07.2009 р. № 2-LV-V «Про затвердження Статуту Комунального підприємства «Фастівський міський ринок»Фастівської міської ради» : п. 2 рішення міської ради №2-LV-V від 29.07.2009 року виключити; п. 3 рішення міської ради №2-LV-V від 29.07.2009 року викласти в наступній редакції:- зобов'язати ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок»Фастівської міської ради, після державної реєстрації, оформити документацію на землекористування в порядку, передбаченому чинним законодавством (п. 1 рішення); контроль за виконанням даного рішення покласти на комісію міської ради з питань регламенту, депутатської етики, законності і правопорядку, забезпечення діяльності депутатів та першого заступника міського голови ОСОБА_7 (п. 2 рішення).
Рішенням Господарським судом Київської області від 07.10.2009 №20/161-09 визнано недійсними пункти 1, 2, 3, 4 рішення Фастівської міської ради Київської області № 4-LIV-V від 21.07.2009 р. «Про припинення права постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва» ; Визнати недійсним рішення Фастівської міської ради Київської області № 1-LVI-V від 08.09.2009 р. «Про внесення змін та доповнень до рішення міської ради від 21.07.2009 року № 4-LIV-V «Про припинення права постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва» .
Рішенням сесії Фастівської міської ради від 21.07.2009 № 4-LIV-V «Про припинення права постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва» вирішено припинити право постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва загальною площею 1,74 га (з врахуванням вилучення земельної ділянки площею 0,02 га, згідно рішення міськвиконкому) Фастівським колгоспним ринком (п. 1 рішення); вважати недійсним Державний акт на право постійного користування землею реєстраційний № 000041 від 26 березня 1997 року, виданий Фастівському колгоспному ринку (п. 2 рішення); вилучити земельні ділянки загальною площею 1,74 га по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва в місті Фастові та зарахувати їх до земель запасу міської ради (п. 3 рішення); відділу земельних ресурсів у місті Фастові Київської області внести відповідні зміни до державного земельного кадастру (п. 4 рішення); створити комунальне підприємство «Фастівський міський ринок»Фастівської міської ради (п. 5 рішення).
У подальшому відповідачем було прийнято рішення № 1-LVI-V від 08.09.2009 р. «Про внесення змін та доповнень до рішення міської ради від 21.07.2009 року № 4-LIV-V «Про припинення права постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва» , яким вирішено пункт 2 рішення міської ради № 4-LIV-V від 21.07.2009 р. «Про припинення права постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва» викласти в наступній редакції: витребувати з незаконного володіння державний акт на право постійного користування землею реєстраційний № 000041 від 26 березня 1997 року, виданий Фастівському колгоспному ринку, в порядку передбаченому чинним законодавством (п. 1 рішення); пункт 3 рішення міської ради № 4-LIV-V від 21.07.2009 р. викласти в наступній редакції: зарахувати земельні ділянки за адресами м. Фастів вул. 25-го Жовтня, 9 та вул. Галафєєва, 16 до земель запасу Фастівської міської ради (п. 2 рішення); внести доповнення до п. 5 рішення міської ради № 4-LIV-V від 21.07.2009 р. та викласти його в наступній редакції: створити ОСОБА_1 підприємство «Фастівський міський ринок»міської ради на базі відокремленої частини комунальної власності у вигляді земельних ділянок за адресами м. Фастів вул. 25-го Жовтня, 9 та вул. Галафєєва, 16 (п. 3 рішення); контроль за виконанням даного рішення покласти на комісію міської ради з питань регламенту, депутатської етики, законності і правопорядку, забезпечення діяльності депутатів та першого заступника міського голови ОСОБА_7 (п. 4 рішення) .
Рішенням Господарським судом Київської області від 07.10.2009 №20/160-09 визнано Визнати недійсними пункти 1, 2, 3, 4 рішення Фастівської міської ради Київської області № 4-LIV-V від 21.07.2009 р. «Про припинення права постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва» ; визнано недійсним рішення Фастівської міської ради Київської області № 1-LVI-V від 08.09.2009 р. «Про внесення змін та доповнень до рішення міської ради від 21.07.2009 року № 4-LIV-V «Про припинення права постійного користування земельними ділянками Фастівським колгоспним ринком в місті Фастові по вул. 25-го Жовтня та по вул. Галафєєва» .
19.04.2012 Фастівської міської ради Київської області постановила рішення № 33-ХХІV-VІ «Про скасування рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради від 17.12.1996р. № 224/5 Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку , прийнятого за поданням - КП «Фастівський міський ринок» , скасовано рішення виконавчого комітету Фастівської міськради від 17.12.1996р. № 224/5 «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» та доручено робочій групі з визначення меж земельної ділянки під спорудами «Фастівського ринку Київської регіонспоживспілки» , що розташовані за адресою м. Фастів, вул. 25 Жовтня 9 та Галафєєва 16. провести дії щодо встановлення меж земельних ділянок, що підлягають оформленню Київрегіон споживспілкою для обслуговування об'єктів нерухомості.
Рішенням Господарським судом Київської області від 02.07.2012 №2/038-12 визнано недійсним рішення Фастівської міської ради від 19.04.2012р. № 33-ХХІV-VІ «Про скасування рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради № 224/5 від 17.12.1996р. «Про оформлення права постійного користування земельною ділянкою Фастівському колгоспному ринку» .
Комунальному підприємству Фастівський міський ринок Фастівської міської ради про існування рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради №224/15 від 17.12.1996 Про оформлення права постійного користування земельною ділянко Фастівському колгоспному ринку та Державного акту на право постійного користування землею ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 було відомо під час розгляду справ №20/160-09, 20/161-09, до участі яких він був залучений у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог.
Враховуючи те, що позивач та третя особа з самостійними вимогами на предмет спору, мали можливість дізнатись про оскаржуване рішення Виконавчого комітету з моменту прийняття Господарським судом Київської області рішень у справах №20/160-09 та №20/161-09 від 07.10.2009, яким було визнано недійсними рішення Фастівської міської ради № 4-LIV-V від 21.07.2009, № 1-LVI-V від 08.09.2009, № 2-LV-V від 29.07.2009, № 2-LVI-V від 08.09.2009, то строк позовної давності пропущений.
Суд не вбачає правових підстав для поновлення строку позовної давності.
Вимога про визнання Державного акту ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №000041 недійсним є похідною від основної вимоги щодо визнання недійсним рішення виконкому Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.96 року, тому в задоволенні вимоги про визнання Державного акту ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 недійсним , суд відмовляє.
Враховуючи вищезазначені обставини справи та правові норми, суд не вбачає жодних правових підстав для скасування рішення виконкому Фастівської міської ради №224/5 від 17.12.96 року та визнання Державного акту ІІ-КВ №002329 від 26.03.1997 р. недійсним з наступним скасуванням його реєстрації та задоволення позовних вимог .
На підставі ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 7, 42, 73-74, 77, 80, 86, 129, 201-221, 234-235 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Фастівської міської ради Київської області відмовити повністю.
В задоволенні позову Комунальному підприємству «Фастівський міський ринок» (ОСОБА_1 підприємство Фастівської міської ради «Центр торгівлі та благоустрою» ) відмовити повністю.
У судовому засіданні 18.10.2018 оголошено вступну та резолютивну частину рішення. Повне рішення складено 01.11.2018.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Т.Д. Лилак
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2018 |
Оприлюднено | 04.11.2018 |
Номер документу | 77585609 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Лилак Т.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні