Рішення
від 23.10.2018 по справі 924/510/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"24" жовтня 2018 р. Справа № 924/510/18

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В., при секретарі судового засідання Маєвській Н.В., розглянувши матеріали справи

за позовом заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради м. Хмельницький

до 1. Хмельницького міського клубу китайської лікувально-оздоровчої гімнастики „Жень-Шень м. Хмельницький

2. Виконавчого комітету Хмельницької міської ради м. Хмельницький

3. Управління комунального майна Хмельницької міської ради м. Хмельницький

4. Хмельницької середньої школи І-ІІІ ступенів №21 м. Хмельницький

про: 1. Визнання недійсним договору оренди майна (нерухомого або іншого) від 30.11.2017р.

2. Зобов`язання Хмельницький міський клуб китайської лікувально - оздоровчої гімнастики „Жень-Шень звільнити шляхом передачі по акту приймання-передачі нежитлові приміщення, які розташовані по Проспекту Миру, 76/5, в м. Хмельницькому, загальною площею 271,4 кв.м., балансоутримувачу - Хмельницькій середній школі І-ІІІ ступенів № 21 м. Хмельницького.

Представники сторін:

позивача: Кучевська Г.В. за довіреністю 02-14-1802 від 15.12.2017р.

відповідача 1: Дзяткевич О.В. - керівник

відповідача 2: не з`явився

відповідача 3: Богачова Л.М. - представник згідно довіреності №02 від 02.01.2018р.,

відповідача 4: Фаринюк Л.І. за довіреністю №83 від 24.10.2018р.

за участю прокурора Максимчук М.В. прокурор відділу прокуратури Хмельницької області згідно посвідчення №041902 від 09.03.2016р.

У судовому засіданні згідно зі ст. 240 ГПК України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради м. Хмельницький звернувся до суду з позовом до Хмельницького міського клубу китайської лікувально-оздоровчої гімнастики „Жень-Шень м. Хмельницький , виконавчого комітету Хмельницької міської ради м. Хмельницький, Управління комунального майна Хмельницької міської ради м. Хмельницький та Хмельницької середньої школи І-ІІІ ступенів №21 м. Хмельницький про визнання недійсним договору оренди майна (нерухомого або іншого), що належить до комунальної власності від 30.11.2017р., а також про зобов`язання Хмельницький міський клуб китайської лікувально - оздоровчої гімнастики „Жень-Шень звільнити шляхом передачі по акту приймання-передачі нежитлові приміщення, які розташовані по Проспекту Миру, 76/5, в м. Хмельницькому, загальною площею 271,4 кв.м., балансоутримувачу - Хмельницькій середній школі І-ІІІ ступенів № 21 м. Хмельницького. В обґрунтування позовних вимог вказує, що укладений договір оренди нежитлових приміщень загальною площею 271,4 кв.м., яке розташовано на першому поверсі школи, що розміщена за адресою: м. Хмельницький, Простект Миру, 76/5 не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки приміщення навчального закладу дозволено передавати в оренду лише для провадження освітньої діяльності, а спірні приміщення передано в оренду для здійснення підприємницької діяльності, а саме для проведення спортивних занять, тобто для використання з метою, що не пов`язана з освітньою діяльністю. Звертає увагу, що даний позов подано прокурором в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради, оскільки останньою не вживались заходи для захисту інтересів держави та територіальної громади.

При цьому, обґрунтовуючи позовні вимоги здійснює посилання на Статут Хмельницької середньої школи І-ІІІ ступенів №21, Цивільний кодекс України, Закон України "Про освіту", Положення про організацію з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001р. №563, Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально - виховного процесу, затверджені постановою Головного санітарного лікаря України від 14.08.2001р. №63.

Хмельницька міська рада в поясненнях по справі від 27.07.2018р. вказує, що у даному випадку спірним договором не порушено прав та законних інтересів Хмельницької міської ради. Об`єктом оренди за спірним договором є частина будівлі - нежитлові приміщення. Мета використання приміщень - для проведення спортивних занять, що жодним чином не впливає на здійснення закладом освітньої діяльності та забезпечення навчально - виховного процесу у ньому. Тому відсутні правові підстави для визнання договору оренди нерухомого майна від 30.11.2017р. недійсним.

Відповідач 1 в письмовій позиції від 29.08.2018р. вказує, що у поданому прокурором позові не доведено необхідності захисту інтересів держави, а також не обґрунтовано підстави звернення до суду від імені суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, з поданням належних доказів, які би підтверджували встановлення прокурором наявності підстав для представництва у відповідності до ст. 23 Закону України "про прокуратуру".

Представник другого відповідача у відзиві на позов від 27.06.2018р. вказує, що у відповідності до ст.ст. 78, 79 ЗУ "Про освіту" фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а також додаткових джерел фінансування, зокрема, доходу від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання. Таким чином, в якості додаткових джерел фінансування навчальних закладів передбачена можливість залучати, у тому числі доходи від надання в оренду приміщень. Звертає увагу, що забороняючи використання не за освітнім призначенням (ст. 80 ЗУ "Про освіту") законодавство не містить чіткого зазначення, яке використання може кваліфікуватися таким, що буде суперечити призначенню. Крім того, зазначає, що зважаючи на те, що предметом договору оренди є нежитлове приміщення, що перебуває на балансі школи, тобто є комунальним майном, спірні правовідносини регулюються ЗУ "Про оренду державного та комунального майна". Вказує, що оскільки передані в оренду нежитлові приміщення навчального закладу є лише складовою школи, а не самим об`єктом освіти, та в години в які вони не використовується останнім в навчально - виховному процесі, а використання орендованого майна не перешкоджає здійсненню навчально - виховного процесу та не погіршує соціально - побутові умови шкільного колективу, а натомість сприяє додатковому фінансуванню відповідного об`єкту освіти, тому відсутні правові підстави для визнання спірного договору недійсним. Враховуючи викладене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі та проводити розгляд справи без участі представника другого відповідача.

Представник третього відповідача у відзиві на позов від 30.07.2018р. заперечує щодо задоволення позовних вимог та вказує, що у в абзаці 19 пункту 2 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» визначено, що окреме індивідуально визначене майно зі складу цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, забороненого до оренди, може об`єктом оренди (без права приватизації та суборенди), якщо воно не заборонено до оренди законами України, не задіяне у процесі основного виробництва та за висновком органу, уповноваженого управляти цим майном, його оренда не порушить цілісності майнового комплексу. Звертає увагу, щов результаті передачі в оренду приміщення Хмельницької середньої школі ступенів №21, установа не приватизована чи перепрофільована, використовується і далі за призначенням - провадить освітньо-навчальну діяльність. Прокурором не надано доказів, що спірне приміщення взагалі використовувалось чи використовується навчальним закладом в освітній, навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій роботі школи. Не має доказів того, що передача в оренду цього приміщення погіршила соціально-побутові умови осіб, що навчаються або працюють у цьому навчальному закладі.

Прокурор в поясненнях на відзив Хмельницької міської ради а також в поясненнях на відзив третього відповідача від 14.08.2018р. зазначає, що те, що нежитлові приміщення не використовуються навчальним закладом не свідчить про неприналежність цього приміщення до об`єкту освіти та не позбавляє його спеціального статусу, як приміщення навчального закладу. Нецільове використання приміщення школи порушує права територіальної громади м. Хмельницького на використання об`єкту освіти за призначенням, а саме для забезпечення навчально-виховного процесу з метою реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти, як того вимагає ЗУ "Про освіту" та статут навчального закладу. Об`єкти освіти не є комерційними об`єктами, їх метою не є здійснення підприємницької діяльності задля отримання прибутку. Законодавцем чітко визначено, що державні та комунальні об`єкти освіти, їх матеріально - технічна база призначені для задоволення освітніх потреб громадян, навчання та виховання дітей, а не для обслуговування потреб та інтересів суб`єктів підприємництва.

Прокурор в судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі, при цьому вказав на їх правомірності та обґрунтованості наявними в матеріалах справи доказами.

Представник позивача в судовому засіданні звернула увагу суду, що у даному випадку спірним договором не порушено прав та законних інтересів Хмельницької міської ради.

Представники відповідачів, присутні в судовому засіданні 24.10.2018р. заперечили щодо задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив таке:

У відповідності до свідоцтва про право власності на нерухоме майно №10770130 від 12.10.2013р. будівля Хмельницької середньої школи №21, площею 4963,2 кв.м. належить до комунальної власності, власником якої є територіальна громада м. Хмельницького в особі Хмельницької міської ради.

Хмельницький міський клуб китайської лікувально-оздоровчої гімнастики „Жень-Шень м. Хмельницький, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 13.06.2018р є громадською організацією, видом діяльності якої зазначено 94.99 діяльність інших громадських організацій, н. в. і. у.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 13.06.2018р. Хмельницька середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №21 є юридичною особою, видом діяльності якої вказано - загальна середня освіта.

Наказом Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради від 12.06.2017р. №187 затверджено статут Хмельницької середньої загальноосвітньої школи №21 в новій редакції, згідно п. 1.2 якого вказано, що засновником навчального закладу є Хмельницька міська рада.

У відповідності до п.1.5 Статуту головними завданнями навчального закладу є: забезпечення реалізації прав громадянина на повну загальну середню освіту; виховання громадянина України; виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій, звичаїв та рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів і націй та ін.

Пунктом 5.1 Статуту передбачено, що матеріально - технічну базу навчального закладу складають основні фонди (приміщення, обладнання, земля, комунікації) та інші цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу.

08.11.2010р., 21.10.2013р., 30.11.2017р. між виконавчим комітетом Хмельницької міської ради, Хмельницьким міським клубом китайської лікувально - оздоровчої гімнастики "Жень-Шень" та Хмельницькою середньою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №21 було укладено договори оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького (далі - договір).

Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №704 від 12.10.2017р. вирішено продовжити строк оренди нежитлових приміщень міської комунальної власності, зокрема Хмельницькому міському клубу китайської лікувально - оздоровчої гімнастики "Жень-Шень" на нежитлове приміщення загальною площею 271,4 кв.м. в будівлі Хмельницької середньої загальноосвітньої школи №21 для проведення спортивних занять з погодинною оплатою.

30.11.2017р. між виконавчим комітетом Хмельницької міської ради (далі - орендодавець), Хмельницьким міським клубом китайської лікувально - оздоровчої гімнастики "Жень-Шень" (далі - орендар) та Хмельницькою середньою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №21 (далі - балансоутримувач, отримувач коштів) укладено договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького (далі - договір).

У відповідності до п. 1.1 договору орендодавець, балансоутримувач передає, а орендар приймає в строкове платне користування майно - нежитлове приміщення загальною площею 271,4 кв.м., розміщене за адресою: м. Хмельницький, прс. Миру, 76/5 (далі - майно), розташоване в одноповерховій прибудові до чотирьохповерхової будівлі, що перебуває на балансі Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І=ІІІ ступенів №21, вартість якого встановлена за результатами проведення незалежної оцінки (експертним шляхом) і становить відповідно до звіту про оцінку 1473314,00грн. станом на 31 жовтня 2017р. Майно передається в оренду для проведення спортивних занять з погодинною оплатою строком на два роки і одинадцять місяців з 30 листопада 2017р. по 30 жовтня 2020 року.

Згідно п. 2.1 договору орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі.

У разі припинення, розірвання, відмови від договору майно повертається орендарем балансоутримувачу. Орендар повертає майно аналогічно порядку, встановленому при передачі майна орендарю цим договором. Майно вважається повернутим з моменту підписання сторонами акта приймання - передачі (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору орендна плата визначається ні підставі Методики розрахунку та розподілу орендної плати за комунальне майно територіальної громади м. Хмельницького, атвердженої рішенням 28 сесії міської ради №11 від 30.10.2013р., згідно з розрахунком за місяць оренди - листопад 2017р. - 334,84грн. Вартість орендованого майна, встановлена за результатами проведення незалежної оцінки 1473314,00грн. на 31.10.2017р.

Пунктом 5.1 договору встановлено обов`язок орендаря використовувати орендоване майно відповідно до його призначення та умов цього договору, виконуючи заходи щодо дотримання спокою, безпечних і нешкідливих умов проживання мешканців (перебування інших осіб) поруч з приміщенням, переданим в оренду.

Договір підписано та скріплено відтисками печаток сторін.

30.11.2017р. між Хмельницькою середньою загальноосвітньою школою №21 та Хмельницьким міським клубом китайської лікувально - оздоровчої гімнастики "Жень-Шень" підписано акт приймання передачі, згідно якого останній приймає нежитлове приміщення загальною площею 271,4 м.кв. по вул. Пр. Миру, 76/5, яке використовувалось для спортивних занять.

Згідно висновку про вартість майна, вартість нежитлового приміщення розташованого в одноповерховій прибудові до чотирьохповерхової цегляної будівлі школи станом на 31.10.2017р. становить 1473314,00грн.

Крім того, матеріали справи містять технічний паспорт на нежитлове приміщення Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, Проспект Миру, №76/5, державний акт на право постійного користування землею від 07.07.2003р., згідно якого Хмельницькій загальноосвітній школі №21 надано у постійне користування землю у розмірі 19487 м.кв., що знаходиться по Пр. Миру, 79/6 га, під загальноосвітню школу.

Вважаючи, що договір оренди майна (нерухомого або іншого) від 30.11.2017р. не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки приміщення навчального закладу дозволено передавати в оренду лише для провадження освітньої діяльності, а не для підприємницької діяльності, заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури м. Хмельницький звернувся до суду в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради м. Хмельницький з позовом про визнання недійсним вищевказаного договору та зобов`язання звільнити орендовані приміщення.

Аналізуючи надані по справі докази, оцінюючи їх в сукупності, суд до уваги приймає наступне.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно із ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Враховуючи те, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає із посиланням на законодавство, на підставі якого пред`являється позов, у чому саме полягало або може полягати порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує в заяві необхідність їх захисту і вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

При цьому, порушення органом місцевого самоврядування вимог чинного законодавства, призводить до порушення публічних інтересів, оскільки орган місцевого самоврядування повинен діяти виключно в межах та спосіб, визначений законом. Таким чином, суспільство - у даному випадку територіальна громада має беззаперечне право очікувати, що органи місцевого самоврядування при вирішенні питань щодо надання в оренду майна комунальної власності додержуватимуться засад правового порядку в Україні, визначених ст. 19 Конституції. Суспільство, також вправі очікувати захисту суспільних інтересів у вигляді адекватної реакції держави на випадки порушення законності при вирішенні питань, що входять до компетенції органів місцевого самоврядування та розраховувати на те, що держава вживатиме усіх можливих засобів для відновлення становища, яке існувало до порушення. Тобто, публічні правовідносини, пов`язані з набуттям права оренди на комунальне майно становлять «суспільний інтерес», а тому неправомірність дії чи рішень органу місцевого самоврядування та порушення порядку надання такого майна закладів освіти такий суспільний інтерес порушує.

Зазначене підтверджується також практикою Європейського суду з прав людини, яка говорить про те, що правильне застосування законодавства незаперечно становить «суспільний інтерес» (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Трегубенко проти України»). Тому ініціатива прокурора щодо порушення судового провадження у даній справі обґрунтовано свідчить про можливе порушення «суспільного (громадського) інтересу» у випадку недотримання органом місцевого самоврядування - Хмельницькою міської радою законодавства у сфері розпорядження майном закладу освіти, що відносяться до комунальної власності міської ради, зокрема, Законів України «Про оренду державного та комунального майна» та «Про освіту».

Так, відповідно до ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що орендоване за спірним договором оренди від 30.11.2017р. нежитлове приміщення, загальною площею 271,4 кв.м., розміщене за адресою: м. Хмельницький, прс. Миру, 76/5, розташоване в одноповерховій прибудові до чотирьохповерхової будівлі є майном та перебуває на балансі закладу освіти - Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21, входить до складу його матеріально-технічної бази, належить до комунальної власності територіальної громади Хмельницької міської ради, від імені та в інтересах якої уповноважено діяти Хмельницьку міську раду.

Відповідно до ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недотримання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою ст. 203 Цивільного кодексу України.

Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

У пункті 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009р. № 9 „Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" відзначено, що судам необхідно враховувати, що згідно із статтями 4, 10 та 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим законам України, які приймаються відповідно до Конституції України та ЦК України, міжнародним договорам, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актам Президента України, постановам Кабінету Міністрів України, актам інших органів державної влади України, органів влади Автономної Республіки Крим у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом, а також моральним засадам суспільства. Зміст правочину не повинен суперечити положенням також інших, крім актів цивільного законодавства, нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Конституції України (статті 1, 8 Конституції України). Відповідність чи невідповідність правочину вимогам законодавства має оцінюватися судом відповідно до законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.

Як встановлено судом, обґрунтовуючи свої позовні вимоги, заступником керівника Хмельницької місцевої прокуратури, зокрема, вказується, що надання в оренду не житлових приміщень Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 для здійснення підприємницької діяльності (не для надання освітніх послуг) суперечить вимогам чинного законодавства.

Відповідно до ст.80 Закону України «Про освіту» в редакції Закону України від 05.09.2017р., який вступив в силу з 28.09.2017р., до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням.

Формування поняття освітнього призначення можливе через призму Законів України «Про освіту» та «Про загальну середню освіту».

Так, згідно із ст.1 Закону України «Про освіту» освітній процес - система науково-методичних і педагогічних заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування та застосування її компетентностей, освітня діяльність - діяльність суб`єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про загальну середню освіту» загальна середня освіта - цілеспрямований процес оволодіння систематизованими знаннями про природу, людину, суспільство, культуру та виробництво засобами пізнавальної і практичної діяльності, результатом якого є інтелектуальний, соціальний і фізичний розвиток особистості, що є основою для подальшої освіти і трудової діяльності.

Згідно п.1.2 Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001р. №563, навчально-виховний процес - це система організації навчально-виховної, навчально-виробничої діяльності, визначеної навчальними, науковими, виховними планами (уроки, лекції, лабораторні заняття, час відпочинку між заняттями, навчальна практика, заняття з трудового, професійного навчання і професійної орієнтації, виробнича практика, робота у трудових об`єднаннях, науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, походи, екскурсії, спортивні змагання, перевезення чи переходи до місця проведення заходів тощо).

Як визначено у п. 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01), затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001р. № 63, здача в оренду території, будівель, приміщень, обладнання підприємствам, установам, організаціям іншим юридичним та фізичним особам для використання, що не пов`язано з навчально-виховним процесом, не дозволяється. Дані норми розповсюджуються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, спеціалізовані школи І, II, III ступенів, гімназії, ліцеї, колегіуми, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форми власності та підпорядкованості.

Однак, всупереч вищенаведеним приписам законодавства, спірним правочином (договором оренди від 30.11.2017р.) передбачено надання в строкове платне користування нежитлове приміщення, загальною площею 271,4кв.м., розміщене за адресою м. Хмельницький, прс. Миру, 76/5, Хмельницькому міському клубу китайської лікувально-оздоровчої гімнастики "Жень-Шень" для проведення спортивних занять з погодинною оплатою.

Таким чином, спірні приміщення передані в оренду першому відповідачу в цілях підприємницької діяльності орендаря, не пов`язаної з навчально-виховним процесом.

Окрім того, наведені доводи щодо невикористання навчально-виховними комплексами спірних приміщень для навчального процесу, не надає права передачі цих приміщень в оренду з іншою метою, ніж пов`язаною з навчально-виховним процесом. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду №906/164/17 від 15.06.2018р.

Судом критично оцінюються посилання відповідача на п.п 2 п.8 постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності», яким передбачено можливість надання в оренду будівель, споруд, окремих тимчасово вільних приміщень і площ, іншого рухомого та нерухомого майна або обладнання, що тимчасово не використовується у освітній, навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій діяльності, у разі коли це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у навчальному закладі. Вказана постанова є підзаконним нормативним актом, вона прийнята до моменту вступу в силу Закону України «Про освіту» в редакції Закону від 06.09.2017р. (чинної з 28.09.2017р.), тому її положення діють лише в тій частині, в якій вони узгоджуються з положеннями нової редакції Закону України «Про освіту».

В даному випадку Закон дозволяє надання в оренду будівель, споруд, окремих тимчасово вільних приміщень і площ, іншого рухомого та нерухомого майна або обладнання лише для використання за освітнім призначенням.

Усі інші доводи відповідачів не можуть слугувати підставою для відмови у позові в наведеній вище частині з огляду на їх безпідставність. Зокрема, наявність чи відсутність потреби у навчального закладу у використанні приміщення, стан фінансування навчального закладу, не використання орендованого приміщення в час, коли здійснюється навчально - виховний процес, не впливають на дію передбаченої законом заборони використання приміщень навчально-виховних комплексів не для освітніх цілей.

Відповідно до ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Таким чином, у зв`язку з визнанням недійсними договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна від 30.11.2017р., що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького, перший відповідач зобов`язаний повернути балансоутримувачу майна - Хмельницькій середній загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №21 нежитлове приміщення, що є предметом вказаного договору.

В силу приписів ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Судом враховується, що прокурор належними та допустимими доказами, які не викликають сумнів у їх достовірності, підтвердив позовні вимоги, натомість, відповідачами не подано жодних доказів, які б спростовували позовні вимоги. З огляду на викладене, позовні вимоги визнаються правомірними та обґрунтованими, тому позов підлягає задоволенню.

Згідно ст. 129 ГПК України витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідачів у рівних частинах у зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись ст.ст.2, 13, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 210, 220, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Хмельницького міського клубу китайської лікувально-оздоровчої гімнастики „Жень-Шень м. Хмельницький, до виконавчого комітету Хмельницької міської ради м. Хмельницький, до управління комунального майна Хмельницької міської ради м. Хмельницький, до Хмельницької середньої школи І-ІІІ ступенів №21 м. Хмельницький про визнання недійсним договору оренди майна (нерухомого або іншого) від 30.11.2017р. та про зобов`язання Хмельницький міський клуб китайської лікувально - оздоровчої гімнастики „Жень-Шень звільнити шляхом передачі по акту приймання-передачі нежитлові приміщення, які розташовані по Проспекту Миру, 76/5, в м. Хмельницькому, загальною площею 271,4 кв.м., балансоутримувачу - Хмельницькій середній школі І-ІІІ ступенів № 21 м. Хмельницького задовольнити.

Визнати недійсним договір оренди майна (нерухомого або іншого), що належить до комунальної власності від 30.11.2017р., укладеного між виконавчим комітетом Хмельницької міської ради м. Хмельницький, від імені якого діє управління комунального майна Хмельницької міської ради, Хмельницьким міським клубом китайської лікувально-оздоровчої гімнастики „Жень-Шень та Хмельницькою середньою школою І-ІІІ ступенів №21 м. Хмельницький, вартість якої встановлена за результатами оцінки (експертним шляхом) і становить 1473314,00 грн.

Зобов`язати Хмельницький міський клуб китайської лікувально - оздоровчої гімнастики „Жень-Шень звільнити шляхом передачі по акту приймання-передачі нежитлові приміщення, які розташовані по Проспекту Миру, 76/5, в м. Хмельницькому, загальною площею 271,4 кв.м., балансоутримувачу - Хмельницькій середній школі І-ІІІ ступенів № 21 м. Хмельницького.

Стягнути з Хмельницького міського клубу китайської лікувально-оздоровчої гімнастики „Жень-Шень(м. Хмельницький, вул. Подільська,10, код 26294476) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський,3, код 02911102) - 800,00грн. (вісімсот гривень 00 коп.) судового збору.

Стягнути з виконавчого комітету Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Гагаріна,3, код 04060772) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський,3, код 02911102) - 800,00грн. (вісімсот гривень 00 коп.) судового збору.

Стягнути з Управління комунального майна Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Кам`янецька,2, код 26381695) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський,3, код 02911102) - 800,00грн. (вісімсот гривень 00 коп.) судового збору.

Стягнути з Хмельницької середньої школи І-ІІІ ступенів №21 (м. Хмельницький, Проспект Миру,76/5, код 22771465) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський,3, код 02911102) - 800,00грн. (вісімсот гривень 00 коп.) судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ Перехідні положення ГПК України.

Повний текст рішення складено 02.11.2018р.

СуддяС.В. Гладій

Віддрук: 7 прим.:

1- до справи,

2- позивачу (м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3) (реком. з повід.),

3- відповідачу 1 (м. Хмельницький, вул.. Подільська,10)(реком. з повід.),

4- відповідачу 2 (м. Хмельницький, вул. Гагаріна,3)(реком. з повід.),

5- відповідачу 3 (м. Хмельницький, вул. Кам`янецька,2)(реком. з повід.)

6- відповідачу 4 (м. Хмельницький, Пр. Миру,76/5)(реком. з повід)

7- прокуратурі (м. Хмельницький, вул.. Проскурівська,63)(реком. з повід.)

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.10.2018
Оприлюднено20.09.2022
Номер документу77585630
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/510/18

Рішення від 23.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Рішення від 24.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 19.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 17.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 24.09.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 18.09.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 04.09.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 15.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 22.06.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 15.06.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні