РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 жовтня 2018 р. Справа № 0240/2642/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Томчук А.В. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.
представника позивача: ОСОБА_1
представника відповідача 1 та 2: ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_3
до: Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, Начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_4
про: визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3, позивач) звернулась в суд з позовом до Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (далі - відділ освіти Жмеринської РДА, відповідач 1), Начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_4 (далі- відповідач 2) про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити дії.
В обґрунтування заявленого позову позивач зазначає щодо тривалої бездіяльності відповідачів щодо неналежного контролю за утриманням майна Лукомовчанської школи 1 ступеню Жмеринського району Вінницької області; не подання звернень до правоохоронних органів щодо псування майна школи та не винесення владних рішень щодо відновлення пошкодженого майна школи шляхом проведення відповідного ремонту. Вказала, що дії відповідача 2 є наслідком належних виконань своїх посадових обов'язків щодо збереження майна Лукомовчанської школи, яка перебуває на балансі відповідача 1. У зв'язку з тим, що в її родині є неповнолітня дитина, яка навчалася в Лукомовчанській школі 1-2 ступеню та продовжує бажати в подальшому навчатися у даній школі, позивач через свого представника звернулась до суду з вимогами:
- визнавати протиправну тривалу бездіяльність відповідача №1 та тривалу бездіяльність відповідача №2 по справі, щодо неналежного контролем за утриманням майна Лукомовчанської школи 1 ступеню, Жмеринського району Вінницької області; не подання звернень до правоохоронних органів, щодо псування майна школи, та не винесення владних рішень щодо відновлення пошкодженого майна школи, шляхом проведення відповідного ремонту;
- зобов'язати відповідачів по справі здійснити неналежне утримання майна Лукомовчанської школи 1 ступеню, Жмеринського району Вінницької області, шляхом виділення коштів на утримання охорони школи; подати звернення до правоохоронних органів, щодо навмисного псування майна школи невідомими особами; здійснити відновлення пошкодженого майна школи, шляхом відповідного ремонту (засклити вибиті вікна, відновити повалену стелю, навісити двері господарських приміщень тощо ).
- зобов'язати Жмеринський районний відділ освіти у відповідності до вимог статі 382 КАС України подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Ухвалою суду від 13.08.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
06.09.2018 начальником відділу освіти Жмеринської РДА ОСОБА_4 подано до суду відзив на адміністративний позов, вказала, що ОСОБА_3 не надала жодних належних та допустимих доказів протиправної бездіяльності відділу освіти та його начальника ОСОБА_4 Зокрема зазначила, що позивач безпідставно представляє інтереси "неповнолітньої дитини", оскільки ОСОБА_3 не є законним представником такої дитини. Крім того, не відповідає дійсності твердження позивача про ліквідацію Лукомовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів. Адже 21.03.2017 перед проведенням 11 сесії 7 скликання Лука -Мовчанської сільської ради в приміщенні Жмеринської РДА відбулось спільне засідання координаційної ради з питань оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів Жмеринської РДА та комісій Жмеринської району. 24.03.2017 Лука-Мовчанською сільською радою Жмеринського району Вінницької області прийнято рішення "Про зміну назви (реорганізацію) Лукомовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів". Зазначеним рішенням змінено назву комунального закладу "Лукомовчанська загальноосвітня школа 1-2 ступенів" с. Лука-Мовчанська Жмеринського району Вінницької області на комунальний заклад "Лукомовчанська загальноосвітня школа 1 ступеня" с. Лука-Мовчанська Жмеринського району Вінницької області. Крім того, вказала, що Лука-Мовчанська сільська рада при прийнятті даного рішення мала визначені законом повноваження щодо реорганізації належного їй комунального закладу "Лукомовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів" у "Лукомовчаську загальноосвітню школу 1 ступеню". Оскаржуване позивачем рішення прийняте відповідачем з метою оптимізації учбового процесу у зв'язку з неповною наповненістю закладу учнями.
Не відповідає дійсності твердження позивача про мовби розкрадання майна школи. Від власника закладу Лука-Мовчанської сільської ради інформація про пошкодження або розкрадання майна до відділу освіти не надходила. Долучені позивачем до позову фотографії відображають господарську будівлю та приміщення майстерні, які ніколи не використовувались.
У зв'язку з наведеним відповідач просив відмовити в задоволенні заявленого позову у зв'язку з його необґрунтованістю.
24.09.2018 представником позивача подано до суду заяву про надання документів до матеріалів справи: лист Жмеринського районного відділу освіти №1313/2 від 14.12.2017, перелік майна Лукомовчанської школи 1-2 ступеню, копія 1 сторінки статуту Лукомовчанської школи 1-2 ступеню, копія титульної сторінки статуту Лукомовчанської школи 1-2 ступеню, положення про відділ освіти Жмеринської РДА.
24.09.2018 відповідачем 1 подано до суду заяву про долучення до матеріалів справи акт відмови від підпису від 18.06.2018.
Ухвалою суду від 24.09.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 23.10.2018 о 14:00 год.
22.10.2018 представником позивача подано заяву про долучення до матеріалів справи копію статуту Лукомовчанської школи в редакції від 24.03.2017.
23.10.2018 представником позивача надано до матеріалів справи лист департаменту освіти Вінницької ОДА від 31.08.2018 №01-22-04/2296.
В судовому засіданні представник позивача надав пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви, позовні вимоги просив задовольнити повністю.
Представник відповідачів 1, 2 заперечив щодо заявленого позову з підстав викладених у відзиві.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлено наступне.
Листом відділу освіти Жмеринськї РДА від 14.12.2017 №1313/2 надано відповідь ОСОБА_1 про отримання публічної інформації, повідомлено, що на балансі відділу освіти Жмеринської РДА станом на 24.03.2017 перебували будівля та рухоме майно Лукомовчанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. Лукомовчанській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів станом на 24.03.2017 дозвільні документи щодо самостійного розпорядження нерухомим майном відділом освіти Жмеринської РДА не видавались.
Згідно листа відділу освіти Жмеринськї РДА від 23.07.2018 №700/7 надано відповідь на запит ОСОБА_1, ОСОБА_3, вказали, що з 1 вересня 2017 відбулася зміна назви (реорганізація) Лукомовчанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів у Лукомовчангську загальноосвітню школу І ступеня у відповідності до рішення 11 сесії 7 скликання Лука-Мовчанської сільської ради від 24.03.2017 "Про зміну назви (реорганізацію) Лукомовчанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів". Повідомили, серед іншого, що листом від 11.01.2018 №36 відділ освіти Жмеринської РДА звернувся до Голови Жмеринської РДА, Голови Районної ради., начальника фінансового управління Жмеринської РДА про винесення на найближчу сесію районної ради питання надання дозволу на передачу основних засобів, інші необоротних матеріальних активів, малоцінних та швидкозношувальних предметів, матеріалів та залишків продуктів харчування, які тимчасово знаходяться на балансі відділу освіти на баланс власника Луко-Мовчанської сільської ради у зв'язку з тим, що відповідно до заяв батьків, усі учні Луко-Мовчанської початкової школи переходять з 15.01.2018 на навчання до Кацмазівської ЗОШ І-ІІ ступенів з метою розкрадання майна школи.
Вказуючи, що станом на 24.03.2017 Лукомавчанська школа ІІ ступеню була ліквідована, однак на балансі відповідача майно школи продовжувало зберігатися та не погоджуючись з тривалою бездіяльністю відповідача 1, відповідача 2 щодо неналежного контролю за утриманням майна Лукомовчанської школи 1 ступеню, не подання звернень до правоохоронних органів, щодо псування майна школи, та не винесення владних рішень щодо відновлення пошкодженого майна школи, шляхом проведення відповідного ремонту позивач звернувся до суду з метою зобов'язання відповідачів по справі здійснити неналежне утримання майна Лукомовчанської школи 1 ступеню, Жмеринського району Вінницької області, шляхом виділення коштів на утримання охорони школи; подати звернення до правоохоронних органів, щодо навмисного псування майна школи невідомими особами; здійснити відновлення пошкодженого майна школи, шляхом відповідного ремонту (засклити вибиті вікна, відновити повалену стелю, навісити двері господарських приміщень тощо ).
Визначаюсь щодо заявлених позовних вимог в контексті даної спірної ситуації, суд зважає на наступне.
Право на освіту гарантується кожному статтею 53 Конституції України.
Відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Державну політику у сфері освіти визначає Верховна ОСОБА_3 України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (частина 2 статті 5 Закону України "Про освіту").
Відповідно частини 1 статті 11 Закону України "Про загальну середню освіту". рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).
Відповідно до статуту Лукомовчанської ЗОШ І-ІІ ступенів, затвердженого 8 сесією 7 скликання сільської ради від 17.11.2016, засновником навчального закладу є Лукомовчанська сільська рада.
Пунктом 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
На 11 сесії 7 скликання Лука-Мовчанської сільської ради прийнято рішення "Про зміну назви (реорганізацію) Лукомовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів".
Розпорядженням Жмеринської РДА №9 від 16.01.2018 "Про зміни до розродження від 07.09.2017 №234 "Про затвердження мережі навчально-виховних закладів району на 2017-2018 навчальний рік" у зв'язку з відсутністю учнів у Лукомовчанській загальноосвітній школі і ступеня, керуючись ст.9,12 Закону України "Про освіту", наказу Міністерства освіти і науки від 24.04.2017 №635 "Про внесення змін до положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах" внесено зміни у мережу навчально-виховних закладів району на 2017-2018 навчальний рік, вилучивши зі складу Лукомовчанську загальноосвітню школу І ступеня з ІІ семестру 2017-2018 навчального року. Пунктом 2 розпорядження вказано відділу освіти повернути майно Лукомовчанської загальноосвітньої школи І ступеня до Лука -Мовчанської сільської ради.
Рішенням Жмеринської районної ради від 23.01.2018 19 сесії 7 скликання "Про передачу відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради майна Лукомовчанської ЗОШ І ступеня" вирішено відділу освіти райдержадміністрації (ОСОБА_4В.) передати безоплатно на баланс Лука-Мовчанської сільської ради основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, малоцінні та швидкозношувальні предмети, матеріали Лукомовчанської ЗОШ І ступеня, які перебувають на балансі відділу освіти райдержадміністрації. Надати дозвіл відділу освіти райдержадміністрації (ОСОБА_4В.) на передачу основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, малоцінних та швидкозношувальних предметів, матеріалів Лукомовчанської ЗОШ І ступеня, які були придбані за рахунок коштів районного бюджету та перебувають на балансі відділу освіти райдержадміністрації в інші навчальні заклади відповідно до потреби.
Відповідно до розпорядження від 23.01.2018 №10 створено комісію по передачі відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Луко-Мовчанської сільської ради майна Луко-Мовчанської ЗОШ І ступеня. П.2.2. розпорядження доручено комісії здійснити передачу основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, малоцінних та швидкозношувальних предметів, матеріалів Лукомовчанської ЗОШ І ступеня відповідно до чинного законодавства.
Згідно інформаційного листа від 23.01.2018 №6 відділ освіти Жмеринської РДА повідомив, серед іншого, що підставою для зміни назви (реорганізації) Лукомовчанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів стало рішення засновника Лука-Мовчанської сільської ради 11 сесії 7 скликання від 24.03.2017 "Про зміну назви (реорганізацію) Лукомовчанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. Рішення щодо реорганізації чи ліквідації загальноосвітніх навчальних закладів району відділом освіти не приймалося, ним проводилася лише організація роз'яснювальної роботи щодо оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів району.
Вказали, що власником майна Лукомовчанської СЗОШ І-ІІ ступенів в частині будівель, ряду малоцінних матеріалів є Лука-Мовчанська сільська рада, яка у 2002 передала відділу освіти Жмеринської РДА вказане майно в тимчасове користування. Правонаступником Лукомовчанської СЗОШ І-ІІ ступенів стала Лукомовчанська ЗОШ І ступеня. Після звільнення директора школи ОСОБА_5, яка була матеріально-відповідальною особою, такою відповідальною собою стала ОСОБА_6 згідно наказу відділу освіти від 28.08.2017 №189.
Рішення засновником Лука-Мовчанською сільською радою прийнято в межах чинного законодавства, яке не передбачає згоди балансоутримувача- відділу освіти.
Зважаючи на наведене, суд зауважує, що в даному випадку позивачем заявлено позовні вимоги до Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, Начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_4, проте власником належного школі майна є Лука-Мовчанська сільська рада.
Відповідно до розпорядження Жмеринської РДА №9 від 16.01.2018 "Про зміни до розродження від 07.09.2017 №234 "Про затвердження мережі навчально-виховних закладів району на 2017-2018 навчальний рік" та рішення Жмеринської районної ради від 23.01.2018 19 сесії 7 скликання "Про передачу відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради майна Лукомовчанської ЗОШ І ступеня" вказано повернути та надано дозвіл на передачу майна школи Луко-Мовчанській сільській раді.
Суд зважає на надану копію листа відділу освіти Жмеринської РДА від 11.06.2018 №539, яким доведено до відома голови Лука -Мовчанської сільської ради про рішення 19 сесії районної ради 7 скликання від 23.01.2018 та надіслано по одному екземпляру актів прийому-передачі, проінформовано, що після звільнення технічного працівника з 16.03.2018 відділ освіти не має можливості нести відповідальність за вказані цінності. Просили у визначені законодавством терміни проінформувати відділ освіти про прийняте рішення.
Так, твердження представника позивача про пошкодження або розкрадання майна Лукомовчанської школи, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи. Останнім не надано доказів щодо звернень власника майна школи щодо псування/розкрадання майна як до правоохоронних органів так і до балансоутримувача майна відділу освіти.
Щодо псування майна школи та бездіяльності відповідачів, неподачі заяв до правоохоронних органів, суд зауважує, що передача майна Лукомовчанської школи до Лука-Мовчанської сільської ради належить до цивільно-правових відносин. А відповідачами з питань застереження псування майна школи вживались заходи, що підтверджується листами: 1) до голови Жмеринської РДА ОСОБА_7 та до голови Жмеринської районної ради ОСОБА_8 від 11.01.2018 №36, 2) до голови Лука-Мовчанської сільської ради ОСОБА_9 від 11.06.2018 №539.
Станом на дату розгляду справи у суду відсутні відомості щодо прийняття власником сільською радою майна школи.
Однак при цьому, слід зазначити, що виходячи із загального поняття бездіяльності, бездіяльністю є певна форма поведінки особи, яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була і могла вчинити відповідно до покладених на неї обов'язків і згідно з законодавством України.
В свою чергу, бездіяльність суб'єкта владних повноважень визначена як пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи.
Згідно частини другої статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Проте, під час з'ясування обставин справи судом не встановлено жодної бездіяльності відповідачів 1, 2 щодо неналежного контролю за утриманням майна Лукомовчанської школи 1 ступеню, Жмеринського району Вінницької області; не подання звернень до правоохоронних органів, щодо псування майна школи, та не винесення владних рішень щодо відновлення пошкодженого майна школи, шляхом проведення відповідного ремонту.
Таким чином, суд вважає, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не відповідають дійсним обставинам, встановленим у справі та не підтверджуються належними, достовірними та допустимими доказами, дослідженими у судовому засіданні за участю присутніх учасників процесу, а тому не підлягають задоволенню.
Щодо інших аргументів, на які посилався представник позивача, як на підставу для задоволення позову то, в даному випадку, варто зазначити, що судом, рішення про відмову в задоволення позову приймалось з урахування судової практики Європейського Суду з прав людини.
Так, у п. 23 Рішення у справі Проніна проти України від 18 липня 2006 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що п. 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.
Отже, за практикою Європейського суду з прав людини суд не зобов`язаний детально вивчати всі аргументи, на які посилається позивач, якщо такі аргументи не стосуються предмету спору та є надуманими.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 5 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_3 є необґрунтованими, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
За умови відмови у задоволенні заявлених позовних вимог, питання про встановлення судового контролю, судом не вирішується.
Враховуючи, що позивач звільнена від сплати судового збору, питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволені адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
ОСОБА_3 (23109, Вінницька область, с. Мала Жмеринка, вул. Котовського, 53, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1)
Жмеринський районний відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. Київська, 16, код ЄДРПОУ 02141325)
Начальник відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_4 (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. Київська, 16)
Повний текст рішення суду складено 02.11.2018
Суддя Томчук Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2018 |
Оприлюднено | 05.11.2018 |
Номер документу | 77591445 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні