Рішення
від 30.10.2018 по справі 0240/2866/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

30 жовтня 2018 р. Справа № 0240/2866/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Альчука Максима Петровича,

розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: приватного підприємства "Елеватормлинмонтаж" (м. Вінниця, вул. С.Зулінського, 44, код ЄДРПОУ 32407622)

до: Управління Уктрансбезпеки у Тернопільській області (46027, Тернопільська обл., м. Тернопіль, вул. Тролейбусна, 12)

про: визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось приватне підприємство "Елеватормлинмонтаж" з адміністративним позовом до Управління Уктрансбезпеки у Тернопільській області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати розрахунок № 1 від 23.07.2018 року плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що вказаний розрахунок складений на підставі акту, який не відповідає формі, встановленій чинним законодавством. Також зазначає, що відповідачем невірно нараховано плату за проїзд, оскільки зважування автомобіля, який належить позивачу та виявлення факту перевищення транспортним засобом обмежень маси навантаження на одну вісь автомобіля, здійснено на автомобільному шляху міжнародного значення М09 (Тернопіль-Львів-Рава-Руська - пункт пропуску - Рава-Руська), та позивач повинен був сплатити плату за проїзд лише за пройдену відстань з міста Львова до пункту габаритно-вагового контролю, що становить 103 км. Зважаючи на те, що відповідачем розрахунок виконано з урахуванням повної відстані маршруту Львів-Вінниця (368 км), позивач вважає, що розрахунок № 1 від 23.07.2018 року плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування є невірним та підлягає скасуванню.

Відповідно до ухвали про відкриття провадження у справі від 27.08.2018 року розгляд справи здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, згідно якого заперечує проти задоволення адміністративного позову. Окремо зазначає, що розрахунок № 1 від 23.07.2018 року плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування сформований посадовими особами Уктрансбезпеки у відповідності до вимог чинного законодавства. Щодо визначення відстані, пройденої автомобілем позивача, то маршрут з м. Львів до м. Вінниці протяжністю 368 км. вказаний в товарно-транспортній накладній № Р3136 від 23.07.2018 року, а тому взято інспектором для обчислення плати за проїзд.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про задоволення адміністративного позову, з наступних підстав.

Судом встановлено, що 23.07.2018 р. о 16 год. 18 хв. посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області у пересувному пункті габаритно-вагового контролю автодороги М-09 км 33+650, Тернопільської області проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки DAF моделі 95ХР 380, реєстраційний номер НОМЕР_1 з причепом марки Trouillet моделі ЕТ3240, реєстраційний номер НОМЕР_2, що належить та використовується автомобільним перевізником ПП Елеватормлинмонтаж згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу СХО №371589, СХО №371590, яким перевозився вантаж з м. Львова до м. Вінниці.

Перевірка здійснювалось на підставі направлення на перевірку № 010598 від 23.07.2018 року про проведення рейдової перевірки за додержанням вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Згідно чеку зважування №5228 від 23.07.2018 р. транспортного засобу марки DAF моделі 95ХР 380, реєстраційний номер НОМЕР_1 з причепом марки Trouillet моделі ЕТ3240, реєстраційний номер НОМЕР_2: навантаження на одиночну вісь - першу - 6.10 т на другу -13.70 т (при нормативно допустимій 11т), навантаження на строєну вісь-19,55т. (при нормативно-допустимій-22т). Повна маса транспортного засобу становила 39,35 т. Розмір перевантаження на одиночну вісь становить 24.54 %.

За результатами проведення зважування складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0008283 від 23.07.2018р. та акт №0012112 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 23.07.2018 р.

Також, за результатами перевірки було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом ВО №071765 від 23.07.2018 р. за відсутність у водія дозволу на перевезення великовагового вантажу автомобільними дорогами України загального користування.

На підставі довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0008283 від 23.07.2018р. та акта №0012112 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 23.07.2018 р. посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області сформовано розрахунок №1 від 23.07.2018 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано позивачу плату за проїзд 298,08 євро. Дане рішення одночасно являється предметом оскарження у даній справі.

Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон) великоваговий транспортний засіб - транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з вагових параметрів якого перевищує встановлені на території України допустиму максимальну масу чи осьове навантаження.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт" ( 232/94-ВР ), "Про дорожній рух" ( 3353-12), чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.

Згідно ч. 3 ст. 6 Закону центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного транспорту.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 103 (далі - Положення № 103) визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю (п.п. 2, 15, 27 п. 5 Положення № 103).

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п. 8 Положення).

Таким чином, посадові особи Управління Укратрансбезпеки у Тернопільській області уповноважені відповідно до чинного законодавства України здійснювати габаритно-ваговий контроль.

Відповідно до п. 2 Порядку здiйснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобiльними дорогами загального користування транспортних засобiв та iнших самохiдних машин i механiзмiв, ваговi та/або габаритнi параметри яких перевищують нормативнi, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27 червня 2007 р. N 879 (далі - Порядок № 879) вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Згідно п. 20 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 визначено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 130 визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Згідно положень п. 30 Порядку № 879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою

П = (Рзм + Рнв + Рг) х В,

де П - розмір плати за проїзд;

Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

В - відстань перевезення, кілометрів.

Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п'ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням (п. 31-1 Порядку № 879).

Відповідно до п. 2 Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879 встановлено наступні ставки великовагових транспортних засобів з перевищенням допустимих осьових навантажень: до 5 відсотків включно - 0,05 євро, від 5 до 10 відсотків включно - 0,1 євро, від 10 до 20 відсотків включно 0,27 євро, понад 20 відсотків за кожні наступні 5 відсотків - 0,15 євро.

З аналізу викладених норм слідує, що у разі перевищення великогабаритним транспортним засобом хоча б одного вагового або габаритного параметру, плата за проїзд визначається з урахуванням пройденої відстані таким транспортом, або відстані, яку він має пройти. При цьому, також враховується ставка великовагового транспортного засобу з перевищенням допустимих осьових навантажень

Як свідчать матеріали справи, за результатами проведеного габаритно-вагового контролю, результати якого відображені в акті № 0012112 та довідці від 23.07.2018 року встановлено, що навантаження на одиночну вісь - першу - 6.10 т на другу -13.70 т (при нормативно допустимій 11т), навантаження на строєну вісь-19,55т. (при нормативно-допустимій-22т). Повна маса транспортного засобу становила 39,35 т. Розмір перевантаження на одиночну вісь становить 24.54 %.

Отже, позивачем допущено перевищення встановлених нормативних вагових параметрів. Дані обставини позивачем не заперечуються.

При цьому, розраховуючи суму плати за проїзд, посадовими особами відповідача враховано загальну відстань, яку повинен був пройти автомобіль позивача з м. Львова до м. Вінниці, а саме 368 км. У відзиві на позовну заяву представник Уктрансбезпеки посилається на те, що дана відстань зазначена позивачем у товарно-транспортній накладній. Однак, вказані доводи суд не приймає до уваги, оскільки в товарно-транспортній накладній № Р3136 від 23.07.2018 року не зазначено відстані, яку повинен пройти автомобіль позивача з м. Львова до м. Вінниці.

Крім того, згідно сайту http://della.com.ua/distance встановлено, що приблизна відстань з міста Львів до міста Вінниці 365 км.

Таким чином, посадовими особами Укратрансбезпеки у Тернопільській області невірно вирахувано пройдену відстань автомобіля позивача за вказаним маршрутом, що призвело до невірного формування розрахунку №1 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритного транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування в сумі 298,08 євро від 23.07.2018 року.

Одночасно суд не приймає до уваги доводи позивача щодо пройденої відстані 103 км з міста Львова до пункту габаритно-вагового контролю, оскільки такі не підтверджені належними та допустимими доказами.

При цьому, визначаючись щодо протиправності вказаного розрахунку, суд вважає за необхідне зазначити, що наслідком встановлення судом невідповідності частини рішення суб'єкта владних повноважень вимогам чинного законодавства є визнання такого акта частково протиправним, при умові, що цю частину може бути ідентифіковано (виокремлено, названо) та що без неї оспорюваний акт в іншій частині (частинах) не втрачає свою цілісність, значення. Зокрема, частково протиправним можна визнати якусь частину, пункт, речення рішення або рішення в частині нарахування певної суми окремого виду податку чи збору, накладення штрафних (фінансових) санкцій в якійсь сумі.

Недійсну частину оскаржуваних рішень можна виокремити лише в частині визначення основного зобов'язання. Стосовно визначення сум плати за проїзд, то суд звертає увагу на те, що застосування штрафних санкцій за порушення законодавства про автомобільний транспорт, як і визначення їх розміру, належить до компетенції посадових осіб Укртрансбезпеки. Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень.

Тобто, в даному випадку суд позбавлений повноважень виокремити частину рішення посадових осіб Укртрансбезпеки та визнати або прийняти інше рішення щодо визначення суми плати за проїзд, порядок нарахування якої відповідав би чинному законодавству про автомобільний транспорт.

Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що посадові особи Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області під час визначення суми плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритного транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування в сумі 298,08 євро згідно розрахунку №1 від 23.07.2018 року діяли не в спосіб, визначений законом, а тому адміністративний позов слід задовольнити.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов приватного підприємства "Елеватормлинмонтаж" (м. Вінниця, вул. С.Зулінського, 44, код ЄДРПОУ 32407622) до Управління Уктрансбезпеки у Тернопільській області (46027, Тернопільська обл., м. Тернопіль, вул. Тролейбусна, 12) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розрахунок № 1 від 23.07.2018 року плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.

Стягнути на користь приватного підприємства "Елеватормлинмонтаж" (код ЄДРПОУ 32407622) 1762 грн. судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Вінницький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Альчук Максим Петрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2018
Оприлюднено07.11.2018
Номер документу77627607
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0240/2866/18-а

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 30.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні